CV90 / Combat Vehicle 90 (Svédország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

PavolR

Well-Known Member
2020. július 2.
3 589
8 996
113

A CV90 nagy karbantartása megkezdődött​

https://magazines.defensie.nl/materieelgezien/2022/08/cv90-klaar-voor-de-toekomst

A CV90-es gyalogsági harcjármű jelentős korszerűsítésen esik át. Élettartama végéig, 2039-ig működik. 2021 elején a védelmi minisztérium szerződést írt alá a BAE Systems Hägglunds gyártóval egy 122 jármű úgynevezett Midlife Update (MLU) frissítéséről. Szeptember végén legördült a svédországi gyártósorról az első First of Type (FoT) példány. Joost Vernooij projektvezető és Friso Mous, a Defense Materiel Organisation ellenőrzési menedzsere az MLU-ról.

A CV90 immár körülbelül tizenöt éve „szolgálatban van” a hadseregben. Miért van szükség most a jármű korszerűsítésére?

„Ez szükséges ahhoz, hogy a CV90 működőképes maradjon. A szoftver elavult, a veszélykép jelentősen megváltozott. A modernizáció után a jármű visszanyerte a legmodernebb technológiát, és a CV90 továbbra is az egyik legjobb gyalogsági harcjármű a csatatéren. Ez az egyetlen MLU a CV90 számára élettartama során. A most alkalmazott digitális architektúra lehetővé teszi a naprakészen maradást. Tehát lesznek változások. A Foxtrot programot is ennek az évtizednek a második felére tervezik.”

A legnagyobb újítások a sorban


A CV90 a mechanikai beállításoknak, kiegészítéseknek és az informatikai rendszerek cseréjének köszönhetően évekig bírja az MLU után. Mind a 122 jármű ugyanazon a korszerűsítésen esik át. Közülük 90-en kapnak aktív védelmi rendszert. Ez az MLU költségvetéséhez kapcsolódik.

Torony

A jármű legnagyobb változásai a toronyban történtek. A kialakítását módosították, és a 35 mm-es Bushmaster III fegyvert 90 fokkal megdöntötték és továbbfejlesztették. Ez több helyet biztosít a legénységnek, és javítja a lőszerellátást. Ezenkívül az FN MAG géppuska a torony belsejéből a toronyon kívüli tokba került. Az FN MAG áthelyezése miatt immár kevesebb égőgáz is kerül a járműbe, ami szintén jelentős előrelépés a legénység számára.

Alrendszerek

A módosított torony mellett néhány alrendszert is hozzáadtak.

Először is a rakétavető. Ez a rakétarendszer 2 darab Spike rakétát képes hordani és kilőni.

Másodszor, egy aktív védelmi rendszer van telepítve. Ez a rendszer (Elbit Iron Fist Light Decoupled) elfogja a bejövő fenyegetéseket ATR (Anti Tank Rockets) és ATGM (Anti Tank Guided Missile) formájában. A CV9035NL az első olyan működő jármű a NATO-n belül, amely ezt a rendszert használja.

A járművet felszerelik egy EOPS (Electronic Optical Panoramic Sight) rendszerrel is, amely a parancsnok számára stabil képet nyújt környezetéről nagy távolságokon. Ez a rendszer nappali kamerarendszerrel, valamint hőképpel és LRF-vel (lézeres távolságmérővel) rendelkezik. Fél méterrel megemelhető mozgatható árbocra van helyezve, és 360 fokos rálátást kap a jármű körül.

A vázat is korszerűsítették. Az informatikai hálózatot modernizálták, alkalmassá tették a jövőbeni frissítésekre, bővítésekre. Biztonságosabb, és javult a legénység tájékoztatása. Emellett a jármű körüli összes kamera megújult, és a sofőr hozzáférhet egy új vezetői kamerához.
Ezekkel a frissítésekkel a jármű védelme jelentősen javult. Emellett javult a jármű hatótávolsága, és javult a legénység helyzetfelismerése is.


Infografika CV90 frissítésekkel az MLU után.
Infographics met vernieuwingen aan de CV90 na de MLU.

20220926mdg1031.jpg
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
29 939
56 994
113

A CV90 nagy karbantartása megkezdődött​

https://magazines.defensie.nl/materieelgezien/2022/08/cv90-klaar-voor-de-toekomst

A CV90-es gyalogsági harcjármű jelentős korszerűsítésen esik át. Élettartama végéig, 2039-ig működik. 2021 elején a védelmi minisztérium szerződést írt alá a BAE Systems Hägglunds gyártóval egy 122 jármű úgynevezett Midlife Update (MLU) frissítéséről. Szeptember végén legördült a svédországi gyártósorról az első First of Type (FoT) példány. Joost Vernooij projektvezető és Friso Mous, a Defense Materiel Organisation ellenőrzési menedzsere az MLU-ról.

A CV90 immár körülbelül tizenöt éve „szolgálatban van” a hadseregben. Miért van szükség most a jármű korszerűsítésére?

„Ez szükséges ahhoz, hogy a CV90 működőképes maradjon. A szoftver elavult, a veszélykép jelentősen megváltozott. A modernizáció után a jármű visszanyerte a legmodernebb technológiát, és a CV90 továbbra is az egyik legjobb gyalogsági harcjármű a csatatéren. Ez az egyetlen MLU a CV90 számára élettartama során. A most alkalmazott digitális architektúra lehetővé teszi a naprakészen maradást. Tehát lesznek változások. A Foxtrot programot is ennek az évtizednek a második felére tervezik.”

A legnagyobb újítások a sorban


A CV90 a mechanikai beállításoknak, kiegészítéseknek és az informatikai rendszerek cseréjének köszönhetően évekig bírja az MLU után. Mind a 122 jármű ugyanazon a korszerűsítésen esik át. Közülük 90-en kapnak aktív védelmi rendszert. Ez az MLU költségvetéséhez kapcsolódik.

Torony

A jármű legnagyobb változásai a toronyban történtek. A kialakítását módosították, és a 35 mm-es Bushmaster III fegyvert 90 fokkal megdöntötték és továbbfejlesztették. Ez több helyet biztosít a legénységnek, és javítja a lőszerellátást. Ezenkívül az FN MAG géppuska a torony belsejéből a toronyon kívüli tokba került. Az FN MAG áthelyezése miatt immár kevesebb égőgáz is kerül a járműbe, ami szintén jelentős előrelépés a legénység számára.

Alrendszerek

A módosított torony mellett néhány alrendszert is hozzáadtak.

Először is a rakétavető. Ez a rakétarendszer 2 darab Spike rakétát képes hordani és kilőni.

Másodszor, egy aktív védelmi rendszer van telepítve. Ez a rendszer (Elbit Iron Fist Light Decoupled) elfogja a bejövő fenyegetéseket ATR (Anti Tank Rockets) és ATGM (Anti Tank Guided Missile) formájában. A CV9035NL az első olyan működő jármű a NATO-n belül, amely ezt a rendszert használja.

A járművet felszerelik egy EOPS (Electronic Optical Panoramic Sight) rendszerrel is, amely a parancsnok számára stabil képet nyújt környezetéről nagy távolságokon. Ez a rendszer nappali kamerarendszerrel, valamint hőképpel és LRF-vel (lézeres távolságmérővel) rendelkezik. Fél méterrel megemelhető mozgatható árbocra van helyezve, és 360 fokos rálátást kap a jármű körül.

A vázat is korszerűsítették. Az informatikai hálózatot modernizálták, alkalmassá tették a jövőbeni frissítésekre, bővítésekre. Biztonságosabb, és javult a legénység tájékoztatása. Emellett a jármű körüli összes kamera megújult, és a sofőr hozzáférhet egy új vezetői kamerához.
Ezekkel a frissítésekkel a jármű védelme jelentősen javult. Emellett javult a jármű hatótávolsága, és javult a legénység helyzetfelismerése is.


Infografika CV90 frissítésekkel az MLU után.
Infographics met vernieuwingen aan de CV90 na de MLU.

20220926mdg1031.jpg

Van valami oka a narancssárga színnek? Fekete hátteret használsz?
 

PavolR

Well-Known Member
2020. július 2.
3 589
8 996
113
"CZ Defence Magazin: Svédországban vagyunk a CV90 jármű bemutatóján..."

314407589_3219996598215102_1340876396952288382_n.jpg
315638162_3219996611548434_5578401655898034348_n.jpg
A hadsereg új páncélosát vezettem. A svéd CV90 egy percen belul megragad
Zdroj: https://www.idnes.cz/zpravy/nato/cv...bvp-armada-obrana.A221115_225822_zpr_nato_inc

Ha Csehország tényleg 210 új CV90-es páncélozott járművet rendel Svédországból, akkor kicsit irigykedni fogok a katonáinkra. Az ok egyszerű. A harminctonnás apróságot még nekem is sikerült meghajtani, és a teljesen intuitív kezelőszerveknek köszönhetően szó szerint egy perc alatt.

INC977ad2_366AC_CE20_41E4_BB48_61CE18FAE38E.jpeg


A vadon több mint 500 kilométerre húzódik Stockholmtól északra. Végtelen erdők, medvék és jávorszarvasok. A Botteni-öböl melletti Örnsköldsvik városában a svéd BAE Systems/Hägglunds gyártó CV90-es páncélozott járműveket is gyárt, amelyek megvásárlásáról Csehországban már régóta tárgyalnak.

"Ez egy automata, így hagyományosan jobbra van gázpedál, középen fék, balra pedig kézifékünk is van" - tart egy rövid edzést Edvard Kleberg, a svéd gyártó teszthelyének vezetője. cseh újságírók egy csoportja. Itt, az erdők oltalmában teszteli a cég páncélozott járműveit, valamint új résztechnikai alkatrészeket és egyéb járműveket.

Nagyon rövidnek tűnik számomra egy ilyen képzés, hogy egy harminctonnás páncélozott autót vezessen egyedül, talán 100 millió koronáért. "Semmi aggodalom, ebben biztosak vagyunk" - nyugtat meg Ola Thorén, a Hägglunds egyik főnöke, aki felügyeli azt a "kockázatos üzletet", hogy képzetlen, nem katonákkal teszteljék a járműveket.

És egy pillanat alatt nem okoz gondot bejutni a kis vezetőfülkébe. De a hely úgy áll nekem, mint egy kesztyű (181 cm magas és 83 kilogramm), az egyszerű ülés magába szív, a kabin pedig szó szerint körülvesz. Legalább tucatnyi gombra, karra és lámpára számítottam, de meglepő módon csak néhányat, a legkisebb erőfeszítés nélkül és némi gyakorlás után akár vakon is elérheti őket.

Egy másik motorháztető a kaputelefonnal, és ellenőrizze a kapcsolatot. "Elkezdheted. Csakúgy, mint egy modern autóban, csak két másodpercig kell lenyomva tartani a gombot” – mondja Bill oktató, aki végül is közvetlenül a mögöttem lévő nyílásból felügyeli az „utazást”.

Kint fejjel gyakorlatilag nem hallom a motor beindulását, csak zümmögést és finom rezgést. A kormány, pontosabban a repülőgép botszerű kormánya pontosan illeszkedik a kézbe. Nehezen mennek. Bal kezemmel csak a robusztus kart mozgatom a kötelező N – semleges – D-hajtásból, lassan rátapogok a gázpedálra, s a harminc tonnás ujjpattintással simán mozog.

Lassan és félénken hajtok hozzá a hosszú betonegyenesen. Meglep, hogy a kormány minden mozdulatra azonnal reagál, amihez persze erőt kell adni.

„Ha azt mondom, állj meg, azonnal meg kell állnod. Nyomd meg erősen a féket, némi erő kell ahhoz, hogy megállítsd a több tíz tonnát a mozgásban – hallom Bill szigorú hangját a fejhallgatóban, miközben a tank még mindig lassan halad lefelé a betonpályán a megállási parancs után.

Elnézést kérek, és a "parancsot" betűre betartom, hogy azonnal engedélyt kapjak tőle egy rövidebb, nagyjából egy kilométeres, murvás és durvább kövekből összerakott tereppályán.

Gázt adok a dombhoz. A nyilvánvalóan strapabíró pedál könnyedebb lépése is mutatja a valahol alattam dübörgő ezer lóerős motor óriási erejét.

A dombról lefelé és a hullámzó egyenesen gyorsabban merek menni egy kanyarral. – Jól csinálod, jól csinálod – mondja Bill a fejhallgatómba. Ez mámorító. A vezérlés pedig annyira intuitív, hogy pillanatok alatt megszokja.

Lassítok az utolsó éles kanyarig, ahol Bill segít eligazodni, és azt tanácsolja, hogy figyeljem a gép bal sarkát, és az egyenesben az ő biztatása után csak "taposok". Zúg a motor, a páncélautó a betonon át lövöldöz a cél felé, a szél pedig a szemembe vág, pedig kimutathatóan messze vagyok a 70 km/h-s maximális sebességtől.

Az út véget ér, bár - hogy őszinte legyek, ezzel a géppel simán tudnék órákat körözni az erdőben a gyártó által megadott 900 kilométeres hatótávval.

Órákat tartó edzés

"A harci kiképzés természetesen órákat és órákat igényel, amelyek során a vezető tapasztalatot szerez, és megismeri, hogyan viselkedik a jármű különböző terepen, különböző felületeken és különböző sebességeknél" - mondja Mikael Segerman, a Hägglunds cseh menedzsere. A világon senki sem ismeri a lehetséges járműveket jobban.

INC977ad4_59ADC_10F7_4DBF_95CB_011C80787D52.jpeg
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
29 939
56 994
113
  • Tetszik
Reactions: fip7 and LMzek 2.0

Wilson

Well-Known Member
2017. szeptember 19.
25 802
63 480
113
Kapcsolódva...


AKERON rakéta a CV90 gyalogsági harcjárműhöz integrálták...



Az AKERON irányított rakétát Svédországban tesztelték. Fejlesztő cége, az MBDA termékét az 5. generációs fegyverek közé sorolja.

Erről az MBDA európai fegyvergyártó számolt be .

Az AKERON MP rakétát a BAE Systems Hägglunds CV90 gyalogsági harcjárműből lőtték ki egy lőtérre Svédország északi részén. A teszteken a svéd fegyveres erők képviselői is jelen voltak.


A tesztek körülményei kiemelik a CV90 BMP fejlett harcrendszer sikeres kombinációját az AKERON MP rakéta egyedi jellemzőivel, amely akár 4 km távolságban is képes páncélozott járműveket eltalálni. A technika jól működött télen az északi ország harcterén.

Polish_20221220_123553234.jpg
A CV90 BMP AKERON rakétájának tesztelése Svédországban. 2022. december. Fotó: MBDA

A tesztek során egy, a LYNKEUS program keretében készült kis felderítő drón dolgozott együtt az AKERON rakétával és a CV90 BMP-vel. A fejlesztő cég biztosítja, hogy a technológia ilyen kombinációja lehetővé teszi a célpontok eltalálását nehéz körülmények között is, különösen egy erdős területen vagy egy olyan városban, ahol nincs közvetlen láthatóság.

Az MBDA 5. generációs „AKERON” taktikai irányított rakétái
Az MBDA 5. generációs AKERON taktikai irányított rakétái

Az AKERON az ötödik generációs taktikai harci rakéták egyedülálló családja. Ebbe a családba tartoznak az MMP és MHT rakéták, melyeket AKERON MP-re, illetve AKERON LP-re kereszteltek. A rakéták családjának bemutatására 2022 júniusában került sor .


Az új rakétákat taktikainak hívják, sokféle harci feladat megoldására készültek, és nem csak páncélozott célpontok ellen, mint például a páncéltörő rakéták.

Ennek a családnak a rakétái integrálhatók szárazföldi, légi és tengeri felszíni platformokba.

Taktikai irányított rakéta AKERON MP az MBDA-tól
Taktikai irányított rakéta AKERON MP az MBDA-tól

Az AKERON MP az egyetlen 5. generációs rakéta a világon, amely szolgálatban van és harci körülmények között tesztelték. Súlya 15 kilogramm, mérete pedig mindössze 1,3 méter egy 140 mm átmérőjű tartályban.


Az MBDA azt állítja, hogy a rakéta hatótávolsága több mint 4 kilométer, egy „tűz és felejts” funkcióval, ahol a kezelőnek nem kell a rakétát a kiválasztott célponthoz irányítania az indítás után.

02-10.jpg
BMP CV90. Képek nyílt forrásból

 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and Kim Philby