1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Convair B-36 Peacemaker

Diskurzus a(z) 'Stratégiai/taktikai bombázó repülőgépek' témában - Tcat által indítva @ 2013. október 19..

  1. Tcat

    Tcat Well-Known Member Szerkesztőségi tag Moderátor

    "six turnin' and four burnin' "
     
  2. jancsiga

    jancsiga New Member

    Nagyon jooo cikk :) Érdekes gép Nagyon kedvelem a tipust
     
  3. Pocok75

    Pocok75 Well-Known Member

    Remek cikk!!! csak gratulálni tudok hozzá! ja és még valami: méég méég még több ilyet! :D
     
  4. gigabiga

    gigabiga Active Member

    Gratulálok a cikkhez. Havonta egyszer jó lenne egy ilyen írás.

    Mindíg is csodáltam ezt a gépet.
     
  5. chimera

    chimera New Member

    Rendkívüli, hiánypótló cikknek tartom, gratulálok !
     
  6. panoz

    panoz Well-Known Member

    Jó kis cikk, azt hittem, 10 perc alatt elolvasom, erre látom mekkora nagy, kell rá szánni egy komolyabb időt. Mindig érdekelt ez a típus.
     
  7. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Létezik pdf változat is? Átraktam csak egy gyort copy-pastetel wordbe. 85 oldal. Ha nincs, akkor a cikkeminél megoszokott forámtum szerint csinálok belőle egy pdf-et, ha igénylitek. Én ilyen hosszú szöveget nem tudok így olvasni. Elkezdtem, faszának tűnik. A vicc az, hogy pont most volt részben téma a gép a katpolon. :)
     
  8. silurusglanis

    silurusglanis Well-Known Member

    Nagyon tetszik a gép, főleg a tolólégcsavaros elrendezése miatt, nomeg az a 32 tonna is impozáns.
    A cikk tartalmas, érthető, gyorsan olvasható.
    A stílusért külön plusz jár.
     
  9. h0ly

    h0ly New Member

    Személy szerint az egyik kedvenc bombázóm, gyönyörű ez az '50-években született formaterv, egyszerűen klasszikus. Szomorú, hogy nem tudtak teljesen megfelelni a technikai kihívásoknak, bár félszáz éve komoly kihívás lehetett egy 70 méteres szárnyat milliméteres pontossággal becsövezni. Vélhetőleg még ma is az. Gondoljatok bele, ha sikerült volna megoldani a motorhűtést és egyéb problémákat akkor lehet, hogy a b-52 csak jó 20 évvel később jelenik meg. Igény szerint a B-36 motorjai is lehettek volna mind sugárhajtóművek, ha 4-et rá tudtak tenni, szerintem a többi is ment volna. Más téren pedig nincs különösebb előnye a b-52-nek. Csak később született, és kisebb, ezért lett megbízhatóbb. No, mindent összefoglalva remek gép a "Peacemaker", csak a B-70 múlta volna felül, ha gyártásba kerül. :)

    u.i: Nagyon jó olvasmány a cikk, öröm látni, hogy születnek még ilyen "monstre-cikkek" az F-15 elemzés után is. :) Alig várom, hogy végigolvassam, köszönöm nektek, hogy nem kell unatkoznom egy pár napig! Így tovább HTKA! :)

    u.i.2.: molni, én örülnék a pdf-nek, megőrzésre érdemes írás ez! :)
     
  10. h0ly

    h0ly New Member

    No egyébként kimaradt, hogy bár lehetett volna full sugárhajtóműves a gép, nekem se lett volna szívem leselejtezni a "Wasp Major" motorokat. Műalkotások ezek is, a mérnöki tervezés csúcsai, elképesztő hajtóművek! Ennek a két dolognak együtt kellett születni, a B-36 "Peacemaker" és a Pratt&Whitney R4360 "Wasp Major".
     
  11. GrGLy

    GrGLy Active Member Szerkesztőségi tag Moderátor

    Köszönjük, de a cikk teljes egészében magalenin érdeme :)
     
  12. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Egészen bizotsan nem. A B-36 sárkánya és a nem nyilazott szárny totálisan limitálta a gép hatósugarát és sebességét a B-52-höz képest, de még a B-47-tel összevetve is csak a hatósugara volt jobb.

    A B-36 egyszerűen (szerintem) egy szupernagy B-29 koncepció amibe utólag még pakoltak bele nagyon, nagyon korai sugárhajtóművet. Ettől még az alapvető korlátain a gépnek nagyon keveset tudtak változtatni.

    Nézd meg, hogy a légcsavaros gázturbinás Tu-95 mennyivel erőteljesebb gy B-36-nál. Ordító a difi. Ennyit tesz a nyilazott szárny, a gázturbina és a területszabály helyes alkalmazása.

    Az egyenesszárny és a sárkány korlátait akkor sem tudta volna átlépni teljes mindegy, hogy mekkora tolóerejű és fogyasztású hajtóművet heggesztesz rá.

    De. Pl. eleve akkorának tervezték, hogy képes legyen hordozni a hidrogénbombákat és a nyilazott szárny és 8 év fejlesztés akkor nagyon sok volt az erőforrás tekintetében is. Sokkal gyorsabb és erősebb volt a B-52. A B-36-ot a MiG-15 szerű gépek is halomra mészárolták volna. Egy B-52, ha már magasan van és hasít elég nehéz volt elcsípni kis hatósugarú rakétás vagy gépágyús vadászokkal. Nem véletlen az, hogy már csak faroklövészt terveztek bele. Az átrepülési világrekordot mai napig egy B-52H tartja a szériagép kategóriában.

    Ennél jóval többről van szó, lásd fent.

    Amen.
    Akkor megcsinálom majd. :)
     
  13. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    A motor volt a fő része a gépnek, ami megmutta, hogy ez már vakvágány. A teljesítményhez képest túl komplikált volt és nehéz is. A legpocsékabb gáztubina fajlagos teljesítménye is hülyére verte.
     
  14. marton

    marton Well-Known Member

    Nagyon jó cikk! Még sok ilyent! :))
     
  15. magalenin

    magalenin New Member

    Thx.
    Ha lesz időm, jövőre a B-2-es jön, de ezt nem merem megígérni, tartok tőle, hogy ahhoz képest még ez az írás is csak kóstoló volt. A téma miatt, nem a hossza miatt persze.
     
  16. magalenin

    magalenin New Member

    Ja és Wasp Major RULZ. Legyenek bármilyen elavultak is az idők során, a dugattyús motorok közül főleg ezek a végső típusok tényleg elképesztően nagyszerű mérnöki műalkotások voltak. "Fajlagosan" pl. az arról meg a VDT-verzióról szóló rész megírása volt egyértelműen a legnagyobb és leghosszabb munka.
     
  17. h0ly

    h0ly New Member

    Itt nem a "fajlagos teljesítmény" számít molni, azoknak a csillagmotoroknak csak a gyújtását megírni őrjítő feladat lehetett. Épp a héten hallottam egy ilyet: "a tudományos eredményeket a saját kontextusukban kell értékelni". Egy ilyen motort 1946-ban összerakni akkor is teljesítmény, egy 28 hengeres , 3000+ lóerős csillagmotor nem lehet más, csak művészet.
    Egyébként már az, hogy fel kellett rá rakni a plusz 4 sugárhajtóművet, már az jelzi, hogy nem volt tökéletes a konstrukció, de a '40-es évektől ez erőn felüli próbálkozás volt. Ahhoz képest pedig szerintem egy gyönyörű gépet alkottak, ami akár fasza is lehetett volna. Persze, hogy agyonveri a bármelyik nyilazott szárnyas, sugárhajtóműves gép. De volt jobb, nagyobb egyenes szárnyú? Na ugye.

    De egyébként igazad van, teljesítményben vannak jobb gépek, nyilván ami újabb, az jobb technológia lesz. A "Bear" pedig egy korát megelőző konstrukció volt, remek gép, mi sem igazolja ezt jobban, mint hogy hány éve szolgál :) A turboprob is egy méltatlanul elfelejtett remek megoldás, amit egyébként Jedrassik György, egy magyar mérnök talált fel. A "Bear" az maga a "Hidegháború" , a B-36 pedig maga az "ötvenes évek". Mindkét gép remek, de egyik sem jobb, mint a másik, ha a saját korában vizsgáljuk. (tudom,hogy a Tu-95-öt is az '50-es években tervezték, de modernizálták, és csak 30 évvel később került szolgálatba)

    Amit ezzel a szótengerrel mondani akartam az csak annyi, hogy bár a B-36 nem a valaha volt legtökéletesebb bombázó, én mégis örülök, hogy megépült, és van mit csodálnunk nekünk, rajongóknak fél évszázaddal később, és tisztelegni a mérnökök előtt, akik majdnem összehozták a lehetetlent annyi évvel ezelőtt.
     
  18. dalost

    dalost Member

    Második nekifutásra, de végigolvastam! Nagyszerű, részletes és tényleg nagyon olvasmányos! Még több ilyet! :D
     
  19. misinator

    misinator Well-Known Member


    Én is örömmel várom és előre is köszönöm!
    misinator
     
  20. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    A fémek legyártása sem volt egyszerű a fenti motorokhoz. Lásd a Barbizon zátonyra futása, mert nem tudtak legyártani hozzá egy fogaskerékpárt. Egyszerűen nem volt elég erős acél a világon.
     

Ezen oldal megosztása