Dél-Afrika hadiipari fejlesztései

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

imike

Well-Known Member
2013. január 29.
2 055
6 518
113
Következő légyen az Atlas Carver harcászati repülőgép program-amiről búrok jó szokása szerint,megintcsak alig tudni valamit.
Dél afrikai repülőipar liszenszjogok vásárlásával kezdte a fejlődését.Megvették a Mirage F1 és a Aermacchi MB-326 liszenszét,hajtóművek gyártási technológiájával eggyüt-de ténylegesen gyártani csak az olasz gépet gyártották egy és kétüléses változatban,a Mirage F1et végül sosem.Csak dobozban leszállitott franci gyártású gépeket szereltek össze.Meg kivánták venni a Mirage F1-M53 változat liszenszét is,hajtóműtechnológiával szintén,de nem kapták meg (ennek késöbb jelentősége lesz).Mirage 2000 vásárlási igényüket szintén visszautasitották a franszuák.
Próbáltak rácsatlakozni az izraeli Lavi programra,de azt az usákok kereken megtiltották (USA elzárkozott a búrok közvetlen támogatáatol,de közben elnézte,hogy a németek és a spanyolok diszkréten elég komoly támogatást nyújtottak.)Ez után a 80as évek elején kényszerből önálló vadászrepülő programba kezdtek.
Az első terv,mit próbáltak összekalapálni,egy iker Atar turbinás Mirage 4000 szerű kacsaszárnyas,F15 szerű beömlőnyilásokkal elképzelt gép volt.Kb koncepció terv szintjére jutottak vele.Egyszerűen nem volt meg a mérnöki tudásbázis,hogy zöldágra vergődjenek vele
9641-04f89db9a04a294541a3127ff35b7a65.jpg

86ban aztán kapot egy lökést a program.Ekkor egyrészt sikerül felfogadniuk a mirage 2000 egyik vezető tervezőjét,másrészt a Lavi program bukásával többszáz IAI mérnököt tudtak Dél Afrikába csábitani (a legenda szerint arany Kruger érmékben kapták a fizetésüket).Harmadrész kezdett eredményt hozni a 70es évek végén elkezdett saját mérnökképző programjuk is.És ekkorra a kutató intézeti technológiai felszerelésfejleszté is létrehozta egy modern vadászgép fejlesztési feltételeit (pl szuperszonikus szélcsatorna,stb)
Az ekkor kidolgozott FCA-1 Carverrel szokás azonositani a programot,ez a terv A Carver.A gép leginkább úgy jellemezhető,hogy egy fejlettebb aerodinamikájú,felsőszárnyas Mirage-2000.
9630-df1da5b6a12e8078c8bc6e701ada6114.jpg

Ez egy hivatalos Atlas gyári kiállitási modell a gépről,hogy ha elkészült volna,igy nézett volna ki.Elektronikus kormányvezérlésű,instabil kialakitású,4. generációs többfeladatú harcászati vadászgép.Harcrendszereit lényegében a Lavihoz kifejlesztett harcelektronika adta volna.A promó szerint a szokásos búr ridegtartásos követelményrendszer szerint tervezték,M2000től eltérően lett volna fedélzeti APUja,jóval kevesebb karbantartással,olcsóbban üzemeltethetőre.legalábbis igy szerették volna......Futóműve alkalmas lett volna a tábori repteres üzemre is.éppen csak azt nem tudni,hogy végülis milyen lett volna...Kezdetben a Mirage F1 futóművét vették mintának,de késöbb valószinüleg egy a MiG23éhoz hasonló kialakitásra váltottak át (vagy inkább a MiG27ére,mert az tábori reptér képes).Ez a váltás növelete a függesztési pontok számát is,5ről 9re,a törzsalsórész oldalain kialakithatóvá vált pontokkal.
Csakhát,volt vele egy komoly probléma.....Többszöri probálkozás után sem tudtak bele korszerű hajtóművet szerezni.Franciák ismét elutasitották a SNECMA M53 technológiájának átadását,de még eladását is.Még közvetitőkön keresztül sem voltak hajlandók az exportra.Amerikaiak meg továbbra is mereven elzárkóztak mindennemű amcsi technológia átadástol.Egyébb lehetőség híján,az ATAR 9K50 hajtómű korszerűsitésébe kezdtek,mert annak liszensze állt rendelkezésükre.Kb 75-78KN-ra emelték a tolóerejét,és ezzel a hajtóművel kezdték meg a prototipus épitését 89ben.
Csakhogy ekkor új pk került az SAAF élére,aki túl gyengének találta az egy ATAR hajtóműves gépet,hogy a készülő hadműveleti atomfegyverekkel mélyégi csapásokat tudjon mérni.Elrendelte a protó épitésének leállitását,és két hajtóműves erősitett változat tervezését.Ennek tervezése elkezdődött,de részletes kidolgozására már nem került sor.Az összeomlóban lévő apardheid rezsim 91ben a munkálatokat pénzhiány miatt felfüggesztette.Az újabb kéthajtóműves változat igy nézett ki
102301-bfa3ef076f77c6e88a19d0706c72da57.jpg

91 után azonban az Atlas gyár még próbálta éltben tartani a programot,az orosz RD33(helyi jelzése SRM95) hajtóműves változat kidolgozásába kezdet,egy és kéthajtóműves kivitelben is.Atlas ezután beolvadt a Denel állami holdingba,és az ANC kormány a programot véglegesen lezárta.
Véleményem szerint a gép SNECMA hajtóművel a kor szinvonalán megfelelő modernségű gép lett volna,kb Mirage 2000-5 szinvonalán.Lényegében annak egy fejlesztett,rossz körülményekre áttervezett változata.

Én még emlékszem a 90-es évek elején egy olyan hírre a TV híradóból, hogy Ferihegyen lefoglaltak 20 db RD33-as hajtóművet, amit az oroszok akartak Dél-Afrikába csempészni. Kíváncsi vagyok, hogy vajon mi lett ezeknek a sorsa, felhasználtuk-e később a saját Mig-29-eseinkhez, vagy esetleg eladtuk (vagy még mindig egy ex VPOP raktárban porosodnak).
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 113
31 076
113
Én még emlékszem a 90-es évek elején egy olyan hírre a TV híradóból, hogy Ferihegyen lefoglaltak 20 db RD33-as hajtóművet, amit az oroszok akartak Dél-Afrikába csempészni. Kíváncsi vagyok, hogy vajon mi lett ezeknek a sorsa, felhasználtuk-e később a saját Mig-29-eseinkhez, vagy esetleg eladtuk (vagy még mindig egy ex VPOP raktárban porosodnak).
Nemtudom.Legvalószinübb,hogy visszaküldtük a feladóhoz.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 113
31 076
113
Az Atlas Carverhez kapcsolódó érdekesség.
Mivel már a részletes tervezés elején tudható volt,hogy nem lesz megfelelő korszerű hajtómű a géphez,igyekeztek könnyiteni az önsúlyon.Ehez igen sokat fektettek a kompozit technológiába.Ennek egyik eredménye lett az Atlas ACE,ami teljesen kompozit szerkezetű gép
63257-ca5e49f1a8116d7bd3075a4c103ad604.jpg

Ennek az erőteljes kompozittechnologia fejlesztésnek oldalhajtása volt a Logim hk-hoz kifejlesztett kompozit futógörgők és lánctalp.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 113
31 076
113
No,akkor a Carverhez fejlesztett fegyverek folytatása.
Első a Kukri IR AAM váltására kifejlesztett A-Darter,ami egyébbként integrálva van a Gripenhez.
4ff598c828649_large.jpg

Ennek fejlesztése is korai stádiumban elakadt 91ben,de végül ennek a tervnek szerencséje lett.A brazilok beszálltak a programba (és valószinüleg csendestársként a kinaiak is).A raketta brazil változata a Gripen E egyik alapfegyvere lesz.
Egy LOAL képes,tolóerővektor kormányzású,hirek szerint legújabb változata már IR képalkotó technológiájú keresőfejet kap (eredeti még nem az).
Éppen csak az SAAF nem állitotta szolgálatba,mert az ANC kormány nem rendeli meg.......Brazilok viszont helyi változatukat szolgálatba állitották.(dilisek ezek a niggerek......)
Következő egy kakukktojás.Mert bár Dél Afrika máig tagadja,az R-Darter nem más,mint az izraeli Derby helyi változata.Árulkodó,hogy eredetileg integrálni kivánták ezt is a Gripenre,de miután az ANC összeveszett a zsidókkal,az elektronika alkatrészutánpótlásának megszünése miatt a rakétát kivonták a rendszerből.A Saab a maga részéről felkészitette a Gripent az A-Dareter/Derby integrációjára.(vagyis a Derby gyorsan,és könnyen integrálható a Gripenre,felkészitették rá)
460930ef7c458_large.jpg

Super Cheetah gépeken állt szolgálatban,azok kivonásakor a rakétákat is nyugdijazták (SAAF Super Cheetahi meg valójában exIAF Kfir C2ek,az IAI Nammer terv szerint átépitve).És a következő tipus fejlesztése is mutatja,hogy az A-Darter annak elkészültéig,áthidaló megoldásnak lett rendszeresitve.
Ez a következő tipus pedig a Kentron/Denel Dynamics Marlin ARH bvr rakéta.
Denel-Marlin-01.jpg
Kb a Derby-ER és az AMRAAM-D kategóriájába tartozó tartozó,100km körüli hatótávolágú fegyvertervezet-ami persze máig nem készült el,illetve mégis.Ugyanis az indiai és brazil bvr rakéták ezen félbehagyott tervezet alapjain állnak.Dél Afrikában a Marlin kisérleti próbalövészetig jutott
137211-978a6f66f1bdeabff1cec04406217667.jpg

Indiai,továbbfejlesztett (?) változata az Astra,ami jelenleg van rendszeresités alatt
1654078456_Astra_MK_1_Drishti_IAS_English.png
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 113
31 076
113
Térjünk át a levegő-föld fegyverzetre.Elsőnek egy SAAF specialitás,a vergooi,azaz a hajitó bombázás.
91096-a7163a1d8f00baf5681cb1fafd0df494.jpg

87-88ra a kubai légierő és légvédelem elérte a légi fölényt Angolában,az SAAF üsd és fus taktikával támadta a célokat.Mirage F1AZ gépek 30 méter magsan hatoltak be,majd ugrásbol hajitották bombáikat a 6-8km távra lévő célpontjaikra,majd gyorsan visszasűlyedtek kis magsságra,és fűnivóban leléptek.Igy 150-200méteres CEP értéket tudtak elérni,navigációs rendszerre alapozott bombacélzással.Ehez helyben módositott speciális Mk81/82/83 bombákat használtak.
101343-6639b582da23dac879c0c76a8ca6b20d.jpg

Ezek a közelségi gyújtós bombák gyakorlatilag shrapnel módben teljesen beteritették a CEP területét acélgolyókkal,amik a könnyűpáncélos célokat is átütötték.
Hogy növeljék a dobási távolságot,első lépésként kifejlesztették ezen bombák rakéta póthajtásos változatát.Nem agyalták túl a dolgot,egy javitott aerodinamikájú Mk82 bomba seggébe beépitették a 127milis Valkiri sorozatvető rakétamotorját,és igy alig rosszabb CEP értékkel 16km-es hajitási távolságot értek el.
101270-f3b17960c8f1459eb47b6dc7b46510ff.jpg

Majd következő lépcsőfok volt a BARB irányitott,hajitó bombázáshoz optimalizált rakéta póthajtásos siklóbomba.
91097-577507d7e1631f269b404f5872ce14da.jpg

És igen,INS,GPS és fél aktiv lézeres önirányitás mellett ARM,vagyis lokátorromboló változatát is megcsinálták.Az eszköz az Mk82 bombára épült,hajitó módban 18-20km,nagy magasságban való hagyományos siklóbombaként 80km dobási távolságot értek el vele.hogy aztán ezt az eszközt se rendszeresitsék,a sorozatgyártásra kész fegyvert soha nem rendszeresitették.A programot 94ben lezárták.
91101-da296385d51be8ec08ec0c02ada457e1.jpg
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 113
31 076
113
Most a BARB kapcsán kicsit előreszaladok.Ugyanis a BARB fejlesztését 94ben lezárták,azonban 20+ év műlva a Denel újra elővette,és modernizálta,aerodinamikai szempontból kinyiló siklószárnyakkal bővitette-és ime az Umbani siklóbomba család,ami Al-Tariq néven is ismeretes
99041-abc9539d950726ee182d7d5b6b66b953.jpg
99042-95220c910cc50970a54aad762b6c6dc8.jpg

Alapesetben GPS vezérléssel (kivánságra GLONASS,Magellán,vagy amit akar a kedves fizető vevő),de lehet INS,TV,semiLézer-de ha kifizeti a rendelő,erre is faragnak ARM keresőfejet is akár.Lehet kinyiló szárnnyal és rakéta póthajtással.
Vele együt érkezett a Raptor III bomba,kifejezetten az Mk82re szabva.Ez lényegében a búr SDB/Spice250.Lehet kinyiló szárnnyal és anélkül,sima siklóbombaként,rakéta póthajtással,vagy egy mini gázturbinás meghajtással,többféle vezérléssel.Ajánlatba papiron még 227milis MLRS/HIMARS rakéta orrára kalapált változat is van,de nincs kidolgozva-majd ha valaki kifizeti
img_66-1_5.jpg

Dél afrikaiak jelenleg az Mk81/82/83/84 bombák mindegyikéhez kinálnak irányitó és siklószárnyrendszereket.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 113
31 076
113
Ugyanezen időszakban izraeli kooperációban lézer/IR irányitású sikóbombacsaládot is fejlesztettek,lényegében a zsidó Griffin helyi változatai.
91142-bf55235ba3f3d8e84427eab89824bc3c.jpg

Ezekhez elkedték fejleszteni a Kentron KZ2 célzó podot is,amit állitólag működő prototipus szintig jutott,de momentán egyetlen képet se találtam róla a neten (ha valaki netbüvész talál képet róla,legyen szives linkelje be)
Ismert a 88ban bevetett Raptor siklóbomba
91329-baa5e9fda39d115eb1925e278e9b7bc9.jpg

Eredetileg TV irányitású,azzal is lett bevetve
Meglehetősen gnom kinézetét annak köszönheti,hogy egyrészt korai saját fejlesztésük,még korlátozott technológiával-és a korai,primitiv atomtrobbanótöltetüket is képesnek kellett lennie kezelnie.A fejlesztés elsődleges szempontja az atomtöltet igényeinek kielégitése volt.
Egyéb bombafejlesztéseik is voltak,tengeri és szárazföldi aknabombák,kazettás bombák,gyújtóbombák,meg amit el lehet képzelni.Ezekből a legtöbb fejlesztés félbeszakadt,másokat eladtak és külföldön fejezték be-csak néhányat fejeztek be maguk.
102179-f7558f31dc5b647729fe08d265538aae.jpg

102178-c20a40f818f4c52ad72ede3b4cfd9ce0.jpg
Ezek egy része kifejezetten könnyű gépekre készült,COIN hadviseléshez,mint ez az 50kilós bombácska,növelt repeszhatással,közelségi gyújtóval
110_bomb_RDM.jpg

Ezt még a Zlin is elbirja
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 113
31 076
113
Ezek a bombafejlesztések jol mutatják a fejlesztési módszertanukat
A-kezükben lévő technológiával létrehozni valamit,amit gyorsan össze tudnak rakni.
B-ha mód van rá,külföldröl korszerű technológiát venni,liszenszgyártani,összeszerelni
C-eközben hosszútávú programot inditani a tapasztalatokra épitve,saját korszerű fejlesztő és gyártó kapacitás létrehozására.(ez az,ami a hh végével és az apatheid összeomlásával a rengeteg,modern és előremutoató félbemaradt programot hagyott maga után)
 
  • Tetszik
Reactions: Ocses

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 113
31 076
113
Ez a fejlesztési eljárásrend jol látható a búr manőverező robotrepülő (CM) programban-ami egy része be is lett fejezve,Pakisztánban.
Szárazföldi,tengeri és légi inditású CM fejlesztésekbe is kezdte.Előre vették a a kis technológiai kockázatú atomtöltet hordozókat.
Szárazföldi és tengeri (tengeralatjáróról) inditásra szánták a Skuat,ami degradált változatban légi célként különben most is kapható.Tengeri változat csak atomtöltet hordozó lett volna,szárazföldi változat (G6 alvázára épitve) atomtöltet hordozó és felderitő változatba lett tervezve.
100046-86e81bed42f07bcbc85dfd258437d45a.jpg
A tervezettharci változatok egy 1000+ km hatótávútámadó,és a 600km hatótávú visszatérő felderitő CM.
Ezen kivűl volt a TORGOS/MUPSOW légi inditású kisebb hatótávú CM fejlesztések,valamint a H2Raptor siklóbomba sugárhajtóműves továbbfejlesztett változata.Ezek elsősorban harcászati célokra voltak,150-600km hatótávolsággal
main-qimg-4199b2651e9d16cbf62c584ffb960f75-lq

A pakisztáni Raad sorozat ezen fejlesztések átvételével jött létre
main-qimg-b6d310b4514112da0f05ecf1a2f60a15-lq

Belekezdtek egy superszonikus,torlósugaras CM fejlesztésébe is,ez hajtómű kisérleti próbákig jutott.(lehet,hogy ez lett volna a LRAAM nagyobb,340milis változata?Fenetudja,ahány forrás,annyi féle találgatás).Már ha igaz,mert erről sincs semmi kézzelfogható,szerintem alapkutatásoknál és koncepcióterveknél járhattak csak vele az összeomláskor.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 113
31 076
113
Most ugorjunk egy nagyot,és térjünk át a .....teherautókra.Csak mert teherautóbol irom.
Amire elég gyorsan rá kellett jönniük a háború alatt,hogy a hadműveleti területen semmi sem mozoghat páncélvédelem nélkül. Tavaly az oroszok ugyanerre voltak kénytelen rájönni az ukrajnai háború mobil szakaszában.Az,hogy Ukrajnában egy I.vh-s állóháborút idéző harcforma alakult ki,nagymértékben a gyenge és védtelen orosz harctéri logisztikának köszönhető.Ez azért is érdekes,mert Angolában ott voltak az oroszok is,elsősorban a felső vezetésben,de harcoló alakulatoknál is.És a kubai különleges erők mellett szpecnaz is jelen volt a hadszintéren.Angolában különben igazi hibrid háború volt.Az MPLA+kubai hadsereg gépesitett erői mellett a SWAPO gerillaszervezet harcolt az SADF gépesitett erőivel és az UNITA gerillaszervezettel.Vagyis a manőverező gépesitett harc,a gerilla harccal összefonódva zajlott,miközben a reguláris hadseregek különleges erői is élénk diverzán tevékenységet folytattak.Gerillák jelentős része könnyű gépesitett erők alkották (bár gyalogos és lovas erők is voltak,SADF-nak is volt lovassága).Mind a portyázó regulárisok,mind a gerillák kiemelt célpontjai voltak az utánpótlásszállitó konvolyok.Kubaiak is gyártottak ezért pl guntruckot,konvolyvédelemre,KRAZbol

EdygiR4XoAAmx03

SADF elösször a járőr járműnek is használt Unimogokat kezdte páncélozni,rodéziai mintára
c57f006ff37108c391f466d9f8888f46.jpg

80as évek második felére meg már minden teherautójuk páncélvédett volt,illetve MARPjaiknak volt különféle logisztikai változata.Ez a fejlesztési vonaluk máig tart,a jelenleg is kapható RG31 MARPnak is van teherautó változata,többféle hordozókialakitásban,platostol a cserefelépitményesig
Denel_concept_of_Africa_Truck_based_on_RG31_MRAP_in_live_demonstration_925_001.jpg

És a világ legjobb katonai járművét is a búrok csinálták.Az aknavédett,páncélozott,hűtött tartályos SAMIL 50 hadszintéri sőrszálitó teherautót-amiről viszont az istennek se találok most képet,ezért a SAMIL 100 hasonló üzemanyagszállitó változatát teszem be helyette
1200px-SANDF_Armed_Forces_Day_2017_-_South_African_Army_Samil_100_MPV_fuel_tanker_%2832921894191%29.jpg
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 113
31 076
113
A háború tanulsága volt,hogy a SAMIL 20 jol bevált,az 50 szo-szo,a SAMIL 100 azonban nem.Ehez tudni kell,hogy a harcok java része egyáltalán nem a közhiedelemben lévő kemény talajú sik füves szavannán zajlottak.Inkább fás-bozótos szavannán,illetve időszakos esőerdő övben,ami igen sűrű cserjeszinttel rendelkezik.A száraz bozótos,felsivatagos képek többnyire Észak Namibiában készültek a Koevoet műveletekben.
A hadműveleti területen europai értelemben vett utak nem voltak,de többnyire semmiféle út nem volt.A csapatok egyszerűen tapostak maguknak utat.A sűrű bozotban/aljnövényzetben ez egyáltalán nem volt könnyű,Ratel fényteknikáját az ilyen menetek miatt rakták páncéldobozba,nem azért,hogy le ne lőjék.A növényzet egyszerűen letépett mindent,ami nem volt igen szilárdan rögzitve.Ezt a menetfajtát bundunak nevezték.Ilyenkor a legjobb "úttaposó" képességű járgányt helyezték az élre,a teherautók azt követték.87-88ban ez gyakran a G6 önjáró löveg volt,ami dögnagy és nehéz volta ellenére meglepően jó terepjárónak bizonyult,és a hk után a legjobb úttaposonak.Hk-t nem szivesen alkalmaztak erre,mert olyan kor az nagyon sokat evett.Amig csak tehették,inkább szállitották a tankokat,ehez MAN vontatóik voltak.Ugyancsak voltak MAN 8x8 teherautóik,a HX-3 elődei-és nem voltak elégedettek a MANcikkal.Ahogy a SAMIL 100,azok sem birták a helyi körülményeket.
Tapasztalatok alapján a SAMIL 100 leváltását kétféle járművel oldották volna meg.A hadműveleti területre való szállitásra egy massziv,de kevésbé extrém 3 kategóriájú olcsóbb járgányt szántak,az Albatrosst
98010-3c361e6d4cad74964a2af4c7d025a525.jpg

98012-c5e29ab8225d776daabc3f8239ed14a1.jpg

Vagyis inkább jármű család.Annak ellenére,hogy nem a harcoló csapatok közvetlen kiséretére szánták,ezek is páncélvédett,aknavédett fülkéket kaptak.Ezek a háború végefelé kis számban ténylegesen szolgálatba is álltak kis számban,de nem készült belölük sok-búrok kifogytak a pénzböl.
A harcoló csapatok közvetlen kiséretére tervezték a Skerpionen teherautót
142317-ae97a66f491507cc4e5e0ff15fa7b0a4.jpg

Ebböl már a háború után,és csak pár prototipus készült-amik nincsenek meg.Eltüntek,mint Kossuth a ködben.
A pénzhiány miatt minössze 2 példányban elkészült Ratel logistik pótlására is ebbő a gépböl alakitottak volna ki közvetlen szakasztámogató logisztikai szállitót
764296_original.jpg

Ez,és a Ratel logistik úgy lett kialakitva,hogy egy 4 gépes Ratel szakaszt 2 hétig képes legyen ellátni a mélyégi portyákon,minden szükségessel (persze az időtáv a harcok intenzitásátol erősdve fögg),űzemanyagtol a lőszeren át wc-papirig.
Mint emlitettem,a hk-kat is igyekeztek addig szállitani,ameddig csak lehetett.Ehez a tapasztalatok alapján a MAN szerelvényeiket egy spanyol hk szállitó helyi változatára akarták váltani,ami jobb terepképességű volt.
ve_trck_aljaba_m1.jpg

A tipusnak vontató mellett ,különféle eszközhordozó változatai készültek,pl lokátorállomás.Kis példányszámban készültek,mint mondtam,a búrok kifogytak a pénzből,és az időböl is.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 113
31 076
113
e2fa12287375fb5f4035bb5778d0004d.jpg

Ez a kép nem Angolában,hanem Észak Namibiában készült,egy gerillavadástz koevoed járöről.Nem a hadsereghez tartoztak,hanem a DNY-Afrika-i rendörséghez,vegyes fekete-fehér legénységgel.Ezen a képen a Casspir mögött a platos logisztikai szállitó változat látható.Egy Koevoed járőr 5-6 Casspirböl, és 1-1 platos és tartányos változatbol állt.Egy ilyen járör 2-3 hétig járőrözött a határmenti bozótvidéken,SWAPO gerillákra vadászva.
fa96bd9954f4f75d5f14100aba7a23db.jpg

52cf5890b296d67698531f4ba003b532.jpg

db2d7f003c8246058beaa5fb187d6af4.jpg

d18498288e676cf378bc30f9d2491346.jpg
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 113
31 076
113
Következő a Super Cheetah meglehetősen kacifántos története lesz-és hogy mi a frász köze van a jelenlegi Kfir NG ajánlathoz.Rosszabb lesz,mint egy vikin saga,vagy egy mexikói szappanopera.
Elösször is,az elkészült Super Cheetah,az nem a tervezett Super Cheetah.Valójában azok IAI Namerek,az IAF kivont Kifir C2-eiböl átépitve.Már az,hogy hogy is jött ez össze,egy tragikomédia.
IAI a lavi program leállitása után eléggé pengeélen táncolt,csődközeli helyzetbe jutott.De azért dolgozott tovább.
A Kfir nem vadászgép,hanem harcászati csapásmérő,amit a Mirage V-ből fejlesztettek tovább.Olcsó,egyszerű csapásmérő,eredetileg nem is akartak belőle mást csinálni.Lavi program feladata volt a modern többfeladatú gép létrehozás.
Node az megbukott-de maga után hagyott egy rakat technológiai fejlesztést.
És itt 3 ország igényei találkoztak össze.Argentináé,Dél Afrikáé,és Izraelé.Mindhárman megfizethető,de kellően modern harcászati többfeladatos gépet akartak-és itt kezdődik a tragikomédia.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 113
31 076
113
Falkland után az argentinok szerették volna újáépiteni megtépázott légierejüket.Ezt merészen egy potens,töbfeladatú harci gép hazai gyártásával képzelték el.Mivel a Dagger(ami Nesher,ami Mirage V-mondtam,hogy rosszabb lesz mint egy viking saga....és még fokozódni fog) révén jó kapcsolataik voltak a zsidókkal,hozájuk fordultak.IAI pedig előállt a Kfir C9 tervel,ami egy SNECMA M53 hajtóműves,Lavi harcelektronikájával ellátott,a búr ACW egyszerűsitett szárnyával,és mechanikus kormányvezérléssel ellátott,hagyományos stabil kialakitású gép lett volna.Búrok úgy kerültek a képbe,hogy az argikon keresztűl akarták megszerezni a vágyott SNECMA hajtóművet.
Csakhát az argik elég gyorsan rájöttek,hogy erre nekik nincs pénzük.....IAI ekkor átdolgozta a terveket az olcsóbb ATAR hajtóműre,és ládában leszálitva már csak helyi összeszerelést ajánlottak.Node az argiknak erre se volt pénzük......Nem baj,van másik ajánlat,elvégre zsidók volnánk,mindta az IAI.Már 90ben járunk,a hh befejeződik.IAF elhatározza a Kfir C2 gépei kivonását-amit az IAI ATAR hajtóműre átépitve,a Lavi harcelektronikájával felszerelve kinál a vékonypénzű argiknak.Az üzlet megköttetik,az IAI elkezdi az átépitéseket,amikor jön az ippen aktuális menetrendszerinti argentin államcsőd.....Az argik fizetésképtelenek.Upsz.
Ekkor lépnek be a dél afrikaiak,ahol az apardheid rendszer a végóráit éli,de még küzd.Carvel programra nincs pénzük,de erre az átépitett Kfirekre még van-és igy eljutottunk a megvalosult Super Cheetahoz.Csak a kétüléses gépek lettek eredeti Mirage IIIB gépekből átépitve,részben,a többi mind Kfir C2 átépités,a búr pimpelt ATAR hajtóművel,a vadászfeladatokra optimalizált merev belépőéles mechanikus ACW szárnnyal és a Lavi harcelektronikájával.
De milyen is lett volna az eredeti Super Cheetah,mi köze a ruszi/francia hajtóműves Kfir NG lehetőségéhez?No,ez már a mexikoi szappanopera része a dolognak
DyNYuSTWkAU8xJO
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 113
31 076
113
És akkor az eredeti Super Cheetah iszonyat katyvasza....
Elösször is ez nem egy gép,hanem kettő tipus,mindkettő két altipusban.
Mirage III és a Mirage F1 mindkét változatát korszerűsiteni kivánták.Úgy számoltak még a 80as évek közepe táján,hogy a Carvel a 90es évek közepén,második felén lesz rendszeresithető,de addig is szembe kell valamit állitani a kubai MiG23ML gépekkel,és számitottak a MiG29 megjelenésére.Erre a meglévő gépek korszerűsitését szánták,réskitöltőnek.
Mindjárt a hajtómű egy saga.
A-pimpelt ATAR,mint biztos megoldás
B-SNECMA M%+,a vágyállom
C-90 után bejött az orosz RD33,helyi tipusjelzése SMR95.Mind a Mirage III,mind az F1 egy-egy példányba kapott orosz hajtóművet próbaképpen.A beépités maga sikeres volt-de az SAAF még sem volt elégedett velük.Nagyon megdobták a gépek teljesitményét,de a javitásközi üzemidejét elfogadhatatlanul alacsonynak találták.Pimpel ATAR harci körülmények között 1200 óránként igényelt nagyjavitást,RD33 meg 300 óránként.Egyébként az ekkor módositott RD33 lett a kinai JF17 hajtóműve.
102376-93573da4c5e4ca1dbdfc2a763f82b5d0.jpg

193930-47890e6578ac3de71ce6872f9f7f0622.jpg

Két dél afrikai orosz hajtóműves Mirage.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 113
31 076
113
Mirage F1 a titokzatosabb része a dolognak.Megpróbálták megvenni a Mirage F1-M53 liszenszét,de a 80as években a franciák már elzárkóztak a búroktol.
SMR95 beépitésről viszonylag még találni fotókat,de a tervezett sárkánymódositásokrol már csak bizonytalan infók vannak.visszaemlékezések szerint új függöleges ezérsikot tervetek,ami az F16éra hajazott,és a tőrészébe kapot volna egy APU-t.Szárny aerodinamikát is módositottak volna,még LERX kialakitását is irják.Az alsó pótvezérsikokat is újra cserélték volna,amibe be lett volna épitve egy EW rendszer elemei is.Pár,ezeket nem is tartalmazó szélcsatorna modellt lehet csak látni,amik valószinüleg az orosz hajtómű beépitésének programjakor készült
220340-9f6c9d06b148825c657793919041a34b.jpg

233246-0564166b9109f9ecf83e4bab4554ed02.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 113
31 076
113
A Super Cheetah ismertebb,Mirage III-hoz kapcsolódó része-ami számunkra is érdekes.
Két változatot terveztek,egy Kfir szerű harcászati csapásmérő,és egy bvr harcos vadászt.A Kfir kapcsán gyakran előkerűl egy robbantott ábra,ami valójában a Cheetah támadó változatot ábrázolja,
0%2B0%2B0%2B.gif

Ez igy ebben a formában,minő meglepetés,soha nem készült el.
Eredetileg a már létező,hagyományos technológia finomitásával képzelték el a fejlesztést,önerőböl.Ez volt az ACW program.Ez a szárny aerodinamika optimalizására szolgált,feladatkör szerint,jelentősen javitva a teljesitményt-de ehez én nem értek, @Allesmor Obranna a szakértője ezeknek a dolgoknak.
Atlas%252520Cheetah%252520wing%252520development.jpg

Ez saját önálló programjuk volt,aminek eredménye végül rákerült a Kifirekből átépitett Cheetah gépekre.Azok ebben,és a pimpelt búr ATAR hajtóműben különböznek az eredeti IAI Namer ajánlattol.
De hogy is kerültek elő a zsidók?
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 113
31 076
113
IAF ez időben futtatta az F4 korszerűsitési programját,a kunass-2000-t.A gépböl egy prototipus készült,a PW1120 hajtóművel.
Israel%20F-4.jpg

Ugyanakkor a Lavi pótlására az IAF igényelte a Kfir-2000 programot,ami a Kfir a Lavihoz kifejlesztett technológiával való újáépitését jelentette volna,a PW1120 hajtóművel.Csakhogy Izrael Államnak ez időtájt nem volt pénze,a program nem haladt.Ekkor jött az argentin igény,amiről már meséltem-és 89-90 tájékán jöttek a búrok is.Merthogy a Carver program az új légierő pk kéthajtóműves kivánalma miatt csúszásba került,SAAFnek jobb áthidaló model kellett,mint eredetileg tervezték.Sikeresen egymásra találtak.Búroknak még sikerült összekaparni annyi pénzt,hogy az IAIval közös programban vághassanak.Ez a gép a Kfir NG közvetlen elődje.A gép részletes kidolgozásra került,öt féle hajtóműhöz.ATAR,PW1120,SNECMA M53,J79 és a GE404/RM12.A prototipus épitése megkezdődött-amikor a búrok is kifogytak a pénzböl,az aprtheid összeomlott.A gépet az egyszerűbb,olcsobb Nammer prototipusaként fejezték be,ATAR hajtóművel,majd egy fazonigazitás után Dél Afrikába került,mint a megvalósult Super Cheetah gép formájában állt az SAAF szolgálatába.
2019ben az IAI ezeket a terveket vette elő,és dolgozta át az F414 hajtóműre,párositva az Adirhoz kifejlesztett elektronikával.
Ez a Super Cheetah/Kfir-2000 egy elektronikus kormányvezérlésű,instabil kialakitású gép lett volna,a Lavi harcelektronikájával.Mivel sajnos végül nem készült el,csak pár szélcsatorna modell kép mutatja,hogy milyen is lehetett volna.
107461-80a1f8568275576270b6b39ded0a9fab.jpg

hh vége azonban véget vetett a Kunarss-2000,és a Kfir-2000 programnak is.A Super Cheetah meg az egyszerűbb,olcsóbb IAI Nammer mintájú lett.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 113
31 076
113
.A gép részletes kidolgozásra került,öt féle hajtóműhöz.ATAR,PW1120,SNECMA M53,J79 és a GE404/RM12
Itt van még egy kis csavar.Az Atlas RD33/SMR95 hajtómű programban részt vett az IAI is,igy igazábol megvan nekik az orosz hajtómű Kfir/Mirage gépekbe épitésének technológiája is.