Bezzegrománia...
Pedig Szijjártó Péter büszkén jelentette be tavaly, és már a megvalósíthatósági tanulmány is elkészült.
index.hu
Nem védeni akarom őket, mert a semmit tevést nem lehet dicsérni, de azért nincsenek olyan vészesen elmaradva, mint ahogy ez így elsőre hangzik az Index cikk alapján. Másfelől sokkal jobban le vannak maradva.
Ami fontos talán, hogy Debrecenben egy kapavágás nem volt még ebből a tervből. Mielőtt valaki azt képzelné, hogy villamos szerelvények alig várják, hogy Nagyváradra érjenek, de ott nem képesek fogadni, ez még Magyarországon is a Jövő kategóriája. 10 évvel ezelőtt is volt már szó ugyan erről a Kálvinista Rómában, de nem épült ki.
Amivel több a cívis elképzelés és ami hiányzik a cikkből, hogy a távolsági buszközlekedést bele akarják integrálni a vasút közlekedésbe. Jelenleg jókora távolság van a kettő között. Márpedig aki vasúttal érkezik, az nem az autóját felejtette Debrecenben, hogy városi kocsikázás után Volánnal menjen tovább.
Ami a lényeg, hogy
ha egyszer befejeződik, úgy fog kinézni a történet, hogy ha egy nagyváradi magyar lány úgy dönt, hogy a Kossuthon akar tanulni, akkor vasárnap este felszáll a vasút-pályaudvaron és ugyan azzal a szerelvénnyel egészen Egyetemváros kapujáig jusson el. (Vagy hamarabb érheti el hétköznap egy román melós a Debrecen Plázát bevásárolni, mint egy Kőbányáról egy lakos átérne az Óbuda duna-parti strandjára nyáron.) Ha nem oda igyekszik, akkor az állomáson le kell szállnia, de a Volán járatai 1-2 percnyire lesznek tőle.
Megnyugtatok mindenkit, hogy nem 1-2 évről beszélünk. De tény, hogy Nagyvárad hátrányba kerülhet, ha nem kezd el tervezni, mert magyar oldalon ugyan ezek a tervek már ki vannak dolgozva, hogyan szorítjuk ki a régiós riválisainkat. A lobbi az megy a pályázati pénzekért és a külügyminiszter szavaiból kiolvasható, hogy ez Budapesten is tervezik ezek megadását és nem román F-35-ös szintjén van az elképzelés a finanszírozásra.
Látva azt, hogy HaBi megye székhelye nagyon erős versenyt akar diktálni, szerettem volna leírni, hogy azért a határ román oldalán is van egy kis idő és terveket bemutatni bárki tud. A villamos és a vasút 50-100 méterre van egymástól, de az átépítés kicsit bonyolultabb, mint lefektetni üres térben ennyi sínpárt.