Jövőre az EB 4% körüli gazdasági növekedést vár Románia számára ami nem kiemelkedő, a fogyasztás jelentős bővülésére építő gazdasági modell kezd kifulladni a lakosság már nem tud olyan tempóban bővülve költeni ami pörgetné a szolgáltató szektort, a kereskedelmet. Maradnak a nagy állami beruházások mint mondod. Az állam az EU pénzek segítségével költ ami ott és helyben pörgeti a GDP-t, az építőipart főleg, ezek hatását 2%/év körülire becsülik a köv 6 évben. Viszont az autópálya, a vasút, repterek önmagukban nem termelik a GDP-t, rá kell(ene) épülnie az infrastruktúrára az iparnak, az idegenforgalomnak, a kereskedelemnek amik növekedését alapoznák meg az infrastrukturális beruházások, ebben Románia minimum 20 év lemaradásban van mondjuk a V4-ekhez képest és mivel nem épül végtelen sok autógyár, ami most nem tud megépülni Romániában a fejletlenség miatt az már nem is fog (BMW, Mercedes - Magyarország), így lemaradnak a nyugat gazdasági expanziójának adott hullámairól. Korábban írtam róla, hogy Traian Basescu mondta egykor hogy Romániának semmi szüksége autópályákra, korszerű vasútra és közútra annál inkább, így is lehet és a logika amögött van, hogy míg Mo, vagy Lengyelország tranzit országok, addig Románia nem az, az autópályáikat csak a gyér lakosság és az emiatt gyéren települt ipar fogja használni, a forgalom, meg a díjak ugye kellenének a fenntartáshoz, ami igen drága mulatság, de jól mutat, mert a fejlettség fokmérőjének számít az autópálya telítettség.Igen, csak ezek a nagy és drága beruházások GDP növelők. Hiába száll el az államadóság, ha évekig produkálnak egy 10% körüli növekedést. Ez pedig a befektetőket és hitelezőket megnyugtatja. És ne feledjük el azt sem, hogy ezeket a beruházásokat nagyrészt EU-s ingyen pénzből illetve EU által felvett hitelből (aminek visszafizetését mi is garantáljuk - okos a román, nem?) fogják megvalósítani. A saját maguk által felvett hiteleket pedig arra fordítják amira akarják (pl. fegyverkezés).
A beruházások GDP-re gyakorolt pozitív hatásra példa, hogy a lengyel gazdaságot sem azért cseszte meg a 2008-as válság kimutathatóan, mert olyan jól ment a termelési szektor, hanem mert pont akkor folyamatban volt egy csomó nagyméretű infrastrukturális beruházás. Így történhetett meg, hogy míg másnál negatívba esett a GDP, náluk pozitív tartományban maradt. Igaz e mellett az ő termelő szektoruk is rendesen befulladt, csak ezt eltakarta a pozitív GDP.
A gazdasági modell amire Románia épp rálép az általam sokat emlegetett "ibériai modell" (lehet hogy én adtam neki nevet) , Spanyolország, Portugália, de Görögország is hasonló módon, a bőven folyó EU pénzekből, esztelen és hatalmas Infrastrukturális beruházásokkal pörgette a gazdaságát, ami nőtt is míg építkeztek, de például volt reptér amit megépítettek de sosem használtak, ergo egy Euro GDP-t nem termelt:
Végre elkelt a spanyol szellemrepülőtér
Több mint 56 millió euróért talált gazdára pénteken a spanyol Ciudad Real városának repülőtere, amelyet az elmúlt négy évben többször bocsátottak árverésre sikertelenül, annak ellenére, hogy Európa egyik leghosszabb kifutópályájával rendelkezik.
turizmusonline.hu
Nekem kísértetiesen hasonlít a Nagyváradi Repülőtérre, vagy a bukaresti, kolozsvári új metró beruházásokra, mind olyanok amik alkalmasak az építőipar pörgetésére és a vállalkozók zsebeinek tömésére, de a későbbiekben a bevételeik még a fenntartásukat sem fedezik, erről cikkek, tanulmányok születtek már. Az ibériai modell kísértete lengi be most Romániát, a mindenáron való és kissé koncepció nélküli gyors eredményekre építő "lufit fújó" gazdaság elkölti az EU pénzeket meg a szükségszerűen mellé tett önerőt, de önmagában nem értékteremtő beruházások valósulnak meg, kell a ráépülő ipar, szolgáltatás, turizmus aminek bevonzása viszont elkésett. A V4-ek már gyorsvasutat tervez amikor Románia azon igyekszik, hogy ne átlag 30-al menjenek a vonatai, A V4-ek kiépült pályák mellé telepíti a gazdasági sokkból menekülő ipart amikor Románia még azon küzd melyik leomló hegygerincre tegye az autópályáit amik végre majd 5 év múlva talán áttörik a Kárpátokat. A V4-ek nyugati szinvonalú szállodaipart, turizmust, élményeket épít, Románia a szocialista szállodákban várja a tengerpartra látogatókat sokkal drágábban mint a valóban sokat fejlesztő Bolgár tengerpart. Romániának más módon kellene a gazdaságát modernizálni, mert már nem tud versenyezni a szomszédaival, a hagyományos értékteremtő területeken lemaradt, pl Nagyvárad ne akarjon büszkeségből versenyezni a szomszédos debreceni reptérrel, a Ryanairt visszacsábították ugyan, de az csak dotációért cserébe vállalta, hogy indít járatokat, tipikus látszat eredmények amik nemzetgazdasági szinten veszteséget termelnek végül. Románia olyan hagyományosan erős területein is visszaszorul mint a hadiipar, az egykor a világ 10 legnagyobb hadiipari exportőrében lévő ország a sor végére szorul, míg Magyarország helyesen felismerve a trendeket, kihasználva a kiváló infrastruktúráját épp Románia helyére fog kerülni az export listán ...
Az EU pénzek és az állami giga beruházások tehát korántsem jelentik automatikusan a gazdaság fellendülését, könnyen előfordul, hogy másodvonalas, bedolgozó jellegű, alacsony hozzáadott értékkel pörgő gazdaság épül ki ami jellemző az ibériai modellre. Románia már bőven mutatja ennek a szimptómáit és van egy igen nagy hátránya a klubban, a pokolian rossz demográfiája ami előrevetíti a még ennyire sem életképes gazdaságot, a kiürülő ország képét, az üres repterek mellé majd fűvel benőtt autópályái is lesznek, mert használó majd egyre kevesebb akad ...