Igen és nem.Ha az ősöreg F16-ok olyan jó vételek lennének miért nem azt vesz Szlovákia, a szegény Bulgária, a pragmatikus Lengyelország? ... Azért azt vegyük észre, hogy Romániának cseppet sincs nagyobb lehetősége mint ezen országoknak - nyilván népesség és gazdaság arányosan, szemlátomást nem költ többet a légierejére mint SK például.
Horvátország: 12 db Rafale F3R változat: 1 Mrd Euro - 10 éves vagy annál fiatalabb példányok
Bulgária: 8 db F16V Block 70: 1,3 Mrd Euro - új gyártású gépek, teljes szolgáltatási csomag, kiképzéssel, támogatással
Románia:
Szlovákia: 14 db F16V Block 70: 1,6 Mrd Euro - új gyártású gépek, teljes szolgáltatási csomag, kiképzéssel, támogatással
- 17 db F16 Block 40 változatra felújítva: 930 M Euro - jelelneg 38 éves gépek.
- 32 db F16 Block 20 , M6.5.2 konfiguráció : 454 M Euro - jelenleg 40 év körüli gépek
Lengyelország: 48 F16 Block 50: 3 Mrd Euro - új gyártású gépek, teljes szolgáltatási csomag, kiképzéssel, támogatással
A 14 szlovák Viper lesz kb abban az árban mint a 49 román F16 ez jelentős mennyiségi különbség, viszont a lengyel új gyártású gépek - igaz ők már régen vették (2006)- csak dupla annyiba került mint a román. Nem tudom mi van pontosan a csomagokban, a Bolgár drágának tűnik, de sanszos hogy fegyverzetet is tartalmaz, a román a csupasz gépeket jelenti, még vagy 80-100 pilóta és többször ennyi műszaki kiképzését is finanszírozni kell, a logisztikai csomag 100 M Eurója erre biztosan nem elég, az más lehet. A szlovákok 30 évre megoldották a légierejüket, a románok így kb 10 évre tervezhetnek, viszont az egyik 1 a másik 3 századdal operál, 30 évre kivetítve a költség nagyságrendileg ugyanaz.
Tehát Románia választhatott hogy mire költ ugyanannyi összeget, ők a mennyiségre tettek, de ha egy kicsit tovább gondoljuk ismétlik a döntéseiket. A Mig 21-ek felújításával is a mennyiséget választották a minőséghez és a hosszú kifutáshoz képest, míg a környék Gripeneket vett, meg F16-okat (PL), addig ők 100 Mig 21 LanceR-be ruháztak be, jelentős mennyiségi fölényt teremtve. Viszont amíg a környék Gripenjei még bőven megfelelnek, a Migek amortizálódtak erősen, 40db van még bevallottan (?) használható állapotban, de a képességeik nyilván már nem versenyképesek, kényszerű a csere, de több pénzük most sincs, megint mennyiségi beruházást csinálnak a minőségi és hosszú távú helyett. Ha kivetítjük a trendet a köv évtizedekre, hamarosan megint kell cserélni, ők 2030-at terveznek, de itt jön a kérdés, a mennyiség fenntartásában nem fognak tudni támaszkodni a korábbi technikájukra mint a lengyelek, ahol az F35 melett még hosszú ideig szolgál a 48 F16, mert a román F16-oknak 50-55 évesen is még repülni kellene, kérdéses hogy tudnak - e és milyen feltételekkel, leginkább mennyiért lehet életben tartani a flotta nyilván fogyatkozó maradékát. Sanszos, hogy álmodni lehet a 2030-as F35 bevezetésről, de kiindulva a finn tenderből vagy lesz kb 4Mrd USD-jük a 32 F35-re, ami minimum kellene, vagy megint egy költség/mennyiség képletbe szorulnak bele 2030-ban, egyszerre kellene cserélni az F16 mennyiségi légierőt és építeni a minőségit, de ... nincsenek csodák....
Mert fajlagos költségben igazábol nem sporoltak semmit.Időtnyertek.Továbbra is fent tudják tartani a mennyiségi fölényüket,miközben csökkentették a minőségi hátrányukat.És tovább tudják folyamatosan vinni a nagyobb légierő szervezetrendszerét.
HA 2030körül lesz pénzük az F35re,akkor egyszerűen szép sorban átfegyverzik a századokat,nem kell a nullárol újraszervezni őket.Ahogy az átfegyverzés halad,úgy a még F16tal repülő századok kapják a legjobb állapotú Falconokat,a kivontakat meg kannibalizálják.
Van ebben ráció.De azért addig még sok viz lefolyik a Dunán.Visszafelé is elsűlhet a dolog,ha nem lesz pénzük az F35-re.Majd 20 év múlva megmondom,hogy mi lett 10 év múlva