A számok szerintem egyértelműsítik, hogy több hajó lesz a DDG(X)-ből legyártva, mint a kivonandó Tico-k száma.
A US NAVY nem nevezte meg, mennyi DDG(X)-et szeretne beszerezni, így nincsenek számok.
Az első lépcső a 22 darab Tico pótlása lenne.
Szerintem ez azért röhejes dolog. Ezeket a hajókat még más országok simán átvennék.
Viszont ennyi hajót senkinek nem fognak tudni elpasszolni. Szóval mennek majd hullámsírba, vagy kilincsnek...
Benne van a pakliban, hogy például Tajvannak átadják őket. De ez inkább politika. Hozzá téve, hogy a Flight I. Burke azért nem egy acélos egység mai szemmel már, hiába van sok VLS-e, egy romboló hangár nélkül...
Ha belegondolsz a VLS indítók is egyfajta modulként működnek. Rakhatsz beléjük akár egészen eltérő rendeltetésű fegyvereket is.
Nem értem, hogy milyen helye van egy rakétás cirkáló/rombolón egy ilyen "nem tudom eldönteni, hogy mire használjam a hajóm" modulnak.
Pont erről szól az illusztráció, hogy lehet Mk.41 / Mk.57 VLS vagy akár egy új, nagyobb VLS, amire például a most fejlesztés alatt álló fegyverrendszer kerülhet. Ha fixen beépítesz még x darab hagyományos VLS-t, akkor azokat hova fogod rakni?
Kiszereled a hagyományos VLS-t, és berakod a helyére az újat.
A modul rendszer pont erre jelent megoldást, azt raksz oda, amit az építés adott fázisában a US NAVY jónak lát. Ha nem lesz semmi az új nagy méretű eszközökből, akkor mehet mondjuk sima VLS. Ha ne adj isten hirtelen feltalálják a szent grál EM ágyút, akkor azt.
A fix régi VLS egyszerűen megköti a kezedet...
Ezek AEGIS rendszerrel ellátott rombolók. Mit szeretnénk még rájuk modul szinten? Világító tornyot? F-35B hangárt?
A lézeres rendszereknek pont az az előnye, hogy elektromos, aminek az ideiglenes energiatárolóit elrakhatod a hajó bármelyik pontjára szétszórva.
Lásd fent. Van bőven különböző fejlesztés, ami adott esetben téma lehet. Az F-35B hangárt gondolom viccnek szántad, de 10-15 év múlva tegyük fel lesz VTOL UCAV - na azt hova rakod? Egy ilyen megoldással simán beépítésre kerülhet...
Az hogy egy kis nemzetnél beválik a modulos rendszer, azt megértem. Náluk van egy viszonylag határos szám, és nem fognak külön rombolót, meg fregattot, meg még korvettet is tartani. Nekik kell egy közepes mennyiségű modulos fregatt, és a feladatnak megfelelően fegyverzik. Mert tényleg van némi eltérés ha kalózkergetőbe kell menni, vagy SBS jellegű csapatokat kell partra tenni, esetleg honi légvédelmi feladatuk van
Egy DDG-n viszont kell legyen annyi hely, hogy az AB flight III hajókhoz hasonlóan minden felférjen rájuk mindenféle modulozás nélkül (persze a VLS-t kivéve). A modulozás ebben az esetben semmire nem jó.
Látom még mindig nem érted mi a modul rendszer lényege.
Az Arleigh Burke Flight III. egységre NEM fér fel minden, pont ez a bajuk.
Azokon még nem lesz új, nagyobb VLS, mert az még fejlesztés alatt van.
Nem lesz rajta nagyobb CIC és főtiszti vezénylő, ami miatt a Tico-k per pillanat dedikált flottacsoport-vezénylő hajóként tudnak funkcionálni, mert nincs hova rakni.
A Flight III. egy kényszer szülte alosztály, mert nincs CG(X), nem hozott eredményt az LSC, a Zumwalt-osztály lelőtték, viszont valami meg kellene egyfelől a hajógyáraknak, másfelől a flottának. Az US NAVY nem a Flight III.-at szerette volna eredetileg, hanem egy AEGIS cirkáló osztályt.
Sőt, ha teljesen korrektek akarunk lenni, akkor az 1980-as évek közepétől egy új cirkáló osztályt szerettek volna, mert rájöttek, hogy a Spruance-osztály hajótörzse korlátozó tényező a Tico-knál. Ez lett volna a Guided Missile Cruiser BaseLine (CGBL).
A CGBL egy, a Tico-osztállyal megegyező felszereltségű és fegyverzetű, de a Burke osztályhoz kifejlesztett megoldásokra épített megoldásként lett tervezve, amely a Tico-k eredeti problémáit megoldotta volna - emiatt 13 500 tonnára hízott. A költségvetés elkaszálta, így nem lett belőle semmi, maradt a VLS Tico és az Burke Flight II..
Ez után jött volna a CG-21 / CG(X), ami mint már sokszor említve lett, a Zumwalt-osztály-fiaskó áldozata lett, és utána az LSC érkezett. A DDG(X) pedig az LSC-ből táplálkozik tovább.
Visszatérve: a Flight III. ugyan attól szenved, mint anno a Tico: van egy tovább már nem nagyon hizlalható hajótest, viszont rengeteg mindent kellene még belepaszírozni. Ami nem fér el rendesen.
Nem véletlen, hogy a "mindenre is jó" hajóosztály a legtöbb haditengerészetnél nem opció. Ahhoz túl nagy méretű egységet kell építeni, amelynek üzemeltetése és harci képességei, túlélő-képessége nem feltétlen jobb, mint két vagy három dedikált célú egységnek.
Az FFG(X) / Constellation-osztály ill. a FREMM esetén pont abba futottak bele a franciák és az olaszok is, hogy építenek három féle alváltozatot: AAW, ASW és GP. Az US NAVY kért egy saját specifikus GP változatot, de neki ugye ott vannak az AEGIS cirkálók mellette...
Mondjuk erre a feladatra pont az LCS lenne ideális.
Amelyek viszont rohadt drágák és nem túl megbízhatóak. Így nem lehet rájuk rendesen építeni. Ezért kellett már sok alkalommal ilyen célokra Arleigh Burke-osztályú rombolót küldeni. Mert nem volt más.
Ezt cseszték el nem kicsit a US NAVY-nél az irreális elvárásokkal az LCS-nél...