Dél-Afrika hadiipari fejlesztései

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

alali77

Well-Known Member
2011. szeptember 19.
4 053
10 148
113
Most ugorjunk egy nagyot,és térjünk át a .....teherautókra.Csak mert teherautóbol irom.
Amire elég gyorsan rá kellett jönniük a háború alatt,hogy a hadműveleti területen semmi sem mozoghat páncélvédelem nélkül. Tavaly az oroszok ugyanerre voltak kénytelen rájönni az ukrajnai háború mobil szakaszában.Az,hogy Ukrajnában egy I.vh-s állóháborút idéző harcforma alakult ki,nagymértékben a gyenge és védtelen orosz harctéri logisztikának köszönhető.Ez azért is érdekes,mert Angolában ott voltak az oroszok is,elsősorban a felső vezetésben,de harcoló alakulatoknál is.És a kubai különleges erők mellett szpecnaz is jelen volt a hadszintéren.Angolában különben igazi hibrid háború volt.Az MPLA+kubai hadsereg gépesitett erői mellett a SWAPO gerillaszervezet harcolt az SADF gépesitett erőivel és az UNITA gerillaszervezettel.Vagyis a manőverező gépesitett harc,a gerilla harccal összefonódva zajlott,miközben a reguláris hadseregek különleges erői is élénk diverzán tevékenységet folytattak.Gerillák jelentős része könnyű gépesitett erők alkották (bár gyalogos és lovas erők is voltak,SADF-nak is volt lovassága).Mind a portyázó regulárisok,mind a gerillák kiemelt célpontjai voltak az utánpótlásszállitó konvolyok.Kubaiak is gyártottak ezért pl guntruckot,konvolyvédelemre,KRAZbol

EdygiR4XoAAmx03

SADF elösször a járőr járműnek is használt Unimogokat kezdte páncélozni,rodéziai mintára
c57f006ff37108c391f466d9f8888f46.jpg

80as évek második felére meg már minden teherautójuk páncélvédett volt,illetve MARPjaiknak volt különféle logisztikai változata.Ez a fejlesztési vonaluk máig tart,a jelenleg is kapható RG31 MARPnak is van teherautó változata,többféle hordozókialakitásban,platostol a cserefelépitményesig
Denel_concept_of_Africa_Truck_based_on_RG31_MRAP_in_live_demonstration_925_001.jpg

És a világ legjobb katonai járművét is a búrok csinálták.Az aknavédett,páncélozott,hűtött tartályos SAMIL 50 hadszintéri sőrszálitó teherautót-amiről viszont az istennek se találok most képet,ezért a SAMIL 100 hasonló üzemanyagszállitó változatát teszem be helyette
1200px-SANDF_Armed_Forces_Day_2017_-_South_African_Army_Samil_100_MPV_fuel_tanker_%2832921894191%29.jpg
tök jó leírás
de konvoj
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 113
31 076
113
Mármint az összegyűjtött ismeretből
Mások már megtették.Najó,nem magyarul.
igazábol ezek csak szilánkok a netröl.
Igazábol egy jó tollú szakirónak azt kéne kicsemegéznie,ami számunkra relevánsak a dél afrikai tapasztalatokbol.Meglepően sok ilyen van.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 113
31 076
113
Azért nekifuthatnàl
Minek?A harci tapasztalatuk összefoglaló értékelésének,vagy a hadiiparuk összefoglaló lexikonának?vagy,mivel összefügg a kettő,röktön csináljak belőlük egy szintézis művet?
Qrvanagy munka lenne,se időm,se irói vénám nincs meg hozzá.Arrol nem is szolva,hogy a megfelelő tudásom sincs hozzá.Minden szakirányhoz külön hozzáértő konzultáns is kellene......
Ez egy valódi szakiró feladata,nem egy műkedvelő foteltábornoké.
 

Pogány

Well-Known Member
2018. április 26.
20 207
67 095
113
Minek?A harci tapasztalatuk összefoglaló értékelésének,vagy a hadiiparuk összefoglaló lexikonának?vagy,mivel összefügg a kettő,röktön csináljak belőlük egy szintézis művet?
Qrvanagy munka lenne,se időm,se irói vénám nincs meg hozzá.Arrol nem is szolva,hogy a megfelelő tudásom sincs hozzá.Minden szakirányhoz külön hozzáértő konzultáns is kellene......
Ez egy valódi szakiró feladata,nem egy műkedvelő foteltábornoké.
Hàt mi vagyunk az ilyenekre itthon úgy tûnik.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 113
31 076
113
Bele kéne kezdeni a MRAPokba-de az 1-2 kósza kivétellel,a világ összes MRAPját jelentené.Ugyanis azok 98%ban dél afrikai eredetüek,és a maradék 2% is azok mintájára készült.
Ugyanakkor a búrok maguk rodéziai minták után kezdték el a MRAP fejlesztéseket......
1375896681_ojay.jpg
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 113
31 076
113
Helikopterek.
Francia vonal volt itt is,mint a vadászgépeknél.Pacsita(,alouette),Puma,Super Freon heliket használtak.
Pacsirtákat kb úgy használták,mint a rodéziaiak.Itt érdekesség,hogy a rodéziai K-Carok II.vh-s MG151 német gá-ját a búrok némileg modernizálva gyártásba is vették,GA1 néven.Nagyon jol bevált a COIN hadviselésben,a Koevoet járőrök is használták Casspirok fedélzeti fegyvereként (ahol a rég kivont Spitfierek Oerlikon 20milis gá-it váltották,azok elhasználódása után)
0274d51f066923bf69fbc59e51018b32.jpg
b645092b041633b1d5712842d9bbecc6.jpg
DYbRZSJXkAAQgex.jpg

De használták C47 gunship gépeken is őket
36e9943c0eac6acd0d68a30957219a6b.jpg
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 113
31 076
113
Rövid ideig a Puma gépeket is használták rohamdeszant helikopterként,felfegyverezve,de késöbb csak szállitógépként használták,akár csak a Super Freont.Kevés nagyobb teherbirású helijüket nem akarták a tüzvonalban kockáztatni.
45c090142a5b6_large.jpg

45ba1d846958d_large.jpg

Használták a H145M elődjét,a BK117 helikoptereket,de csak belügyi feladatokra,a Angolában,határháborúban nem.Ezek a gépek ma is megvannak
SAAF-15_Squadron-BK117-002.jpg
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 113
31 076
113
4-atlas-oryx-helicopter.jpg
461bad3fb9685_large.jpg

És az Oryx,a dél afrikai "gyártású" Puma változat.
No,ez megint egy faramuci történet.A gép törzse brassoi gyártású,azonos a román Puma változattal,az IAR330 törzsével (80as években....).A farokrész dél afrikai gyártás.A hajtáslánc meg francia,az SA332,már Makila hajtóműves Super Puma hajtáslánca (a mi H225M gépeink is Makila hajtóművesek,persze egy már fejlesztett változat).
A hajtásláncot Portugálián keresztül szerezték be,hivatalosan a portugál Pumák korszerűsitésére szállitották a franciák a Super Puma hajtásláncot.Egyébként a portugál gépek tényleg megkapták a korszerűsitést,és azt a búrok fizették.
Ezeket a gépeket se fegyverezték fel,szállitó feladatokra használták őket
Illetve volt Puma REH változatok
oryx_ew_400x300.jpg
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 113
31 076
113

Alouette CIRSTEL​

24292-c5158a48e61c8ddc657d0625140085ee.jpg

24269-b72de5056e9859062c8174373edddfae.jpg

A Pacsirta NOTAR fejlesztése.A bozótháborúban ők is sérülékenynek találták a farokrotort,illetve sok erőt vesz el a főrotortol a faroklégcsavar.
Állitolag jol működött,és még a heli hőképét is csökkentette.
De a protó után több nem készült belőle,hogy miért nem,az jó kérdés.Vagy mégsem volt olyan jó,vagy a szokásos apartheid összeomlása elsodorta a programot esete.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 113
31 076
113
És akkor a dél afrikai helikopterfejlesztés ékköve,az Atlas Roovalk csatahelikopter.
Érdekes,hogy mig a SNECMA M53 hajtóművet nem voltak hajlandóak átadni a franciák,a Makila tengelyteljesitményt szolgáltató turbinát igen.Merthogy az Atlas Topaz hajtómű az a Makila.
Rooivalk egy igen komoly csatahelikopter,ami azt illeti magyar szakemberek is propagálták a HM-ben való rendszeresitését.Több tekintetben még ma is élvonalbeli gép,90es években csak az AH64D múlta felül a Longbow radarral-az AH64A-nál jobb volt.Repülési és üzemeltetési sajátosságai pedig több tekintetben máig egyedülállóak.Kifejezetten az SADF mély manőverező mobil hadviselésének körülményeihez tervezték,igen strapabiró,igénytelen gép-amit kivételesen a háború végi búr fejlesztések közül,még bizonyithatott is.Egy századnyi mennyiség végül készült belőle,afrikai béketermtő műveletekben még harcba is került.
XH-1_Alpha.jpg

Az XH-1 Alfa,a Pacsirtábol épitett kisérleti heli,a Rooivalkohoz vezető út első állomása.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 113
31 076
113
A következő lépcsőfok az XTP-1 Beta,egy Puma helikopter felszerelve a Rooivalk fegyverzetrendszerével.Ez egy repülő fejlesztési próbapad volt.
v3batlasxtp1.jpg.1a589e2e9a6bc18e6556d660a1a0244c.jpg
1076023724_atlas_xtp-1_puma_saaf-189_pe(1).jpg.c978f7500a7782b16e6c0245481a0510.jpg

Ha jobban megnézük,a fegyverfelfüggesztők a deszanttér ajtókra vannak ráépitve,blokkolva a deszantteret.Ebböl is látszik,hogy csak egy próbapad.
Viszont tervezték a Puma G változatot (G,mint gunship-hogy miért nevezik ágyúnaszádnak az angolszász világban az ilyen repülőeszközöket,azt nemtudom).Ez a ténylegesen bevethető csata-deszantszállitó változat végül csak kiállitási model szintig jutott
100861-52eb6ecf2407306914e418bb31e31e65.jpg

Ez egy könnyebb fegyverhordozó szárnyat kapott volna,és szabadon hagyta a szállitótér ajtókat.
75124-b65779d802238a93551c0536e5a3871e.jpg


A kialakitás ismerős lehet a délkeleti szomszádbol.De az izraeli.
Dél Afrikai fejlesztés is megjelent térségünkben,a PZL gyár Husar helikopterén.
101308-b846624b4b3fee2ef3383cfe42117f01.jpg

Ezen a lengyel gépen bizony a Roovialk fegyverrendszere volt felszerelve
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 113
31 076
113
És eljutottunk a hirös Atlas Rooivalk csatahelikopterig.
Rooivalk-10.jpeg

94ben,a sorozatgyártási prototipus.Ekkor még a Mokopan rakéta nem készült el,a ZT3 lézer vezetősugaras IPTR a fő fegyvere,elkészülte után a Mokopan váltotta.De a TOW és Hellfiere ATGM is integrálva lett hozzá.Opcionális lehetőség a Spike valamint a Kornet és Vhir orosz rakéták (vagyis a lézer vezetősugaras muszka rakétákat gond nélkül lehet hozzá illeszteni-de a rádió vezetősugarasakat nem) és HOT integrálása.Ekkor még a SAAF francia szabványú 68milis NIRjét hordozta,de ma már a 70milis a rendszeresitett eszköze,beleértve a PGM változatokat.A szárnyvégeken ekkor a V3 Kukri AAM volt,és ma is hordozhat ilyen kategóriájú rakétát-de a szolgálatban lévő gépek jelenleg 1-1 iker Mistral inditót hordanak helyette.Búrok terveiben szerepelt a Kukri Sideramhoz hasonló ARM változatának kifejlesztése is,de az elmaradt.
Érdekessége a képnek,hogy két gá látható rajta.A gépen a GA1 van,mig elötte az ARMSCOR30 ami 30X113 DEFA ürméretű,kb az ADEN-4nek megfelelő fegyver.De jelenleg a francia eredetú GI2 20X139 gá-val van szolgálatban.
Rooivalk-1.jpg

Mielött valaki benyögi,hogy milyen hülyeség lett is volna tényleg rendszeresiteni egy tropusi viszonyokra tervezett gépet,minusz 35 fok a múködési tervezés alsó földközeli léghőmérséklet határa......
Ugyanis többen is propagálták,hogy a Rooivalk váltsa a Mihukat.Még harci helikpotereket összehasonlitó tanulmányokban is irtak erről.Hát,a búr tervezési követelményrendszer nálunk is jol hasznosulna.Az igénytelenség,könnyű karbantarthatóság,az afrikai tábori körülmények tartós elviselésének követelménye alighanem a magyar üzemeltetési körülmények között is jol jött volna... :D