Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
A gép messze túlszárnyalja a MH igényeit... Nekünk valami a C-130 és C-27 között kéne félúton, bár a C-27 is megtenné, egyedül a hatótávolsága az, ami esetleg kicsi lehet, ha valaha is megyünk távolabbi expedícióba.Amúgy ha a dolog magyar vonatkozásait nézzük szerintem nekünk pl. semmi szükségünk nem lenne szükségrepteres képességre.
Legi utántöltő képesség viszont nèha pont jól jönne.
Az Avro egy sokoldalú gép, de nem szükségrepterekre szánták. Az Embraernél valószínűleg a kényszer szülte a sugárhajtást, így - bár gyorsabb - sose lesznek olyan képességei, mint 1 turbopropnak.
Nekünk a Spartan lenne a tökéletes választás, hisz a távolabbi /NATO/ feladatokon - valószínűleg más tagországokkal együtt - a közös C-17 flottát fogjuk használni.
Talán ezen egy kicsit érdemesebb hosszabban elgondolkozni (...de nem sokkal mert szerintem se C-27-est, se KC-390-est nem fogunk venni s belátható jövőben)...Az Embraernél valószínűleg a kényszer szülte a sugárhajtást, így - bár gyorsabb - sose lesznek olyan képességei, mint 1 turbopropnak.
Nekünk a Spartan lenne a tökéletes választás, hisz a távolabbi /NATO/ feladatokon - valószínűleg más tagországokkal együtt - a közös C-17 flottát fogjuk használni.
Az icipici probléma csak annyi, hogy a "C-27-esek" nem a mieink, a hozzájárulásunk alapján tudomásom szerint mindössze évi pár repült óra jár nekünk. Szóval semmi "kéthavonta egy teljes fuvar velük... "Én a C-17-eseket meghagynám arra amire valók - nagy terhek, nagy távolságra való szállítására.
Persze megteheted azt is kéthavonta megtöltesz egy C-17-est, de az már egy kicsit "ritka" kapcsolat lenne a kintiekkel.
https://www.sacprogram.org/en/Pages/The Strategic Airlift Capability.aspxAz icipici probléma csak annyi, hogy a "C-27-esek" nem a mieink, a hozzájárulásunk alapján tudomásom szerint mindössze évi pár repült óra jár nekünk. Szóval semmi "kéthavonta egy teljes fuvar velük... "
Ezt, és a KC-390 nagyobb terhelhetőségét, sebességét és tankolási képességét figyelembe véve szerintem is sokkal okosabb lenne ez mellett dönteni. Talán nem véletlen hogy a csehek is ezt választották.
Ez alapján évi 50 óra jön ki. Közel-keleti távolsággal számolva ez :According to the Strategic Airlift Capability Memorandum of Understanding, SAC nations have access to 3,165 annual C-17 flight hours produced by the Heavy Airlift Wing. The hours are divided among nations according to a pre-agreed share.
Hurrá, ezek szerint növeltük a a részünket a kezdethez képest!!https://www.sacprogram.org/en/Pages/The Strategic Airlift Capability.aspx
Ez alapján évi 50 óra jön ki. Közel-keleti távolsággal számolva ez :
Ha Európában belül kell csak fuvarozni, akkor jó sokszor elég az a C-17.
- Pápa - Bagdad 2700 km ---> 700 km/h átlagsebességgel - emelkedés, leszállás is van - 8 óra oda vissza egy út, ez évente kb. 6 repülés.
- Pápa - Kabul 4500 km ----> 700 km/h átlagsebességgel - emelkedés, leszállás is van - 14 óra oda vissza egy út, ez évente kb. 3 repülés.
Szükségrepteres képességekre - fentebb már leírtam.Milyen képességekre gondolsz konkrétan?
Szükségrepteres képességekre - fentebb már leírtam.
Konkretizálva: A sugárhajtású gépeknek nagyobb a fel- és leszállási sebessége, ami hátrány 1 rossz minőségű rövid kifutópálya esetén - a felporszívózott "kavicsokról" már nem is beszélve. Tudod, a tervezők nem hülyék, igy nem véletlen, hogy a taktikai szállítógépek zöme turboprop hajtóművet használ.
/Gondolom a KC-390 tervezői hallottak az Atlas problémáiról, tehát nem akartak elszállni a határidőkkel és a költségekkel, mert az Embraer már az ezredfordulón fehagyott a turboprop gépek gyártásával./
Újabbak?!? - Hát a C-17 már nem új, az Iljusin meg pláne nem az. Ráadásul ezek stratégiai gépek, melyek rendelkeznek taktikai képességekkel is. De mindig lesz olyan szükségreptér, ahová a sebességük vagy a súlyuk miatt nem tudnak majd leszállni. - Akkor oda hogy küldesz utánpótlást?!? /Helivel elég hosszadalmas lenne...!/Szerintem nem olyan nagy a turboproposok fölénye, ha egyáltalán valóban van nekik, a "taktikai" szállító gépek közt. Sőt az újabbak szinte mind sugárhajtásúak, kivéve az Atlast.
A C-17-nek eleve iszonyú kis kifutóra van szüksége fel és leszálláskor is. Az IL-76-nak sokkal hosszabb táv kell, de mégis képes akár füves pályáról is felszállni. Szerintem a KC-390 tudja ezt, ha szükséges.
Ahogy láthattad fentebb, egy BAe-146 is képes poros, földes kifutón landolni, vagy felszállni, pedig annak a hajtóművei a legalacsonyabban vannak a felsőszárnyú gépek közt. A brazil gép hajtóműve jóval feljebb van. Tehát ez sem probléma.
Az Avro meg civil gép, így ne keverd ide, mert valószínűleg soha nem kell háborúban bizonyítania.
Újabbak?!? - Hát a C-17 már nem új, az Iljusin meg pláne nem az. Ráadásul ezek stratégiai gépek, melyek rendelkeznek taktikai képességekkel is. De mindig lesz olyan szükségreptér, ahová a sebességük vagy a súlyuk miatt nem tudnak majd leszállni. - Akkor oda hogy küldesz utánpótlást?!?
Újabbak?!? - Hát a C-17 már nem új, az Iljusin meg pláne nem az.
Utánanéztem, és alapból nem képes. Arra csak a "gravel kit"-tel szerelt változat képes, ám olyat csak 1 ausztrál bányavállalat rendelt.És még is képes rosszabb tulajdonságai ellenére is, földes, poros kifutót használni.
Biztos vagy Te ebben? Alá tudod támasztani valamivel? /Tekintettel arra hogy a KC-390-ről elég keveset tudunk./ - Mert ha nem, kérlek használd az szvsz rövidítést.Ahova meg az Atlas letud szállni, oda a KC-390 is leszáll.
Utánanéztem, és alapból nem képes. Arra csak a "gravel kit"-tel szerelt változat képes, ám olyat csak 1 ausztrál bányavállalat rendelt.
Biztos vagy Te ebben? Alá tudod támasztani valamivel? /Tekintettel arra hogy a KC-390-ről elég keveset tudunk./ - Mert ha nem, kérlek használd az szvsz rövidítést.
Tehát a csehek jobban jártak volna a Spartannal, mert kisebb, olcsóbb /az üzemeltetése is/, és valószínűlrg olyan helyen is képes leszállni, amiről a brazil gép nem is álmodhat
Most nincs kedvem utána lapozni hogy ki dobta be ezt a marhaságot hogy a KC-390 csak beton pályán tud (fog tudni) leszállni, de pls. nyissatok már ki egy pár oldalt amit a Google feldob a KC-390-ről.Biztos vagy Te ebben? Alá tudod támasztani valamivel? /Tekintettel arra hogy a KC-390-ről elég keveset tudunk./ - Mert ha nem, kérlek használd az szvsz rövidítést.
Persze hogy képes. - De a turbopropok kisebb sebességük és védettebb hajtóművük miatt sokkal rövidebb és rosszabb minőségű pályán is boldogulnak.a gépet arra tervezték hogy képes legyen megfelelő teherbírású burkolatlan futópályákról - sőt jégről - is üzemelni.
Azért némileg árnyaljuk a dolgokat. Ne keverd a meghajtás módját a sebességkategóriával, a turboprop nem elsősorban a sebességét határozza meg egy repülőgépnek, hanem a gazdaságosságát. Hiába turboprop a Tu-95, attól még a világ leggyorsabb légcsavaros hajtású gépe, és az A-400 Atlas turboprop is alig 10%-al marad el a sugárhajtású C-390-től sebességben, tehát nem igazán a sebességben különböznek egymástól. A kulcs a szárny-kialakításban rejlik, szóval azonos meghajtással a kisebb légellenállású nyilazott szárnyú gép gyorsabb az egyenes szárnyú gépnél. Ráadásul a turboprop hajtómű semmivel se védettebb egy ventilátoros hajtóműnél, hiszen a nagy átmérőjű, sok lapátos légcsavar ugyanolyan sérülékeny a földről felverődő kövektől, madár-ütközéstől mint a ventilátoros hajtómű. Nemcsak a sugárhajtómű sugárfordítója tudja felverni a port és köveket a földes reptereken, hanem a talajfogás után reverz-üzemmódra állított turboprop-légcsavarok is. A leszállósebességet is inkább a szárny kialakítása, annak mechanizációja határozza meg, nem a gép hajtásmódja. Tehát ha a futómű és a sárkány kibírja, akkor bármelyik teherszállítógép képes üzemelni döngölt, földes pályás tábori repterekről (lásd C-17!), így ez egyszerűen igényből/követelményből következő tervezési kérdés.Persze hogy képes. - De a turbopropok kisebb sebességük és védettebb hajtóművük miatt sokkal rövidebb és rosszabb minőségű pályán is boldogulnak.
Taktikai szállítógépekről beszélünk melyek közvetlenül a frontvonal közelébe szállítanak. Oda, ahol aknák, bombatölcsérek és más akadályok között - megfelelő munkagépek hiányában - kell 1 szükségrepteret kialakítani. Melyen ha 1 Jet nem tud leszállni, keres 1 a frontvonaltól távolabbi, jobb minőségű szükségrepteret. - Folytassam...?!?
Deszant?!? - Ugyan már! Az 1 egyirányú dolog, mellyel a technikát problémás odavinni, de a sebesülteket nem lehet elszállítani....
Ennyi! - Ilyen egyszerű. Ha nem így lenne, senki sem gyártana turboprop szállítógépet! - 4 hajtóműveset pláne nem. Olyat civilben már nem is gyártanak, mert nem éri meg. Bezzeg a katonai gépeknél. Vagy az amfíbiáknál. - Ott is fontos az alacsony sebesség és hogy a hajtómű pl. felszálláskor levegőt is szívjon, ne csak vizet!
Köszi a cseh infót! - Ezzel biztos, hogy a KC-390 összes megrendelője nem katonai, hanem üzleti és politikai szempontok alapján döntött!
És ha nem lesz háború vagy katasztrófahelyzet, még jól is járhatnak vele...
Ghostface-nek holnap - pontosabban ma - alvás után válaszolok...
Mitől védettebb? A turbina maga magasabban van, de a légcsavarlapátok vége alacsonyabban és annak is elég komoly szívóhatása van...Persze hogy képes. - De a turbopropok kisebb sebességük és védettebb hajtóművük miatt sokkal rövidebb és rosszabb minőségű pályán is boldogulnak.
Taktikai szállítógépekről beszélünk melyek közvetlenül a frontvonal közelébe szállítanak. Oda, ahol aknák, bombatölcsérek és más akadályok között - megfelelő munkagépek hiányában - kell 1 szükségrepteret kialakítani. Melyen ha 1 Jet nem tud leszállni, keres 1 a frontvonaltól távolabbi, jobb minőségű szükségrepteret. - Folytassam...?!?
A közvetlen harci zónából jellemzően helivel evakuálnak, és a hátrébb levő kórházakból megy szállítógép. Lépcsőzetesség és reakcióidő. Az első egy órában történő kritikus ellátás nem az szállítógépektől függ... Azok már a stabilizált pácienseket viszik el, akiknek komolyabb ellátás kell, nem időérzékeny az a fajta MEDEVAC.Deszant?!? - Ugyan már! Az 1 egyirányú dolog, mellyel a technikát problémás odavinni, de a sebesülteket nem lehet elszállítani....
Álljon már meg a nászmenet. Kerverni tetszik a szezont a fazonal. A turboprop gépek részben múlt örökségei, mert a C-130-at senki nem tervezi át nyilzott szárnyúra és turbojetre, mert értelmetlen.Ennyi! - Ilyen egyszerű. Ha nem így lenne, senki sem gyártana turboprop szállítógépet! - 4 hajtóműveset pláne nem.
Mit? Turopropot...? Te melyik világban élsz...? A point to point repülés modell terjedésével és a hub modell bukásával a regionális repülésben ezekből ezerszámra repülnek és vannak gyártásban levő típusok is. Még új gépeket is terveznek.Olyat civilben már nem is gyártanak, mert nem éri meg. Bezzeg a katonai gépeknél. Vagy az amfíbiáknál. - Ott is fontos az alacsony sebesség és hogy a hajtómű pl. felszálláskor levegőt is szívjon, ne csak vizet!