Civil repüléssel kapcsolatos témák

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
43 614
84 024
113
Szabálytalanul jelölték ki a ferihegyi reptér zajgátló védőövezetét...

380570349_632253165761324_2677018970983153843_n.jpg


 

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
14 761
37 399
113

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 892
67 657
113
Az 1987 májusi LOT Il-62M katasztrófa helyszíni felvételei:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

A történet érdekes háttere, hogy a LOT pont azért szerezte be az Il-62M-eket, mert 1980-ban már volt egy légikatasztrófájuk az NK-8-assal szerelt Il-62-es alapváltozattal, ugyanis a Tu-154-esekkel szemben a 62-esen az NK-8-as nem volt megbízható. Egy potenciális szimpla hajtóműhiba magával rántotta a párban szomszédos másik hajtóművet is, na meg az NK-8-asok fogyasztása egyszerűen túl nagy volt.
Ezért az Il-62M-be és a Tu-154M-be már az Il-76-osok számára kifejlesztett D-30-asok hatótáv-optimalizált (tolóerőcsökkentett) változatait szerelték.
Az azonos névleges tolóerőhöz kisebb fogyasztás, némileg kisebb zaj, lényegesen nagyobb hatótáv, de alacsonyabb utazómagasság párosult.
Látszólag minden jó lett volna az Il-62M-el, de 1987 májusában mégis egy ilyen típus okozta a lengyel légiközlekedés mindmáig legsúlyosabb, 183 áldozattal járó katasztrófáját.
A bajt itt is a hajtómű okozta, ami bár megbízhatóbbnak ígérkezett, a lengyel vizsgálat szerint a hanyag összeszerelés miatt robbant szét. Történt ugyanis, hogy a kisnyomású forgórész turbina oldali hengergörgős csapágyazásánál a csapágy 26 hengergőrgője helyett a szovjet beszállító, hogy tartsa az ütemtervet, szimmetrikusan csak 13-at tett bele.
Ezzel a csapágy ugyan betöltötte feladatát, de csak nagyon rövid időre, miközben ez a kvázi időzített bomba a lengyel üzemeltetőknél észrevétlen maradt.
A hajtőmű a csapágytörés miatt a felszállórezsimen beékelődött, szétrobbant és a gép, ami az amerikai útra alaposan fel volt tankolva, kigyulladt. A pilóták észlelték a hajtóműhibát, de a tüzet nem, ahogy a szerkezeti és a kormányvezérlés károsodását sem.
A hiba vélt súlyossága miatt viszont a Gdansk-i kitérő kifogyasztás után nem az irányítás által javasolt közbenső katonai repülőtérre, hanem a jobban felszerelt varsói bázisrepülőtérre kívántak visszatérni, amihez további kifogyasztás is párosult volna.
Azonban ez végzetes döntés volt és a gép sajnos lezuhant.
A szovjetek mindvégig tagadták a felelősségüket és állították, hogy a hajtőmű csak a becsapódást követően robbant szét, míg a lezuhanást pilótahiba okozta.
Felmerül a kérdés, ha a gép a levegőben műszakilag teljesen rendben lett volna, akkor miért zajlott a végül balul sikerült kényszerleszállási próbálkozás?
 

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
14 761
37 399
113
A bajt itt is a hajtómű okozta, ami bár megbízhatóbbnak ígérkezett, a lengyel vizsgálat szerint a hanyag összeszerelés miatt robbant szét. Történt ugyanis, hogy a kisnyomású forgórész turbina oldali hengergörgős csapágyazásánál a csapágy 26 hengergőrgője helyett a szovjet beszállító, hogy tartsa az ütemtervet, szimmetrikusan csak 13-at tett bele.
Ezzel a csapágy ugyan betöltötte feladatát, de csak nagyon rövid időre, miközben ez a kvázi időzített bomba a lengyel üzemeltetőknél észrevétlen maradt.
A hajtőmű a csapágytörés miatt a felszállórezsimen beékelődött, szétrobbant és a gép, ami az amerikai útra alaposan fel volt tankolva, kigyulladt. A pilóták észlelték a hajtóműhibát, de a tüzet nem, ahogy a szerkezeti és a kormányvezérlés károsodását sem.
A hiba vélt súlyossága miatt viszont a Gdansk-i kitérő kifogyasztás után nem az irányítás által javasolt közbenső katonai repülőtérre, hanem a jobban felszerelt varsói bázisrepülőtérre kívántak visszatérni, amihez további kifogyasztás is párosult volna.
Azonban ez végzetes döntés volt és a gép sajnos lezuhant.
A szovjetek mindvégig tagadták a felelősségüket és állították, hogy a hajtőmű csak a becsapódást követően robbant szét, míg a lezuhanást pilótahiba okozta.
Felmerül a kérdés, ha a gép a levegőben műszakilag teljesen rendben lett volna, akkor miért zajlott a végül balul sikerült kényszerleszállási próbálkozás?

Egyértelmű, hogy nem volt pilótahiba, hiszen égett a hajtómű. Érdekes, hogy a lengyeleket ilyen "átok" sújtotta az Il-62-esekkel. A két lengyel gépen kívül nem történt hajtóműhiba miatt katasztrófa a típussal*, a LOT-nál pedig kettő is történt. A lengyeleknek nem volt megfelelő felszerelésük a hajtóművek tesztelésére, és a gazdasági válság miat a lengyel vezetés "spórolási intézkedésekre" kényszerítette az üzemeltetőket.

*Az Aeroflotnál történt egy katasztrófa '82-ben, ahol a vizsgálat eredménye szerint nem volt hajtóműtűz, csak hibás jelzés miatt állították le a pilóták a két bal hajtóművet. Szintén az Aeroflotnál egy gázsugárfordító meghibásodása miatti katasztrófa is történt (de csak 7 halott volt)
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

perceptron

Well-Known Member
2023. június 15.
6 676
14 007
113
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Ez volt az, amelyik olyan istentelen hangos volt, hogy a melletted ulovel kiabalva tudtal csak beszelgetni, meg allandoan valami mukodesi problema volt veluk, megbizhatatlan volt meg repules kozben is?
 
  • Tetszik
Reactions: enzo

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
14 761
37 399
113
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: BJani

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
14 761
37 399
113
Ez volt az, amelyik olyan istentelen hangos volt, hogy a melletted ulovel kiabalva tudtal csak beszelgetni, meg allandoan valami mukodesi problema volt veluk, megbizhatatlan volt meg repules kozben is?

Az volt. A Concorde-t bizottság tervezte, de az eredmény egy jó gép lett. Csak az olajárrobbanás levette a napirendről a szuperszonikus utasszállítást.
Az orosz mérnökök meg kaptak egy lehetetlen feladatot, hogy csináljanak ők is, mert a nagy Szovjetunió nem kulloghat hátul szégyenszemre, minden presztízs szimbólumból kell legyen nekik is, ami a Nyugatnak van (lásd még űrsikló). Ahhoz képest megoldották, csak kiforratlan lett kissé a produktum.
 

milagro

Well-Known Member
2019. szeptember 28.
11 937
26 028
113
Douglas Allen Larsen
"Repülőgép-balesetben hunyt el az mRNS oltások mellékhatásait számonkérő Észak Dakotai amerikai szenátor és családja."
"The National Transportation Safety Board is investigating the accident."
 
  • Hűha
Reactions: jani22

merleg

Well-Known Member
2021. március 12.
1 675
3 314
113
Douglas Allen Larsen
"Repülőgép-balesetben hunyt el az mRNS oltások mellékhatásait számonkérő Észak Dakotai amerikai szenátor és családja."
"The National Transportation Safety Board is investigating the accident."

Micsoda szerencsétlen egybeesés.
 
  • Tetszik
Reactions: jani22 and milagro