1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Dassault Rafale

Diskurzus a(z) '4/4+/4.5 generációs vadászbombázók' témában - GrGLy által indítva @ 2013. január 6..

  1. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    A francia Rafale demó, amit Kecsón láttam az is bivalyerős volt. Nagyon agresszívan repülik a gépet, végig a nagy sebességű tartományban szinte, ami bizonyos előnyöket biztosít azon a téren, hogy egy gép erősebbnek tűnjön annál, mint ami...

    Ostravában láttad volna az angol EF demót. A limey pilóta megmutatta a spanyolhoz képest az erőt.

    https://htka.hu/2018/10/27/ostrava-2018-nato-days/

    A spanyol pilóta ritkán, bár használta maximális utánégető teljesítményen a hajtóművet, de tisztán látszott, hogy nem vitte túlzásba azt az angol pilótához képest. Hogy ennek mi lehetett az oka, azt nem tudom. Emiatt a visszafogott teljesítmény kihasználtság miatt a függőleges manőverek többségét is messze az angol géphez képest alacsonyabban fejezte be.

    Ezzel szembeállítva az angol pilóta úgymond „idegbeteg” módon repült a vadászgéppel. Nagy sebességű fordulókat mutatott be, hosszú függőleges manőverekkel kombinálva, a nagyjából 3 km es magasságot is pillanatok alatt elérte, alig volt már látható a gép. A pilóta megmutatta azt, amit ki lehet hozni az európai gépből, annak erejét méltó módon demonstrálta. A RAF pilótája természetesen kis sebességű manőverekkel is színesítette a programot, az abból történő kigyorsításokkal látszott, hogy ezen a téren sincs szégyenkezni valója az európai fejlesztésű vadászgépnek.
     
  2. kamm

    kamm Well-Known Member

    En ertem, hogy te sotet vagy, mint a kiviligatitatlan orszagut a vilagvegi faludban, amikor hazatamolyogsz a kocsmabol, de olvasd el talan, mit irtam, te szerencsetlen.
     
  3. Horizon

    Horizon Well-Known Member

    Hogyan viszonyul a Rafale radarja a EF-hez? ...és a török F-16 Block 50-hez? Vajon milyen fegyverzet jön, kaphatnak Meteort?
     
  4. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Ha erre bárki kézzelfogható választ adna, akkor az repülne a böribe. Az ilyen dolgok nem nyilvánosak.
    Kb. annyit tudnál okoskodni, mint a HTÖ-ben van, ha látnád az antennát. Méret, freki, nyalábszélesség és amit elárul a marketing.

    A jenki ALQ-131 zavarásra tudod mit mondott a Gripen pilóta? Csinált szép zavarjeleket nekik és ez visszafelé is igaz volt a jenki számára. Én ennél többet nem mondtak. Ettől nem lettem okosabb...
     
    endre likes this.
  5. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Nagyon jól megfogtátok mind a ketten a lényeget, mert egy légibemutatón, fegyverzet nélkül, kis magasságon, nagy túlterhelésekkel műrepülve nem a gép, hanem sokkal inkább a pilóta mutatja be tudását. A MiG-21-essel is lehetett szépen, vagányul, katonásan és "katolikusan" repülni, ez mind-mind pilótafüggő volt. Bizonyos határokig a gép ebből bármelyik stílust ki tudta szolgálni.
    A Rafale papíron gyengébb a Typhoon-nál, ami tényleg egy elképesztően "túlmotorizált" repülőgép, de mégis láttunk már olyan repülést, ahol ez nagyon nem jött át.
    Meg olyat is, amit Molni írt.
    A Rafale pilóták viszont van, hogy 10g fölött húznak egy bemutatón a gépbe és arra nagyon ügyelnek, hogy a Mirage 2000-es időkbő átmentve a nagy sebességű manőverezést, igen gyorsan, nagy zajjal változtassák a gép helyzetét a műrepülő légtérben. Ilyesmi az amerikai F-16C Viper demo is.
    Ez teljes egészében a pilóta szándékára van bízva, hogy ő mit és hogyan akar demonstrálni. Lehet úgyis, mint a finn F/A-18C bemutató, hogy minden hihetetlen állásszögön megy, lehet lassan nagy robajjal balettozni, mint az ukrán Szu-27-es, lehet sokmindent csinálni.

    Azt ne feledjük, hogy ez nem csak nettó passzió, hanem önként bevállalt, nagyon is kimerítő fizikai terhelés. Egy F-15-ösnél, vagy egy Typhoon-nál még egy vezetett orsó is durván megterheli a csigolyákat, mert annyira távol van az ember nyaka a hossztengelytől.
    Az általam linkelt mostani Rafale demo sem kényelmes, igen gyorsan repül a gép, igen nagyon a túlterhelések és nagyon figyelni kell a magasságot, közben meg még szépen, mi több, hibátlanul is kell repülni.
    Ebben nagyon sok munka van, nagyon sok felkészülés és a repülés során igen komoly a figyelem és az önfegyelem.
    De szabadon lehet ezt sokkal lájtosabban is előadni, csak akkor az avatott szemnek lejön, hogy ez a gép egy nagy nulla, vagy legalábbis nullát repült.
     
    fip7, fishbed, tonyo and 5 others like this.
  6. arbalest

    arbalest Well-Known Member

  7. emel

    emel Well-Known Member

    Na ezen a fotón is látszik, hogy a Rafi mennyivel elegánsabb, firnyákosabb aerodinamikai kialakítású, mint a kocka/doboz alakú Eurofighter. Ezért van az, hogy a Typhoon brutális hajtómű-erőből oldja meg a manőverező műrepülést, a Rafi meg az elegánsabb, finom és részletes kialakítású aerodinamikával. Mindkettővel lehet őrült módon repülni, láttam pl. Ostravában, de nekem jobban tetszik a Rafale-módi ... :):D
     
    fishbed and zsolti like this.
  8. Pocok75

    Pocok75 Well-Known Member

    Azért én voltam olyan RIAT-on, ahol a Rafale pilóta leszállás után, magamutogatósan kifordult a főtribün felé, hogy megmutassa milyen jól tud a földön is manőverezni, aztán úgy kellett elvontatni! :D:D
     
    Terminator likes this.
  9. aquarell

    aquarell Well-Known Member

    Ha ennyire jó, mièrt nem veszik többen?
    ( Komolyan kerdem).
     
  10. zsolti

    zsolti Well-Known Member

    Drága. A Franciák kegye nem ér annyit mint az USA-é, Oroszoké. Azért.
     
    aquarell likes this.
  11. LMzek 2.0

    LMzek 2.0 Well-Known Member


    OFF

    Elegáns és szépen gombolyodik ==>> jó nő ( :D ...de amikor megtudod, amit tud ==>> [​IMG] )

    ON
     
  12. emel

    emel Well-Known Member

    A Rolls Royce kocsik is nagyon szuperek (állítólag, nekem még nem volt velük randim), mégse sűrűn jön szembe velem az úton. Vajon mi lehet az oka?!!
     
  13. aquarell

    aquarell Well-Known Member

    El sem tudom képzelni. :)
     
  14. emel

    emel Well-Known Member

    Nem is kell képzelődni. Elég ha beballagsz egy autószalonba, rendelsz egy RR-ot, és rögtön pontosan megtudod fillérre/eurocentre az okát! :D:p
     
  15. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Azért az is elég beszédes, hogy kik vettek idáig Rafale-t.
    • A franciák, mert az övék a gép
    • Katar, mert nekik mindenre is van pénzük
    • Egyiptom, mert ők mindent megvesznek, mindenkitől, jóég tudja milyen össz-arab pénzügyi támogatással
    • India, mert van ott pénz, csak megy a cigánykodás is
    • A görögökkel meg megy valami bolt a háttérben. Az állandóan államcsőd közeli görög állam folyton erőn felül fegyverkezik, mindenféle hitelekből, melyeket aztán majd jól nem fizet vissza, de ez valamiért mégis jó az összes hitelezőnek. Közülük most a franciák vannak soron, akik a korábbi Mirage biznisz szép emlékére hoztak össze gyorsan tokkal-vonóval egy 18 gépes bizniszt. Az EF konzorcium még nem is kommentálta ezt a dolgot...
    Szóval szigorú költségvetésű, vagy nagypolitikai hátszéllel nem rendelkező és nem túlságosan eleresztett országok nem vesznek Rafale-t, de nem azért mert rossz lenne. Szó sincs erről. Csak ez még mindig a legkisebb szériás negyedik generációs vadászgép, amit a világ egyik legdrágább munkaerejű országában gyártanak a világviszonylatban is legkomplexebb, leginkább túlmérnökölt és nem is feltétlenül a lehető legegyszerűbb gyártási technológiákkal megspékelve.
    Ha működik, ez egy nagyon komoly harci repülőgép. Ha elromlik, akkor jobb, ha az ember visszaadja, vagy letagadja, mert a karbantartását fizetni az nem káeurópai színvonal. :)
     
    arcas, Chima3ra, fishbed and 6 others like this.
  16. Horizon

    Horizon Well-Known Member

    Nézegetve a Rafale műszerfalát, ez valami teljesen más filozófia mint az angolszász. Az egész olyannak tűnik, mint egy olcsó játéktermi konzol. Ez vagy valamilyen nagyon fejlett, futurisztikus ember-gép interfész, vagy átverés az egész. Nincsenek a kijelzők körül gombok. Mivel váltják a képernyőket? Gomb a boton? Érintéssel? Csak oda kell nézni? Nem nagyon látok a képeken menüket sem. Hogyan vezérlik a módokat? Lehet, hogy hanggal? Az előre ugró középső képernyő is, olyan batár mint valami házilag kardánboxba buherált autós navi, de a képeken színes, felülnézetes teljes taktikai helyzetkép rajzolódik ki rajta. Az egész olyan furcsa. Egy amerikai 4. generációs gépben, de egy európain vagy egy oroszon is, tele van minden gombokkal, tekerőkkel, kapcsolókkal, a kijelzők körül, hiába nagyok, meg HUD alatt, oldalt, mindenhol. Ez meg inkább úgy néz ki, mint egy 5. generációs gép csak még több kis képernyője van. Mintha egy F-22-es műszerfaláról lehagynák a 'felesleges' gombokat és beletennék a Super Hornetekbe szánt god's-eye view rendszert.
    Meg ez a bézs árnyalat, mint egy francia úrinő lábán a diszkrét harisnya...

    [​IMG]
     
    antigonosz likes this.
  17. dudi

    dudi Well-Known Member

    Az ugye megbóvan,hogy ez egy demo kép és kb semmi köze a valósághoz,csupán a látvány a lényeg?
     
  18. Horizon

    Horizon Well-Known Member

    A többin is ilyen.
    [​IMG]
     
  19. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Semmi átverés. Érintőképernyő, de asszem lézersíkos, de ez távoli emlék. A hagyományos érintők. a kesztyű piszkossága miatt nem jó egy idő után. Ezért nem kell gomb. Asszem még hangvezérléssel is kísérleteztek, de elvetették.

    A jenkik eljátszottak a 90-es években az F-22 számára az érintőn és aztán ejtették, győzött a konzervatizmus.

    Abban viszont igazad van, hogy ahány képet láttam a Rafale kabinról valahogy mind ütötkopott műanyagnak tűnt, de ez igaz volt az EF-re is. Az F-15/F-16 és a Hornet kabint sokkal összerakotabbnak tűnt.
     
  20. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Eszerint ez másnak is feltűnt.
    Vagy huszonöt éve a Top Gun írta, hogy a Rafale pilóták sisakja az kijelzős lesz.
    Azt nem tudom, hogy végül milyen lett.
     

Ezen oldal megosztása