Civil repüléssel kapcsolatos témák

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 823
82 325
113
Szabálytalanul jelölték ki a ferihegyi reptér zajgátló védőövezetét...

380570349_632253165761324_2677018970983153843_n.jpg


 

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
14 596
36 971
113

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 816
67 109
113
Az 1987 májusi LOT Il-62M katasztrófa helyszíni felvételei:



A történet érdekes háttere, hogy a LOT pont azért szerezte be az Il-62M-eket, mert 1980-ban már volt egy légikatasztrófájuk az NK-8-assal szerelt Il-62-es alapváltozattal, ugyanis a Tu-154-esekkel szemben a 62-esen az NK-8-as nem volt megbízható. Egy potenciális szimpla hajtóműhiba magával rántotta a párban szomszédos másik hajtóművet is, na meg az NK-8-asok fogyasztása egyszerűen túl nagy volt.
Ezért az Il-62M-be és a Tu-154M-be már az Il-76-osok számára kifejlesztett D-30-asok hatótáv-optimalizált (tolóerőcsökkentett) változatait szerelték.
Az azonos névleges tolóerőhöz kisebb fogyasztás, némileg kisebb zaj, lényegesen nagyobb hatótáv, de alacsonyabb utazómagasság párosult.
Látszólag minden jó lett volna az Il-62M-el, de 1987 májusában mégis egy ilyen típus okozta a lengyel légiközlekedés mindmáig legsúlyosabb, 183 áldozattal járó katasztrófáját.
A bajt itt is a hajtómű okozta, ami bár megbízhatóbbnak ígérkezett, a lengyel vizsgálat szerint a hanyag összeszerelés miatt robbant szét. Történt ugyanis, hogy a kisnyomású forgórész turbina oldali hengergörgős csapágyazásánál a csapágy 26 hengergőrgője helyett a szovjet beszállító, hogy tartsa az ütemtervet, szimmetrikusan csak 13-at tett bele.
Ezzel a csapágy ugyan betöltötte feladatát, de csak nagyon rövid időre, miközben ez a kvázi időzített bomba a lengyel üzemeltetőknél észrevétlen maradt.
A hajtőmű a csapágytörés miatt a felszállórezsimen beékelődött, szétrobbant és a gép, ami az amerikai útra alaposan fel volt tankolva, kigyulladt. A pilóták észlelték a hajtóműhibát, de a tüzet nem, ahogy a szerkezeti és a kormányvezérlés károsodását sem.
A hiba vélt súlyossága miatt viszont a Gdansk-i kitérő kifogyasztás után nem az irányítás által javasolt közbenső katonai repülőtérre, hanem a jobban felszerelt varsói bázisrepülőtérre kívántak visszatérni, amihez további kifogyasztás is párosult volna.
Azonban ez végzetes döntés volt és a gép sajnos lezuhant.
A szovjetek mindvégig tagadták a felelősségüket és állították, hogy a hajtőmű csak a becsapódást követően robbant szét, míg a lezuhanást pilótahiba okozta.
Felmerül a kérdés, ha a gép a levegőben műszakilag teljesen rendben lett volna, akkor miért zajlott a végül balul sikerült kényszerleszállási próbálkozás?
 

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
14 596
36 971
113
A bajt itt is a hajtómű okozta, ami bár megbízhatóbbnak ígérkezett, a lengyel vizsgálat szerint a hanyag összeszerelés miatt robbant szét. Történt ugyanis, hogy a kisnyomású forgórész turbina oldali hengergörgős csapágyazásánál a csapágy 26 hengergőrgője helyett a szovjet beszállító, hogy tartsa az ütemtervet, szimmetrikusan csak 13-at tett bele.
Ezzel a csapágy ugyan betöltötte feladatát, de csak nagyon rövid időre, miközben ez a kvázi időzített bomba a lengyel üzemeltetőknél észrevétlen maradt.
A hajtőmű a csapágytörés miatt a felszállórezsimen beékelődött, szétrobbant és a gép, ami az amerikai útra alaposan fel volt tankolva, kigyulladt. A pilóták észlelték a hajtóműhibát, de a tüzet nem, ahogy a szerkezeti és a kormányvezérlés károsodását sem.
A hiba vélt súlyossága miatt viszont a Gdansk-i kitérő kifogyasztás után nem az irányítás által javasolt közbenső katonai repülőtérre, hanem a jobban felszerelt varsói bázisrepülőtérre kívántak visszatérni, amihez további kifogyasztás is párosult volna.
Azonban ez végzetes döntés volt és a gép sajnos lezuhant.
A szovjetek mindvégig tagadták a felelősségüket és állították, hogy a hajtőmű csak a becsapódást követően robbant szét, míg a lezuhanást pilótahiba okozta.
Felmerül a kérdés, ha a gép a levegőben műszakilag teljesen rendben lett volna, akkor miért zajlott a végül balul sikerült kényszerleszállási próbálkozás?

Egyértelmű, hogy nem volt pilótahiba, hiszen égett a hajtómű. Érdekes, hogy a lengyeleket ilyen "átok" sújtotta az Il-62-esekkel. A két lengyel gépen kívül nem történt hajtóműhiba miatt katasztrófa a típussal*, a LOT-nál pedig kettő is történt. A lengyeleknek nem volt megfelelő felszerelésük a hajtóművek tesztelésére, és a gazdasági válság miat a lengyel vezetés "spórolási intézkedésekre" kényszerítette az üzemeltetőket.

*Az Aeroflotnál történt egy katasztrófa '82-ben, ahol a vizsgálat eredménye szerint nem volt hajtóműtűz, csak hibás jelzés miatt állították le a pilóták a két bal hajtóművet. Szintén az Aeroflotnál egy gázsugárfordító meghibásodása miatti katasztrófa is történt (de csak 7 halott volt)
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
14 596
36 971
113
Ez volt az, amelyik olyan istentelen hangos volt, hogy a melletted ulovel kiabalva tudtal csak beszelgetni, meg allandoan valami mukodesi problema volt veluk, megbizhatatlan volt meg repules kozben is?

Az volt. A Concorde-t bizottság tervezte, de az eredmény egy jó gép lett. Csak az olajárrobbanás levette a napirendről a szuperszonikus utasszállítást.
Az orosz mérnökök meg kaptak egy lehetetlen feladatot, hogy csináljanak ők is, mert a nagy Szovjetunió nem kulloghat hátul szégyenszemre, minden presztízs szimbólumból kell legyen nekik is, ami a Nyugatnak van (lásd még űrsikló). Ahhoz képest megoldották, csak kiforratlan lett kissé a produktum.
 

milagro

Well-Known Member
2019. szeptember 28.
11 917
25 932
113
Douglas Allen Larsen
"Repülőgép-balesetben hunyt el az mRNS oltások mellékhatásait számonkérő Észak Dakotai amerikai szenátor és családja."
"The National Transportation Safety Board is investigating the accident."
 
  • Hűha
Reactions: jani22

merleg

Well-Known Member
2021. március 12.
1 664
3 286
113
Douglas Allen Larsen
"Repülőgép-balesetben hunyt el az mRNS oltások mellékhatásait számonkérő Észak Dakotai amerikai szenátor és családja."
"The National Transportation Safety Board is investigating the accident."

Micsoda szerencsétlen egybeesés.
 
  • Tetszik
Reactions: jani22 and milagro