Csapatlégvédelmi rendszerek

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
51 114
85 982
113
Szembe indított rakéta esetén, ha erre van idő, akkor csapda sem kell, mert NEZ-en kívül kerülsz...

Nem csak szemből jöhet a fenyegetes.Végig úgy vázoltam az elkepzelesemet,hogy nem ez az ultima ratio megoldás hanem úgy mint egy megoldás ami segíthet adott esetben.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Azt biztositja,hogy a pilóta megfelelő irányba forditsa a gépet haberre van lehetőség vagy ne adj Isten automatikusan megtegye ezt a rendszer.
A cikkben is benne van hogy még egy hátsó légtérből érkező rakéta esetén is egy kitérő manőver csak ronthat a helyzeten mert nagyon szűk az a térrész amit a füst kitakar.
Ha abból kikerül a gép akkor a rakéta újra befoghatja.
De amúgy persze igaz....ha high-end MAWS renszered van (kellően alacsony hamis riasztási rátával hogy ne szórja el az IR csalikat fölöslegesen..) és van időd végrehajtani a megfelelő manővert (ehhez v.színű több kell mint egyszerű szerencse) akkor megúszható a dolog.
Csak ahhoz hogy ez összejöjjön a körülmények iszonyú szerencsés együttállása kell...
 
M

molnibalage

Guest
A cikkben is benne van hogy még egy hátsó légtérből érkező rakéta esetén is egy kitérő manőver csak ronthat a helyzeten mert nagyon szűk az a térrész amit a füst kitakar.
Ha abból kikerül a gép akkor a rakéta újra befoghatja.
De amúgy persze igaz....ha high-end MAWS renszered van (kellően alacsony hamis riasztási rátával hogy ne szórja el az IR csalikat fölöslegesen..) és van időd végrehajtani a megfelelő manővert (ehhez v.színű több kell mint egyszerű szerencse) akkor megúszható a dolog.
Csak ahhoz hogy ez összejöjjön a körülmények iszonyú szerencsés együttállása kell...
A mai vadászpilótákat a korszerű rakéták ellen lényegében úgy oktatják, hogy kinematic defet. Az infracsapdák "whatever" megközelítéssel vannak félig-meddig a gépeken. Próbálják reszelni azokat is, de okkal van a heliken DIRCM és nem 1000 db infracsapda...
 
  • Tetszik
Reactions: Törölt tag 1586

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
51 114
85 982
113
A cikkben is benne van hogy még egy hátsó légtérből érkező rakéta esetén is egy kitérő manőver csak ronthat a helyzeten mert nagyon szűk az a térrész amit a füst kitakar.
Ha abból kikerül a gép akkor a rakéta újra befoghatja.
De amúgy persze igaz....ha high-end MAWS renszered van (kellően alacsony hamis riasztási rátával hogy ne szórja el az IR csalikat fölöslegesen..) és van időd végrehajtani a megfelelő manővert (ehhez v.színű több kell mint egyszerű szerencse) akkor megúszható a dolog.
Csak ahhoz hogy ez összejöjjön a körülmények iszonyú szerencsés együttállása kell...

Ha van relock akkor újra befoghatja.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
A mai vadászpilótákat a korszerű rakéták ellen lényegében úgy oktatják, hogy kinematic defet. Az infracsapdák "whatever" megközelítéssel vannak félig-meddig a gépeken. Próbálják reszelni azokat is, de okkal van a heliken DIRCM és nem 1000 db infracsapda...
Igen...ez látszott a jemeni videókon is hogy a pilcsik leginkább fáklyát kapcsoltak és próbáltak gyorsulni, meg persze szórtak néhány csalit is...volt amikor sikerült elkerülni a találatot, volt amikor nem. Pedig a hutik által indított rakéták még tutira nem IIR szenzorosak voltak.

A DIRCM mel meg még több gond van mint a infra csapdàval...
- a gyenge néhány W-os zavaró dizikailag nem tesznek kárt a rakéta szenzorában. A lézernek viszont elég pixelt kell túlterjelni ahhoz hogy a képalkotás ne sikerüljön.
Ha marad elég pixel amit nem ér folyamatosan a lézer akkor a rakéta célon maradhat;
- lézer olyan körkörös jelet gerjeszt az IIR szenoron ami felhasználható a lèzersugár helyének a követésére;
- a rakéta felkészíthető arra hogy ha lézerrel zavarják akkor átkapcsol és a zavaró lézer segítségével.vezeti magát célra
 

laiki

Well-Known Member
2013. május 23.
3 934
13 547
113
Egy hír ami önmagában még talán kevésbé érdekes, de van benne egy érdekes mondat...
https://www.armyrecognition.com/may...av_very_low_altitude_air_defense_missile.html
A hír az hogy a törökök lecserélik a Stingereiket saját gyártású PorSav nevű rendszerre ami eddig rendben is van, de a cikk azt írja hogy a PorSav szenzora nem csak síma IR szenzor hanem egy IIR szenzor, és ez érdekes.
Az a második I betű azt jelenti hogy ez egy Imaging Infrared Seeker ami igen komoly különbség és én nem tudok mégegy olyan MANPAD rendszerről amelyiknek IIR szenzora lenne. A Stingernél régebben tervezték de végül úgy tudom nem vezették be.
A hagyományos infra csapdák gyakorlatolig hatástalanok a képalkotó IR szenzorok ellen.

A cikk lényeges része angolul:
"...The Turkish engineers of two companies - Roketsan and Aselsan – managed to keep the Stinger’s major features. The Turkish missile will also hit the target within 4 km at a maximum range of 6 km. Turkish specialists have created a new product based on the technology that American engineers used when creating HISAR and Stinger MANPADS. PorSav's main advantage is that it will use the Imager Infrared (IIR) Seeker Head instead of the Infrared (IR) Seeker Head, which is also used in the Stinger Missile. IR Guided Missiles can be easily deceived by countermeasure systems called "Flare" since they focus on the high heat emitting region. IIR Guided Missiles, on the other hand, are very difficult to be deceived by countermeasure systems since they are locked on the target thanks to the "viewer" system. It is estimated that an IIR Title similar to the IIR Title used in the HİSAR project will be used in the PorSav Missile..."

Kínai QW-4 állítólag képalkotó infra fejjel van megáldva.
Japán Type 91-nek is van egy Type 91 Kai nevű korszerűsített változata, szintén képalkotó fejjel.
Mistral 3-ról is azt írja az MBDA, hogy az már képalkotós.
Orosz Verba esetében sem teljesen kizárt (a sok csatorna mellett).
 
  • Tetszik
Reactions: Törölt tag 1586
M

molnibalage

Guest
Igen...ez látszott a jemeni videókon is hogy a pilcsik leginkább fáklyát kapcsoltak és próbáltak gyorsulni, meg persze szórtak néhány csalit is...volt amikor sikerült elkerülni a találatot, volt amikor nem. Pedig a hutik által indított rakéták még tutira nem IIR szenzorosak voltak.

A DIRCM mel meg még több gond van mint a infra csapdàval...
- a gyenge néhány W-os zavaró dizikailag nem tesznek kárt a rakéta szenzorában. A lézernek viszont elég pixelt kell túlterjelni ahhoz hogy a képalkotás ne sikerüljön.
Ha marad elég pixel amit nem ér folyamatosan a lézer akkor a rakéta célon maradhat;
- lézer olyan körkörös jelet gerjeszt az IIR szenoron ami felhasználható a lèzersugár helyének a követésére;
- a rakéta felkészíthető arra hogy ha lézerrel zavarják akkor átkapcsol és a zavaró lézer segítségével.vezeti magát célra
@Hpasp már többször megmutatta, hogy az anti-DRICM képes IRIS-T már most létezik.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 889
47 344
113
Akkor hogy a másik oldalt is fényezzem (nem vitaindítóként írom!):
Az újabb fejlesztésű gépekben pedig olyan mennyiségű számítási teljesítmény van már, amivel automatizálják az ellentevékenységet.
Elvileg a Gripen E-ről egy pilóta nyilatkozta (forrást ne is várjatok, mert szerintem kb. Egy hét lenne, mire megtalálom), hogy az ellentevékenység már AI-val van kiszámolva.
A veszélyforrás észlelése után a pilóta számára a fedézeti számítógép felajánlja az optimális pályát, és az infracsapdák automatikusan a megfelelő pillanatban oldódnak. De ha jól emlékszem teljesen automatizálni is lehet a rendszert, azaz a kitérést is az AI intézheti (mintegy aktív autopilot módban).
A rendszer mindent figyelembe vesz. A gép állapotát, terhelését, aktuális manőverezési korlátait.
Ez lehetővé teszi, hogy ha szűk irányvektoron működik is a zavaró töltet, azt a fedélzeti rendszer pontosan a megfelelő vektorban fogja aktiválni.
Gyakorlatilag egy továbbfejlesztett APS jellegű dolog.
Nem tudom, hogy van-e ilyen jellegű rendszer más 4.gen. Gépben, de az is biztos, hogy van azért a Saab ingujjábban még pár érdekesség....;)
 
M

molnibalage

Guest
Akkor hogy a másik oldalt is fényezzem (nem vitaindítóként írom!):
Az újabb fejlesztésű gépekben pedig olyan mennyiségű számítási teljesítmény van már, amivel automatizálják az ellentevékenységet.
Elvileg a Gripen E-ről egy pilóta nyilatkozta (forrást ne is várjatok, mert szerintem kb. Egy hét lenne, mire megtalálom), hogy az ellentevékenység már AI-val van kiszámolva.
A veszélyforrás észlelése után a pilóta számára a fedézeti számítógép felajánlja az optimális pályát, és az infracsapdák automatikusan a megfelelő pillanatban oldódnak. De ha jól emlékszem teljesen automatizálni is lehet a rendszert, azaz a kitérést is az AI intézheti (mintegy aktív autopilot módban).
A rendszer mindent figyelembe vesz. A gép állapotát, terhelését, aktuális manőverezési korlátait.
Ez lehetővé teszi, hogy ha szűk irányvektoron működik is a zavaró töltet, azt a fedélzeti rendszer pontosan a megfelelő vektorban fogja aktiválni.
Gyakorlatilag egy továbbfejlesztett APS jellegű dolog.
Nem tudom, hogy van-e ilyen jellegű rendszer más 4.gen. Gépben, de az is biztos, hogy van azért a Saab ingujjábban még pár érdekesség....;)
Teljesen mindegy, mert az infracsapda és a rakéta geometriai helyzetén és annak hatásán végtelen számítási kapacitás sem számít.
Az infracsapda hatásossága eléggé elméleti ma már. Elvileg.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Kínai QW-4 állítólag képalkotó infra fejjel van megáldva.
Japán Type 91-nek is van egy Type 91 Kai nevű korszerűsített változata, szintén képalkotó fejjel.
Mistral 3-ról is azt írja az MBDA, hogy az már képalkotós.
Orosz Verba esetében sem teljesen kizárt (a sok csatorna mellett).
Az ázsiai technika nagy általánosságban kívül esik az érdeklődési területemen de a Mistral 3-at megnéztem és igazad van.
Az is már IIR szenzor.
"...The Mistral 3 missile, currently in service with the French forces, is an air defence missile equipped with an infrared imaging seeker and advanced image processing capabilities..."
Ez jó hír nert ezek szerint egy igen fejlet VSHORAD rakétánk van...:)
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 693
13 205
113
Nincs IR vontatott csali. Értelme se lenne a fentiek fényében. A képalkotó felismeri, hogy nem repcsi alakja és hőmérséklete van. Hogyan képzelted el működési elvben egyáltalán a csalit...?
Nem voltam elég pontos: Az IR elleni védekezés a fentebbi hozzászólások szerint elég esetleges.
S beugrott, hogy legalább a radaros rakéták ellen van védelem - a vontatott csalival.
Viszont kombinált írányítófej esetén - ahol ugye van IR is - akkor hiába a vontatott csali, ha az IR képalkotás úgyis "jelenti", hogy egy picit előrébb kell elműködni.
Gondolom.
 
M

molnibalage

Guest
Nem voltam elég pontos: Az IR elleni védekezés a fentebbi hozzászólások szerint elég esetleges.
S beugrott, hogy legalább a radaros rakéták ellen van védelem - a vontatott csalival.
Viszont kombinált írányítófej esetén - ahol ugye van IR is - akkor hiába a vontatott csali, ha az IR képalkotás úgyis "jelenti", hogy egy picit előrébb kell elműködni.
Gondolom.
A kombinált rakéta ellen - ha lenne ilyen AAM vagy SAM az ABM rendszereken kívül - vadászgépek ma kb. széttárják a nem létező kezüket.
Kinematic defeat. Nemigen van mit tenni...

Na és akkor ott vagyunk, hogy miért gamechanger a stealth. Az egyeseknek ezt fájó lenne beismerni.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
20 011
35 115
113
Öööö.....Kub.Csapatlégvédelmi,inditó és radar külön járművön.Harci üteg kiépitésben meg csatlakoznak hozzá az ZSU23ok.(73ban igy csinálták az arabok)Crotale(kinaiak liszenszben gyártják),ott mondjuk a tűzvezető radar a rakétás járművön van,felderitő radar külön járgányon.Harchelyzetben csatolnak az üteghez gá-s járműveket.
Vagyis csapatlégvédelmi rendszer is lehet ilyen kiépitettségű.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány