Energiagazdálkodás, energiabiztonság, villamosenergia-termelés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 503
5 633
113
Azért egy elektromos autót 5-7 évig lehet használni. Ez a gyakorlatban beigazolódott.
A tulaj pedig utána sem költ a kocsira hanem vesz másikat.
Igazából a nagy különbség ott van a hagyományos és az elektromos autók között, hogy a hagyományosaknak 5-7 éves korukban még van használt piacuk. Az elektromosaknak meg nincs, és ez szerintem a gyártóknak is jó, mert így mindig újat kell venni.

Akut nem lehet cserélni?
 
T

torsen

Guest
Igaz, hogy nem elektromos "csak" hibrid és igaz, hogy az akku nem Li-ion "csak" NiMH:

http://www.origo.hu/auto/20131220-meg-se-kottyant-egymillio-km-a-toyota-priusnak.html

Amúgy pl. a Nissan a Leaf akkura 8év/160000km garanciát vállal, és a Nissan szerint 10év után az akku megőrzi tárolóképessége 80%-át (SOH) Amúgy Li-ion technológia.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 825
57 732
113
blitzkrieg

Lehet akkut cserélni, de ha jól tudom a Nissan Leaf aksija 3 millió forint körül van. Szerintem akinek nincs pénze újra annak erre sincs pénze. És kétlem, hogy a lítiumos technológia ára jelentősen csökkenne.

torsen

Igen, ez így van! A Kia is a Soul-ra add 150 000 km garanciát.
http://www.origo.hu/auto/cegauto/20160329-kia-soul-ev-teszt-az-elso-koreai-elektromos-auto.html

Ugyan ennyi kilométer után a legtöbb dízel autóban elkezd elszállni a turbó ami sokszor a leömlővel van egybe építve, meg meghal a kettős tömegű lendkerék, esetleg a részecske szűrő. Ezek mind több százezer forintos tételek.

Szerintem az elektromos autó nagyon megéri annak aki sokat megy városban kocsival.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 825
57 732
113
silurusglanis

Szerintem a gáz a teherszállításban és a tömegközlekedésben reális alternatíva. Például a földgázzal üzemelő buszok elég alacsony káros anyag kibocsátással bírnak.
De személygépkocsiknál az elektromos autók jobb alternatívák, szerintem.
 

silurusglanis

Well-Known Member
2012. augusztus 7.
7 501
5 593
113
Városi autónak egy pneumatikus gép működőképes lehet, csak elegendő kompresszorállomás kell.
pl.:
https://www.youtube.com/watch?v=uRpxhlX4Ga0
 
M

molnibalage

Guest
Nagyon nem. Nézd meg az uaó méretét és hogy mégis két személyes, ha jól látom. Izé...

Ezen felül olyan hangos, hogy be nem engedném ezt. Az ilyen hangú robogókat is úgy tiltanám be, mint a szél. Egy kis prüttyő szart több száz méterről hallani és bringán a mögöttem haladó autót sem hallom...
 
M

molnibalage

Guest
Ezen felül az egész koncepció ott hal meg, hogy városi autó. Jah, hogy akkor legyen két autód..? Egy autó helyett kettő tárolása és vétele az hol megoldás? Sehol...
 

silurusglanis

Well-Known Member
2012. augusztus 7.
7 501
5 593
113
Csak példaként hoztam fel, nem tudom miért berreg ennyire. Hallottam már élőben pár pneumatikus járművet, nem voltak ilyen hangosak, sőt egyáltalán nem.
Ettől függetlenül az elhelyezés kérdése tényleg nehéz, főleg mondjuk Budapesten.
De nem ez lenne a szűk keresztmetszet, hanem, hogy mennyien mondanának le a benzinesek erejéről és gyorsaságáról- holott kihasználtságuk siralmas.
 
T

torsen

Guest
A pneumatikus energiatárolásnak gépjárműveknél csak átmeneti tárolóként (pl.fékenergia visszanyerés) van értelme. A levegős hibriddel foglalkozott a Peugeot (Hibridair) de feladták. Nem tudsz olyan mennyiségű energiát bezsúfolni kis térfogatra, ami egy járműmozgatáshoz elegendő (hatótávolság). A betárolás adiabatikusan történik, a tartályban a gáz visszahűl, máris elvesztettél egy szatyor energiát, a kinyerésnél ugyanez még egyszer és hol találsz olyan kompresszort ami ekkora nyomást létrehoz? Plusz a tartályméret kérdése, nyomástartó edények veszélyessége stb.
A CNG-ben mindenki lát fantáziát, Miskolc most vett 75 vagy 95 gázos buszt. De az is inkább csak vonaljáratoknál megoldás, mert az utántöltéshez itt is nagy nyomású gázra van szükség. Kell egy profi kompresszorállomás, ahol tisztítják, víztelenítik a gázt, és ahol megy a töltés. Debrecenben is próbálkozott a helyi Volán helyi buszokkal, igaz nagyon szedett-vedett járműparkkal, zömében levetett holland (van Hool) buszokkal. Amikor a támogatási projekt kifutott, hagyták veszni az egészet. Okát nem tudom.
A Leaf akkuja lehet hogy 3 millió, de pl. a Toyota szándékosan nyomott (gyakorlatilag bekerülési) áron adja a hibrid komponenseket, hogy a kókányolókat elriassza. Ha jól emlékszem a Prius akku 350, a meghajtóegység (két motor/generátor, bolygóműves nyomatékosztó, fordulatszámcsökkentő stb.) 180ezer. És ők már túl vannak 5 millió hibriden.
Egyébként a Toyota kijelentette, hogy a hibrid csak átmenet, villanyautózni nem akarnak, (ők tudják, miért) ők az FC-re esküsznek. A már létező és Japánban kapható Miraiban pl. (ha már energiagazdálkodás) van egy elektromos csatlakozó, amivel 64kWh-nyi energia vehető ki az autóból 100V/50Hz/60Hz-en, ha valami oknál fogva (cunami, vulkán, földrengés) éppen nincs áramszolgáltatás...decentralizált villamos hálózat!:)
 

szuvorov

Well-Known Member
2014. május 16.
7 446
23 612
113
Már megint...

http://www.bumm.sk/kulfold/2016/03/30/mar-megint-koolajat-es-foldgazt-talalt-a-mol-pakisztanban
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 503
5 633
113
Már megint...

http://www.bumm.sk/kulfold/2016/03/30/mar-megint-koolajat-es-foldgazt-talalt-a-mol-pakisztanban

"A Mol Pakistan Oil & Gas Co. B.V. 40 százalékos tulajdoni hányaddal részesedik a közös vállalatban, amelynek tagja még a Mari Petroleum 60 százalékos, a Pakistan Petroleum Limited (PPL) 35 százalékos részesedéssel."

Itt elég nagy pontatlanságot látok: 40%+60%+35%=135% ????
 

beta

Well-Known Member
2011. október 26.
5 659
9 247
113
Itt elég nagy pontatlanságot látok: 40%+60%+35%=135% ????

Kicsit utánanézegettem. Ha jól vettem ki a Mari Petroleum-é volt a Karak blokk és ebben a cégben szerzett 40%-ot a MOL. A Pakistan Petroleum a 35%-akkal szerintem nem tartozik ide.
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 503
5 633
113
napi.hu/nemzetkozi_vallalatok/megjott_az_elektromos_nepauto.612533.html

"A Tesla tegnap bemutatta új, a befektetők és a vásárlók által már nagyon várt Model-3 névre keresztelt autóját, amely már olyan árkategóriában indul, amellyel népautó is válhat belőle. Már annyi rendelés érkezett az autóra az első napon, mint amennyit tavaly év végéig értékesített a cég.

Az autó Elon Musk, a Tesla alapítója szerint egy feltöltéssel közel 350 kilométeres távot tud majd megtenni, ez közel duplája a Nissan Leaf és a BMW i3 teljesítményének - mutatnak rá az Equilor elemzői."

35000 dollár lesz.
 
T

torsen

Guest
Vagy ilyen jól keresnek Norvégiában...
Nincsenek berúgva, van ahol ez a népautó szint.

http://hvg.hu/cegauto/20160326_Karnyujtasnyira_az_uj_vilag_Norvegiaban_kitiltjak_a_benzin_es_dizelautokat
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 503
5 633
113
Vagy ilyen jól keresnek Norvégiában...
Nincsenek berúgva, van ahol ez a népautó szint.

http://hvg.hu/cegauto/20160326_Karnyujtasnyira_az_uj_vilag_Norvegiaban_kitiltjak_a_benzin_es_dizelautokat

Nem semmi. Pont tőlük nem várná az ember, hisz olajnagyhatalom, plusz elég ritkán lakott ország, nem hinném, hogy a dugók miatt szmogos lenne. Jó látni, hogy vannak országok, ahol gondolnak a jövőre.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 825
57 732
113
Mondjuk 35 000 $ körül lesz a GM Bolt/Opel Ampera-E is, ugyan ekkora hatótávval, csak az használhatóbbnak néz ki.
De egy 10 milliós autó a világunk 95%-ában tuti nem a "népautó" kategória.
 
M

molnibalage

Guest
Vagy ilyen jól keresnek Norvégiában...
Nincsenek berúgva, van ahol ez a népautó szint.

http://hvg.hu/cegauto/20160326_Karnyujtasnyira_az_uj_vilag_Norvegiaban_kitiltjak_a_benzin_es_dizelautokat
És az átlag norvég színvonal az a Földet nézve, hol "népautó" jellegű...? Nem értem, hogy miért kell ilyen kommenteket erőltetni. A világ fejlett országaiban is egy jól kereső mérnök visz haza 50-150k USD/évet, csak az árszínvonal is magasabb.

A fejlett világban sem olcsó ez. Igen, a norvég fizetés magas. És jártál már norvégiában...? A cimib tavaj volt kint és egy bevásárló központ belülős pizzázó részlegében 4 ember valami 15k-ból evett aszem két pizzát. Eszméleten drága ország. Szóval többet keresnek, de hol is sprólnák meg egy ilyen kocsi árát, mikor ott is vannak használt autók és azokat is veszik... Izé...