Civil repüléssel kapcsolatos témák

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 070
14 119
113
.

c08b0bca12f0556f6b9db7bc336c7ccb.jpg



Beugrott, asszem' "valamiért", hogy a hónap eleje lehetett.
...elseje? ;):D
...Bocccccs!
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 759
66 614
113

Maga a cikk is egy másik, 11 évvel ezelőttit hivatkoz meg, viszont ezt a cápabőr-szerű repülőgép bevonatot még vagy 30 éve, a Delta tévéműsorban láttam először.
Kíváncsi is voltam, hogy jól emlékeztem-e és igen.
Már ez a 2013-as cikk is megemlíti, hogy az Airbus kísérletezett hasonlóval 1990-ben (vagy a 90-es években), amikor is egy szakaszán a gép felületét cápabőr-szerű fólia bevonattal látták el:

 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 311
81 315
113

Maga a cikk is egy másik, 11 évvel ezelőttit hivatkoz meg, viszont ezt a cápabőr-szerű repülőgép bevonatot még vagy 30 éve, a Delta tévéműsorban láttam először.
Kíváncsi is voltam, hogy jól emlékeztem-e és igen.
Már ez a 2013-as cikk is megemlíti, hogy az Airbus kísérletezett hasonlóval 1990-ben (vagy a 90-es években), amikor is egy szakaszán a gép felületét cápabőr-szerű fólia bevonattal látták el:


Pontosan ugyanezek jutottak eszembe...
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 461
15 929
113

Maga a cikk is egy másik, 11 évvel ezelőttit hivatkoz meg, viszont ezt a cápabőr-szerű repülőgép bevonatot még vagy 30 éve, a Delta tévéműsorban láttam először.
Kíváncsi is voltam, hogy jól emlékeztem-e és igen.
Már ez a 2013-as cikk is megemlíti, hogy az Airbus kísérletezett hasonlóval 1990-ben (vagy a 90-es években), amikor is egy szakaszán a gép felületét cápabőr-szerű fólia bevonattal látták el:


Ez is nagyon szép a laborban - kíváncsi vagyok hogy szolgál a való életben. Úgy értem a line meg base maintenance világába és lehet lesz fejvakarás utána a random B1 szerelők által. Kicsit olyan törés lenne, mint a stealth burkolat megjelenése a sima feszték után a légierőknél, és itt már meg is jön a baj - ez pénz, és nem a beszerzési ár.

Szerintem azt kell vizsgálni, hogy a repülőgépek karbantartása egy nagyon is kiélezett dolog lett - a profit margin miatt piszokul ki van számolva, mit merre. Ebbe pedig a spec burkolat spec igényeit rátesszük - hát ott borulás lehet. Egyrészt ugye kell ehhez is szakember (külső burkolás, nem festés, ami megint egy másik szakma), ami képzés és további emberanyag, ráadásul laminálás szerű meló, ami meg a belső (kabinosok) melója inkább. Ráadásul a festéssel ellentétben, amit egy kis egycsettel javíthatsz, itt valszeg panelezni kell, nem beszélve az ehhez szükséges vegyszerekről.
Félreértés ne essék, biztos kidolgozott a technológia, de ez valami olyasmi, mint a villanyautózás - nem a kocsi maga a hiba (azok maguk igazából babák), hanem ami infrastruktúrát mögé teszel. És itt egy újabbat kell bevezetni, mivel amúgy festeni továbbra is kell a gépet máshol (belső terek).

Másik a sérülésállóság, a koszolódás hatása (mi mennnyire ragad rá, mennyire eszi az olaj meg a skydroll, stb...), mennyire bírja a napot, a jeget, ilyesmit. Ha jól emlékszem a legnagyobb baj mindíg ugyanaz, hogy egyes részek (pl a belépőélek környéke, köszöbök, szerelőnyílások, ilyesmik) egyszerűen jobban kapják az ívet, így ott más vastagság vagy gyakoribb csere kell. Festéknél ugye ez könnyen megoldható (más keverés, több réteg, stb, ami könnyen állítható a pisztollyal), de fóliánál ne tudom ezt a felület mentén változó ellenállási igényt hogy oldják meg.

Persze szerintem sem rossz cucc, de a festést teljesen nem tudja leváltani a teljes felületen, persze pl. vezérsíkokra, gép tetejére/ldalára kimodottan ideális felület. Vagyis olyan helyeken, ahol nem nagyon piszkáljuk.
Ez persze magánvélemény, figyelembe véve a maintenance szempontokat jelenleg. Lassú bevezetéssel viszont 10 éven belül simán át lehet rá állni, ha beválik (ipari tehetretlenség).
 
M

molnibalage

Guest
Ez is nagyon szép a laborban - kíváncsi vagyok hogy szolgál a való életben. Úgy értem a line meg base maintenance világába és lehet lesz fejvakarás utána a random B1 szerelők által. Kicsit olyan törés lenne, mint a stealth burkolat megjelenése a sima feszték után a légierőknél, és itt már meg is jön a baj - ez pénz, és nem a beszerzési ár.

Szerintem azt kell vizsgálni, hogy a repülőgépek karbantartása egy nagyon is kiélezett dolog lett - a profit margin miatt piszokul ki van számolva, mit merre. Ebbe pedig a spec burkolat spec igényeit rátesszük - hát ott borulás lehet. Egyrészt ugye kell ehhez is szakember (külső burkolás, nem festés, ami megint egy másik szakma), ami képzés és további emberanyag, ráadásul laminálás szerű meló, ami meg a belső (kabinosok) melója inkább. Ráadásul a festéssel ellentétben, amit egy kis egycsettel javíthatsz, itt valszeg panelezni kell, nem beszélve az ehhez szükséges vegyszerekről.
Félreértés ne essék, biztos kidolgozott a technológia, de ez valami olyasmi, mint a villanyautózás - nem a kocsi maga a hiba (azok maguk igazából babák), hanem ami infrastruktúrát mögé teszel. És itt egy újabbat kell bevezetni, mivel amúgy festeni továbbra is kell a gépet máshol (belső terek).

Másik a sérülésállóság, a koszolódás hatása (mi mennnyire ragad rá, mennyire eszi az olaj meg a skydroll, stb...), mennyire bírja a napot, a jeget, ilyesmit. Ha jól emlékszem a legnagyobb baj mindíg ugyanaz, hogy egyes részek (pl a belépőélek környéke, köszöbök, szerelőnyílások, ilyesmik) egyszerűen jobban kapják az ívet, így ott más vastagság vagy gyakoribb csere kell. Festéknél ugye ez könnyen megoldható (más keverés, több réteg, stb, ami könnyen állítható a pisztollyal), de fóliánál ne tudom ezt a felület mentén változó ellenállási igényt hogy oldják meg.

Persze szerintem sem rossz cucc, de a festést teljesen nem tudja leváltani a teljes felületen, persze pl. vezérsíkokra, gép tetejére/ldalára kimodottan ideális felület. Vagyis olyan helyeken, ahol nem nagyon piszkáljuk.
Ez persze magánvélemény, figyelembe véve a maintenance szempontokat jelenleg. Lassú bevezetéssel viszont 10 éven belül simán át lehet rá állni, ha beválik (ipari tehetretlenség).
Hát igen, minimális drag csökkenés és cserébe sok száz óra karbantartás és lehet, hogy azonnal degradálódik ez az izé.
Amúgy ebben a fene nagy környezetvédelemben el lehetne gondolkozni azon, hogy simán mozogjunk lassabban. Annyit, hogy mondjuk -10% legyen a fogyasztás.

A sok bullshit helyett ez NULLA fejlesztési költséggel és AZONNALI hatást hozna.
Mert tényleg belehalna a gyök2 utas, ha London és Budapest táv mondjuk 2 óra 20 perc helyett 2 óra 30-35 perc lenne...?

Rizsa és porhintés helyett elköltve egy rakás pénzt egy soha meg nem térülő fogyasztáscsökkenésre.
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 461
15 929
113
Hát igen, minimális drag csökkenés és cserébe sok száz óra karbantartás és lehet, hogy azonnal degradálódik ez az izé.
Amúgy ebben a fene nagy környezetvédelemben el lehetne gondolkozni azon, hogy simán mozogjunk lassabban. Annyit, hogy mondjuk -10% legyen a fogyasztás.

A sok bullshit helyett ez NULLA fejlesztési költséggel és AZONNALI hatást hozna.
Mert tényleg belehalna a gyök2 utas, ha London és Budapest táv mondjuk 2 óra 20 perc helyett 2 óra 30-35 perc lenne...?

Rizsa és porhintés helyett elköltve egy rakás pénzt egy soha meg nem térülő fogyasztáscsökkenésre.
Jaja.
Pont nem az a szint, mint a winglet volt - azt is utólag lehetett gépekre felszögelni. Csak feltetted a hangárban minimális munkával (kiadott SB alapján jóformán bármire), aztán volt jelentős hatása.
Ez inkább porhintés nekem...
 

Madár Fokker

Well-Known Member
2017. december 17.
512
1 415
93
Hát igen, minimális drag csökkenés és cserébe sok száz óra karbantartás és lehet, hogy azonnal degradálódik ez az izé.
Amúgy ebben a fene nagy környezetvédelemben el lehetne gondolkozni azon, hogy simán mozogjunk lassabban. Annyit, hogy mondjuk -10% legyen a fogyasztás.

A sok bullshit helyett ez NULLA fejlesztési költséggel és AZONNALI hatást hozna.
Mert tényleg belehalna a gyök2 utas, ha London és Budapest táv mondjuk 2 óra 20 perc helyett 2 óra 30-35 perc lenne...?

Rizsa és porhintés helyett elköltve egy rakás pénzt egy soha meg nem térülő fogyasztáscsökkenésre.
Ez a mozogjunk lassabban már működő dolog. Amikor elkezdtem jeten repülni, akkor ugyanazzal a típussal jóval gyorsabban repültünk, mint manapság. A cég egyre vette visszább a Cost Index-et. Kb. így változtak a jellemző sebességek az elmúlt tizenpár évben:
  • Emelkedés/süllyedés ~300 kt, utazó .78, majd
  • Emelkedés/süllyedés ~270-280 kt, utazó .76-.77, végül
  • Emelkedés ~250-270 kt, süllyedés 250, utazó .75-.76
 

Madár Fokker

Well-Known Member
2017. december 17.
512
1 415
93
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 776
18 013
113
Ez is nagyon szép a laborban - kíváncsi vagyok hogy szolgál a való életben. Úgy értem a line meg base maintenance világába és lehet lesz fejvakarás utána a random B1 szerelők által. Kicsit olyan törés lenne, mint a stealth burkolat megjelenése a sima feszték után a légierőknél, és itt már meg is jön a baj - ez pénz, és nem a beszerzési ár.

Szerintem azt kell vizsgálni, hogy a repülőgépek karbantartása egy nagyon is kiélezett dolog lett - a profit margin miatt piszokul ki van számolva, mit merre. Ebbe pedig a spec burkolat spec igényeit rátesszük - hát ott borulás lehet. Egyrészt ugye kell ehhez is szakember (külső burkolás, nem festés, ami megint egy másik szakma), ami képzés és további emberanyag, ráadásul laminálás szerű meló, ami meg a belső (kabinosok) melója inkább. Ráadásul a festéssel ellentétben, amit egy kis egycsettel javíthatsz, itt valszeg panelezni kell, nem beszélve az ehhez szükséges vegyszerekről.
Félreértés ne essék, biztos kidolgozott a technológia, de ez valami olyasmi, mint a villanyautózás - nem a kocsi maga a hiba (azok maguk igazából babák), hanem ami infrastruktúrát mögé teszel. És itt egy újabbat kell bevezetni, mivel amúgy festeni továbbra is kell a gépet máshol (belső terek).

Másik a sérülésállóság, a koszolódás hatása (mi mennnyire ragad rá, mennyire eszi az olaj meg a skydroll, stb...), mennyire bírja a napot, a jeget, ilyesmit. Ha jól emlékszem a legnagyobb baj mindíg ugyanaz, hogy egyes részek (pl a belépőélek környéke, köszöbök, szerelőnyílások, ilyesmik) egyszerűen jobban kapják az ívet, így ott más vastagság vagy gyakoribb csere kell. Festéknél ugye ez könnyen megoldható (más keverés, több réteg, stb, ami könnyen állítható a pisztollyal), de fóliánál ne tudom ezt a felület mentén változó ellenállási igényt hogy oldják meg.

Persze szerintem sem rossz cucc, de a festést teljesen nem tudja leváltani a teljes felületen, persze pl. vezérsíkokra, gép tetejére/ldalára kimodottan ideális felület. Vagyis olyan helyeken, ahol nem nagyon piszkáljuk.
Ez persze magánvélemény, figyelembe véve a maintenance szempontokat jelenleg. Lassú bevezetéssel viszont 10 éven belül simán át lehet rá állni, ha beválik (ipari tehetretlenség).
Nagyjából ezt kérdeztem a kajáldában sorban állva a projekt felelősétől... A válasz annyi volt, hogy jé, szóval te vagy az, aki az összes zöldenergiás/lmbtq-s/diversity-s poszthoz hozzáírod, hogy mekkora baromság és ahelyett, hogy ezeket fizetik drága pénzből, vehetnének normális céges laptopokat...
 

Madár Fokker

Well-Known Member
2017. december 17.
512
1 415
93
Az ötlet tök jó, de van azért néhány kérdés ezzel kapcsolatban:
Van-e elég tapadás az orrfutón ahhoz, hogy mozgasson egy 60-70-80-90 tonnás gépet? A neten azt találtam, hogy a gép teljes tömegének a 8-15%-a esik csak az orrfutóra. Több nem lehet, mert akkor nem lehet megemelni az orrát felszálláskor (megrotálni). Éles fordulókban a földön az Airbus 320-as család ráadásul emeli a külső kereket, még jobban lecsökkentve a tapadó felületet:


Ezt még fokozhatjuk vizes, csúszós, havas felülettel.

Konstruktív ötlet: építsék a főfutó kerékagyába a hajtást, akkor az a 2 mázsa plusz súly se lesz messze a súlyponttól. Persze a kereket és a fékeket se legyen nehéz cserélgetni. Gyanítom, hogy így nagyobb átalakítás kellene.
Elég erős-e az APU, hogy egyszerre csináljon áramot a hajtásnak és az egyik hidraulikaszivattyúnak (amire szükség lesz a kormányzás és a fék miatt), meg persze levegőt (bleed) az indításhoz/hosszú elektromos manőverezés esetén a kabin klímázásához. Ha pl. a levegőhöz már kevés a mostani APU teljesítménye és emiatt meg kell állni a hajtómű indításához, akkor a repterek sírva fognak fakadni. A legtöbb helyen az indítás párhuzamosan megy a hátratolással, de így majd csak a gurulóúton, azt blokkolva lehet megoldani. (Indítási idők két hajtóműre kb: CFM56 elég pöcc-röff, ~1.5 max. 2p lehet, IAE V2500 ~3p, MAX/neo ~4-5p)
Egy 36m fesztávú és 45méter hosszú repülővel tolatva forgolódni baromira nem lesz egyszerű akármilyen kamerarendszer ide, vagy oda. Pláne a jó kis fapados reptereken.