Energiagazdálkodás, energiabiztonság, villamosenergia-termelés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

M

molnibalage

Guest
Végre legalább marginálisan képes kimondani nagy látogatottságú csatorna, hogy a fúziós energia jövője micsoda...
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 829
30 906
113
Hogy beta se mondhassa, hogy mindig csak köpködöm az elektromos autókat. Ha ez így igaz ahogy van a cikkben, megbízható, biztonságos, az ára ennyi marad és a sorozatgyártást is meg tudják oldani, akkor ebből kurvasokat el fognak adni.
http://menslifemagazin.com/index.ph...dossze-1-400-000-ft-ba-kerul-ja-es-elektromos
2acc95c7f6cdfc7af285b1c747c52cfd_XL.jpg
 
T

torsen

Guest
Sajnos nincs így, kacsa volt az egész. Ez már egyszer átfutott a médián, a linkelt videot is 2013-ban tették fel
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 829
30 906
113
Egy újabb szeg az elektromos autók koporsójába, 2018-tól véget ér(het) az ingyenes töltésük. Ha ilyen kevés autó esetén már nekiálltak ennek a leszabályozásának, akkor több ilyen autó esetén a kormány egy gyenge pillanatában biztosan jövedéki adót fog rakni az elektromos autók töltésére szánt áramra.
http://www.origo.hu/gazdasag/201611...etik-2018-tol-a-villanyautok-feltolteset.html
 
  • Tetszik
Reactions: Luthero
M

molnibalage

Guest
Egy újabb szeg az elektromos autók koporsójába, 2018-tól véget ér(het) az ingyenes töltésük. Ha ilyen kevés autó esetén már nekiálltak ennek a leszabályozásának, akkor több ilyen autó esetén a kormány egy gyenge pillanatában biztosan jövedéki adót fog rakni az elektromos autók töltésére szánt áramra.
http://www.origo.hu/gazdasag/201611...etik-2018-tol-a-villanyautok-feltolteset.html
Nem gyenge pillanatában, biztosan ez lesz. Száz milliárdos nagyságrendű bevételről nem lehet csak úgy lemondani vagy legalább egy részéről..
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and Luthero

laiki

Well-Known Member
2013. május 23.
3 931
13 269
113
Egy újabb szeg az elektromos autók koporsójába, 2018-tól véget ér(het) az ingyenes töltésük. Ha ilyen kevés autó esetén már nekiálltak ennek a leszabályozásának, akkor több ilyen autó esetén a kormány egy gyenge pillanatában biztosan jövedéki adót fog rakni az elektromos autók töltésére szánt áramra.
http://www.origo.hu/gazdasag/201611...etik-2018-tol-a-villanyautok-feltolteset.html

Micsoda eretnek ötlet! Még a végén azonos feltételekkel versenyezne egymással a benzin és az áram. Azután kiderülne, hogy adótartalom nélkül a Mazda 40 %-os hatásfokú Skyactiv motorja üzemanyag árban is alig gyengébb, mint a tisztességes verseny kedvéért szintén nettó áron számolt áramot fogyasztó, mondjuk 85 %-os töltési-önkisülési-kisütési-elektromotor együttes hatásfokkal dolgozó villanyos rendszer. Ha még a villanyautó nagyobb tömegét is figyelembe vesszük, akkor azonos adótartalomnál legfeljebb csak annyival eszik kevesebbet, amennyit a fékenergiából visszanyer. Ahhoz meg elég egy kis akkus hibrid is. Vagy még jobb a hidraulikus hibrid. Az ilyen egyenlő feltételekkel való versenyzésre gondolni sem szabad! Nem elég zöld a gondolat.
 
T

torsen

Guest
"elég egy kis akkus hibrid is".... 54km/h -ról 5 másodperc alatt megállni (0,3g) 27kW átlagos teljesítményt jelent. Mit értesz kis akkus hibrid alatt? Ami képes egy városi forgalomban a fékenergiát így visszanyerni, az már full-hibrid. A hidraulikus hibrid meg tragikus hatásfokú....

Szerintem elég zöld a gondolat, csak a villany legyen zöld, amit használ. Pl. atom-villany.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

laiki

Well-Known Member
2013. május 23.
3 931
13 269
113
"elég egy kis akkus hibrid is".... 54km/h -ról 5 másodperc alatt megállni (0,3g) 27kW átlagos teljesítményt jelent. Mit értesz kis akkus hibrid alatt? Ami képes egy városi forgalomban a fékenergiát így visszanyerni, az már full-hibrid. A hidraulikus hibrid meg tragikus hatásfokú....

Szerintem elég zöld a gondolat, csak a villany legyen zöld, amit használ. Pl. atom-villany.

Kis akkuson nem plug-in hibridet értek. A kis akkus, egyszerű hibridek 0,6 és 1,8 kWh közti energiatárolási képességű akkuval rendelkeznek. Például egy vezetővel, utassal 1700 kg-os hibrid autó mozgási energiája 54 km/h-nál 191,25 kJ, azaz 0,053 kWh. Ennek az energiának csak a kisebb része alakul át árammá. Azaz egy ilyen kicsi akku csomag is nagyon bőven elég. Igazából csak azért akkora a hibridek akku csomagja, amekkora, mert kisebből nem lehetne kivenni gyorsításkor elegendő teljesítményt (forgatónyomatékot) és az Atkinson ciklusú benzinmotorjaik alacsony fordulaton gyengék. Illetve fordítva: szükséges egy bizonyos akku méret a fékezéskor keletkező töltőáram fogadásához.
A plug-in hibridek viszont majdnem teljes értékű villanyautók a maguk jellemzően 7-12 kWh-os, vagy néha még nagyobb akksijaival. Drágábbak, nehezebbek. A hibrid nem villanyautó, csak a fékenergiát próbálja hasznosítani. A plug-in hibrid villanyautó, aminek benzinmotorja is van. Sőt a benzin motorok sokszor nem közvetlenül hajtják a tengelyt, hanem csak a generátort hajtják, ami aztán végképp fura, mert tengelyteljesítményt árammá alakítani, majd szinte azonnal visszaalakítani tengelyteljesítménnyé egy elektromotorban tényleg nagyon kínból kitalált kényszermegoldás a hatótáv növelésére. Meg lehet magyarázni, hogy így a benzinmotor optimális fordulatszámon jár, de akkor is csak egy bonyolult és drága kényszermegoldás. A plug-in hibrid fából vaskarika. Elektromos autó, aminek a hatótáv növelésére van egy belső égésű motorja is.

Ezt értettem kis akkuson. Minél kisebb többlet tömeg és többlet költség. Még így is legtöbbször gazdaságtalan, mert a hibridek ára annyival magasabb, hogy a fogyasztáskülönbségen nem igazán lehet behozni. De azért már van olyan ellenpélda, mint a Yaris hibrid, ami csak bő 100 kilóval nehezebb, mint a sima benzines, alapáron 5 millió alatti és csak fél millával drágább, mint az automata váltós, hasonló teljesítményű benzines. Ez az 1-1,5 liter fogyasztás különbséggel már behozható (8-10 év alatt). De plug-in hibriddel soha nem hozod vissza az árkülönbséget.

A hidraulikus hibrid "tragikus hatásfokát" nem tudom mire érted. Mert a villanymotorhoz képest szinte mindennek tragikus a hatásfoka, ha a tárolt energiát tengelyteljesítménnyé kell alakítani. Így a hidraulikus motoré is. Viszont a folyamatnak van egy másik oldala is, a fékenergia átalakítása és e téren meg a generátor (vagy generátorként működő elektromotor) + akkumulátor nem jeleskedik. Főleg az akku elektromos tehetetlensége miatt. De a hidraulikus hibrid igazából attól lehet jó, hogy kisebb a súlya, olcsóbb, nem kellenek hozzá különleges anyagok, nem öregszik úgy, mint az akkumulátor, ahhoz is lenne elég anyag, hogy a föld összes hagyományos belsőégésű járművét ilyenné alakítsák, míg a lítium ésszerű áron kitermelhető formában elég végesen áll rendelkezésre.

Azt pedig, hogy "nem elég zöld gondolat" remélem te is tudod, hogy mire ártettem. Arra hogy a magukat zöldnek nevezők valahogy nem szeretik az azonos feltételek melletti versenyt. Az üzemanyagok agyon adóztatásával nincs gondjuk, sőt emelnék is, de hogy ugyanolyan adótartama legyen az üzemanyagként használt áramnak, na az már kevésbé tetszene. Meg állandóan támogatásért sírnak a beszerzéshez is, mert csöppet drága a kedvenc játékszerük. Abba pedig nem gondolnak bele, hogy miért drága, mennyi erőforrás kell az előállításához.
 
  • Tetszik
Reactions: notaricon

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 832
57 783
113
laiki

A legtöbb mai hibrid autó CVT váltós. A CVT-nek pedig elég rossz a hatásfoka egy manuális váltóval, de még egy hagyományos automatával összemérve is.
Szerintem a legtöbb esetben amit egy klasszikus hibrid nyer a fékenergia minimális visszanyeréséből, azt az energia mennyiséget simán elbukja a hajtási veszteségeken. Szóval én látom olyan pozitívan ezt a technológiát.
 
T

torsen

Guest
laiki
A hibrideknél két fontos fogyasztácsökkentő hatás van.
Az egyik a mozgási energia visszanyerés. Ahhoz azonban, hogy minél hatékonyabb lehessen, megfelelő (értsd elég nagy teljesítményű) generátor szükséges. Hiába kicsi ugyanis a mozgási energia mennyiség, de a visszanyerés időtartama kicsi, így magas teljesítmény kell. Persze itt jön a képbe az akkuk korlátozott töltési sebessége, de ezt szuperkondikkal, mint pufferekkel, áthidalják, És ha már ott van egy jó hatásfokú generátor (ami motorüzemben is hasonló teljesítményű) akkor használjuk hajtásra, vagyis jó lenne egy becsületes akkukapacitás is.
A másik doolog, hogy a beninmotor részterhelésen gyalázatos hatásfokkal dolgozik, minél nyitottabb a fojtószelep, annál gazdaságosabb az energiaátalakítás. Csakhogy nem kell mindig ekorra hajtónyomaték, és ilyenkor részben az akkukat tölti a rendszer. Ha tehát nincs elég nagy akku, nincs hová tenni a terhelésnövelésből származó "olcsó" energiát. És ha végképp tele az akku és kicsi a hajtónyomaték-igény, akkor átmehetünk villamos módba. Az eglsz rendszer városban működik igazán jól, városon kívüli kis terhelésű (80-100km/h) folyamatos haladásnál még többet is fogyaszthat, mint egy összevethetü hagyományos jármű.
Szóval nehéz megállni a "kishibridnél" szaknyelven mikrohibrid, sőt egyre kisebb a jelentőségük
A hidraulikus hibrid (ami valójában gáznyomással dolgozik? lsd. Peugeot HibridAir) esetén lehet, hogy nincsenek akkuproblémák, de nagynyomású szivattyú, hidromotor, nyomástároló, csövek stb. szintén komoly műszaki problémát és élettartam kérdést vetnek fel a hatásfok (áramlási veszteségek, adiabatikus melegedések utáni hűlés energiaveszteségei stb) mellett.

Ezt meg nem értem: " az Atkinson ciklusú benzinmotorjaik alacsony fordulaton gyengék". Miért lennének azok?

Fip
Miből gondolod, hogy a CVT hatásfoka rossz? Talán nem éri el a kézi (illetve a hasonló alapelven működő DCT vagy robotizált) váltók hatásfokát, de a hagyományos hidromechanikus váltókat messze veri. Nyilván nem érv, de a techno-buzi japánok (nagyra becsülöm a technikájukat) a belpiacos kei-carok nagy részét CVT-vel szerelik, sőt a Type-10-es MBT-ben is az van.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 832
57 783
113
Torsen

Én úgy tudom, hogy a hagyományos automatákból a régiek 80%-os hatásfokot tudtak, ami elég rettenetes. Az újak kisebb igényűek, már 90% körül tudnak.
A CVT-k is 80% körül voltak anno, ma 85-88% körül tudnak. A kézi (manuális) váltók 98-99%-os hatásfokra is képesek. A legmodernebb automaták pont ezért szekvenciális, kéttengelyes, dupla kuplungos , elektromechanikus automaták. Mert ezek a kézi váltók hatékonyságához nagyon közel állnak. (Vagy speckó elektromechanikus+hidraulikus hibridek, mint a ZF-8HP)

A lényeg az, hogy a hibridek nagyon messze vannak a gyakorlatban attól a hatékonyságtól, mint amivel reklámozzák őket. És csak kifejezetten városban gazdaságosak.
 
T

torsen

Guest
Torsen

Én úgy tudom, hogy a hagyományos automatákból a régiek 80%-os hatásfokot tudtak, ami elég rettenetes. Az újak kisebb igényűek, már 90% körül tudnak.
A CVT-k is 80% körül voltak anno, ma 85-88% körül tudnak. A kézi (manuális) váltók 98-99%-os hatásfokra is képesek. A legmodernebb automaták pont ezért szekvenciális, kéttengelyes, dupla kuplungos , elektromechanikus automaták. Mert ezek a kézi váltók hatékonyságához nagyon közel állnak. (Vagy speckó elektromechanikus+hidraulikus hibridek, mint a ZF-8HP)

A lényeg az, hogy a hibridek nagyon messze vannak a gyakorlatban attól a hatékonyságtól, mint amivel reklámozzák őket. És csak kifejezetten városban gazdaságosak.

http://www.vezess.hu/ujauto-teszt/2016/06/09/toyota-prius-ez-tenyleg-4-litert-fogyaszt/