Egyéb harckocsi típusokkal kapcsolatos hírek, fejlesztések

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 113
31 083
113
A tisztán elektromos hajtás a mai energia tárolás mellet fantazmagória.
A hybrid ezen a téren a buszoknál is részben megbukott. De legalább sok helyet igényel.

Amit én mondok közvetlen D+E hajtást az meg lehet csinálni, lásd. Pl. EX-Drive, és a helyigénye sem nagyobb, mint egy hagyományos hajtásé. A hátránya, hogy csak minimális ideig tud csúcsteljesítményt ha nincs mögötte elég nagy motor.
Egy 700 LE-s dízel motorral a tartós teljesítménye is 700 LE egy ilyen hajtásnak.
Ami az előnye az az, hogy a villanymotornál hatalmas az indító nyomaték ami azonnal rendelkezésre áll.
És nem kell nyomaték váltót használni, mert egy 2-3000-s dízellel ellentétben a villanymotor 10+ ezret is könnyen kiforog.
A másik előnye, hogy nem kell osztó mű, mert a két villanymotor fordulatszámát külön lehet vezérelni. Így nagyon könnyen kanyarodik, fordul meg egy helyben a jármű.
A tolatási sebessége meg lényegében azonos az előre menetével.
Szóval ennek is vannak előnyei meg hátrányai is.
Én például ha ma terveznék harcjárművet ilyen hajtást kapna.

Valós példa rá:
Ami azt illeti,csinálták ezt már,pl a Maus hajtáslánca is benzines-delejes volt.De a magyar duna-tengerjáró hajók első sorozata is ilyen volt-de mikor elkészült a megfelelő tidztán dizeles hajtáslánc,rögtön átálltak arra.
A generátor és az elektromos motorok helyigénye.a rendeszer energiavesztesége végül is nem igazán teszi remntábilissá a dolgot.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 376
55 060
113
mikor elkészült a megfelelő tidztán dizeles hajtáslánc,rögtön átálltak arra.
A generátor és az elektromos motorok helyigénye.a rendeszer energiavesztesége végül is nem igazán teszi remntábilissá a dolgot.

Akkoriban valójában a vezérlést nem tudták megoldani. Gyerekcipőben volt az elektromos vezérlés technika a maihoz képest.
Ha megnézed a linkelt videót, látod, hogy akkora az elektromos kihajtás (ami egyben osztómű is), mint egy hagyományos váltó+osztómű.
És mivel ma már motorban sem kell 48 literes ikerturbós dízelt betenni, így a belső égésű motor mérete is kisebb, így súlyban és helyben is elfér mellette a generátor is.
Ma már ezek műszakilag nem problémák.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 113
31 083
113
Akkoriban valójában a vezérlést nem tudták megoldani. Gyerekcipőben volt az elektromos vezérlés technika a maihoz képest.
Ha megnézed a linkelt videót, látod, hogy akkora az elektromos kihajtás (ami egyben osztómű is), mint egy hagyományos váltó+osztómű.
És mivel ma már motorban sem kell 48 literes ikerturbós dízelt betenni, így a belső égésű motor mérete is kisebb, így súlyban és helyben is elfér mellette a generátor is.
Ma már ezek műszakilag nem problémák.
Csak mivel közben a dizel hajtáslánc is fejlődött,ugyanúgy maradt a helyzet.Ha nincs valamilyen speciális ok rá,hogy közbe iktassák a delejes részt,egyszerűen nem éri meg.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 376
55 060
113
Csak mivel közben a dizel hajtáslánc is fejlődött,ugyanúgy maradt a helyzet.Ha nincs valamilyen speciális ok rá,hogy közbe iktassák a delejes részt,egyszerűen nem éri meg.

Dehogynem :D
Ami az előnye az az, hogy a villanymotornál hatalmas az indító nyomaték ami azonnal rendelkezésre áll.
És nem kell nyomaték váltót használni, mert egy 2-3000-s dízellel ellentétben a villanymotor 10+ ezret is könnyen kiforog.
A másik előnye, hogy nem kell osztó mű, mert a két villanymotor fordulatszámát külön lehet vezérelni. Így nagyon könnyen kanyarodik, fordul meg egy helyben a jármű.
A tolatási sebessége meg lényegében azonos az előre menetével.
Szóval ennek is vannak előnyei meg hátrányai is.

Meg ezen felül egyszerűbb cserélni a részegységeket és szerintem kevésbé karbantartás igényes.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 113
31 083
113
Dehogynem :D


Meg ezen felül egyszerűbb cserélni a részegységeket és szerintem kevésbé karbantartás igényes.
Meg sérülékenyebb,érzékenyebb.Éppen ezért a katonai dizelek még ma is képesek full mechanikus vezérléssel is elcsühögni.
 

papi

Well-Known Member
2017. április 22.
1 584
4 670
113
A tisztán elektromos hajtás a mai energia tárolás mellet fantazmagória.
A hybrid ezen a téren a buszoknál is részben megbukott. De legalább sok helyet igényel.

Amit én mondok közvetlen D+E hajtást az meg lehet csinálni, lásd. Pl. EX-Drive, és a helyigénye sem nagyobb, mint egy hagyományos hajtásé. A hátránya, hogy csak minimális ideig tud csúcsteljesítményt ha nincs mögötte elég nagy motor.
Egy 700 LE-s dízel motorral a tartós teljesítménye is 700 LE egy ilyen hajtásnak.
Ami az előnye az az, hogy a villanymotornál hatalmas az indító nyomaték ami azonnal rendelkezésre áll.
És nem kell nyomaték váltót használni, mert egy 2-3000-s dízellel ellentétben a villanymotor 10+ ezret is könnyen kiforog.
A másik előnye, hogy nem kell osztó mű, mert a két villanymotor fordulatszámát külön lehet vezérelni. Így nagyon könnyen kanyarodik, fordul meg egy helyben a jármű.
A tolatási sebessége meg lényegében azonos az előre menetével.
Szóval ennek is vannak előnyei meg hátrányai is.
Én például ha ma terveznék harcjárművet ilyen hajtást kapna.

Valós példa rá:
Nem a te megoldásodra írtam, csak veled együtt hőbörgök, mert én sem látom azt a potenciált amit annyira bizonygatnak.

A generátor és az elektromos motorok helyigénye.a rendeszer energiavesztesége végül is nem igazán teszi remntábilissá a dolgot.
A belgák 40 éve megcsinálták az ACEC Cobrát, cirka 20 éve a BAE már ebben a meghajtási rendszerben látta a jövőt, az időközben elkaszált svéd APC tenderen is ezzel indultak, meg az amerikaiaknak csináltak egy tech demót. Ha jól emlékszem, az oroszok is próbálgatták az elrendezést valamelyik '90 utáni harckocsi protojukban, de most 30 perc kereséssel sem találtam semmit, simán benne van, hogy erre rosszul emlékszem.
Ebben a kérdésben is vastagon benne van, hogy a Hidegháború után senki nem akart új cuccokra költeni és senki nem akart a megszokottól jelentősen eltérő megoldásokat alkalmazni. Abban biztos vagyok, hogy a Wartsilla meg az MTU is használja a dízel-elektromos elrendezést viszonylag kis hajók esetén is, szóval a technika megvan, azt gondolom nem lenne megoldhatatlan feladat nekik összehozni egy akkora méretű rendszert, amit belevasalhatnának valami szárazföldi gépbe.
Az azért látszik, hogy ez a megoldás sem a perpetuum mobile, a hátrányai mellet az előnyei sem akkorák, hogy egyértelműen jobb megoldásnak nevezhessük a hagyományos elrendezésnél.

240960658_3054573584762638_8312009020940004405_n.png
 

Centquri prime

Well-Known Member
2021. december 22.
4 915
24 604
113
Wartsilla meg az MTU is használja a dízel-elektromos elrendezést viszonylag kis hajók esetén is, szóval a technika megvan, azt gondolom nem lenne megoldhatatlan feladat nekik összehozni egy akkora méretű rendszert, amit belevasalhatnának valami szárazföldi gépbe.
A vasúti vontatásban rengeteg példát találni rá, persze azok óriási motorok, de a leadott teljesítmény sem egy harckocsié. De a kérdés, hogy a jól bevált dízel motort miért kellene leváltani?
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

papi

Well-Known Member
2017. április 22.
1 584
4 670
113
A vasúti vontatásban rengeteg példát találni rá, persze azok óriási motorok, de a leadott teljesítmény sem egy harckocsié. De a kérdés, hogy a jól bevált dízel motort miért kellene leváltani?
Az ötlet nem tőlem jött, @fip7 hozakodott elő a dologgal, írt is pár pró és kontra érvet ezzel kapcsolatosan.
Én azért írtam a típusokat, hogy látszódjon, volt már ilyen irányba tapogatózás a szárazföldi járművek esetén is, nem csak papíron működőképes az elrendezés ekkora méretben sem, ráadásul jól szemléltetik azt is, hogy nem csak egy felesleges, realitásoktól elrugaszkodott gondolatkísérlet a dízel-elektromos rendszer harckocsiba, harcjárműbe építéséről beszélgetni.
Az utolsó mondatommal utaltam arra, hogy én sem gondolom azt, a dízel-elektromos elrendezés harckocsiba építése valami hatalmas, game changer dolog lenne.

Közben eszembe jutott még egy prototípus, ami dízel-elektromos meghajtást kapott, a TOG.
 
  • Tetszik
Reactions: Centquri prime

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
6 976
14 040
113
Nem a dízel motort akarják leváltani.
A hagyományos sebességváltót és az osztóművet akarják leváltani.
Legalábbis én eddig ezt láttam.


A Leo 2-nél az 1.500 LE-s motor 2t, a váltó 2,5t , a T-72-nél ugyanezek 1t és 1,5t --emlékeim szerint--, tehát van miből gazdálkodni.

A friss Totalcar szerint a 600(+) LE-s civil motor ("személyautó-s") 37kg-os, mindennel-is!!!
Bár ez nem hangzott el, de szerintem ez az adat a csúcsteljesítményt adja meg. A tartós teljesítmény ebből --a harckocsi-üzemmód nehézségi kompenzációját is általam hozzábecsülve-- a harmada lehet, tehát 200-250 LE!!! ...40kg alatt!!!
Háttér infó: Nem adták meg, de valószínűleg 15e f/p körüli fordulatszámról lehet szó, a Dieselek 2.600 körül pörögnek legfeljebb.

Korábban beírtam erről: tartós generátor-üzemben elég 650 LE-t tervezni (mert + van akksi!), motornál meg 1.200 LE-t
Ezek alapján tartalákot is betervezve összesen 2.000 LE kell az áramnak oda-vissza, ez pedig a megfizethető-civil-napi műszaki helyzet alapján => 2.000/200x40= 400 kg !!!
Részrehajló voltam, a T-72Hu-ra méreteztem mindent!!! A Leo-2-nek ezek a számok megszorzandók 1,5-tel!
Akkor is/mindenképpen qrvq jó! ...mégsem!

...de 1.: Miért is lenne érdeke a piacot uraló nagyok gyártóknak, hogy új gyártástechnológia miatt kidobják az aranytojást tojó régit???
Egyszerűbb --piaci/bármilyen :cool: eszközökkel-- megfojtani a "kis-mitugrálsz" próbálkozókat. :oops:


...de 2.: Terméyzetesen "Szerintem!"
...+ : Tévedhetek!

.
 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 506
10 091
113
A Leo 2-nél az 1.500 LE-s motor 2t, a váltó 2,5t , a T-72-nél ugyanezek 1t és 1,5t --emlékeim szerint--, tehát van miből gazdálkodni.

A friss Totalcar szerint a 600(+) LE-s civil motor 8személyautó) 37kg-os!!!
Bár ez nem hangzott el, de szerintem ez az adat a csúcsteljesítményt adja meg. A tartós ennek --a harckocsiüzemmód nehézségi kompenzációját is általam hozzábecsülve-- a harmada lehet, tehát 200-250 LE!!! ...40kg alatt!!!
Nem adták meg, de valószínűleg 15e f/p körüli fordulatszámról lehet szó, a Dieselek 2.600 körül pörögnek legfeljebb.

Korábban beírtam erről, tartós generátor-üzemben elég 650 LE-t tervezni (mert + van akksi!), motornál meg 1.200 LE-t
Ezek alapján tartalákot is betervezve összesen 2.000 LE kell az áramnak oda-vissza, ez pedig a megfizethető-civil-napi műszaki helyzet alapján => 2.000/200x40= 400 kg !!!
Részrehajló voltam, a T-72Hu-ra méreteztem mindent!!! A Leo-2-nek megszorzandó 1,5-ttel! Akkor is qrvq jó!

...de 1.: Miért is lenne érdeke a piacot uraló nagyok gyártóknak, hogy új gyártástechnológia miatt kidobják az aranytojást tojó régit???
Egyszerűbb --piaci/bármilyen :cool: eszközökkel-- megfojtani a "kis-mitugrálsz" próbálkozókat. :oops:


...de 2.: Szerintem! ...+ : Tévedhetek!

.
Az a 600 lóerő/37 kiló kicsit erős. Esetleg önmagában a szükséges hűtő nyomhat annyit.
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
6 976
14 040
113
Az a 600 lóerő/37 kiló kicsit erős. Esetleg önmagában a szükséges hűtő nyomhat annyit.

1: TotalCar...
2: 200-250 LE-vel számoltam, és x40 kg-mal!

A Leo 2-nél az 1.500 LE-s motor 2t, a váltó 2,5t , a T-72-nél ugyanezek 1t és 1,5t --emlékeim szerint--, tehát van miből gazdálkodni.

A friss Totalcar szerint a 600(+) LE-s civil motor ("személyautó-s") 37kg-os, mindennel-is!!!
Bár ez nem hangzott el, de szerintem ez az adat a csúcsteljesítményt adja meg. A tartós teljesítmény ebből --a harckocsi-üzemmód nehézségi kompenzációját is általam hozzábecsülve-- a harmada lehet, tehát 200-250 LE!!! ...40kg alatt!!!
Háttér infó: Nem adták meg, de valószínűleg 15e f/p körüli fordulatszámról lehet szó, a Dieselek 2.600 körül pörögnek legfeljebb.

Korábban beírtam erről: tartós generátor-üzemben elég 650 LE-t tervezni (mert + van akksi!), motornál meg 1.200 LE-t
Ezek alapján tartalákot is betervezve összesen 2.000 LE kell az áramnak oda-vissza, ez pedig a megfizethető-civil-napi műszaki helyzet alapján => 2.000/200x40= 400 kg !!!
Részrehajló voltam, a T-72Hu-ra méreteztem mindent!!! A Leo-2-nek ezek a számok megszorzandók 1,5-tel!
Akkor is/mindenképpen qrvq jó! ...mégsem!

...de 1.: Miért is lenne érdeke a piacot uraló nagyok gyártóknak, hogy új gyártástechnológia miatt kidobják az aranytojást tojó régit???
Egyszerűbb --piaci/bármilyen
:cool:
eszközökkel-- megfojtani a "kis-mitugrálsz" próbálkozókat.
:oops:


...de 2.: Terméyzetesen "Szerintem!"
...+ : Tévedhetek!

.

Hoppá, kihagytam az aksikat: +150-200 kg! Akkor is "belefér"!!!

.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 376
55 060
113
A Leo 2-nél az 1.500 LE-s motor 2t, a váltó 2,5t , a T-72-nél ugyanezek 1t és 1,5t --emlékeim szerint--, tehát van miből gazdálkodni.

A friss Totalcar szerint a 600(+) LE-s civil motor ("személyautó-s") 37kg-os, mindennel-is!!!
Bár ez nem hangzott el, de szerintem ez az adat a csúcsteljesítményt adja meg. A tartós teljesítmény ebből --a harckocsi-üzemmód nehézségi kompenzációját is általam hozzábecsülve-- a harmada lehet, tehát 200-250 LE!!! ...40kg alatt!!!
Háttér infó: Nem adták meg, de valószínűleg 15e f/p körüli fordulatszámról lehet szó, a Dieselek 2.600 körül pörögnek legfeljebb.

Korábban beírtam erről: tartós generátor-üzemben elég 650 LE-t tervezni (mert + van akksi!), motornál meg 1.200 LE-t
Ezek alapján tartalákot is betervezve összesen 2.000 LE kell az áramnak oda-vissza, ez pedig a megfizethető-civil-napi műszaki helyzet alapján => 2.000/200x40= 400 kg !!!
Részrehajló voltam, a T-72Hu-ra méreteztem mindent!!! A Leo-2-nek ezek a számok megszorzandók 1,5-tel!
Akkor is/mindenképpen qrvq jó! ...mégsem!

...de 1.: Miért is lenne érdeke a piacot uraló nagyok gyártóknak, hogy új gyártástechnológia miatt kidobják az aranytojást tojó régit???
Egyszerűbb --piaci/bármilyen :cool: eszközökkel-- megfojtani a "kis-mitugrálsz" próbálkozókat. :oops:


...de 2.: Terméyzetesen "Szerintem!"
...+ : Tévedhetek!

.


Ezek a civil autókba pakolt villanymotorok nagyon silányak. Lásd. a youtubon a szervízes videókat a tesláról. Zárlatott kap a saját vízhűtésétől, elnyíródnak a csapágyak stb.... És ez csak a motor, ahhoz kell egy csomó segédberendezés.
Annó volt egy PDF-em az E-X Drive-ról. 55 tonnás kategóriában 1.5 tonna volt ha jól emlékszem. Ez egy valós katonai méretezés mindennel együtt.

Úgy kell hajtáslánc tömeget összemérni, hogy:
Hagyományos: Motor+váltó és osztómű.
D+E: Motor+Generátor+Vezérlés+Villanykihajtás+Reduktor.
Az E-X Drive esetén a Vezérlés+villanymotorok+reduktor az egy egység, annak a súlya 1.5 tonna.
A D+E esetén lehet könnyebb dízelt használni, hiszen a generátorhoz hozzá lehet párosítani egy kisebb köbcentis/hengeres de nagyobb fordulatszámú dízelt. A generátor meg a megspórolt súlyba általában bele fér.
A D+E szerintem alapvetően nem nehezebb és nem helyigényesebb, mint a hagyományos hajtás.
Az előnyét/hátrányát meg már leírtam.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 363
77 048
113
A harckocsi gyomrában levő forgó lőszertároló, és arra rákötött autotöltő nem csak az orosz harckocsik védjegye, a britek is kísérleteztek ezzel a megoldással

JhFiWR5.jpg
EHPprnL.jpg
zSctI0A.jpg
Tehát a britek a büdös életben nem rendszeresítették, csak lerajzolták papíron és csináltak valami makettet és ettől a védjegyük?
Na ezt magyarázd el nekem!!!
 
  • Tetszik
Reactions: Chima3ra

Mark1993

Well-Known Member
2010. augusztus 23.
4 527
13 479
113
Tehát a britek a büdös életben nem rendszeresítették, csak lerajzolták papíron és csináltak valami makettet és ettől a védjegyük?
Na ezt magyarázd el nekem!!!

A karusszel volt a leglényegesebb, azt feketén - fehéren valóságosan legyártották, összeszerelték, és tesztelték is, hogy működőképes-e.

Ez lett volna a Challenger 1-es érdemi, igazi utódtípusa, de összeomlott a Szovjetunió, Irak az meg harmadik világbeli diktatúra volt, ennek szellemében mindent megtettek a harckocsizók leépítéséért.

Hogy neked miért ingerülten kell írnod ekapcsán egyből ?

Igen, nem rendszeresítették. De attól még érdekesnek találták. Annyira, hogy könyvben is szerepelt, nem pedig senkit nem érdekelve pár egérrágta papírfecnin kallódott el.

LCvdfGS.jpg