[BIZTPOL] Románia

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

papajoe

Well-Known Member
2016. február 21.
17 130
54 648
113

megazez

Well-Known Member
2018. július 22.
7 549
24 619
113
Holy... azaz csak a briteknel KETMILLIONAL IS TOBB roman elhet osszesen? :eek:

2020-21-ben a spanyoloknal mar hivatalosan is millio felett voltak: https://www.romania-insider.com/romanians-foreign-residents-spain

Olaszoknal mennyi lehet? 1.5-2 millio?
Nemeteknel masik felmillio?

Szerintem Romania 12M sincsen ma mar, valahol 10-11 kozott lehetnek legjobb esetben.
Akkor érted már miért kell nekik moldova, Erdély hivatalosan ~7 millió fő amiből ~1,5 millió magyar, ez akkor a valóságban akár 4,5 millió / 1,5 millió is lehet, így már a % arányok is máshogy állnak.
 

imike

Well-Known Member
2013. január 29.
2 108
6 937
113
Akkor érted már miért kell nekik moldova, Erdély hivatalosan ~7 millió fő amiből ~1,5 millió magyar, ez akkor a valóságban akár 4,5 millió / 1,5 millió is lehet, így már a % arányok is máshogy állnak.
Mármint a szerint a román állam szerint 1,5 millió a magyar, amelyik állam mindenféle trükköt és hazugságot bevetett 10 évvel ezelőtt is, hogy a magyarok számát lehúzza, az össz számot meg valahogy felvigye 20 millió fölé, mert az kell a román népnek, na meg az EU pénzek és képviselői helyek miatt. Szóval egy csaló, hazug állam statisztikaival számolunk, de ha a teljes népességben csalnak, akkor miért ne csalnának más számban is?
 

Morishima

Well-Known Member
2017. július 29.
1 450
10 328
113
Folyamatosan csalnak a statisztikákkal ahol tudnak .... olyan ez mint a gdp... utólag 1-2 évvel korrigálnak hogy jah nem annyi volt a növekedés, aztán bázisnak felhasználják a csökkentetett, a mezőgazdaságukban is meseszámokat használnak mert ott a legkönnyebb csalni, népességbe meg egyértelműen nem jön ki a matek mert ha összetesszük a saját bevallásukat és csak az eu országait akkor látjuk mi a helyzet.... remélem megkapják az usa vízummentességet gyorsan....., viszont nem érdemes átesni a ló túloldalára a lenézésüket illetően, mert még így is képesek hozzánk közeledni, abban reménykedhetünk hogy csak addig amíg az usa tudja tolni őket és ezúttal elbasszák a diplomáciát.... de mi hamarabb fogjuk...... ők egyik napról a másikra mindig is a nyugattal álltak majd szemben.
 

Deidonicus

Well-Known Member
2021. július 2.
483
3 115
93
A román gazdaság, a román állam teljesítőképessége és egyben mozgástere mára már minimálisra csökkent, 2024 az igazság éve lesz.

Korábban az "igazság éve" titulust egy másik évszámnak adtam, de a hiper infláció és a háború elodázta, de inkább megmentette a mioritikus hazát a csődközeli állapottól amikor már nem csak néhány mutató romlása, de konkrétan az istenadta nép is meg kellett volna érezze a több évtizedes lehetetlen folyamatok következményeit.
A legszembetűnőbb az államadósság, ez mára elérte az 52,4%-ot úgy, hogy 2023-at 48,9%-al zártak, bár 2023-ban is volt hónap azon őszön amikor már 50 felett voltak. Nos a jelenleg elszálló adósság annak köszönhető, hogy az év végét - a "fontos mutatót", begyűrték olyan kis mértékre ahogy csak tudták, ami matt a január és február rekord összegű hitelfelvételekkel és az elhalasztott kifizetésekkel telt. Egyáltalán nem "normális, hogy az államadósság 3,5 %-ot ugrik 2-3 hónap alatt, ez a folyamatok mesterséges manipulálását és a természetes lefutások teljes szabályozatlanságát is jelenti egyben. Persze nem szabad felszorozni az év következő hónapjait ezzel a dinamikával és 60% feletti államadósságot vizionálni, de azt sem szabad hinni amit a miniszterelnök kijelent, hogy újra betolják 48-49-re az év végi adósságot. Az adósság ráta valahol az 52 környékén talál nyugvópontot az év során, ha a választási év túl sok osztogatással telik akkor akár 53 vagy több is lehet ez a szám. Ez egy mérsékelt emelkedést jelent, de a magasra taksált GDP növekedés mellett egyáltalán nem természetes, sokkal inkább a felélő, fenntarthatatlan és spirál szerűen gyorsuló folyamatokat vetíti előre.
Persze vannak országok ahol az egyéb mutatók például a finanszírozási képességek jobbak, Japán például hiába van kb 170%-os eladósodottságon, ott olyan magasak a lakossági megtakarítások, hogy képesek országon belül finanszírozni az államot. Lehet furcsa, de Magyarország is ebben a klubban játszik, a lakosság megtakarításai és az állam túlköltéseinek aránya a pozitív tartományban van, tehát elméletileg az országhatárokon belül vagyunk képesek tartani az adósságot (persze nincs így, de lehetne). Románia messze nincs ilyen helyzetben, a lakosság megtakarításai nagyon alacsonyak, a bankszektor eleve tőkeszegény, az ország eladósodottsága egy bizonyos szint felett csak kívülről finanszírozható és innen jönnek a további gondok, mert ugye minden mindennel összefügg.
Sokat elmélkednek az adósság szerkezetéről, amit mindig érdemes az inflációval összefüggésben vizsgálni. Az eurót használó országok adósságszerkezete az igen hosszú távú visszafizetéseket preferálja, mert az euro hitelek kamata alacsony és a hitel ellentételezését is ebben az euróban képesek beszedni. Viszont akik nem eurót használnak, azokat is csábítja az euro hitel, de az ellentételezését az inflálódó nemzeti valutában szedik be ami egyre magasabb és magasabb számlát generál. Itt már érdemesebb a rövidebb lejáratot meggondolni, mert a végére oly mérvű lesz a nemzeti valutában való eladósodottság kamat amivel nehezen áll helyt az a beszedett GDP arányos állami bevétel amit az ország az év során gyűjtöget. Nos Románia az előbbi körbe tartozik, a jövőjét feláldozza a mának, igen hosszú lejáratú hiteleket vesz fel, hogy a most realizálódó adósságvisszafizetés alacsonyabb legyen, viszont ezt élethosszig kell finanszírozza. Magyarország egyébként jelentősen kisebb átlag lejárati időkkel operál - részben a fenti megfontolásból is (biztosan). Még a román elképzeléssel sem lenne baj, ha az állam képes lenne ezeket a hiteleket a beszedett adókkal, az állami vállalatok nyereségéből finanszírozni, de Románia ezt sem tudja. Az állami vállaltok rendre nem tudnak fejleszteni, mert a kormányzat a nyereségüket már akár több évtizede elvonja - ezért kényszerül pl a gázipari óriásuk rekord magas hitelt felvenni, hogy a tengeri gázmező kitermelésének beruházását finanszírozni legyen képes - a román állam újabb és újabb hitelfelvételekkel finanszírozza a már meglévő hitelek kamatainak törlesztését is. Az ország a GDP arányos adóbevételek tekintetében EU sereghajtó, egyszerűen képtelen a kormányzat annyi adót beszedni amivel képes az államot és a fejlesztéseit finanszírozni.
Itt jön képbe a nemzetstratégia ami jelenleg semmi másra nem tud építeni mint a jelentős EU pénzek lehívására, ez a jelenleg egyetlen vízió ami mozgatja az államot. Viszont az EU pénzeknek is van ára, egyrészt feltételekhez kötik a kifizetéseket, másrész illik előfinanszírozni, harmadrészt sok esetben önrész is társul az ingyen pénzhez. Tehát ha Románia a maga vízióját, az EU pénzek minél nagyobb felhasználását erőltetni akarja akkor egyre nagyobb saját ráfordításokat is mozgatnia kell. Különösen fontos lenne, hogy ha már érkezik az ingyen pénz akkor az hamar termőre forduljon, mert különben az állam beleszorul abba az adósságcsapdába ami finanszírozhatatlanná teszi még ezt a koncepciót is. Az EU pénzek ugyanis a beruházásokért cserébe járnak ami jórészt a kivitelezők zsebét tömi és nem mindegy hogy az államnak ebből járdája, meg játszótere lesz, vagy például a gazdaságára közvetlen hatással bíró beruházásokat támogat. Nos Románia ebben is rosszul áll - az általam kitalált fogalom, az "ibériai modell" pályáját írja le, nagy és nehezen megtérülő beruházásokat támogat, pl kihasználatlan reptereket, metrót, persze a százezer más apró mellett, de például az iskolák felújítása, a hidrogén vonatok fejlesztése sem fognak bevételeket hajtani. Tehát Románia sikeresen modernizája kb 30 év késéssel a V4-ekhez képest az országot, például a mostanában beinduló autópálya beruházásokkal, de ezek közvetlen hatása a gazdaságra csak nagyon hosszú távon térül meg, a gyár az autópálya mellett ugye nem garantáltan nő ki a földből másnap, egy ipari park felnövéséhez pedig évtizedek kellenek. Mit történik tehát? Románia élteti a vállalkozásokat, ami a GDP három pilléréből az egyiket adja - nő is a gazdaság, de az állami GDP láb nem vagy alig nő, de semmiképpen nem annyira, hogy finanszírozza a fentieket. Az államnak tehát egyre kevesebb szabad elkölteni valója marad, bármilyen beruházási döntés azonnal hitelfelvételeket generál, itt utalhatunk rögtön arra, hogy a jelenleg minden híradást megtöltő katonai beruházások és haditechnikai beszerzések akár a GDP 10-15% -át is jelenthetik, ha gyorsan fejszámolunk F35-től, K9-ig, Redbactől a korvettekig - nos erre külső finanszírozást még lehet is találni, de főhet a fejük a pénzügyminisztériumban, hogy milyen nem létező bevételekből törlesztik majd a kamatokat. Nos ilyen nincs és nehezen sem lesz, pláne nem szerencsés ilyenek iránt elköteleződni egy választási évben. Egyszerűen rossz a koncepció amivel az ország operál, nem fentartható és a nagyság átkával megfűszerezett gondolkodásmód nem is engedi, hogy elismerjék a kis ország létüket ami nem képes a lengyel modellt másolni, ergo beleszorulnak a saját megalomán álmaikba egészen egy gazdasági összeomlásig, hiába a nagyságnak átka is van :) :)
 

Flexus

Well-Known Member
2018. március 16.
1 437
5 152
113
A román gazdaság, a román állam teljesítőképessége és egyben mozgástere mára már minimálisra csökkent, 2024 az igazság éve lesz.

Korábban az "igazság éve" titulust egy másik évszámnak adtam, de a hiper infláció és a háború elodázta, de inkább megmentette a mioritikus hazát a csődközeli állapottól amikor már nem csak néhány mutató romlása, de konkrétan az istenadta nép is meg kellett volna érezze a több évtizedes lehetetlen folyamatok következményeit.
A legszembetűnőbb az államadósság, ez mára elérte az 52,4%-ot úgy, hogy 2023-at 48,9%-al zártak, bár 2023-ban is volt hónap azon őszön amikor már 50 felett voltak. Nos a jelenleg elszálló adósság annak köszönhető, hogy az év végét - a "fontos mutatót", begyűrték olyan kis mértékre ahogy csak tudták, ami matt a január és február rekord összegű hitelfelvételekkel és az elhalasztott kifizetésekkel telt. Egyáltalán nem "normális, hogy az államadósság 3,5 %-ot ugrik 2-3 hónap alatt, ez a folyamatok mesterséges manipulálását és a természetes lefutások teljes szabályozatlanságát is jelenti egyben. Persze nem szabad felszorozni az év következő hónapjait ezzel a dinamikával és 60% feletti államadósságot vizionálni, de azt sem szabad hinni amit a miniszterelnök kijelent, hogy újra betolják 48-49-re az év végi adósságot. Az adósság ráta valahol az 52 környékén talál nyugvópontot az év során, ha a választási év túl sok osztogatással telik akkor akár 53 vagy több is lehet ez a szám. Ez egy mérsékelt emelkedést jelent, de a magasra taksált GDP növekedés mellett egyáltalán nem természetes, sokkal inkább a felélő, fenntarthatatlan és spirál szerűen gyorsuló folyamatokat vetíti előre.
Persze vannak országok ahol az egyéb mutatók például a finanszírozási képességek jobbak, Japán például hiába van kb 170%-os eladósodottságon, ott olyan magasak a lakossági megtakarítások, hogy képesek országon belül finanszírozni az államot. Lehet furcsa, de Magyarország is ebben a klubban játszik, a lakosság megtakarításai és az állam túlköltéseinek aránya a pozitív tartományban van, tehát elméletileg az országhatárokon belül vagyunk képesek tartani az adósságot (persze nincs így, de lehetne). Románia messze nincs ilyen helyzetben, a lakosság megtakarításai nagyon alacsonyak, a bankszektor eleve tőkeszegény, az ország eladósodottsága egy bizonyos szint felett csak kívülről finanszírozható és innen jönnek a további gondok, mert ugye minden mindennel összefügg.
Sokat elmélkednek az adósság szerkezetéről, amit mindig érdemes az inflációval összefüggésben vizsgálni. Az eurót használó országok adósságszerkezete az igen hosszú távú visszafizetéseket preferálja, mert az euro hitelek kamata alacsony és a hitel ellentételezését is ebben az euróban képesek beszedni. Viszont akik nem eurót használnak, azokat is csábítja az euro hitel, de az ellentételezését az inflálódó nemzeti valutában szedik be ami egyre magasabb és magasabb számlát generál. Itt már érdemesebb a rövidebb lejáratot meggondolni, mert a végére oly mérvű lesz a nemzeti valutában való eladósodottság kamat amivel nehezen áll helyt az a beszedett GDP arányos állami bevétel amit az ország az év során gyűjtöget. Nos Románia az előbbi körbe tartozik, a jövőjét feláldozza a mának, igen hosszú lejáratú hiteleket vesz fel, hogy a most realizálódó adósságvisszafizetés alacsonyabb legyen, viszont ezt élethosszig kell finanszírozza. Magyarország egyébként jelentősen kisebb átlag lejárati időkkel operál - részben a fenti megfontolásból is (biztosan). Még a román elképzeléssel sem lenne baj, ha az állam képes lenne ezeket a hiteleket a beszedett adókkal, az állami vállalatok nyereségéből finanszírozni, de Románia ezt sem tudja. Az állami vállaltok rendre nem tudnak fejleszteni, mert a kormányzat a nyereségüket már akár több évtizede elvonja - ezért kényszerül pl a gázipari óriásuk rekord magas hitelt felvenni, hogy a tengeri gázmező kitermelésének beruházását finanszírozni legyen képes - a román állam újabb és újabb hitelfelvételekkel finanszírozza a már meglévő hitelek kamatainak törlesztését is. Az ország a GDP arányos adóbevételek tekintetében EU sereghajtó, egyszerűen képtelen a kormányzat annyi adót beszedni amivel képes az államot és a fejlesztéseit finanszírozni.
Itt jön képbe a nemzetstratégia ami jelenleg semmi másra nem tud építeni mint a jelentős EU pénzek lehívására, ez a jelenleg egyetlen vízió ami mozgatja az államot. Viszont az EU pénzeknek is van ára, egyrészt feltételekhez kötik a kifizetéseket, másrész illik előfinanszírozni, harmadrészt sok esetben önrész is társul az ingyen pénzhez. Tehát ha Románia a maga vízióját, az EU pénzek minél nagyobb felhasználását erőltetni akarja akkor egyre nagyobb saját ráfordításokat is mozgatnia kell. Különösen fontos lenne, hogy ha már érkezik az ingyen pénz akkor az hamar termőre forduljon, mert különben az állam beleszorul abba az adósságcsapdába ami finanszírozhatatlanná teszi még ezt a koncepciót is. Az EU pénzek ugyanis a beruházásokért cserébe járnak ami jórészt a kivitelezők zsebét tömi és nem mindegy hogy az államnak ebből járdája, meg játszótere lesz, vagy például a gazdaságára közvetlen hatással bíró beruházásokat támogat. Nos Románia ebben is rosszul áll - az általam kitalált fogalom, az "ibériai modell" pályáját írja le, nagy és nehezen megtérülő beruházásokat támogat, pl kihasználatlan reptereket, metrót, persze a százezer más apró mellett, de például az iskolák felújítása, a hidrogén vonatok fejlesztése sem fognak bevételeket hajtani. Tehát Románia sikeresen modernizája kb 30 év késéssel a V4-ekhez képest az országot, például a mostanában beinduló autópálya beruházásokkal, de ezek közvetlen hatása a gazdaságra csak nagyon hosszú távon térül meg, a gyár az autópálya mellett ugye nem garantáltan nő ki a földből másnap, egy ipari park felnövéséhez pedig évtizedek kellenek. Mit történik tehát? Románia élteti a vállalkozásokat, ami a GDP három pilléréből az egyiket adja - nő is a gazdaság, de az állami GDP láb nem vagy alig nő, de semmiképpen nem annyira, hogy finanszírozza a fentieket. Az államnak tehát egyre kevesebb szabad elkölteni valója marad, bármilyen beruházási döntés azonnal hitelfelvételeket generál, itt utalhatunk rögtön arra, hogy a jelenleg minden híradást megtöltő katonai beruházások és haditechnikai beszerzések akár a GDP 10-15% -át is jelenthetik, ha gyorsan fejszámolunk F35-től, K9-ig, Redbactől a korvettekig - nos erre külső finanszírozást még lehet is találni, de főhet a fejük a pénzügyminisztériumban, hogy milyen nem létező bevételekből törlesztik majd a kamatokat. Nos ilyen nincs és nehezen sem lesz, pláne nem szerencsés ilyenek iránt elköteleződni egy választási évben. Egyszerűen rossz a koncepció amivel az ország operál, nem fentartható és a nagyság átkával megfűszerezett gondolkodásmód nem is engedi, hogy elismerjék a kis ország létüket ami nem képes a lengyel modellt másolni, ergo beleszorulnak a saját megalomán álmaikba egészen egy gazdasági összeomlásig, hiába a nagyságnak átka is van :) :)
Abszolut igaz, plusz ehhez adjuk hozzá azt a bizonytalansagi faktort, hogy roman statisztikaban hinni csak kicsit hulyebb dolog mint a laposfoldben. Szoval mondjuk egy 8% inflacio az lehet 8.8, de 10 is. A gdp novekedes az lehet 3, 2, 1, 0 számok barmelyike. Mielott meg valaki felveti, hogy node ilyet nem lehet az EUban mert azt ellenorzik, annak felideznem a gorogoket....
 

szuvorov

Well-Known Member
2014. május 16.
7 430
23 517
113
A román hadsereg tisztjeinek majdnem a fele hiányzik egy nemrég nyilvánosságra hozott összesítés alapján.

A tiszti helyek csak 57%-a van feltöltve (legénységi állománynál az arány 75%), és a frissen végzett fiatal tisztek száma is meredeken csökken. Ennek leglátványosabb oka a pénzhiány, a fizetéseik versenyképtelenek a civil szektorral szemben (egy hadnagy pl. 230 ezer forintnyi lejt kap hónap végén). Viszont ennek orvoslása pénzbe kerülne, ezért a Hadügy talált egy egyszerűbb megoldást a problémára: a tisztképző akadémián eltörölték a felvételi eljárást.

Szóval egy dolog a harcias nyilatkozatok tömege a külpolitikában, de az ilyenekből leszűrhető, mennyire is gondolják komolyan a kardcsörtetést.

A román tisztikar viszont valószínűleg epedve várja az oroszok elleni háborút: a hadüzenet után már kezdődhetne is az átállás, mégis csak jobbak Moszkvában a fizetések :)

 

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
4 249
12 518
113
A román hadsereg tisztjeinek majdnem a fele hiányzik egy nemrég nyilvánosságra hozott összesítés alapján.

A tiszti helyek csak 57%-a van feltöltve (legénységi állománynál az arány 75%), és a frissen végzett fiatal tisztek száma is meredeken csökken. Ennek leglátványosabb oka a pénzhiány, a fizetéseik versenyképtelenek a civil szektorral szemben (egy hadnagy pl. 230 ezer forintnyi lejt kap hónap végén). Viszont ennek orvoslása pénzbe kerülne, ezért a Hadügy talált egy egyszerűbb megoldást a problémára: a tisztképző akadémián eltörölték a felvételi eljárást.

Szóval egy dolog a harcias nyilatkozatok tömege a külpolitikában, de az ilyenekből leszűrhető, mennyire is gondolják komolyan a kardcsörtetést.

A román tisztikar viszont valószínűleg epedve várja az oroszok elleni háborút: a hadüzenet után már kezdődhetne is az átállás, mégis csak jobbak Moszkvában a fizetések :)

Nem arról volt szó eddig, hogy az állami szektor mennyire túlfizetett a versenyszférához képest?
Őszintén csodálkozom, mivel a hadsereg az egyik legnagyobbra értékelt/becsült állami intézmény oláhországban.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

Bálint

Well-Known Member
2020. augusztus 31.
8 696
29 251
113
Nem arról volt szó eddig, hogy az állami szektor mennyire túlfizetett a versenyszférához képest?
Őszintén csodálkozom, mivel a hadsereg az egyik legnagyobbra értékelt/becsült állami intézmény oláhországban.
Nem a hadseregbe, hanem a rendőrségen kormányhivatalokban stb van sok ember magas fizetéssel
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 584
28 220
113
a fizetéseik versenyképtelenek a civil szektorral szemben (egy hadnagy pl. 230 ezer forintnyi lejt kap hónap végén)
Az orosz közkatona nettó alapilletménye 850 ezer Forintnak felel meg, hozzávetőleg háromésfélszerese a román tiszt fizetésének! Az orosz hadnagy havi másfélmillió Forintnak megfelelő összeget visz haza.

Ehhez jönnek olyan juttatások, mint:
  • kevezményes lakhatás (adott esetben tíz év szolgálat után állandó biztosított lakhatás, kedvezményes lakáshitel, stb.)
  • átvezénylés esetén minden családtag a katona illeményének huszonöt százalékát kapja folyamatosan kompenzációként (nem tudom hány évig)
  • automatikus felvétel az egyetemekre, főiskolákra jelentkezés esetén (nincs felvételi, kollégium, minden ingyenes, ahány katona jelentkezik annyival kevesebb civilt lehet csak felvenni, hiába felvételiznek, az állam az aktív polgárokat támogatja, nem azokat, akik meglépnek a háború elől, békepártiakat minek képezzen egy állam, azok nem fogják megvédeni!)
  • húsz év szolgálat után korkedvezményes nyugdíj
  • minden harcban töltött nap két napnak számít a nyugdíjszámításkor
  • stb.

Bezzegrománia!
 

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
4 249
12 518
113
Az orosz közkatona nettó alapilletménye 850 ezer Forintnak felel meg, hozzávetőleg háromésfélszerese a román tiszt fizetésének! Az orosz hadnagy havi másfélmillió Forintnak megfelelő összeget visz haza.

Ehhez jönnek olyan juttatások, mint:
  • kevezményes lakhatás (adott esetben tíz év szolgálat után állandó biztosított lakhatás, kedvezményes lakáshitel, stb.)
  • átvezénylés esetén minden családtag a katona illeményének huszonöt százalékát kapja folyamatosan kompenzációként (nem tudom hány évig)
  • automatikus felvétel az egyetemekre, főiskolákra jelentkezés esetén (nincs felvételi, kollégium, minden ingyenes, ahány katona jelentkezik annyival kevesebb civilt lehet csak felvenni, hiába felvételiznek, az állam az aktív polgárokat támogatja, nem azokat, akik meglépnek a háború elől, békepártiakat minek képezzen egy állam, azok nem fogják megvédeni!)
  • húsz év szolgálat után korkedvezményes nyugdíj
  • minden harcban töltött nap két napnak számít a nyugdíjszámításkor
  • stb.

Bezzegrománia!
Ez gondolom, hogy csak a frontharcosoknak az illetménye.
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 584
28 220
113
Ez gondolom, hogy csak a frontharcosoknak az illetménye.
Nem. Ez a normális illetményük. Ehhez jönnek a beosztásfüggő pótlékok, szóval alapból átlag szászhúsz szorosát keresik meg alakulatban betöltött pozícióban (sofőr, géppuskás, stb). Úgy 900 ezertől egymillió Forintnak megfelelő összeg az, amit egy szerződése orosz közkatona hazavisz nettóban.

A frontharcosoknak ehhez komoly pluszok jönnek! Húsz-harminc százalékos növekmények több irányból. Most már akkor Forintban milliós toborzási jutalékot kapnak, amikor egyáltalán felszerelnek. Nagyon komoly illetményemelés volt öt-hat éve.

Ezért is népszerű a katonai szolgálat az oroszoknál, mert hosszú távú, kiszámítható, biztos munkahely. Alapvetően az orosz állam munkahelyként kezeli a hadsereget és igyekszik orosz viszonyok között a civil szféra fizetéseire ráígérni annyira, hogy a mellékesen nyújtott pluszok (biztosított lakhatás a katonai bérlakásrendszerben, kedvezményes hitelek, biztos hely a felsőoktatásban, stb.) révén a hadsereg egy vonzó munkahely legyen, amit a civilben szopás helyett választanak a kiszámítható, korkedvezményes nyugdíjig az orosz fiatalok. Nem bobóbohóckodnak faszságokkal, hanem fizetnek mint a katonatiszt.
 

perceptron

Well-Known Member
2023. június 15.
4 344
7 666
113
Nem arról volt szó eddig, hogy az állami szektor mennyire túlfizetett a versenyszférához képest?
Őszintén csodálkozom, mivel a hadsereg az egyik legnagyobbra értékelt/becsült állami intézmény oláhországban.
Nem, hanem arrol van (meg mindig) szo, hogy az allami szfera merete hatalmas, es ezeknek mindenfele extrakat fizet az allam hagyomanyosan, ami rendkivuli kolonc az amugy is szegenyhazi allamkasszan.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

Deidonicus

Well-Known Member
2021. július 2.
483
3 115
93
Sorry, a román közszféra nem túlméretezett, inkább átlagos - erről tán itt is írtam már. A ráfordítás azonban EU átlag feletti, az állam jelentős bevételei a közszolgák bérére megy el, ennek az arányában az EU topban vannak. Kb így kell értelmezni.
A közszféra bérei mintegy negyedével magasabbak mint a versenyszféra átlaga, ez kuriózum, talán pár szigetországot leszámítva ilyen a bolygón nincsen több. Azt is hozzá kell tenni, hogy a versenyszféra pedig adóelkerülő, a minimálbéresek aránya is kiugróan magas az EU-ban, ergo egy feketegazdasági megoldás miatt alacsony statisztikájú versenyszféra egy mesterségesen magasan tartott közszféra bérivel verseng és veszít.
A kormányzatok rendre megfogadják a közszféra juttatásainak kurtítását és a furcsa pótlékok eltörlését amivel a regnáló kormányzatok évtizedekig kifizették a szavazatokat ( pl nem érdem - pl nyelvpólék - , hanem tetszőlegesen osztható pótlék, pl antenna pótlék azért mert az polg. hivatal tetején antenna van , ez nem vicc ... ), de nemcsak lassan de néha sehogyan sem haladnak, különösen rossz a helyzetük a nyugdíjaknál, ott a szerzett jogokat nagyon nehéz elvenni, mert ugye mennyivel kevesebb szerzet jog jár annak aki most és nem egy éve ment nyugdíjba? Miért kap az egyik többet a másik kevesebbet? A helyzet nagyon nehéz, nemhiába nem veselkedik neki senki, márpedig ha így marad akkor a 2030-ig nyugdíjba menők , a korfa legnépesebb korosztályai bedöntik az államháztartást ez bizonyos, de a "patópáluras" mentalitás amiben az állam nagyjai általában elnézik és elszenvedtetik a közzel amit el kell kifejezetten jellemző erre a balkáni társadalomra már vagy 150 éve.
 

svajcibeka

Well-Known Member
2013. február 10.
1 095
3 102
113
Sorry, a román közszféra nem túlméretezett, inkább átlagos - erről tán itt is írtam már. A ráfordítás azonban EU átlag feletti, az állam jelentős bevételei a közszolgák bérére megy el, ennek az arányában az EU topban vannak. Kb így kell értelmezni.
A közszféra bérei mintegy negyedével magasabbak mint a versenyszféra átlaga, ez kuriózum, talán pár szigetországot leszámítva ilyen a bolygón nincsen több. Azt is hozzá kell tenni, hogy a versenyszféra pedig adóelkerülő, a minimálbéresek aránya is kiugróan magas az EU-ban, ergo egy feketegazdasági megoldás miatt alacsony statisztikájú versenyszféra egy mesterségesen magasan tartott közszféra bérivel verseng és veszít.
A kormányzatok rendre megfogadják a közszféra juttatásainak kurtítását és a furcsa pótlékok eltörlését amivel a regnáló kormányzatok évtizedekig kifizették a szavazatokat ( pl nem érdem - pl nyelvpólék - , hanem tetszőlegesen osztható pótlék, pl antenna pótlék azért mert az polg. hivatal tetején antenna van , ez nem vicc ... ), de nemcsak lassan de néha sehogyan sem haladnak, különösen rossz a helyzetük a nyugdíjaknál, ott a szerzett jogokat nagyon nehéz elvenni, mert ugye mennyivel kevesebb szerzet jog jár annak aki most és nem egy éve ment nyugdíjba? Miért kap az egyik többet a másik kevesebbet? A helyzet nagyon nehéz, nemhiába nem veselkedik neki senki, márpedig ha így marad akkor a 2030-ig nyugdíjba menők , a korfa legnépesebb korosztályai bedöntik az államháztartást ez bizonyos, de a "patópáluras" mentalitás amiben az állam nagyjai általában elnézik és elszenvedtetik a közzel amit el kell kifejezetten jellemző erre a balkáni társadalomra már vagy 150 éve.
Na pontosan ezért nem államalapító nép az oláh.Valami külföldi hatalom gründol nekik vmi államfèlèt és segít nekik úgy ahogy fenntartani, cserébe a teljes be hódolás az ár.
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
6 994
19 289
113
Holy... azaz csak a briteknel KETMILLIONAL IS TOBB roman elhet osszesen? :eek:

2020-21-ben a spanyoloknal mar hivatalosan is millio felett voltak: https://www.romania-insider.com/romanians-foreign-residents-spain

Olaszoknal mennyi lehet? 1.5-2 millio?
Nemeteknel masik felmillio?

Szerintem Romania 12M sincsen ma mar, valahol 10-11 kozott lehetnek legjobb esetben.
Aztán a magyarságból mennyi maradhatott ott, ha már megy a számháború...

Az országunk szar demográfiáját úgy-ahogy kipótolta a háton túli magyarság elszívása, de ennek nyilván hatása van a magyar kisebbségek létszámára is.
 
  • Hűha
Reactions: Kim Philby