KC-390 / C-390 Millenium (Embraer, Brazília)

Taktikai szállítógépekről beszélünk melyek közvetlenül a frontvonal közelébe szállítanak. Oda, ahol aknák, bombatölcsérek és más akadályok között - megfelelő munkagépek hiányában - kell 1 szükségrepteret kialakítani
Közvetlen a frontvonalba nem igen szoktak szállítani. Szerintem Te valami Khe-Sanh típusú műveletre gondolsz...
- a HUAF-nak - szerintem - nem Khe-Sanh típusú műveletekre kellene felkészülnie. Közvetlen a frontvonal közelébe talán inkább szállítsanak a helik! (Khe-Sanh-nál is csak azért kellettek a Herkik mert 5 000 embert kellett a levegőből ellátni!!)
Mire kellhet nekünk szállítógép?
Békeidőben: Szerintem elsősorban 1-200 fős missziós egységek ellátására (ideértve az esetleg kitelepülő Gripenek / lérakosok ellátását), sebesültek szállítása (pl. egyiptomi / olasz busz balesetek)
Háborúban: a külföldről beszerzett hadianyag minél gyorsabb hazaszállítása, esetleg valami különleges műveletben deszant dobás
Az biztos hogy pl. dunántúli raktárakból nem teherszállító gépekkel kéne árut szállítani pl. a keleti határra.

A fenti feladatok szerintem nem igénylik a burkolatlan pályáról való üzemelés képességét.
Ha netán meg szét lőnék az összes magyar betonpályát (nem valószínű - több mint egy tucat van!!) talán akkor jöhetnének szóba a már most is rendelkezésre álló füves tartalék repterek (Tapolca, Börgönd, Orosháza, stb...)
Azt viszont fontos tudni hogy ha burkolatlan pályáról üzemelsz akkor a gép tutira sérülni fog, függetlenül attól hogy turboprop vagy turbofan. Ennek a légcsavarja, annak fan lapátjai.... A törzsét meg mindkettőnek összeverik a felpattanó kövek és a futó is meg fogja sínyleni.
 
Ha a MH Légierő igényeit nézzük, azt se felejtsük el hogy sugárhajtású tankerből könnyebb a Gripent megtankolni mint a maga mögött nagyobb turbulenciát okozó és lassúbb légcsavarosból (mert arról ugye ne is ábrándozzunk, hogy ha LGT-szállítót vennénk akkor az a gyorsabb de horror-drága A-400 lenne, max a lassúbb Spartanról vagy a CASA C-295-ről lehetne szó!). A rendszeres gyakorlás és a tankolási jogosítás fenntartása egyszerűbb és olcsóbb lehet a szállítási feladatok miatt úgyis szükséges saját géppel mint minden alkalomra kölcsön-tankerekkel.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and fishbed
Emelnek: A szárny kialakításával egyetértünk, de a jetek szinte csak nyilazottat használnak - így talán nem véletlenül írtam a fel és leszálló sebességek különbségéről...
Ráadásul a turboprop hajtómű semmivel se védettebb egy ventilátoros hajtóműnél
A turboprop hajtóművét épp a propeller "védi", ami kevésbé sérülékeny, mint a jet ventillátorlapátjai. Ráadásul a propellert könnyű cserélni, elentétben a jet teljes hajtóművével. Persze 1 rossz szükségreptéren idővel mindkét hajtóműtípus és a futómű is komolyan sérülhet, de nem mindegy, hogy mikor.

Végül az itthoni feladatokhoz nincs szükség légi tankolásra, viszont a közös /NATO/ akciókhoz egy közös NATO tankerflottára lenne szükség. /Külön tankerek a vadászoknak, és külön tankerek a lassabb szállítógépek és helik számára./
 
Emelnek: A szárny kialakításával egyetértünk, de a jetek szinte csak nyilazottat használnak - így talán nem véletlenül írtam a fel és leszálló sebességek különbségéről...

A turboprop hajtóművét épp a propeller "védi", ami kevésbé sérülékeny, mint a jet ventillátorlapátjai. Ráadásul a propellert könnyű cserélni, elentétben a jet teljes hajtóművével. Persze 1 rossz szükségreptéren idővel mindkét hajtóműtípus és a futómű is komolyan sérülhet, de nem mindegy, hogy mikor.

Végül az itthoni feladatokhoz nincs szükség légi tankolásra, viszont a közös /NATO/ akciókhoz egy közös NATO tankerflottára lenne szükség. /Külön tankerek a vadászoknak, és külön tankerek a lassabb szállítógépek és helik számára./
Az anyagi kár kisebb, de a katona nem számolja a dollárt... Nem az ő dolga. Joe Smith pilótát nem érdekli, hogy azért reked a semmi közepén, mert a légcsavartoll miatt nem röpképes a gép vagy mert a kompresszort cseszte szét a kavics... Egyik sincs a semmi közepén, ha szükség van rá...

Totális félreértésben élsz, valami turboprop fétised van az airstrip üzem táján, mikor egész egyszerűen ezek nem össszefüggő tényezők.
 
valami turboprop fétised van
Épp ellenkezőleg. Én inkább azt érzékelem, hogy egyeseknek "jetfétise" van /természetesn nem rád gondoltam/. De sokak hozzászólásából az jön le, hogy a turboprop elavult sz@r, ki kell vágni a fenébe. Szerintem ma még mindkettőnek megvan a létjogosultsága. Az elektromos hajtás megjelenésével persze lehet, hogy e-prop lesz belőle. - Igaz, azzal hosszadalmas lenne óceánt átrepülni...
A hosszabb válaszodra majd a hétvégén reagálok...
 
Én inkább azt érzékelem, hogy egyeseknek "jetfétise" van
Szerintem valamit félreértesz.
A turboprop majdnem annyira "jet" mint a turbofan.
Annyi a különbség hogy a turbopropnál a propeller átmérője általában nagyobb, ezért a fordulatszáma pedig kisebb, mint a fan lapátok átmérője és fordulatszáma.
A turbofannál is a tolóerő 80%-át a fan lapátok szolgáltatják.
Mindenesetre mind a két megoldásnál a tengelyt egy gázturbina forgatja.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
Épp ellenkezőleg. Én inkább azt érzékelem, hogy egyeseknek "jetfétise" van /természetesn nem rád gondoltam/. De sokak hozzászólásából az jön le, hogy a turboprop elavult sz@r, ki kell vágni a fenébe.
Errő szó nincs. Csak stratégiai szállítógépre rátenni orbitális ostobaság volt.

Az elektromos hajtás megjelenésével persze lehet, hogy e-prop lesz belőle. - Igaz, azzal hosszadalmas
A láthatáron nincs olyan akksi, amivel elektromos teherszállítógép építhető lenne. Kétszemélyes kisgép 1-2 órai repülési időbvel talán menne. Embertelen költséggel.
 
Jó dolog a légcsavar, de a jelenleg elérhető, illetve az eszmecsere tárgyát képező gépek közül egyiken sincs olyan, ami a turbofan hajtóművekkel minden tekintetben konkurálna egy ilyen harcászati szállítórepülőgépen. Úgy is, hogy a harcászati szállítórepülőgépeken tényleg ez a jellemző. Csakhogy a KC-390-es tényleg egészen jó arányokkal rendelkezik. Egy koax propfan volna vele hasonló teljesítményű és talán még gazdaságosabb is, csakhogy jóval drágább kifejleszteni és bonyolultabb konstrukció.

Minden esetre inkább várjuk meg, míg a KC-390-essel is gyülnek össze tapasztalatok, hogy valóban megérte-e sugárhajtóművesíteni ezt a méretkategóriát, vagy sem. Nekem tetszik.
 
Mindenesetre mind a két megoldásnál a tengelyt egy gázturbina forgatja.
Tudom, és nem is értettem félre semmit. Nekem nincs bajom a turbopropokkal.

Molninak: Ma még nincs olyan akksi, de 20 évvel ezelőtt Te sem álmodtál lítium-ion akkuról. Ki tudja, hogy mi lesz 20 év múlva...?!?

Allesmor Obranna-nak: Ránézésre nekem is tetszik, de ez nem jelent semmit. Az viszont nem tetszik, hogy eddig csak "érdekmegrendelők" vannak. Innentől persze már én is kíváncsi vagyok a "valós képességekre"!
 
Oké. És mit takar ez a "gravel kit"? Esetleg egy erősített futóművet? QUOTE]
Igen, és hajtóművédelmet is. Bár annak már nem sikerült utánanéznem, hogy különböző típusokon ez mennyire hatásos.

De hála rudinak, azt legalább tudjuk, hogy a csehek miért vettek KC-390-est. Gondolom a szlovákok, a románok, a bolgárok, a görögök és a litvánok szintén mérlegeltek, így Spartant vettek. - /Az EU-ból még az olaszok is, de ők biztos nem mérlegeltek!/
 
A berepülés részeként végrehajtott átesési teszt kicsit izgalmasra sikerült...
A jeges szárnnyal végrehajtott H-AOA (high angel of attack) tesztnél a tehertérben szállított a kísérlet eredményeit rögzíteni hivatott berendezés elszabadult, hátracsúszott a tehertérben. A gép tömegközéppontja (CG) emiatt hirtelen úgy elmászott hogy a gép dugóba esett és pörögve zuhanni kezdett...:eek:
A dugóból 300 m-en (!!! o_O) sikerült kivezetni a gépet!
https://theaviationist.com/2017/11/...almost-crashed-during-stall-tests-last-month/
A transponder jeleit rögzítő csíkon a szakadás azért van mert a gép olyan alacsonyra került hogy a jelek nem jutottak el a földi állomáshoz.
PT-ZNF.jpg
 
A berepülés részeként végrehajtott átesési teszt kicsit izgalmasra sikerült...
A jeges szárnnyal végrehajtott H-AOA (high angel of attack) tesztnél a tehertérben szállított a kísérlet eredményeit rögzíteni hivatott berendezés elszabadult, hátracsúszott a tehertérben. A gép tömegközéppontja (CG) emiatt hirtelen úgy elmászott hogy a gép dugóba esett és pörögve zuhanni kezdett...:eek:
A dugóból 300 m-en (!!! o_O) sikerült kivezetni a gépet!
https://theaviationist.com/2017/11/...almost-crashed-during-stall-tests-last-month/
A transponder jeleit rögzítő csíkon a szakadás azért van mert a gép olyan alacsonyra került hogy a jelek nem jutottak el a földi állomáshoz.
PT-ZNF.jpg
Ennek nem sok híja volt akkor... o_O
Minden esetre a támadás angyala kópé elgépelés azért :)
 
A berepülés részeként végrehajtott átesési teszt kicsit izgalmasra sikerült...
A jeges szárnnyal végrehajtott H-AOA (high angel of attack) tesztnél a tehertérben szállított a kísérlet eredményeit rögzíteni hivatott berendezés elszabadult, hátracsúszott a tehertérben. A gép tömegközéppontja (CG) emiatt hirtelen úgy elmászott hogy a gép dugóba esett és pörögve zuhanni kezdett...:eek:
A dugóból 300 m-en (!!! o_O) sikerült kivezetni a gépet!
https://theaviationist.com/2017/11/...almost-crashed-during-stall-tests-last-month/
A transponder jeleit rögzítő csíkon a szakadás azért van mert a gép olyan alacsonyra került hogy a jelek nem jutottak el a földi állomáshoz.
PT-ZNF.jpg
A gép felbőszült személyzete:mad::hadonaszos: elől most nem győzik rejtegetni az adatrögzítőket rögzítőket...
 
Hát én pedig egyáltalán nem bánnám, ha valamelyik karácsonyra hozna három-négy KC-390-est a Jézuska. Egyre szimpibb nekem ez a típus. Lehet vele légiutántölteni és még a Patria/Boxer(/BTR-80 :D ) is belefér. Az ára is állítólag (bár ez nyilván csak a "csupasz" ára DIRCM és egyéb huncutságok nélkül) 50-55 misi körül van, ami nem tűnik olyan rettenetesen soknak.
http://money.cnn.com/2017/07/20/news/companies/embraer-kc390-military-transport-lockheed-c130-super-hercules/index.html
Az egyetlen fenntartásom a géppel kapcsolatban, hogy még nagyon új és ezért lehetnek gyermekbetegségei.


Ezzel kapcsolatos:
https://embraer.com/global/en/news#/4112-embraer-kc-390-achieves-initial-operational-capability
A gép a Brazil légierőnél elérte az IOC (Initial Operational Capability) státuszt. Ennek birtokában elindították a civil Type Certificate megszerzési folyamatot is.
A két tesztgépekkel eddig több mint 1500 órát repültek, a statikus tesztekre szolgáló példányba pedig eddig 40000 órányi terhelést tettek.
A statikus tesztpéldányon már csak a törésteszt van hátra.
A tesztek során eddig semmi komolyabb problémára nem derült fény.

A katonai FOC (Final Operational Capability) megszerzéséhez be kell fejezni a légi utántöltési és a teherdobási teszteket.
Erre 2018-ban kerül majd sor.
Szintén 2018-ban be akarják fejezni a civil Type Certificate megszerzési folyamatot.
 
Még egy érdekes hír a KC-390-es és az Embraer háza tájáról...
https://www.defensenews.com/air/201...cquisition-would-widen-its-defense-portfolio/
Mint kiderült a Boeing komoly tárgyalásokat folytat az Embraer managementjével és a Brazil kormánnyal az Embraer felvásárlásáról.
A tárgyalások már a piaci ár felett fizetendő prémium mértékénél tartanak.
A Boeing célja a felvásárlással:
- katonai vonalon megszerezni a KC-390-es és a Super Tuconot (a cég mindkét gépben lát fantáziát az USA piacon is...),
- polgári vonalon ellensúlyozni az Airbus - Bombardier szövetséget, lépést tartani az európai céggel a kisebb polgári gépek piacán.
A Brazilok részéről:
- a Brazil kormány mindenképp meg akar tartani egy jelentős befolyással bíró részesedést a cégben;
- az Embraer azt reméli hogy kihasználhatja a Boeing piaci erejét és ennek révén növelni tudja eladásait mind polgári, mind katonai vonalon.

Mindenesetre ha az üzlet megvalósul akkor az előrevetíti a Saab Boeing általi felvásárlást is....
 
Most nem volt szerencséjük...

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.


"The first KC-390 prototype had a runway excursion at the Embraer Unidade Gavião Peixoto Airport on May 5.
Embraer says the crew are safe and uninjured. An investigation has started to determine the cause."
 
Most nem volt szerencséjük...

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.


"The first KC-390 prototype had a runway excursion at the Embraer Unidade Gavião Peixoto Airport on May 5.
Embraer says the crew are safe and uninjured. An investigation has started to determine the cause."
Hát ez szomorú!
 
  • Tetszik
Reactions: svajcibeka