Következő légyen az Atlas Carver harcászati repülőgép program-amiről búrok jó szokása szerint,megintcsak alig tudni valamit.
Dél afrikai repülőipar liszenszjogok vásárlásával kezdte a fejlődését.Megvették a Mirage F1 és a Aermacchi MB-326 liszenszét,hajtóművek gyártási technológiájával eggyüt-de ténylegesen gyártani csak az olasz gépet gyártották egy és kétüléses változatban,a Mirage F1et végül sosem.Csak dobozban leszállitott franci gyártású gépeket szereltek össze.Meg kivánták venni a Mirage F1-M53 változat liszenszét is,hajtóműtechnológiával szintén,de nem kapták meg (ennek késöbb jelentősége lesz).Mirage 2000 vásárlási igényüket szintén visszautasitották a franszuák.
Próbáltak rácsatlakozni az izraeli Lavi programra,de azt az usákok kereken megtiltották (USA elzárkozott a búrok közvetlen támogatáatol,de közben elnézte,hogy a németek és a spanyolok diszkréten elég komoly támogatást nyújtottak.)Ez után a 80as évek elején kényszerből önálló vadászrepülő programba kezdtek.
Az első terv,mit próbáltak összekalapálni,egy iker Atar turbinás Mirage 4000 szerű kacsaszárnyas,F15 szerű beömlőnyilásokkal elképzelt gép volt.Kb koncepció terv szintjére jutottak vele.Egyszerűen nem volt meg a mérnöki tudásbázis,hogy zöldágra vergődjenek vele
86ban aztán kapot egy lökést a program.Ekkor egyrészt sikerül felfogadniuk a mirage 2000 egyik vezető tervezőjét,másrészt a Lavi program bukásával többszáz IAI mérnököt tudtak Dél Afrikába csábitani (a legenda szerint arany Kruger érmékben kapták a fizetésüket).Harmadrész kezdett eredményt hozni a 70es évek végén elkezdett saját mérnökképző programjuk is.És ekkorra a kutató intézeti technológiai felszerelésfejleszté is létrehozta egy modern vadászgép fejlesztési feltételeit (pl szuperszonikus szélcsatorna,stb)
Az ekkor kidolgozott FCA-1 Carverrel szokás azonositani a programot,ez a terv A Carver.A gép leginkább úgy jellemezhető,hogy egy fejlettebb aerodinamikájú,felsőszárnyas Mirage-2000.
Ez egy hivatalos Atlas gyári kiállitási modell a gépről,hogy ha elkészült volna,igy nézett volna ki.Elektronikus kormányvezérlésű,instabil kialakitású,4. generációs többfeladatú harcászati vadászgép.Harcrendszereit lényegében a Lavihoz kifejlesztett harcelektronika adta volna.A promó szerint a szokásos búr ridegtartásos követelményrendszer szerint tervezték,M2000től eltérően lett volna fedélzeti APUja,jóval kevesebb karbantartással,olcsóbban üzemeltethetőre.legalábbis igy szerették volna......Futóműve alkalmas lett volna a tábori repteres üzemre is.éppen csak azt nem tudni,hogy végülis milyen lett volna...Kezdetben a Mirage F1 futóművét vették mintának,de késöbb valószinüleg egy a MiG23éhoz hasonló kialakitásra váltottak át (vagy inkább a MiG27ére,mert az tábori reptér képes).Ez a váltás növelete a függesztési pontok számát is,5ről 9re,a törzsalsórész oldalain kialakithatóvá vált pontokkal.
Csakhát,volt vele egy komoly probléma.....Többszöri probálkozás után sem tudtak bele korszerű hajtóművet szerezni.Franciák ismét elutasitották a SNECMA M53 technológiájának átadását,de még eladását is.Még közvetitőkön keresztül sem voltak hajlandók az exportra.Amerikaiak meg továbbra is mereven elzárkóztak mindennemű amcsi technológia átadástol.Egyébb lehetőség híján,az ATAR 9K50 hajtómű korszerűsitésébe kezdtek,mert annak liszensze állt rendelkezésükre.Kb 75-78KN-ra emelték a tolóerejét,és ezzel a hajtóművel kezdték meg a prototipus épitését 89ben.
Csakhogy ekkor új pk került az SAAF élére,aki túl gyengének találta az egy ATAR hajtóműves gépet,hogy a készülő hadműveleti atomfegyverekkel mélyégi csapásokat tudjon mérni.Elrendelte a protó épitésének leállitását,és két hajtóműves erősitett változat tervezését.Ennek tervezése elkezdődött,de részletes kidolgozására már nem került sor.Az összeomlóban lévő apardheid rezsim 91ben a munkálatokat pénzhiány miatt felfüggesztette.Az újabb kéthajtóműves változat igy nézett ki
91 után azonban az Atlas gyár még próbálta éltben tartani a programot,az orosz RD33(helyi jelzése SRM95) hajtóműves változat kidolgozásába kezdet,egy és kéthajtóműves kivitelben is.Atlas ezután beolvadt a Denel állami holdingba,és az ANC kormány a programot véglegesen lezárta.
Véleményem szerint a gép SNECMA hajtóművel a kor szinvonalán megfelelő modernségű gép lett volna,kb Mirage 2000-5 szinvonalán.Lényegében annak egy fejlesztett,rossz körülményekre áttervezett változata.
Én még emlékszem a 90-es évek elején egy olyan hírre a TV híradóból, hogy Ferihegyen lefoglaltak 20 db RD33-as hajtóművet, amit az oroszok akartak Dél-Afrikába csempészni. Kíváncsi vagyok, hogy vajon mi lett ezeknek a sorsa, felhasználtuk-e később a saját Mig-29-eseinkhez, vagy esetleg eladtuk (vagy még mindig egy ex VPOP raktárban porosodnak).