A teljes elektronika biztos nem, szoftververziókat szoktak iterálni.
Dehogyis. Modulokkal dolgoznak mar vagy 40 eve.
Katonai hardverben pl. ma is használják széles körben az Intel i860-at (1989), bár vagy 25 éve nem gyártják.
Itt valamit nagyon felreertesz szerintem...
Egyreszt ha nem gyartanak valamit, akkor nem is hasznaljak, ez onmagaban hulyeseg.
Masreszt egeszen biztosan nem general purpose procikat hasznaltak altalaban, mert az a legnagyobb hulyeseg lenne a legtobb helyre (ha hallgattal ilyesmi eloadasokat, tudod mirol beszelek, ha nem, akkor meg mindegy is).
Harmadreszt pont az Intel a legrosszabb pelda, mert mig az Intelnel a manufacturing processt nem optimalizaljak sokaig, hanem levaltjak az ujabb, alacsonyabb csikszelesseggel, egy csucskategorias fab ill gyarto, mint peldaul a TSMC az a vegtelensegig optimalizalja a
regebbi gyartastechnologiakat is, mert
ugy ernek el eszement magas yieldet rajtuk.
FYI a TI katalogusaban
ezres tetelben vannak ilyesmi, regebbi eljarassal gyarott termekei, es ezeken 50-60% profitot relizal, mert ezeket felesleges lenne 7 nanon gyartani, igy viszont iszonyat a yield egy egy batchbol.
Vegezetul, kevesbe procikrol, gyakrabban kontrollerekrol es egyeb logikai alkatreszekrol beszelunk upgrade kapcsan, amelyeket ugye mar 30+ eve feluletszerelt modon rogzitenek, azaz minden upgrade panelek cserejevel megy. Block generacios upgradek kozben meg teljes modulokat cserelnek, mert az interconnection buszok is teljesen uj generaciosak, maskulonben ertelmetlen lenne a 10-100x gyorsag compute avagy memory bandwidth stb.
Használnak bőven még ennél ősibb procikat is, 8 bitest is. Z80, Intel 8080
Dehogy. Azon en tanultam programozni, azt pont ismerem. Klonjaibol letezik, de tipikusan nem katonai helyeken hasznalnak elavultabb generaciokat, hanem sokkal inkabb space industryban hasznalta a NASA, megbizhatosag miatt.
FYI a SpaceX ota ez az osdi divat megszunt, nem veletlenul esett
tizedere a koltsege az uriparnak hirtelen.
Az F-22A-ban 90 MHz-es Pentium I. proci vezérli a kijelzőket, nem cserélték le azóta sem.
Az F-22 nem gyartjak, es nem volt ra upgrade program sem, eleg vicces lenne, ha valaki nekiallna furni-faragni rajta...
FYI tavaly fogadtak el vegre egyet, kinjukban, nyugdijazas helyett, mert az F-35 egy anyagi csoddel egyenlo, nem lehetett vele levaltani:
The new upgrades for the F-22 have been teased both in official Air Force artworks and FY23 budget. 25 years after it entered service in the U.S. Air
theaviationist.com
Az USAF nagyon nem boldog sem ezzel, sem az F-35-tel, nem veletlenul gyorsitottak fel annyira a sixth-gen programjukat.
Mar most latszik, hogy ugyan a politika ill a military-industrial complex osszefonodasa miatt lehetetlen lesz az F-35 visszaskalazniuk lenyegesen, az USAF nem szamit ra, mint csucstechnikara 2035 utan mar, mar most a kovetkezo gen van fokuszban naluk, amitol az F-35 nyavalyait, tervezesi hibait stb akarjak kikuszobolni.
Az F-35-öshöz a Harris szállítja az elektronikát, ez nem kommersz cucc, mint a telefonokban, nem valószínű, hogy olyan sűrűn cserélődne, bár ezek nyílt architektúrák.
Így néznek ki ezek a cuccok:
Lockheed Martin’s Avionics Mission Systems provide the most advanced mission processing capabilities designed for the most extreme Size Weight and Power constrained environments.
www.lockheedmartin.com
Ennel sokkal-sokkal bonyolultabb volt az egesz az F-22 idejen, itt egy jo leiras rola:
www.globalsecurity.org
Az F-35 meg egy katasztrofa lett. Amikor terveztek, meg nem tortent meg a jelenlegi supercomputing robbanas (ami persze a csikszelesseg ill mfr processnek koszonheto a hatterben), ennek ellenere telebaszarintottak mindenfele elmeroggyant elektronikaval, csilliard belso szenzorokkal, ami persze mind intergralva van, sehol nem volt meg a virtualizatl, containerized stb sw design, az egesz mara olyan elavult, mikozben olyan draga fenntartani, hogy hihetetlen.
Az F-25 egy igazi in-between technology generation clusterfuck.
Ettol fuggetlenul amit irtam, az koztudomasu.
Ha mondjuk nem szandekosan keresgelnel olyan peldat, ami a tevhitedet tamasztja ala, hanem objektivan es logikusan korulnezel inkabb, akkor peldaul a regota repulo tipusoknal, mint pl Hercules avagy F-16
Block upgradjeinel eszrevetted volna, hogy sorban csereltek ki az elektronikai rendszereket, teljes panelokat stb.
Ugyanis ez a normalis,
igy tartjak fenn a harckepesseget ezeknek a maskulonben 5-10 even belul elavulo rendszereknek.