Challenger -1 / -2 / -3 (Egyesült Királyság)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 424
84 320
113
Akkor jöjjön egy kis Challenger 1!

Vezető pozíció:
(Mondjuk a páncél elrendezés nem tudom, hogy pontos-e a rajzon, de engem a sofőr helyében nem nyugtatna meg. Mondjuk az is igaz, hogy ez egy beásott pozícióból való tevékenységre tervezett harckocsi. Kicsit egyoldalú)
40197520095_4688da96c9_b.jpg



Üzemanyag rendszer:
(Konvencionális, nyílt terepű harcászatban jó megoldás. Városi harcban instant tankkigyulladás, lásd. T-80B csecsenföldön...)
Challenger1_fuel_system1.thumb.jpg.8e3fc7fcf1f88aa01c1100a7872b06dc.jpg


Páncélelrendezés:
StrippedChallenger1_2.jpg.126145d8dc429376f154058176a99738.jpg


6jTq8qd.jpeg


Challenger1_60degree_arc2.jpg.667f272881b53598a042a4bae9b80313.thumb.jpg.c469b2877da06de00b53e364254a3ed8.jpg
Ha ez tényleg így van akkor ez retek. Az amit a teknőhöz rajzoltak az egy raklap fekália.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

Pogány

Well-Known Member
2018. április 26.
21 707
72 042
113
Ha ez tényleg így van akkor ez retek. Az amit a teknőhöz rajzoltak az egy raklap fekália.
És a 2-esnél megtartották. Ezért hánytam el a gondolatától magam, amikor felmerült, hogy német belsejű kukázott Challengerek kellenének nekünk. Ahogy kimozdultak ezekkel a szarokkal az otthoni békéből több tonna extra páncélt kellett odabiggyeszteniük, mert hát ezek a zsenik nem terveztek vele hk generációkon át, hogy frontból esetleg találat érheti a teknőt. Egészen apró felület a Challynél. :D
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
És a 2-esnél megtartották. Ezért hánytam el a gondolatától magam, amikor felmerült, hogy német belsejű kukázott Challengerek kellenének nekünk. Ahogy kimozdultak ezekkel a szarokkal az otthoni békéből több tonna extra páncélt kellett odabiggyeszteniük, mert hát ezek a zsenik nem terveztek vele hk generációkon át, hogy frontból esetleg találat érheti a teknőt. Egészen apró felület a Challynél. :D
Hát ööö....nem egészen.
A Challenger 2 egyik alap módosítása volt teknő elejére felrakott előtétpáncél.
Ezt nem adhoc hegesztik fel, hanem szerelhető modulként kerül a testre.
Ez a Burlington (Chobham) armour module. A fentebbi képeken a csupasz teknőn van kék térbeli vonalakkal felrajzolva a helye. A feliratok azt mutatják, hogy ez a feltét mekkora, és nem azt, hogy a teljes páncélzat milyen vastag.
Ezen felül még további páncélzat is szerelhető rá (csavar helyek)
Hja és ERA téglákkal van kiegészítve, a has felöli oldalon, egy további feltéttel, amit, (ha jól látom) a tolólap rögzítésére is szolgáló szemekbe rögzítettek.
Ez a teljes harci konfig.:

main-qimg-cf4bd93f8171bbfda70068fcaa2d3af0-pjlq

Jól látható, hogy ezen a képen a felső részen még további páncéllemezek vannak a lámpák mögé két oldalt rácsavarozva.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Tehát ha rászerelek dorchester blokkokat az elejére majd ezt technikai rajzon ábrázolom, akkor máris azt jelenti, hogy a rajzon ábrázolt rászerelt blokkok, amiket fotókon is megcsodálhatunk, nem is rászerelt blokkok, hanem csak mondjuk 'különálló alappáncélzat'? :rolleyes:

Így már érthető, hogy ez egy egészen másik alváz mert rászereltünk blokkokat ugyanarra az alvázra amiket rászerelhetünk egy Chally 1-re is, de mivel arra nem szereltük, bebizonyosodott, hogy 2-nek jobb a páncélzata. :D

Bocs kisüti a rendszereimet néha a logika megerőszakolása. @pöcshuszár esetén megértem, hogy a 450 mm Rha T-72M1 alappáncélra fiktíven ráapplikált akármilyen kiegészítőpáncélt nem tekint használhatónak, míg a 80 mm Rha alappáncelra applikált dorchestert meg igen, mert ő elfogult ezekkel a kretén angolokkal szemben. Így el akarja adni nekem előnyként amiről beszélek neki, hogy az vicces kicsit, hogy ahhoz hogy kimehessen a hulldown-ból csak annyi extra armor kell csak a front plate-re mint ami a Leopard 2-őn mindenhová. Hiszen 1200 lóval meghajtani egy 80 tonnás tankot, ha az angolok csinálják, zseniális. Majd sárban is szeretném azért látni ezzel a konfiggal. :D

De te, hogy ezt cáfold, két piktúrán is beillesztetted ide, hogy a picsavékony Rha kapott naaaagy blokkokat ráakasztva a törzsre, tehát bebizonyítottad, hogy a valóság téved, a Chally 2 új alvázzal bír és csak 3%....:rolleyes:

Bocs az offért mindenkitől, igyekszek majd átvinni a topikjába ha folytatódik.
Az a probléma, hogy amit betettél, az nem a Challenger 2 páncélzatának sematikus ábrája, hanem a Chieftain-é.
A Challenger 2 páncélzata mai napig titkos. Ebből lett a para is, hogy valamelyik barom kirakott titkos infókat az ágyúpajzzsal, és az ágyú felfüggesztésével kapcsolatban, a War Thunder fórumába. Ezt persze cenzúrázták utólag. A szerkezetről nincs infó.
Te most egy :
"80mm?" feliratból a végtelenbe interpoláltál.
A Challenger 2 nem 80 tonna.
Az eddigi 2 ismert IED eset kapcsán szerintem eléggé valószínű, hogy nem szemből történt a támadás, hanem oldalról (úgy is írják le, hogy road side), ahol a teknőt oldalról a lánctalpak felöl bármelyik harckocsi esetén átviszi nagyjából bármi. Ennek valószínűségét az is erősíti, hogy a sérült sofőrök esetén csak a lábat érintette a sérülés. Az egyiküknél "csak" az egyik láb lábujjait. A fentebb berakott vezetői pozíciók viszont egy szembőli átütés esetén biztos halált eredményeztek volna, ugyanis szemből a sofőr lába mögött van a teljes test, a közel fekvő pozíció miatt.

De hogy mennyit jelent a ROMOR ERA feltét.
2003-ban egy elhagyottnak hitt T-55 100mm-es ágyújával szemből eltalálta és elműködtette a Chally 2 ERA-val burkolt alját. Az ERA elműködött. A lövedék viszont egyéb sérülést nem okozott. Azt gondolom, hogy ezt egy 80mm? RHA-val nem biztos, hogy más megoldotta volna.

Alapvetően nem tartom magam elfogultnak angol ügyben, de annak ellenére is azt gondolom, hogy a Ch3 upgrade-del jól nyúltak hozzá a RM emberei a CH2-höz. Még egy 7M-s költséggel is egy élhető alternatívát ad NEKIK. Meg mindenkinek, aki esetleg megkapja a kidobásra ítélt CH2-ket valami nagyon jutányos áron (az ingyenhez valahol nagyon közel!).
Az egyik legutolsó konstrukció, és pont azon pontjait finomították, ami miatt támadható volt a CH2.

A T-72M1-ből olyan védet harckocsit a büdös életben nem fogsz csinálni, mint a CH3. Sosem lesz NATO kompatibilis,
A csehek a saját T-72M4 CZ-jüket 2001-ben rendelték meg 4Mrd koronáért, az átszámítva 6,4M USD volt 2001-es értéken, mai átváltással. Ehhez képest a CH3 upgrade valami 7,4 USD-re jön ki idei megrendeléssel (800M font, 148db harckocsi).

Szerk: Közben találtam egy olyan képet, ami állítólag az egyik olyan eset következményeit mutatja, amelyikben megsérült a sofőr lába:
 
  • Tetszik
Reactions: Bleroka and fip7

Pogány

Well-Known Member
2018. április 26.
21 707
72 042
113
Az a probléma, hogy amit betettél, az nem a Challenger 2 páncélzatának sematikus ábrája, hanem a Chieftain-é.
A Challenger 2 páncélzata mai napig titkos. Ebből lett a para is, hogy valamelyik barom kirakott titkos infókat az ágyúpajzzsal, és az ágyú felfüggesztésével kapcsolatban, a War Thunder fórumába. Ezt persze cenzúrázták utólag. A szerkezetről nincs infó.
Te most egy :
"80mm?" feliratból a végtelenbe interpoláltál.
A Challenger 2 nem 80 tonna.
Az eddigi 2 ismert IED eset kapcsán szerintem eléggé valószínű, hogy nem szemből történt a támadás, hanem oldalról (úgy is írják le, hogy road side), ahol a teknőt oldalról a lánctalpak felöl bármelyik harckocsi esetén átviszi nagyjából bármi. Ennek valószínűségét az is erősíti, hogy a sérült sofőrök esetén csak a lábat érintette a sérülés. Az egyiküknél "csak" az egyik láb lábujjait. A fentebb berakott vezetői pozíciók viszont egy szembőli átütés esetén biztos halált eredményeztek volna, ugyanis szemből a sofőr lába mögött van a teljes test, a közel fekvő pozíció miatt.

De hogy mennyit jelent a ROMOR ERA feltét.
2003-ban egy elhagyottnak hitt T-55 100mm-es ágyújával szemből eltalálta és elműködtette a Chally 2 ERA-val burkolt alját. Az ERA elműködött. A lövedék viszont egyéb sérülést nem okozott. Azt gondolom, hogy ezt egy 80mm? RHA-val nem biztos, hogy más megoldotta volna.

Alapvetően nem tartom magam elfogultnak angol ügyben, de annak ellenére is azt gondolom, hogy a Ch3 upgrade-del jól nyúltak hozzá a RM emberei a CH2-höz. Még egy 7M-s költséggel is egy élhető alternatívát ad NEKIK. Meg mindenkinek, aki esetleg megkapja a kidobásra ítélt CH2-ket valami nagyon jutányos áron (az ingyenhez valahol nagyon közel!).
Az egyik legutolsó konstrukció, és pont azon pontjait finomították, ami miatt támadható volt a CH2.

A T-72M1-ből olyan védet harckocsit a büdös életben nem fogsz csinálni, mint a CH3. Sosem lesz NATO kompatibilis,
A csehek a saját T-72M4 CZ-jüket 2001-ben rendelték meg 4Mrd koronáért, az átszámítva 6,4M USD volt 2001-es értéken, mai átváltással. Ehhez képest a CH3 upgrade valami 7,4 USD-re jön ki idei megrendeléssel (800M font, 148db harckocsi).

Szerk: Közben találtam egy olyan képet, ami állítólag az egyik olyan eset következményeit mutatja, amelyikben megsérült a sofőr lába:
Azok a blokkok, amik felfogták a lövéseket és amikről rendre szó van, egyszerűen add on armorként vannak ráfüggesztve a gépre, pont azért mert nélkülük elégtelen a gép védelme. Nincs ezzel alapvetően baj, miért ne járna az angoloknak is plusz páncélzat ami elég jó, hogy védetté tegye a gépet. De ha megnézel egy bármilyen európai hadgyakorlatról fotóanyagot amiben ezek is részt vettek, ezzel a felazereltséggel nem fogsz látni Challanger 2-őt. Azért nem, mert a Ch 2 alapból 62,5 tonna, amire rakják ezeket a frontális téglákat, a test és a torony oldalsó nagyméretű nehéz NERA blokkjait. Szerinted mennyire irgalmatlanul nehéz és ez mit jelent egy nem asztallap síkságú sivatagon kívül? Ezek nélkül a téglák nélkül viszont az alsó frontlemez ugyanolyan sérülékeny, mint a Ch1 esetében, mert ugyanarról az alvázról van szó, ugyanazokkal a vezetőállásban levő eszközökről, alapvető futóműelemekről, csak erősített felfüggesztéssel, stb...

Egy Ch1 törzsére ugyanezeket a páncélblokkokat ugyanígy tudnád felszerelni, ugyanennyire védetté tenné. És ugyanannyira lekorlátozná a bevethetőségét lévén 0.5 t az 1 és 2 alap tömegének az eltérése, mert ugyanannyira extrém tömegnövekményt jelentene ez a védelem.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

Ranger

Well-Known Member
2021. szeptember 20.
1 523
3 094
113
Challenger 1 mk3-n rajta is volt a plusz csomag a Sivatagi Viharban.

Nekem nagy kedvenc ez a típus, de hiátusai elég nyilvánvalóak(pl még a löveggelre “pajzsra” tett TIS/TOG)
A challenger 3 lesz olyan mint amilyennek eredetileg kellett volna lennie a challenger 2-nek. 25 év késéssel.Bár az test védelméhez ott se nyúlnak…
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Ezek nélkül a téglák nélkül viszont az alsó frontlemez ugyanolyan sérülékeny, mint a Ch1 esetében, mert ugyanarról az alvázról van szó, ugyanazokkal a vezetőállásban levő eszközökről, alapvető futóműelemekről, csak erősített felfüggesztéssel, stb...
Na ez az, amiben nem lehetsz biztos.
És pont a T-55-ös lövése (és hatástalansága) miatt nem tűnik hiteles infónak. Ahogy már írtam neked 80mm-es effektív páncélzat nem fogta volna meg a 100mm-es lövedéket - még ERA feltéttel sem!
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 183
59 959
113
Na ez az, amiben nem lehetsz biztos.
És pont a T-55-ös lövése (és hatástalansága) miatt nem tűnik hiteles infónak. Ahogy már írtam neked 80mm-es effektív páncélzat nem fogta volna meg a 100mm-es lövedéket - még ERA feltéttel sem!

Dehogynem!
A 80's években a Kontakt-5 már képes volt erre, nem csak béna T-55 esetén.
Az M829-t ripityára törte a Kontakt-5. Ezt az ERA-t a 90's években az egész NATO megismerte.
Komoly suta butaság lenne, ha a Britek nem tudnának beszerezni egy legalább Kontakt-5 szintű ERA-t....

Az RPG-29 meg szemből, ERA-n keresztül átlőtte a teknőt....
Csak azért nem lett komolyabb tragédia az esetből, mert szerencséjük volt.
Ha olyan szögben éri őket a kumulatív sugár, akkor akár lőszerrobbanás is lehetett volna!
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 183
59 959
113
Ismét érdekes doksira bukkantam!
1kWpwlx.png


A dokumentum szerint a Chieftain öntött páncélvédelme mindössze csak 250 mm RHA-val egyenértékű.
A Challenger 1 páncélvédelme a teknőn 275 mm, a toronyfronton 500 mm RHA egyenérték.
A Challenger 2 esetén mind két részen minimum 500 mm RHA egyenértékről beszélünk.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
És akkor essen pár szó a hidegháború legszánalmasabb harckocsijáról is... :D
CAT könyvből fordítva...

A britek a Chieftain leváltására keresték a megoldást. A koncepciófejlesztés nem sokkal a Chieftain első bevetése után kezdődött, de az 1970-es években a Future Main Battle Tank (Jövőbeli harckocsi) felváltotta ezt a törekvést. Ez az angol-német program a tervezési költségek megosztására törekedett, miközben a két nemzet számára közös harckocsit kívánt biztosítani. A program 1977-ben eredmény nélkül ért véget. Ennek nyomán a németek a Leopard 2 fejlesztésére összpontosítottak. A britek MBT 80 néven új nemzeti programba kezdtek, amely a mobilitás, a megbízhatóság és a túlélőképesség javítására helyezte a hangsúlyt, és a nyolcvanas évek közepére tervezték a hadrendbe állítást. A növekvő költségek és a kutatási és fejlesztési ütemterv csúszása miatt a hadrendbe állítás az 1990-es évekre tolódott. Ezek a késedelmek miatt továbbra is a Chieftainra kellett hagyatkozni, annak ismert hibái ellenére.

Az iráni sah volt a Chieftain legnagyobb külföldi vásárlója. Kormánya a harckocsi hiányosságait az Egyesült Királyságból származó fejlesztések megvásárlásával igyekezett kiküszöbölni. Az 1970-es években Irán mintegy 200 Chieftain-t rendelt és kapott, amelyek jobb védelemmel és megnövelt üzemanyag kapacitással rendelkeztek. A sah további megrendelést adott le egy áttervezett Chieftainra, amely erősebb motorral és robusztusabb felfüggesztéssel rendelkezett. Ez a jármű lett a Shir 1, és 1977-re prototípus formájában meg is jelent. Irán egy teljesen új járművet is igényelt, amely a mobilitás és a védelem jelentős javításával, továbbfejlesztett tűzvezető rendszerrel és lézeres távolságmérővel rendelkezett. Ez a jármű a Shir 2 elnevezést kapta, és Irán 1225 darabot rendelt belőle. Az előkészítés során a Leeds-i Királyi Lőszergyár megkezdte a gyártóberendezések kiépítését és a szükséges munkaerő toborzását.

Ezek az előkészületek 1979-ben hirtelen véget vetettek, amikor a forradalom megdöntötte a sahot, és a nyugatbarát monarchia helyébe iszlám köztársaság lépett. Az új iráni kormány megtagadta a Shir 1 és 2 szerződéseinek teljesítését, így a briteknek egyik tankra sem maradt vevőjük. 1979 végén Jordánia nyújtott részleges megoldást, amikor beleegyezett közel 300 Shir 1 harckocsi megvásárlásába, amelyekből a Khalid lett a jordániai szolgálatban.

A Shir 2 azonban már a tervezés előrehaladott állapotában volt, de még nem került gyártásba. A jordániai tankrendelés befejeztével a leedsi gyártólétesítmény üresen állt, a munkaerő pedig munkanélkülivé vált. Az MBT 80, amit a hadsereg az újabb technológiája miatt előnyben részesített, továbbra is koncepciófejlesztés alatt állt. Az 1970-es évek költségvetési és politikai légkörében a brit harckocsigyártó vállalatok ideiglenes leállítása, amíg az MBT 80 tervei kiforrottak, azzal a valós veszéllyel járt, hogy a gyártás véglegesen megszűnhet, és a nemzetnek nem maradt más választása, mint a külföldi gyártókra támaszkodni. Az amerikai Abrams vagy a német Leopard 2 beszerzésének előnyei némi mérlegelést érdemeltek, de egyik harckocsi sem tudta felhasználni a rendelkezésre álló nagy mennyiségű 120 mm-es, osztott lőszert. A britek azt is nehezen tudták volna elfogadni, hogy az a nemzet, amelyik feltalálta a harckocsit, nem tud többé harckocsit gyártani.

Miközben a Shir 2 sorsának vizsgálata zajlott, a Brit Rajnai Hadsereg (BAOR) félelmetes páncélos fenyegetéssel nézett szembe Közép-Európában, és a Chieftainek leváltását követelte. A Shir 2 jelentős képességnövekedést kínált a Chieftainhez képest, bár nem rendelkezett a legmodernebb technológiákkal. Az MBT 80-assal ellentétben azonban a Shir 2 már majdnem készen állt a gyártásra. Még egy kis sorozatgyártás is biztosítaná a BAOR számára az újabb harckocsikat, biztosítaná a Shir 2 munkaerő további foglalkoztatását, és elkerülné a brit harckocsigyártás megszűnését. Ezek a megfontolások vezették a kormányt 1980 júliusában arra, hogy elegendő Shir 2 harckocsit rendeljen meg néhány páncélos ezred felszerelésére. Ez a vásárlás gyakorlatilag véget is vetett az MBT 80 programnak.

A Challenger névre átnevezett Shir 2 lett a brit hadsereg új fő harckocsija. Tervét 1981-ben rögzítették, gyártása 1982-ben kezdődött, és az első szállítás a hadseregnek a következő évben történt. Az új paripáikat átvevő legénységek hamar megtapasztalták a túlzott vibráció okozta meghibásodásokat, megjegyezve, hogy "amikor vadonatúj harckocsikat kaptunk, azok hajlamosak voltak szétesni, különösen hosszú ideig tartó közúti használat után". A Challenger nem rendelkezett stabilizált célzókészülékkel, mint az Abrams vagy a Leopard 2, és nem rendelkeztek hőkamerás célzókészülékkel sem, bár ennek utólagos felszerelését tervezték.

Mindazonáltal a Chieftain siralmas szereplését követően a britek elhatározták, hogy a következő versenyen bemutatkozik a Challenger. A járműnek jól kellett szerepelnie, hogy megnyugtassa a külföldi piacokat, hogy az Egyesült Királyság továbbra is vezető szerepet tölt be a harckocsik tervezésében, helyreállítsa a haderőbe vetett bizalmat, és elnyomja a média kritikáját, amely a CAT 1985-öt követte. Egy gyenge eredmény, vagy a Challenger tűzvezető rendszerének hiányosságainak nyilvánosságra kerülése egyértelmű következményekkel járt: a Challenger külföldi értékesítési lehetőségeinek beszűkülése, Nagy-Britannia NATO-n belüli pozíciójának aláásása, valamint a hadsereg moráljára gyakorolt negatív hatás.

A britek 24 vadonatúj Challengert építettek, hogy minden kijelölt ezred CAT-csapatát ellássák. A Királyi Páncélos Hadtest és a hadianyag-fejlesztő közösség képviselői felügyelték a CAT harckocsik gyártását, és támogatták a felhasználót a későbbi kiképzésben és a versenyre való felkészülésben. Amint világossá vált, hogy a Royal Hussars fogja képviselni az Egyesült Királyságot az 1987-es CAT versenyen, az egységet kiemelt karbantartási és ellátási intézkedésekkel támogatták, hogy a versenypáncélosok csúcsteljesítményt nyújthassanak. Az egység operatív parancsnoki láncolata felügyelte ezt az erőfeszítést a vezérkari főnök szintjén.

A britek gondosan kiválogatták a lőszereket, amelyeket a lövészetek során használni kívántak, hogy minimalizálják a lövedékek által okozott bármiféle szórást. A Chase-féle módosított töltővédőrúddal való kiegészítéssel megszűnt annak szükségessége, hogy a töltőnek minden egyes lövés után kézzel kelljen lezárnia a zárszerkezetet. A zárás automatikusan történt, ami időt takarított meg a töltési folyamatból, és részben ellensúlyozta az osztott lőszerhez betöltéséhez szükséges hosszabb időt. A Chieftain és Challenger lövegeken végzett tesztek azt mutatták, hogy az eszköz segített akár 2,5 másodperccel lerövidíteni a töltési időt.

A módosított Challenger harckocsik a CAT-szabályok súlyos megszegésével kapcsolatos aggályokat vetettek fel. A versenyben nagy hangsúlyt fektettek a nemzeti flottát reprezentáló tankok használatára, nem pedig a személyre szabott, továbbfejlesztett teljesítményű furcsaságokra. A CAT Challengerek fejlesztése során ez az aggodalom többször is nyilvánvalóvá vált. Minden egyes módosítás vitát váltott ki arról, hogy az nem ellentétes-e a szabályokkal. Az I. (BR) Hadtest, a Királyi Páncélos Hadtest és az egységvezetők képviselői között a szabályszegés kérdéséről folytatott megbeszélés arra a következtetésre jutott, hogy a CAT Challengers fejlesztései a harckocsipark szokásos fejlesztési csomagjának részét képezték. Mindazonáltal "mindenkinek ügyelnie kellett arra, hogy a szabályok megszegésére utaló laza vagy tájékozatlan beszédet ellenőrizze. A hivatalos álláspont az, hogy a CAT legénységeket a Challenger legújabb jelzésével látják el, a 7 Armd Bde egységeknek történő normál tankkiadás részeként".

Amikor a verseny végére leülepedett a por, a brit csapat az utolsó helyen végzett. A Challenger rosszabbul teljesített, mint a Chieftain, de ott legalább azzal lehetett érvelni, hogy a CAT 1985-ben a Chieftain egy teljesen elavult eszköz volt, míg a Challenger a britek legújabb harckocsija volt. Ráadásul az összes Leopard 1-gyel felszerelt szakasz, amelyet tűzvezető technológia szempontjából a Chieftain-nel azonos kategóriába soroltak, felülmúlta. A verseny vége előtt minden brit tiszt elhagyta a helyszínt - kivéve egy, a PR-tevékenységgel megbízott altisztet. Nem sokkal a verseny után a Royal Hussars résztvevő szakaszvezetői közül senki sem szolgált tovább a brit hadseregben.

A CAT 1987 gyakorlatilag megsemmisítette a Challenger külföldi értékesítésére irányuló brit erőfeszítéseket. Egyetlen Challenger sem került értékesítésre a külföldön, és a CAT nagy nyilvánossága miatt. A brit média könyörtelen volt, amit a The Times "Challenger Tank Loses NATO Fight" (Challenger tank elveszítette a NATO harcot) című cikke is megtestesített.
 
M

molnibalage

Guest
És akkor essen pár szó a hidegháború legszánalmasabb harckocsijáról is... :D
CAT könyvből fordítva...

A britek a Chieftain leváltására keresték a megoldást. A koncepciófejlesztés nem sokkal a Chieftain első bevetése után kezdődött, de az 1970-es években a Future Main Battle Tank (Jövőbeli harckocsi) felváltotta ezt a törekvést. Ez az angol-német program a tervezési költségek megosztására törekedett, miközben a két nemzet számára közös harckocsit kívánt biztosítani. A program 1977-ben eredmény nélkül ért véget. Ennek nyomán a németek a Leopard 2 fejlesztésére összpontosítottak. A britek MBT 80 néven új nemzeti programba kezdtek, amely a mobilitás, a megbízhatóság és a túlélőképesség javítására helyezte a hangsúlyt, és a nyolcvanas évek közepére tervezték a hadrendbe állítást. A növekvő költségek és a kutatási és fejlesztési ütemterv csúszása miatt a hadrendbe állítás az 1990-es évekre tolódott. Ezek a késedelmek miatt továbbra is a Chieftainra kellett hagyatkozni, annak ismert hibái ellenére.

Az iráni sah volt a Chieftain legnagyobb külföldi vásárlója. Kormánya a harckocsi hiányosságait az Egyesült Királyságból származó fejlesztések megvásárlásával igyekezett kiküszöbölni. Az 1970-es években Irán mintegy 200 Chieftain-t rendelt és kapott, amelyek jobb védelemmel és megnövelt üzemanyag kapacitással rendelkeztek. A sah további megrendelést adott le egy áttervezett Chieftainra, amely erősebb motorral és robusztusabb felfüggesztéssel rendelkezett. Ez a jármű lett a Shir 1, és 1977-re prototípus formájában meg is jelent. Irán egy teljesen új járművet is igényelt, amely a mobilitás és a védelem jelentős javításával, továbbfejlesztett tűzvezető rendszerrel és lézeres távolságmérővel rendelkezett. Ez a jármű a Shir 2 elnevezést kapta, és Irán 1225 darabot rendelt belőle. Az előkészítés során a Leeds-i Királyi Lőszergyár megkezdte a gyártóberendezések kiépítését és a szükséges munkaerő toborzását.

Ezek az előkészületek 1979-ben hirtelen véget vetettek, amikor a forradalom megdöntötte a sahot, és a nyugatbarát monarchia helyébe iszlám köztársaság lépett. Az új iráni kormány megtagadta a Shir 1 és 2 szerződéseinek teljesítését, így a briteknek egyik tankra sem maradt vevőjük. 1979 végén Jordánia nyújtott részleges megoldást, amikor beleegyezett közel 300 Shir 1 harckocsi megvásárlásába, amelyekből a Khalid lett a jordániai szolgálatban.

A Shir 2 azonban már a tervezés előrehaladott állapotában volt, de még nem került gyártásba. A jordániai tankrendelés befejeztével a leedsi gyártólétesítmény üresen állt, a munkaerő pedig munkanélkülivé vált. Az MBT 80, amit a hadsereg az újabb technológiája miatt előnyben részesített, továbbra is koncepciófejlesztés alatt állt. Az 1970-es évek költségvetési és politikai légkörében a brit harckocsigyártó vállalatok ideiglenes leállítása, amíg az MBT 80 tervei kiforrottak, azzal a valós veszéllyel járt, hogy a gyártás véglegesen megszűnhet, és a nemzetnek nem maradt más választása, mint a külföldi gyártókra támaszkodni. Az amerikai Abrams vagy a német Leopard 2 beszerzésének előnyei némi mérlegelést érdemeltek, de egyik harckocsi sem tudta felhasználni a rendelkezésre álló nagy mennyiségű 120 mm-es, osztott lőszert. A britek azt is nehezen tudták volna elfogadni, hogy az a nemzet, amelyik feltalálta a harckocsit, nem tud többé harckocsit gyártani.

Miközben a Shir 2 sorsának vizsgálata zajlott, a Brit Rajnai Hadsereg (BAOR) félelmetes páncélos fenyegetéssel nézett szembe Közép-Európában, és a Chieftainek leváltását követelte. A Shir 2 jelentős képességnövekedést kínált a Chieftainhez képest, bár nem rendelkezett a legmodernebb technológiákkal. Az MBT 80-assal ellentétben azonban a Shir 2 már majdnem készen állt a gyártásra. Még egy kis sorozatgyártás is biztosítaná a BAOR számára az újabb harckocsikat, biztosítaná a Shir 2 munkaerő további foglalkoztatását, és elkerülné a brit harckocsigyártás megszűnését. Ezek a megfontolások vezették a kormányt 1980 júliusában arra, hogy elegendő Shir 2 harckocsit rendeljen meg néhány páncélos ezred felszerelésére. Ez a vásárlás gyakorlatilag véget is vetett az MBT 80 programnak.

A Challenger névre átnevezett Shir 2 lett a brit hadsereg új fő harckocsija. Tervét 1981-ben rögzítették, gyártása 1982-ben kezdődött, és az első szállítás a hadseregnek a következő évben történt. Az új paripáikat átvevő legénységek hamar megtapasztalták a túlzott vibráció okozta meghibásodásokat, megjegyezve, hogy "amikor vadonatúj harckocsikat kaptunk, azok hajlamosak voltak szétesni, különösen hosszú ideig tartó közúti használat után". A Challenger nem rendelkezett stabilizált célzókészülékkel, mint az Abrams vagy a Leopard 2, és nem rendelkeztek hőkamerás célzókészülékkel sem, bár ennek utólagos felszerelését tervezték.

Mindazonáltal a Chieftain siralmas szereplését követően a britek elhatározták, hogy a következő versenyen bemutatkozik a Challenger. A járműnek jól kellett szerepelnie, hogy megnyugtassa a külföldi piacokat, hogy az Egyesült Királyság továbbra is vezető szerepet tölt be a harckocsik tervezésében, helyreállítsa a haderőbe vetett bizalmat, és elnyomja a média kritikáját, amely a CAT 1985-öt követte. Egy gyenge eredmény, vagy a Challenger tűzvezető rendszerének hiányosságainak nyilvánosságra kerülése egyértelmű következményekkel járt: a Challenger külföldi értékesítési lehetőségeinek beszűkülése, Nagy-Britannia NATO-n belüli pozíciójának aláásása, valamint a hadsereg moráljára gyakorolt negatív hatás.

A britek 24 vadonatúj Challengert építettek, hogy minden kijelölt ezred CAT-csapatát ellássák. A Királyi Páncélos Hadtest és a hadianyag-fejlesztő közösség képviselői felügyelték a CAT harckocsik gyártását, és támogatták a felhasználót a későbbi kiképzésben és a versenyre való felkészülésben. Amint világossá vált, hogy a Royal Hussars fogja képviselni az Egyesült Királyságot az 1987-es CAT versenyen, az egységet kiemelt karbantartási és ellátási intézkedésekkel támogatták, hogy a versenypáncélosok csúcsteljesítményt nyújthassanak. Az egység operatív parancsnoki láncolata felügyelte ezt az erőfeszítést a vezérkari főnök szintjén.

A britek gondosan kiválogatták a lőszereket, amelyeket a lövészetek során használni kívántak, hogy minimalizálják a lövedékek által okozott bármiféle szórást. A Chase-féle módosított töltővédőrúddal való kiegészítéssel megszűnt annak szükségessége, hogy a töltőnek minden egyes lövés után kézzel kelljen lezárnia a zárszerkezetet. A zárás automatikusan történt, ami időt takarított meg a töltési folyamatból, és részben ellensúlyozta az osztott lőszerhez betöltéséhez szükséges hosszabb időt. A Chieftain és Challenger lövegeken végzett tesztek azt mutatták, hogy az eszköz segített akár 2,5 másodperccel lerövidíteni a töltési időt.

A módosított Challenger harckocsik a CAT-szabályok súlyos megszegésével kapcsolatos aggályokat vetettek fel. A versenyben nagy hangsúlyt fektettek a nemzeti flottát reprezentáló tankok használatára, nem pedig a személyre szabott, továbbfejlesztett teljesítményű furcsaságokra. A CAT Challengerek fejlesztése során ez az aggodalom többször is nyilvánvalóvá vált. Minden egyes módosítás vitát váltott ki arról, hogy az nem ellentétes-e a szabályokkal. Az I. (BR) Hadtest, a Királyi Páncélos Hadtest és az egységvezetők képviselői között a szabályszegés kérdéséről folytatott megbeszélés arra a következtetésre jutott, hogy a CAT Challengers fejlesztései a harckocsipark szokásos fejlesztési csomagjának részét képezték. Mindazonáltal "mindenkinek ügyelnie kellett arra, hogy a szabályok megszegésére utaló laza vagy tájékozatlan beszédet ellenőrizze. A hivatalos álláspont az, hogy a CAT legénységeket a Challenger legújabb jelzésével látják el, a 7 Armd Bde egységeknek történő normál tankkiadás részeként".

Amikor a verseny végére leülepedett a por, a brit csapat az utolsó helyen végzett. A Challenger rosszabbul teljesített, mint a Chieftain, de ott legalább azzal lehetett érvelni, hogy a CAT 1985-ben a Chieftain egy teljesen elavult eszköz volt, míg a Challenger a britek legújabb harckocsija volt. Ráadásul az összes Leopard 1-gyel felszerelt szakasz, amelyet tűzvezető technológia szempontjából a Chieftain-nel azonos kategóriába soroltak, felülmúlta. A verseny vége előtt minden brit tiszt elhagyta a helyszínt - kivéve egy, a PR-tevékenységgel megbízott altisztet. Nem sokkal a verseny után a Royal Hussars résztvevő szakaszvezetői közül senki sem szolgált tovább a brit hadseregben.

A CAT 1987 gyakorlatilag megsemmisítette a Challenger külföldi értékesítésére irányuló brit erőfeszítéseket. Egyetlen Challenger sem került értékesítésre a külföldön, és a CAT nagy nyilvánossága miatt. A brit média könyörtelen volt, amit a The Times "Challenger Tank Loses NATO Fight" (Challenger tank elveszítette a NATO harcot) című cikke is megtestesített.
Hát aztakurva....
 
T

Törölt tag 1945

Guest
És akkor essen pár szó a hidegháború legszánalmasabb harckocsijáról is... :D
CAT könyvből fordítva...

A britek a Chieftain leváltására keresték a megoldást. A koncepciófejlesztés nem sokkal a Chieftain első bevetése után kezdődött, de az 1970-es években a Future Main Battle Tank (Jövőbeli harckocsi) felváltotta ezt a törekvést. Ez az angol-német program a tervezési költségek megosztására törekedett, miközben a két nemzet számára közös harckocsit kívánt biztosítani. A program 1977-ben eredmény nélkül ért véget. Ennek nyomán a németek a Leopard 2 fejlesztésére összpontosítottak. A britek MBT 80 néven új nemzeti programba kezdtek, amely a mobilitás, a megbízhatóság és a túlélőképesség javítására helyezte a hangsúlyt, és a nyolcvanas évek közepére tervezték a hadrendbe állítást. A növekvő költségek és a kutatási és fejlesztési ütemterv csúszása miatt a hadrendbe állítás az 1990-es évekre tolódott. Ezek a késedelmek miatt továbbra is a Chieftainra kellett hagyatkozni, annak ismert hibái ellenére.

Az iráni sah volt a Chieftain legnagyobb külföldi vásárlója. Kormánya a harckocsi hiányosságait az Egyesült Királyságból származó fejlesztések megvásárlásával igyekezett kiküszöbölni. Az 1970-es években Irán mintegy 200 Chieftain-t rendelt és kapott, amelyek jobb védelemmel és megnövelt üzemanyag kapacitással rendelkeztek. A sah további megrendelést adott le egy áttervezett Chieftainra, amely erősebb motorral és robusztusabb felfüggesztéssel rendelkezett. Ez a jármű lett a Shir 1, és 1977-re prototípus formájában meg is jelent. Irán egy teljesen új járművet is igényelt, amely a mobilitás és a védelem jelentős javításával, továbbfejlesztett tűzvezető rendszerrel és lézeres távolságmérővel rendelkezett. Ez a jármű a Shir 2 elnevezést kapta, és Irán 1225 darabot rendelt belőle. Az előkészítés során a Leeds-i Királyi Lőszergyár megkezdte a gyártóberendezések kiépítését és a szükséges munkaerő toborzását.

Ezek az előkészületek 1979-ben hirtelen véget vetettek, amikor a forradalom megdöntötte a sahot, és a nyugatbarát monarchia helyébe iszlám köztársaság lépett. Az új iráni kormány megtagadta a Shir 1 és 2 szerződéseinek teljesítését, így a briteknek egyik tankra sem maradt vevőjük. 1979 végén Jordánia nyújtott részleges megoldást, amikor beleegyezett közel 300 Shir 1 harckocsi megvásárlásába, amelyekből a Khalid lett a jordániai szolgálatban.

A Shir 2 azonban már a tervezés előrehaladott állapotában volt, de még nem került gyártásba. A jordániai tankrendelés befejeztével a leedsi gyártólétesítmény üresen állt, a munkaerő pedig munkanélkülivé vált. Az MBT 80, amit a hadsereg az újabb technológiája miatt előnyben részesített, továbbra is koncepciófejlesztés alatt állt. Az 1970-es évek költségvetési és politikai légkörében a brit harckocsigyártó vállalatok ideiglenes leállítása, amíg az MBT 80 tervei kiforrottak, azzal a valós veszéllyel járt, hogy a gyártás véglegesen megszűnhet, és a nemzetnek nem maradt más választása, mint a külföldi gyártókra támaszkodni. Az amerikai Abrams vagy a német Leopard 2 beszerzésének előnyei némi mérlegelést érdemeltek, de egyik harckocsi sem tudta felhasználni a rendelkezésre álló nagy mennyiségű 120 mm-es, osztott lőszert. A britek azt is nehezen tudták volna elfogadni, hogy az a nemzet, amelyik feltalálta a harckocsit, nem tud többé harckocsit gyártani.

Miközben a Shir 2 sorsának vizsgálata zajlott, a Brit Rajnai Hadsereg (BAOR) félelmetes páncélos fenyegetéssel nézett szembe Közép-Európában, és a Chieftainek leváltását követelte. A Shir 2 jelentős képességnövekedést kínált a Chieftainhez képest, bár nem rendelkezett a legmodernebb technológiákkal. Az MBT 80-assal ellentétben azonban a Shir 2 már majdnem készen állt a gyártásra. Még egy kis sorozatgyártás is biztosítaná a BAOR számára az újabb harckocsikat, biztosítaná a Shir 2 munkaerő további foglalkoztatását, és elkerülné a brit harckocsigyártás megszűnését. Ezek a megfontolások vezették a kormányt 1980 júliusában arra, hogy elegendő Shir 2 harckocsit rendeljen meg néhány páncélos ezred felszerelésére. Ez a vásárlás gyakorlatilag véget is vetett az MBT 80 programnak.

A Challenger névre átnevezett Shir 2 lett a brit hadsereg új fő harckocsija. Tervét 1981-ben rögzítették, gyártása 1982-ben kezdődött, és az első szállítás a hadseregnek a következő évben történt. Az új paripáikat átvevő legénységek hamar megtapasztalták a túlzott vibráció okozta meghibásodásokat, megjegyezve, hogy "amikor vadonatúj harckocsikat kaptunk, azok hajlamosak voltak szétesni, különösen hosszú ideig tartó közúti használat után". A Challenger nem rendelkezett stabilizált célzókészülékkel, mint az Abrams vagy a Leopard 2, és nem rendelkeztek hőkamerás célzókészülékkel sem, bár ennek utólagos felszerelését tervezték.

Mindazonáltal a Chieftain siralmas szereplését követően a britek elhatározták, hogy a következő versenyen bemutatkozik a Challenger. A járműnek jól kellett szerepelnie, hogy megnyugtassa a külföldi piacokat, hogy az Egyesült Királyság továbbra is vezető szerepet tölt be a harckocsik tervezésében, helyreállítsa a haderőbe vetett bizalmat, és elnyomja a média kritikáját, amely a CAT 1985-öt követte. Egy gyenge eredmény, vagy a Challenger tűzvezető rendszerének hiányosságainak nyilvánosságra kerülése egyértelmű következményekkel járt: a Challenger külföldi értékesítési lehetőségeinek beszűkülése, Nagy-Britannia NATO-n belüli pozíciójának aláásása, valamint a hadsereg moráljára gyakorolt negatív hatás.

A britek 24 vadonatúj Challengert építettek, hogy minden kijelölt ezred CAT-csapatát ellássák. A Királyi Páncélos Hadtest és a hadianyag-fejlesztő közösség képviselői felügyelték a CAT harckocsik gyártását, és támogatták a felhasználót a későbbi kiképzésben és a versenyre való felkészülésben. Amint világossá vált, hogy a Royal Hussars fogja képviselni az Egyesült Királyságot az 1987-es CAT versenyen, az egységet kiemelt karbantartási és ellátási intézkedésekkel támogatták, hogy a versenypáncélosok csúcsteljesítményt nyújthassanak. Az egység operatív parancsnoki láncolata felügyelte ezt az erőfeszítést a vezérkari főnök szintjén.

A britek gondosan kiválogatták a lőszereket, amelyeket a lövészetek során használni kívántak, hogy minimalizálják a lövedékek által okozott bármiféle szórást. A Chase-féle módosított töltővédőrúddal való kiegészítéssel megszűnt annak szükségessége, hogy a töltőnek minden egyes lövés után kézzel kelljen lezárnia a zárszerkezetet. A zárás automatikusan történt, ami időt takarított meg a töltési folyamatból, és részben ellensúlyozta az osztott lőszerhez betöltéséhez szükséges hosszabb időt. A Chieftain és Challenger lövegeken végzett tesztek azt mutatták, hogy az eszköz segített akár 2,5 másodperccel lerövidíteni a töltési időt.

A módosított Challenger harckocsik a CAT-szabályok súlyos megszegésével kapcsolatos aggályokat vetettek fel. A versenyben nagy hangsúlyt fektettek a nemzeti flottát reprezentáló tankok használatára, nem pedig a személyre szabott, továbbfejlesztett teljesítményű furcsaságokra. A CAT Challengerek fejlesztése során ez az aggodalom többször is nyilvánvalóvá vált. Minden egyes módosítás vitát váltott ki arról, hogy az nem ellentétes-e a szabályokkal. Az I. (BR) Hadtest, a Királyi Páncélos Hadtest és az egységvezetők képviselői között a szabályszegés kérdéséről folytatott megbeszélés arra a következtetésre jutott, hogy a CAT Challengers fejlesztései a harckocsipark szokásos fejlesztési csomagjának részét képezték. Mindazonáltal "mindenkinek ügyelnie kellett arra, hogy a szabályok megszegésére utaló laza vagy tájékozatlan beszédet ellenőrizze. A hivatalos álláspont az, hogy a CAT legénységeket a Challenger legújabb jelzésével látják el, a 7 Armd Bde egységeknek történő normál tankkiadás részeként".

Amikor a verseny végére leülepedett a por, a brit csapat az utolsó helyen végzett. A Challenger rosszabbul teljesített, mint a Chieftain, de ott legalább azzal lehetett érvelni, hogy a CAT 1985-ben a Chieftain egy teljesen elavult eszköz volt, míg a Challenger a britek legújabb harckocsija volt. Ráadásul az összes Leopard 1-gyel felszerelt szakasz, amelyet tűzvezető technológia szempontjából a Chieftain-nel azonos kategóriába soroltak, felülmúlta. A verseny vége előtt minden brit tiszt elhagyta a helyszínt - kivéve egy, a PR-tevékenységgel megbízott altisztet. Nem sokkal a verseny után a Royal Hussars résztvevő szakaszvezetői közül senki sem szolgált tovább a brit hadseregben.

A CAT 1987 gyakorlatilag megsemmisítette a Challenger külföldi értékesítésére irányuló brit erőfeszítéseket. Egyetlen Challenger sem került értékesítésre a külföldön, és a CAT nagy nyilvánossága miatt. A brit média könyörtelen volt, amit a The Times "Challenger Tank Loses NATO Fight" (Challenger tank elveszítette a NATO harcot) című cikke is megtestesített.
2021-11-06-17-27-20-Canadian-Army-Trophy-Competition.jpg
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 424
84 320
113
Hát aztakurva....
Az a legdurvább, hogy amúgy a brit hadsereg nem egy sport szakosztály hanem egy hadsereg a HH közepén! Márpedig, mindent felrúgva (a versenyfelkészülés mindenfajta katona szakmai szempontot kizárt és csak a verseny megnyerése volt a cél) átmentek versenyistálóba és még ez sem segített.
 
S

speziale

Guest
Az a legdurvább, hogy amúgy a brit hadsereg nem egy sport szakosztály hanem egy hadsereg a HH közepén! Márpedig, mindent felrúgva (a versenyfelkészülés mindenfajta katona szakmai szempontot kizárt és csak a verseny megnyerése volt a cél) átmentek versenyistálóba és még ez sem segített.

de tényleg egészen elképesztően leégtek...bár a Leo1-el felszerelt német zl utolsó előtti lett, de az ő 16500 körüli átlagpontjuk körül elég sokan teljesítettek...de az angolok még tőlük is elmaradtak 2200 pont

http://mihalko-family.com/CAT 87 Patches.htm
 
M

molnibalage

Guest
Az a legdurvább, hogy amúgy a brit hadsereg nem egy sport szakosztály hanem egy hadsereg a HH közepén! Márpedig, mindent felrúgva (a versenyfelkészülés mindenfajta katona szakmai szempontot kizárt és csak a verseny megnyerése volt a cél) átmentek versenyistálóba és még ez sem segített.
Igen, imhol a szakaszokra bontott részletes eredmény lista:
:D
2021-11-06-17-54-54-CAT-87-Teams.jpg
Hát, ezek alapján az általam eddig is enyhén sznob szagú interjúk az angoloktól elég furák.
Ok, pilóták voltak, de ha brit haderő humán és technikai oldala ennyire alacsonyan volt egy ilyen esemény alapján, az elég khöm. Vicces no...
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Hát, ezek alapján az általam eddig is enyhén sznob szagú interjúk az angoloktól elég furák.
Ok, pilóták voltak, de ha brit haderő humán és technikai oldala ennyire alacsonyan volt egy ilyen esemény alapján, az elég khöm. Vicces no...

Azért távolabbról nézve ez is egy "F-15EX beszerzés" volt.

Nem kellett a piacnak az export cucc, közben meg kellett menteni az ipari kapacitást, a hadsereg persze másik csúcs harckocsit szeretett volna, de a politika úgy döntött hogy a BAOR-nak jó lesz ez is.

Majd persze kiderült hogy az alapvetően Iráni exportra tervezett cucc, még csalás hegyek mellett is kevés a NATO átlag szintjéhez képest.

Azon az okfejtésen viszont jót röhögtem, hogy azért nem kellett a Leo-2 meg az M1, mert az osztott lőszer készletekkel akkor mi lett volna...
... gombhoz a kabátot ugye. :D
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and dudi