Cseh vadászgép-beszerzés

Azt lenne jó tudni, mi lesz az ajánlat, hány gépre kérnek. Valszeg sajnos, amire nyilvános lesz, m8 túl leszünk a döntésen. Ami meglepő, hogy a Rafale nem játszik, csak az Eurofighter. Ennyire megorroltak a franciákra a Ceasar miatt?
Meg feleslegesen draga lenne a twin engine szerintem (a Horner is csak udvariassági kor.)
 
Meg feleslegesen draga lenne a twin engine szerintem (a Horner is csak udvariassági kor.)
Eurofighter valószínűleg még drágább mint a Hornet - ha csak nem valami használt korai verziót vesznek, mint az osztrákok tették.

Ha 20-30 év múlva is használható gépet akarnak akkor csak az F-35 jöhet szóba.
Ha csak egyhajtóműves 4+ generáció jöhet szóba, akkor a Gripen E/F, F-16 (Block 70) nagyjából ugyanazt a műszaki színvonalat tudja - 20 év múlva ugyanúgy elavult lesz mind a kettő...
 
Azért az egy érdekes helyzet lesz, ha a csehek 2027-től átállnak valami amerikaira, mi pedig maradunk a Gripennél... akkor a svédeken kívül a Brazíliában, Thaiföldön és Dél-Afrikában lesz csak Gripen. Nyilván a SAAB a cseheknek is be fog ígérni mindent is, mi meg azért próbálunk helyezkedni és kapkodunk már most kétségbeesetten hogy a csehek nehogy valami mást válasszanak és mi nehogy kimaradjunk a "jóból". Mert ha a csehek tőlünk függetlenül kapnak egy Gripen regionális szerviz központot (mert náluk meg van hozzá minden), akkor nálunk valószínűleg ilyen már nem lesz.
 
  • Tetszik
Reactions: Vogon
Azért az egy érdekes helyzet lesz, ha a csehek 2027-től átállnak valami amerikaira, mi pedig maradunk a Gripennél... akkor a svédeken kívül a Brazíliában, Thaiföldön és Dél-Afrikában lesz csak Gripen. Nyilván a SAAB a cseheknek is be fog ígérni mindent is, mi meg azért próbálunk helyezkedni és kapkodunk már most kétségbeesetten hogy a csehek nehogy valami mást válasszanak és mi nehogy kimaradjunk a "jóból". Mert ha a csehek tőlünk függetlenül kapnak egy Gripen regionális szerviz központot (mert náluk meg van hozzá minden), akkor nálunk valószínűleg ilyen már nem lesz.
Pontosan. A cseh döntésnek valamilyen szinten ránk is hatása lesz. Ha a csehek pl. az F-35 mellett döntenek (helikopterben is jenkit választottak) az újabb ok lesz, hogy mi is elbúcsúzzunk a Gripentől. Több, mint szerencsétlen helyzet lenne, ha mi lennénk az egyetlen Nato tagállam amely rendszeresíti a Gripent. Lehet, hogy vadászgépbeszerzés-döntést nem kellene elsietni és inkább a következő kormányra hagyni. Mindegy, hogy a jelenlegi marad vagy az ellenzék jön vadászgépet biztos, hogy fog venni. Az érdekes, hogy itt senki sem tippel az EF sikerére, pedig a németek és az angolok a háttérben biztos keményen lobbiznak az érdekében.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány and Vogon
Eurofighter valószínűleg még drágább mint a Hornet - ha csak nem valami használt korai verziót vesznek, mint az osztrákok tették.

Ha 20-30 év múlva is használható gépet akarnak akkor csak az F-35 jöhet szóba.
Ha csak egyhajtóműves 4+ generáció jöhet szóba, akkor a Gripen E/F, F-16 (Block 70) nagyjából ugyanazt a műszaki színvonalat tudja - 20 év múlva ugyanúgy elavult lesz mind a kettő...
HIaba probalkozol, nem megyunk bele ebbe az utcaba... Olvass vissza, rengeteg anyag lett osszeszedve errol es lathatoan semmit nem olvastal el belole.
 
Azért az egy érdekes helyzet lesz, ha a csehek 2027-től átállnak valami amerikaira, mi pedig maradunk a Gripennél... akkor a svédeken kívül a Brazíliában, Thaiföldön és Dél-Afrikában lesz csak Gripen. Nyilván a SAAB a cseheknek is be fog ígérni mindent is, mi meg azért próbálunk helyezkedni és kapkodunk már most kétségbeesetten hogy a csehek nehogy valami mást válasszanak és mi nehogy kimaradjunk a "jóból". Mert ha a csehek tőlünk függetlenül kapnak egy Gripen regionális szerviz központot (mert náluk meg van hozzá minden), akkor nálunk valószínűleg ilyen már nem lesz.
Igen kicsi az esely ra. A cseheknek meg kevesebb penzuk van a dologra, mint nekunk es szinte kizart, hogy hajlandoak lennenek a Gripen E-hez kepest 2-3x annyit kolteni ugyanarra funkciora 30 ev alatt ott, ahol vannak - emlekezz, ezen vegigmentunk parszor, hogy az F-35 ket esetben johet szoba nalunk is es ez igaz a csehekre: ha future primary aggressor (Ukrajna, Romania) olyat venne avagy ha komolyan missziozni akarnank a legierovel es elsosorban az amerikaiakkal. Ugyanez igaz a csehekre is, raadasul nekik meg Gripen szimulatoruk stb is van, ok joval korabban elkezdtek hasznalni a TIDLSt is stb stb.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány
Pontosan. A cseh döntésnek valamilyen szinten ránk is hatása lesz. Ha a csehek pl. az F-35 mellett döntenek (helikopterben is jenkit választottak)
Azota is rohog rajta mindenki, meg sajat sajtojuk is megkerdojelezi...

az újabb ok lesz, hogy mi is elbúcsúzzunk a Gripentől.
Miert is? A csehek sosem lesznek primary aggressor szerepben (szlovakok sem, ahhoz tul kicsik.)

Több, mint szerencsétlen helyzet lenne, ha mi lennénk az egyetlen Nato tagállam amely rendszeresíti a Gripent.
Miert is? Plane, ha sajat beszallitassal reszt is kapunk benne?

Lehet, hogy vadászgépbeszerzés-döntést nem kellene elsietni és inkább a következő kormányra hagyni. Mindegy, hogy a jelenlegi marad vagy az ellenzék jön vadászgépet biztos, hogy fog venni.
Hat hooogyne, a Vadai elvtarsno meg a tobbi segghulye exkomcsi meg elmeroggyant peacenik... az kellene meg csak.
Lenne belole eszmeletlen dragan berbe vett amerikai cucc, meg melle 1-2 meretes tabor.

Az érdekes, hogy itt senki sem tippel az EF sikerére, pedig a németek és az angolok a háttérben biztos keményen lobbiznak az érdekében.
A EF max politikai szempontbol johetne szoba, egy Tr4 talan, de ahhoz a nemetekkel kellene elintezni, hogy az utodjanal (FCAS) is szamitsunk, ami a jelenlegi francia hozzaallast tekintve nemigen fog menni szerintem.
 
mindenesetre a saabnak egy nagyon jó ajánlattal kell hogy előrukkoljon nekünk. mert valjuk be sem az ellentételezés sem a vadi uj gép nem jött össze anno. legalábbis nem úgy mint elvárható lett vólna egyenlő partnerek között. (most sem leszünk eggyenlőek mert nállunk a labda)
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány
Igen kicsi az esely ra. A cseheknek meg kevesebb penzuk van a dologra, mint nekunk es szinte kizart, hogy hajlandoak lennenek a Gripen E-hez kepest 2-3x annyit kolteni ugyanarra funkciora 30 ev alatt ott, ahol vannak - emlekezz, ezen vegigmentunk parszor, hogy az F-35 ket esetben johet szoba nalunk is es ez igaz a csehekre: ha future primary aggressor (Ukrajna, Romania) olyat venne avagy ha komolyan missziozni akarnank a legierovel es elsosorban az amerikaiakkal. Ugyanez igaz a csehekre is,
A csehek azért vesznek amerikai fegyvereket, amiért mi nem. Náluk a 2. világháború miatt erősebb az angolszász kötődés is. Most is oda akarnak inkább tartozni. Mi meg állítólag csak annyit vettünk, amennyit elengedhetetlenül szükséges volt. De ez már inkább biztpol.

raadasul nekik meg Gripen szimulatoruk stb is van, ok joval korabban elkezdtek hasznalni a TIDLSt is stb stb.
Úgy emlékszem hogy a TIDLS levegő-föld részét ők is csak az MS20 bevezetése óta használják. Az elején nem vették meg csak a levegő-levegő részét, ami max 4 gép közötti kommunikációt biztosított.

Miert is? Plane, ha sajat beszallitassal reszt is kapunk benne?
Maximum valami jelképes dolgot szállíthatnánk be. A döntéshozók nálunk inkább karbantartó központról álmodnak. Valószínűleg a csehek is szeretnék megszerezni maguknak, ha a Gripent választják.

A EF max politikai szempontbol johetne szoba, egy Tr4 talan, de ahhoz a nemetekkel kellene elintezni, hogy az utodjanal (FCAS) is szamitsunk, ami a jelenlegi francia hozzaallast tekintve nemigen fog menni szerintem.
Az egyik szakértő épp ezen volt kibukva a múltkor, hogy a franciák és a németek már az elején képtelenek megegyezni az FCAS-ről és már most csúszik a program. Ha ez ennyire felidegesítette, akkor valószínűleg szeretnék/szerették volna hogy az FCAS-hez legyen valami közünk az Airbus-on keresztül. A cseheken valahogy nem látom ezt a motivációt.
 
  • Tetszik
Reactions: Szittya
A csehek azért vesznek amerikai fegyvereket, amiért mi nem. Náluk a 2. világháború miatt erősebb az angolszász kötődés is. Most is oda akarnak inkább tartozni. Mi meg állítólag csak annyit vettünk, amennyit elengedhetetlenül szükséges volt. De ez már inkább biztpol.
Szerintem a csehek csak azert vettek azokat, mert
1. probalnak nem nemetet venni (ami nekem kulon rohejes, amikor az egesz orszagban mindent, ami latvanyos, a nemetek alatt epitettek :D)
2. szerintem erosen meg lett kenve a cseh gepezet mar jo koran a Bell-Textron lobbi altal: nem veletlenul valtottak Bell 412-re a cseh rendorok a korabbi EC135-osok utan5-6 eve
3. es nem veletlenul van az europai Service Center a pragai repteren mar evek ota.

Úgy emlékszem hogy a TIDLS levegő-föld részét ők is csak az MS20 bevezetése óta használják. Az elején nem vették meg csak a levegő-levegő részét, ami max 4 gép közötti kommunikációt biztosított.
Szerintem korabban is, az egyetlen epkezlab leirasa - azon a lassan 20 eves sved leirason alapulva, de frissitve - a csehektol jott, vagy 6-8 eve, szerintem.

Maximum valami jelképes dolgot szállíthatnánk be. A döntéshozók nálunk inkább karbantartó központról álmodnak. Valószínűleg a csehek is szeretnék megszerezni maguknak, ha a Gripent választják.

Az Aero nem kell feltetlenul nagy dolgot szallitson, de ha minden gepbe belekerul, akkor az is valami, lasd Embraeres elem, plane ha mellette pl szoftverfejlesztesbe meg hajlandoak a svedek egy itthoni centerbe is beruhazni (JV tulajdonkent.)
Ehhez amugy 2 szazad mar nem keves, a finneknel 2x akkora rendelesre egeszen elkepeszto meretu gyartast es teljes tech transzfert ajanlottak.

Az egyik szakértő épp ezen volt kibukva a múltkor, hogy a franciák és a németek már az elején képtelenek megegyezni az FCAS-ről és már most csúszik a program. Ha ez ennyire felidegesítette, akkor valószínűleg szeretnék/szerették volna hogy az FCAS-hez legyen valami közünk az Airbus-on keresztül. A cseheken valahogy nem látom ezt a motivációt.
Milyen szakerto? Magyar?
 
Azért az egy érdekes helyzet lesz, ha a csehek 2027-től átállnak valami amerikaira, mi pedig maradunk a Gripennél... akkor a svédeken kívül a Brazíliában, Thaiföldön és Dél-Afrikában lesz csak Gripen. Nyilván a SAAB a cseheknek is be fog ígérni mindent is, mi meg azért próbálunk helyezkedni és kapkodunk már most kétségbeesetten hogy a csehek nehogy valami mást válasszanak és mi nehogy kimaradjunk a "jóból". Mert ha a csehek tőlünk függetlenül kapnak egy Gripen regionális szerviz központot (mert náluk meg van hozzá minden), akkor nálunk valószínűleg ilyen már nem lesz.
Részben az is igaz amit irsz, de forditva is megállja a helyét. Ha a csehek kilépnek, nem lesz európai partnere a Saabnak. Mi leszünk az egyetlen esélyük, hogy a európai, NATO piacon maradjanak. ( Jó, van még a finn tender.)

Tehát nekik is ugyanúgy érdekük lesz a magyar szerződéshosszabbítás, mint nekünk, ha nem jobban! Illetve a 12-14 használt cseh gépet bagóért megkapnánk.

Tehát ez megint egy olyan sztori, ahol vannak előnyök és hátrányok is. Gazdaságpolitikai szempontból tuti az EF lenne a legjobb. Persze vmit diverzifikálni is kell.
 
  • Tetszik
Reactions: kamm and Terminator
Lehet ez most fura lessz de mi lenne ha a C/D gripenek mellé a KF21 jönne később (c/d t ha maradvány értéken megvásárólnánk) majd 2028-20230 ig a légierőnk gerincét alkotná továbbra is az 1 század c/d majd jönnének melléjük a KF21 esek egy század. utánna a D alkalmas lenne egy minimális átműszerezéssel trénergépnek. a C k meg air policinek.
(aztán ha késöbb valami miatt szükséges egy kf21 nél komolyabb gép beszezése teszem azt 2035 után a gripen flottai is cserélhető akár)
 
Azota is rohog rajta mindenki, meg sajat sajtojuk is megkerdojelezi...


Miert is? A csehek sosem lesznek primary aggressor szerepben (szlovakok sem, ahhoz tul kicsik.)


Miert is? Plane, ha sajat beszallitassal reszt is kapunk benne?


Hat hooogyne, a Vadai elvtarsno meg a tobbi segghulye exkomcsi meg elmeroggyant peacenik... az kellene meg csak.
Lenne belole eszmeletlen dragan berbe vett amerikai cucc, meg melle 1-2 meretes tabor.


A EF max politikai szempontbol johetne szoba, egy Tr4 talan, de ahhoz a nemetekkel kellene elintezni, hogy az utodjanal (FCAS) is szamitsunk, ami a jelenlegi francia hozzaallast tekintve nemigen fog menni szerintem.
A "méretes tábor" már épül Gyulafirátóton. Az "amerikai cucc" alatt gondolom az F-35-t érted. Igen pontosan annak volna értelme ha beszereznénk.
Én is mások is írták már korábban: katonai szempontból az F-35 lenne a jó választás, mert az biztosítaná a képességbeli fejlődést, ráadásul ez lesz a legelterjedtebb típus a katonai szövetségben. Politikai támogatás szempontjából az EF lenne a jó döntés, tekintettel a németekre. A Gripenről egyik sem mondható el, ráadásul árban sem olcsóbb semmivel a konkurens termékeknél. Ha még a csehek is más típus mellett döntenek akkor mi leszünk az egyetlen Nato tagállam amely rendszeresíti. Nem kell mondani, hogy ez mennyire előnytelen, szerencsétlen helyzet lenne.
 
A "méretes tábor" már épül Gyulafirátóton. Az "amerikai cucc" alatt gondolom az F-35-t érted. Igen pontosan annak volna értelme ha beszereznénk.
Megint kijelentés, ervek nélkül...

Én is mások is írták már korábban: katonai szempontból az F-35 lenne a jó választás, mert az biztosítaná a képességbeli fejlődést, ráadásul ez lesz a legelterjedtebb típus a katonai szövetségben.
1. Abszolút nem igaz. Nem tudom, kik azok a masok, de szakadjatok mar el az autóskartyas szinvonaltol.

Az uzemeltetese 3x-4x annyiba kerülne azaz lenne megint egyetlen operettszazadunk versus 2-3 szazad utokepes 4.5+ gen with far superior networked warfare es siman ugyanolyan EW - de mindez tech transzferrel?

Latod, maris szetesett az autoskartyas elmélet.

A legelterjedtebb meg megint egy butaság, mert max Amerikaban lesz, azon kivul az Eurofighter messze megelozi most is es a jovoben is Europaban, ami nekunk primary importance.
Politikai támogatás szempontjából az EF lenne a jó döntés, tekintettel a németekre.
Politikailag. Modern networkingben es EWben jol elmarad nemhogy a Gripen Etol, de keg az F-35-tol is.


A Gripenről egyik sem mondható el, ráadásul árban sem olcsóbb semmivel a konkurens termékeknél. Ha még a csehek is más típus mellett döntenek akkor mi leszünk az egyetlen Nato tagállam amely rendszeresíti. Nem kell mondani, hogy ez mennyire előnytelen, szerencsétlen helyzet lenne.
De, please, mondd. A fentiek mutatják, mimdem, amiről azt allitod evidens, érvek nélkül, egy vaskos tévedésnei bizonyul.
 
Részben az is igaz amit irsz, de forditva is megállja a helyét. Ha a csehek kilépnek, nem lesz európai partnere a Saabnak. Mi leszünk az egyetlen esélyük, hogy a európai, NATO piacon maradjanak. ( Jó, van még a finn tender.)

Tehát nekik is ugyanúgy érdekük lesz a magyar szerződéshosszabbítás, mint nekünk, ha nem jobban! Illetve a 12-14 használt cseh gépet bagóért megkapnánk.

Tehát ez megint egy olyan sztori, ahol vannak előnyök és hátrányok is. Gazdaságpolitikai szempontból tuti az EF lenne a legjobb. Persze vmit diverzifikálni is kell.
Így van. A EFben nagyon komoly részvételt kellene ajanlaniuk, hogy arra álljunk át - mi nem vagyunk Németország, nem engedhetünk meg 2x 60-80 gepet, különböző tipusokbol
 
Interjú Bill Thomas-szal (Lockheed Martin): F-16-os és F-35-ös repülőgépeket kínálhatunk Csehországnak...

 
Sztem ez nagyjából megegyezik a magyar dilemákkal. Ez volt az másik 1 milliárd dolláros LM tétel, amit anno emlegettek. De mi már döntöttünk, elindultunk a Saab vonalon. Ha az AV valahogy belekerül a buliba, gyakorlatilag a cseheknek sem lesz más választásuk.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány and Vogon