Energiagazdálkodás, energiabiztonság, villamosenergia-termelés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 272
2 093
113
Az én kérdésem csak az, hogy képes -e fizikailag kihasználható lenni ez villanyautóval? Bírja az akksi annyi, hogy évi 200 napos napi 100 km-et menjd vele...? Mert a bibi pont az, hogy ingázásban ennyi km-et nem teszel bele még céges autóba sem. A főnököm autóájba 5-6 év alatt került 200k, mert bejárásokra is kell menni. Azok meg sokszor alsó hangon 200km oda vissza és úgy sem jön ki ez.
Elvégeztem a fenti számolást 10 000-től 200 000 kilométerig, nekem az jött ki, hogy 90 000 kilométer fölött jobban megéri a Leaf. Ha az áram ára felmegy 90 Ft-ra, akkor már csak 190 000km fölött lesz előnyösebb a Leaf.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 272
2 093
113
Az elektromos autók jelenleg csak azoknak a sznoboknak jók, akik azzal be tudnak kocsikázni az elővárosból a munkahelyükre meg este vissza. Így nyugodtan fel tudják tölteni két használat között.
Azért az elővárosi személygépjármű közlekedés elég nagy hányada tartozik ebbe a kategóriába.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7
M

molnibalage

Guest
Elvégeztem a fenti számolást 10 000-től 200 000 kilométerig, nekem az jött ki, hogy 90 000 kilométer fölött jobban megéri a Leaf. Ha az áram ára felmegy 90 Ft-ra, akkor már csak 190 000km fölött lesz előnyösebb a Leaf.
Az áram ára ma 44 Ft/kWh, ami nálad 40 Ft.

Ezen felül, ahogy már írtam, az kb. álom, hogy az áram nem lesz megadóztatva, ha motor hajtóanyag lesz... A politika már csak ilyen. Kivéve, ha kitalálják, hogy majd zöldáram lesz, bár akkor meg magátók kerül az áram 80-100 Ft/kWh-ba...
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 664
3 516
113
molni: "az kb. álom, hogy az áram nem lesz megadóztatva, ha motor hajtóanyag lesz..."

hogy mi lesz az politika, a fővezér meg láthatóan keményen nyomja az elektromos kocsit, innen kb nem kérdés, hogy lesz e: Nem.

"hogy évi 200 napos napi 100 km-et menjd vele...? Mert a bibi pont az, hogy ingázásban ennyi km-et nem teszel bele még céges autóba sem."

Ne röhögtess már 200*100=20.000km/év. Ennél én messze többet megyek.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 029
113
Nem akarok nagyon offolni, de akkor számoljunk!

Induljunk ki abból, hogy olyan autókat hasonlítunk össze amikre hasonlóak a garancia feltételek.
Kia Ceed= 7 év 150 000 km
Nissan Leaf= Magára az autóra 5 év 100 000 km, az akkumulátorra 8 év 160 000 km
Ár:
Kia Ceed 1.6 CRDI LX (fapad) akciós ár 4.9 millió. +0.5 milliós automata váltó így a végösszeg 5.4 millió forint.
Nissan Leaf 24 kWh (alapból automata): 7 millió forint
Fogyasztás:
Kia Ceed: 6 liter dízel/100 km
Nissan Leaf: 15 kWh/100 km

Számolás:
150 000 km üzemanyag költségei:
Kia Ceed: 9000 liter dízel X 360 Ft (ennyi az aktuális ár) = 3 240 000 Ft
Nissan Leaf: 22 500 kWh X 40 Ft (átlagos áram ár) = 900 000 Ft
Végösszeg:
Kia Ceed: 5.4+3.2=8.6 milliós forint 150 000 km-re.
Nissan Leaf: 7+0.9=7.9 millió forint 150 000 km-re.

És ebben még nincs benne, hogy a szerviz költségek terén mennyivel olcsóbb a Nissan Leaf.
Árlinkek:
http://kiawallis.hu/images/kia-adatok/ceed/kia-ceed-arlista.pdf
https://www.nissan-cdn.net/content/dam/Nissan/hu/brochures/Pricelists/LEAF_HU.pdf
Átlag autós (én) eleve nem vesz új kocsit, mert túl van árazva (látható az értékvesztésen), és nem vesz dízel-kocsit, mert átlag-autós nem gurul vele annyit hogy megérje a nagyjából + félmilla, amivel többe kerül mint egy azonos méretű benzines (és ne adja az isten, hogy a dízel-adagolóval valami bibi legyen, mert az horror költség lenne a szervízben!). Tehát csak a vételnél min 3-4 millióval drágább lesz az új csoda-villanyautóm (ilyenből nem hiszem, hogy van a használtkocsi-piacon), mint egy hároméves használt benzines. Ha hitelre veszem, akkor még sokkal többel lesz drágább, mert a hároméves használtat kifizetem kp.-ban, de a villanyautót nem tudnám. Még mindig nem tudom, mennyibe fog kerülni a beruházás a garázsban-töltéshez, mert nincs ilyen a garázsomban meg a céges parkolóban sem. Nem számoltad a hosszabb utakra a külön bérelt kocsi költségeit, pedig már anélkül is elég nagy anyagi bukta a villanyautó. Részemről, egy átlag-autós részéről legalábbis....(munkahely 62km oda-vissza, évi 3-4-5 hosszabb utazás, amire nem jó a lendkerekes villanygép).
 

notaricon

Well-Known Member
2016. január 7.
3 710
12 730
113
A frankó kis akkus kocsikkal mi lesz a használtpiacon? A zemberek többsége nem Rotschild, hogy egyik új autóból tántorogjon a másikba. 10 éves Leaf-hez új akkupakk mennyibe fog fájni? Sanszos, hogy szinte egy kocsi ára. Használtan pont a hülyék se fogják megvenni, megy mind a szemétbe, miközben egy nem túl széthajtott 10 éves benzines még jó eséllyel ugyanennyit el fog menni mielőtt a roncstelepre kerül.
Nekem most van egy 11 egy 21 meg egy 24 éves kocsim, mindhárom benzines és tiptop állapotban, fillérekrét tartom karban mindhármat, a legöregebb 21 éve megvan és 260000 km-el a háta mögött még mindig alig kell költeni rá.. Szeretném én látni, hogy ez miként lesz majd villanyéknál....
 
M

molnibalage

Guest
A frankó kis akkus kocsikkal mi lesz a használtpiacon? A zemberek többsége nem Rotschild, hogy egyik új autóból tántorogjon a másikba. 10 éves Leaf-hez új akkupakk mennyibe fog fájni? Sanszos, hogy szinte egy kocsi ára. Használtan pont a hülyék se fogják megvenni, megy mind a szemétbe, miközben egy nem túl széthajtott 10 éves benzines még jó eséllyel ugyanennyit el fog menni mielőtt a roncstelepre kerül.
Nekem most van egy 11 egy 21 meg egy 24 éves kocsim, mindhárom benzines és tiptop állapotban, fillérekrét tartom karban mindhármat, a legöregebb 21 éve megvan és 260000 km-el a háta mögött még mindig alig kell költeni rá.. Szeretném én látni, hogy ez miként lesz majd villanyéknál....
Vagy ki fogja beárazni és kire fogja hárítani az akksi eltakarításának költségét mikor már szemét...
 

laiki

Well-Known Member
2013. május 23.
3 931
13 269
113
Nem akarok nagyon offolni, de akkor számoljunk!

Induljunk ki abból, hogy olyan autókat hasonlítunk össze amikre hasonlóak a garancia feltételek.
Kia Ceed= 7 év 150 000 km
Nissan Leaf= Magára az autóra 5 év 100 000 km, az akkumulátorra 8 év 160 000 km
Ár:
Kia Ceed 1.6 CRDI LX (fapad) akciós ár 4.9 millió. +0.5 milliós automata váltó így a végösszeg 5.4 millió forint.
Nissan Leaf 24 kWh (alapból automata): 7 millió forint
Fogyasztás:
Kia Ceed: 6 liter dízel/100 km
Nissan Leaf: 15 kWh/100 km

Számolás:
150 000 km üzemanyag költségei:
Kia Ceed: 9000 liter dízel X 360 Ft (ennyi az aktuális ár) = 3 240 000 Ft
Nissan Leaf: 22 500 kWh X 40 Ft (átlagos áram ár) = 900 000 Ft
Végösszeg:
Kia Ceed: 5.4+3.2=8.6 milliós forint 150 000 km-re.
Nissan Leaf: 7+0.9=7.9 millió forint 150 000 km-re.

És ebben még nincs benne, hogy a szerviz költségek terén mennyivel olcsóbb a Nissan Leaf.
Árlinkek:
http://kiawallis.hu/images/kia-adatok/ceed/kia-ceed-arlista.pdf
https://www.nissan-cdn.net/content/dam/Nissan/hu/brochures/Pricelists/LEAF_HU.pdf


Szinte semmi sem stimmel az adataiddal.

1. Nissan Leaf a legkisebb akkupakkal, totál fapados alapkivitelben 9,08 millió. Ebből a 600 ezres "gyári" támogatás és a 1,5 milliós magyar állami támogatás jön le. Így valóban 7 millió, csak épen ez egy támogatással eltérített ár. Irreális ezzel számolni. Ha a támogatás 6 millió lenne, akkor fele ennyibe se kerülne, de ettől nem lesz semmivel sem gazdaságosabb a technológia. Amíg évi pár száz, vagy legfeljebb ezer db villanyautót adnak el, addig tart a támogatási keret, de "tömeges" vásárlásnál valószínűleg felejtőssé válik a támogatás. Egyébként is önbecsapás, mert a te, meg az én adómból fedezik, hogy Gazdag Géza a benzinfaló batárja mellé mutatóba egy elektromos játékszert is vehessen.
2. Összehasonlításnak nem tudom miért a KIA CEED-et használod. A Nissan Leaf a Tiida (C, vagy kompakt kategória) alapjára épült, aminek a jelenlegi képviselője a a Nissannál a C13-as Pulsar. Ez a kocsi ugyanúgy alapkivitelben és értelemszerűen állami támogatás nélkül a legnagyobb kereskedőnél most 4,2 millióba kerül 7 év garanciával. Gyári adat szerint 5 litert eszik és ez valószínűleg jóval megbízhatóbb gyári adat, mint a Leaf fogyasztása. Hozzáadhatjuk az automata váltót fél milláért, de közel nem biztos, hogy megér ennyit (a többségnek a tapasztalatok szerint nem éri meg) és a benzinesnél van olyan választás, hogy váltogatsz fél millával kevesebbért. Az elektromosnál nincs ilyen választási lehetőség.
3. Magyarországon egy átlagos személygépjármű éves futásteljesítménye 16 ezer km. De ezt egy elektromos nem fogja produkálni, mert azzal nem lehet hosszú utakra menni és ha éppen nem volt érkezés feltölteni, akkor még városban sem áll neki kóricálni vele a tulaj, mert ott fog maradni az út szélén. Már 20 % töltésnél is villog és visítva követeli a delejt, mert ha mélykisütöd, akkor a akksi kuka. A valóságban egy ilyen elektromos autóval évi 8 ezer km futást lehet számolni. Csak hogy a gyakorlatot is lásd az elmélet helyett a hasznaltauto.hu-n jelenleg 18 db 2011-2013-as évjáratú LEAF van, aminek a km óra állását is kiírták. Ez alapján az éves átlagos futásteljesítmény (hónapra pontos adatokból számolva) nem egész 8 ezer km. A medián érték 7850 km. A maximum 16 ezer, de van, aki 3 ezret sem tett bele évente. Úgyhogy ha 8 évet veszel alapul és az akku garanciális idejét, akkor a benzines 64 ezer km x 5 liter/100km = 3200 liter benzin x 350 Ft pillanatnyi átlagár = 1,1 millió Ft.
4. A Leaf 24 kWh-s akkupakkja esetén a gyári marketing hatótávolság adat 135 km. Azonban a nagyobb 30 kWh-s akksira hazudott 172 km helyett a valóságban átlag 117 km jött ki a standardizált teszten. Ez bő 30 %-kal kevesebb. Sík terepen, ideális körülmények közt 60 km/h-val gurulva, klíma, fűtés nélkül, nyáron 200 km fölött is bírja, de ha egy autóúton 90 km/h-val és bekapcsolt klímával mentek, akkor már csak 110 km-t, télen, fűtéssel városi forgalomban 100 km-t, tilitolizós, dugós városi forgalomban meg kevesebb mint 80 km-t bírt 170 helyett. Az autópálya 130-as tempóját meg sem próbálták. Azaz valójában inkább 90-95 km között bírhatja a kisebb, 24 kWh-s akksival. Ezzel Székesfehérvárig, Ceglédig, Tatabányáig, Hatvanig, Esztergomig sem lehet elmenni Budapest belvárosból úgy, hogy töltés nélkül biztosan vissza is érj. A fogyasztás meg 25 kWh százon, nem 15. Tehát a költsége is bő 0,6 millió 64 ezer km-re. Nem hozza be az árkülönbségnek még a negyedét sem, még az elektromosok támogatásával együtt sem.
5. Az a marketing része, hogy mennyi km garanciát írnak az akksira, mert pontosan tudják, hogy 8 év alatt úgysem tesz bele a felhasználók messze túlnyomó többsége 160 ezret, sőt a többség még 100-at, vagy 80-at sem. Írhatnának 500 ezres garanciát is, ha ott van mellette az időtartam korlátozás. Amúgy józan paraszti ésszel: a lítium akksik kb. 1000 töltési ciklus szoktak bírni. Az pedig szűk 100 ezer km a gyakorlati hatótávból számolva.
6. Már írta más is hogy az autó új árának olyan nagy hányadát képviseli az akkupakk, hogy nem éri meg cserélni., Ha tönkremegy az a gazdasági totálkár tipikus esete. Nem fogsz még egy pakkot berakni egy 8 éves kocsiba, ami önmagéban nem ér annyit, mint az akksi, mert kétséges, hogy ki tudod-e majd használni. Ennek megfelelően az autó használt piaci értéke a garancia lejáratakor közelít a nullához. Eleve nincs likvid piaca, de épp ésszel senki nem fogja megvenni használt akksival, 8 évesen. Viszont egy ugyanilyen korú és ugyanennyit futott benzinest még nagyjából az új ára 40 %-áért el tudsz adni.
7. Az átlag autótulajdonosok nem évi 3-4-szer mozdulnak ki 40-50 km-nél távolabbra, ahonnan már töltés nélkül nem érnének vissza, vagy tesznek meg városon belül ide-oda szaladgálva 80 km-nél többet, hanem jóval többször. Akinek csak évi pár ilyen alkalma akad, annak az autó is fölösleges. Ott a tömegközlekedés, vagy arra a nagyon kevés alkalomra a taxi.
8. Jelenleg nagyon kevés megfelelő teljesítményű töltő van. De még ha nagyságrenddel sűrűbben lennének, akkor is a leggyorsabb, kompromisszumos villámtöltés is alsó hangon fél óra, ami miatt az autó gyakorlati haszna elvész, ha menet közben tölteni kell. Igazából marad az otthoni éjszakai töltés. Na próbáld meg egy társasház mondjuk 3. emeleti lakásából hosszabbítóval megoldani! De még a családi házasoknál is jellemzően 16-24 amperes kismegszakítók vannak és nincs ipari áram. Elméletileg ez 3,5-5,2 kW töltőáramot tenne lehetővé, de ott már a leverés határán jár az automata. A gyakorlatban inkább 3,2-4,8 kW, ha semmi más nem megy az adott megszakítóról. Ha megy (márpedig szokott), akkor annak az éjszakai csúcsfogyasztását még le kell venni. Ez egy házikónál, egész estés töltéssel még nem jelent gondot, de ha az utcában rákap a nagy elektromos autó divatra és értelemszerűen mindenki ugyanakkor tölt, esetleg még nagyobb megszakítót is kér a gyorsabb töltés érdekében, akkor már az áramszolgáltató is elkezdhet aggódni.
9. Kb. olyan gyakran kell tölteni, mint a mai mobiltelefonokat. Kevés olyan mobil tulajdonos van, akinek nem okozott néhányszor bosszúságot, hogy elfelejtette tölteni, áramszünet volt, otthon hagyta vagy valahova eltette a töltőt, vagy bármi más okból nem töltötte fel lelkiismeretesen. Ha az autód nem megy az egy picivel nagyobb bosszúság, mintha a mobilod merül le. Egy benzinesnél ha feledékeny voltál, vésztartalékkal elgurulsz a legközelebbi kútig és pár perc alatt megoldod a problémát. Az elektromosnál viszont nem sokat ér, hogy gyorsan, 10 percre bedugod tölteni.

Az elektromos autó játékszer a gazdagok kezében a normál benzinesük, vagy dízelesük mellett. Addig jó, amíg kevés van belőlük, mert addig nem okoznak gondot a hálózatnak, nem befolyásolják az áram árát tömeges többlet fogyasztással. Majd ha valaki feltalálja az ugyanekkora tömeg mellett 5-ször ekkora kapacitású, 20-szor gyorsabban tölthető és töredék ennyibe kerülő akksit, akkor lesz miről beszélni. De akkor neki is állhatunk további paksi blokkok építésének. Egyenlőre azonban ez a veszély nem fenyeget.
 
M

molnibalage

Guest
Szinte semmi sem stimmel az adataiddal.
Az elektromos autó játékszer a gazdagok kezében a normál benzinesük, vagy dízelesük mellett. Addig jó, amíg kevés van belőlük, mert addig nem okoznak gondot a hálózatnak, nem befolyásolják az áram árát tömeges többlet fogyasztással. Majd ha valaki feltalálja az ugyanekkora tömeg mellett 5-ször ekkora kapacitású, 20-szor gyorsabban tölthető és töredék ennyibe kerülő akksit, akkor lesz miről beszélni. De akkor neki is állhatunk további paksi blokkok építésének. Egyenlőre azonban ez a veszély nem fenyeget.

Kb.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 832
57 785
113
Laiki

Olyan mennyiségű valótlanságot írtál le, hogy az már....

1. Az, hogy támogatással 7 millió a Nissan Leaf az igaz. Csak épp amikor elmegyek autót vásárolni és ki akarom számolni a hosszú távú megtérülést pont nem fog érdekelni, hogy miért 7 millió.... Ennyibe kerül, én ennyit fizetek érte és ehhez mérten nézem a többi lehetőséget!
2. A fogyasztásokat olyan hamisan adtad meg, amennyire csak lehet. A tökéletesen valótlan EU fogyasztási ciklus szerint eszik egy dízel autó 4-5 litert, csak ugyan ezen ciklus szerint a Leaf 11 kWh-t fogyaszt, vagyis 220 km-re elmegy a 24 kWh-s aksival.... Mind két adat baromság, ezért írtam fogyasztásra 6 litert a dízelnél, a Leafnél meg 15 kWh-t.
3. Amit a mély kisütésről írtál az megint hülyeség, ugyanis ezekben gyári mély kisütés ellenni védelem van. Vagyis amikor 0 km hatótávot ír az autó, akkor az aksiban még van delej csak nem engedi elhasználni, pont ezen okból.
4. Amit a valós megtehető km/évről írtál megint teljesen falsh. Ismerősöm ilyen járgánnyal taxizik és nem 8 000 km az éves futásteljesítménye....
5. Az akkumulátorra vonatkozó garancia arra vonatkozik, hogy 160 000 km és/vagy 8 év után még mindig az eredeti kapacitás 80%-át tudni fogja. Erre írásban garanciát vállalnak.
Ezek nem szar telefonaksik. Közel 2000 teljes töltési ciklust kibírnak mire teljesen tönkre mennek. Ez még a full pesszimista 100 km-s hatótávval is 200 000 km, de a gyári (nem reális) hatótáv értékkel meg 440 000 km :)
Szerintem a garanciát úgy számolták ki a gyárban, hogy 160 km-s hatótáv X 1000 töltési ciklus.

Szerintem maradjunk annyiban , hogy mindenki olyan autót vesz amilyet akar :)
 
M

molnibalage

Guest
Laiki

Olyan mennyiségű valótlanságot írtál le, hogy az már....

1. Az, hogy támogatással 7 millió a Nissan Leaf az igaz. Csak épp amikor elmegyek autót vásárolni és ki akarom számolni a hosszú távú megtérülést pont nem fog érdekelni, hogy miért 7 millió.... Ennyibe kerül, én ennyit fizetek érte és ehhez mérten nézem a többi lehetőséget!
Az a baj, hogy egy pillanatnyi támogatott áras modellt írsz le. Pontosan ez a baj a "hívőkkel" a szél és napenergiánál is. Nem értik meg, hogy ez a modell globálisan fenntarthatatlan, lásd német áramárat... Szóval tök jó, hogy most -2 millió az ár, de ha hirtelen 1 millió ember akarna így autót venni, akkor helló...

2. A fogyasztásokat olyan hamisan adtad meg, amennyire csak lehet. A tökéletesen valótlan EU fogyasztási ciklus szerint eszik egy dízel autó 4-5 litert, csak ugyan ezen ciklus szerint a Leaf 11 kWh-t fogyaszt, vagyis 220 km-re elmegy a 24 kWh-s aksival.... Mind két adat baromság, ezért írtam fogyasztásra 6 litert a dízelnél, a Leafnél meg 15 kWh-t.
Én úgy látom, hogy a villamos autóknál mért és nem katalógus adatokkal dolgozott. A különbség akkor,a hogy 10l/100 km esetén sem rúg labdába a villanyautó...

3. Amit a mély kisütésről írtál az megint hülyeség, ugyanis ezekben gyári mély kisütés ellenni védelem van. Vagyis amikor 0 km hatótávot ír az autó, akkor az aksiban még van delej csak nem engedi elhasználni, pont ezen okból.
Ez igaz lehet, de akkor a katalógusban szerinted melyik töltési adat van megadva? Egyébként ez a 20% is olyan, hogy ettől nem lesz jobb a vellanyautó...

/QUOTE]Szerintem maradjunk annyiban , hogy mindenki olyan autót vesz amilyet akar :)
Számottevő ember röhög a villanyautón és meg sem engedheti jelen állapotában.
 
T

Törölt tag 1711

Guest
Ha valami elektromos és működik akkor az a vasúton fog megjelenni először.

Konkrétan most tartunk a hibrid korszak csúcsán, általában induláskor használják az akkumulátorokat, így nincs szükség olyan hatalmas dízelmotorokra/villanymozdonnyal is be lehet csorogni felsővezeték nélküli helyekre (nálunk is lehet látni pl. Gysev-es Vectron-t, ott egy kisméretű dízelaggregátor tölti, ha jól emlékszem 15km-t bír mielőtt lemerül). Igaz itt a kerekek hajtása mindig is elektromos volt, egy-két hidraulikus tévelygést leszámítva, mint a nálunk is futó Bz-k.
+olvastam 1 hónapja egy marketing anyagot, asszem a németeknél épül "vezetékmentes" villamos, de ott is csak 2 megálló között nincs kifeszítve a drót, megálláskor feldobja az áramszedőt és felsővezetékről tölt/indul.
 

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 272
2 093
113
A frankó kis akkus kocsikkal mi lesz a használtpiacon? A zemberek többsége nem Rotschild, hogy egyik új autóból tántorogjon a másikba. 10 éves Leaf-hez új akkupakk mennyibe fog fájni? Sanszos, hogy szinte egy kocsi ára. Használtan pont a hülyék se fogják megvenni, megy mind a szemétbe, miközben egy nem túl széthajtott 10 éves benzines még jó eséllyel ugyanennyit el fog menni mielőtt a roncstelepre kerül.
Nekem most van egy 11 egy 21 meg egy 24 éves kocsim, mindhárom benzines és tiptop állapotban, fillérekrét tartom karban mindhármat, a legöregebb 21 éve megvan és 260000 km-el a háta mögött még mindig alig kell költeni rá.. Szeretném én látni, hogy ez miként lesz majd villanyéknál....
Vicces, ez a kérdés majd egy éve merült fel egy indexes tömegközlekedési topicban, akkor épp az elemes buszokról ment a vita. Gondolom azóta nem ment odébb a piac, így újrahasznosítom az ottani hsz-t.
- A személyautóknál a hibrid üzem 2000 óta elérhető a piacon, a Prius NiMH aksijai tíz éves használat alatt sem romlottak le a tesztek szerint. Szintén ugyanitt írják, hogy US$2,600 alatt lehet márkakereskedéstől új aksi szettet vásárolni - Ebayen 1000 és 1600 USD között vannak.
- Tesla Model S esetében lítiumos aksik vannak, ott a vételár mellé leszurkolt $12,000 nyomán 8 év múltán cserélik ki a 85 kWh aksikat újra. A lítiumos technológia mondjuk annyira nem jött be a Boeingnek a 787 Dreamliner-projekt elején, de egy busz csak nem repül olyan magasra. Illetve nem hallottam még arról, hogy egy Tesla megöngyulladta volna magát, míg a Ferrari erre hagyományos üzemanyaggal is képes.
 

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 272
2 093
113
Ha valami elektromos és működik akkor az a vasúton fog megjelenni először.

Konkrétan most tartunk a hibrid korszak csúcsán, általában induláskor használják az akkumulátorokat, így nincs szükség olyan hatalmas dízelmotorokra/villanymozdonnyal is be lehet csorogni felsővezeték nélküli helyekre (nálunk is lehet látni pl. Gysev-es Vectron-t, ott egy kisméretű dízelaggregátor tölti, ha jól emlékszem 15km-t bír mielőtt lemerül). Igaz itt a kerekek hajtása mindig is elektromos volt, egy-két hidraulikus tévelygést leszámítva, mint a nálunk is futó Bz-k.
+olvastam 1 hónapja egy marketing anyagot, asszem a németeknél épül "vezetékmentes" villamos, de ott is csak 2 megálló között nincs kifeszítve a drót, megálláskor feldobja az áramszedőt és felsővezetékről tölt/indul.
Az új csúcs a hidrogéncella. Legutóbbi Indóházban tudosítottak az Innotrans kiállításról. Az Alsom Coradia iLint motorvonata a tetején hurcolná a hidrogén tartályt és ebből állítaná elő az áramot. Kisebb forgalmú dízeles vonatokon olcsóbbnak mondják ezt a tyúkbél kihúzásánál. Én speciel nem annyira komálom, mert a teherszállításban ettől marad a dízel, másfelől el sem merem képzelni, mi történne egy ilyen szerelvénnyel (és az utasokkal/személyzettel) MÁV-szinvonalú "karbantartás" esetén. Továbbá ha jól emlékszem a DB is át akar építeni állomási tolatómozdonyokat hidrogénes üzemre (valami ilyesmit olvastam a klotyón).
A Last Mile funkciót ne keverjük ide, ott csak betesznek egy sima kis teljesítményű dízelt a villanymozdonyba, hogy iparvágányra betoláshoz ne kelljen bérelni vagy ott tartani tolatóst. Abban nincs különösebb rakétatudomány.
A hidraulikus meghajtást azért nem temetném, a nyugatnémetek még fővonali dízeleket is üzemeltettek. Manapság persze haldoklik a dízel-szegmens a kontinensen, így a komolyabb gyártók (Bombardier, Siemens) a villanymozdonyok platformjára építik a dízeleket is - lásd TRAXX DE ME. Ez utóbbi különöseb beteg, mert négy, egyesével lekapcsolható dízelmotort raktak bele - a szabályozható teljesítmény miatt.Tolatósnak és mellékvonali dízelnek meg teljesen jó a hidraulikus meghajtás.
 

notaricon

Well-Known Member
2016. január 7.
3 710
12 730
113
Vicces, ez a kérdés majd egy éve merült fel egy indexes tömegközlekedési topicban, akkor épp az elemes buszokról ment a vita. Gondolom azóta nem ment odébb a piac, így újrahasznosítom az ottani hsz-t.
- A személyautóknál a hibrid üzem 2000 óta elérhető a piacon, a Prius NiMH aksijai tíz éves használat alatt sem romlottak le a tesztek szerint. Szintén ugyanitt írják, hogy US$2,600 alatt lehet márkakereskedéstől új aksi szettet vásárolni - Ebayen 1000 és 1600 USD között vannak.
- Tesla Model S esetében lítiumos aksik vannak, ott a vételár mellé leszurkolt $12,000 nyomán 8 év múltán cserélik ki a 85 kWh aksikat újra. A lítiumos technológia mondjuk annyira nem jött be a Boeingnek a 787 Dreamliner-projekt elején, de egy busz csak nem repül olyan magasra. Illetve nem hallottam még arról, hogy egy Tesla megöngyulladta volna magát, míg a Ferrari erre hagyományos üzemanyaggal is képes.
A priust és hasonló társait ne keverjük ide, mert az akkuhasználat profilja, az akku mérete és az ára nagyban eltér egy tisztán villamos autóétól. A lényeg amit próbáltam megvilágítani az autó gazdaságos életciklusának végét az akkuk cseréjének ideje jelenti. Vajon ki fogja használtautó vásárlóként benyelni azt a kockázatot, hogy a levetett villanyautó akkuját hamarosan cserélni kell, kb annyiért amennyiért a kocsit megvette? Ezeket a kocsikat jó eséllyel az akkuval együtt fogják újrahasznosítani.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 832
57 785
113
Notaricon

1-2 éve utána néztem, hogy mennyi az új aksi egy Leafbe. 3 millió forint volt.
Egyik ismerősöm nemrég mondta milyen "jól" járt egy VW csoportos dízellel. Csak az alkatrészek ára a motorhoz 1 millió forint körül volt (befecskendezés, kettős tömegű lendkerék, vezérlés, leömlő+turbó..), és akkor még nem nyúltak a váltóhoz és a kuplunghoz, meg nem volt munkadíj :)
A javítás ebben az esetben csak azért nem került annyiba , mint a használt autó piaci értéke, mert 4 karikás emblémával ellátott járműről van szó, amiben ugyan az a motor van mint az olcsóbb VW-ben meg némelyik Skodában....

Szóval én itt sem érzem azt a hatalmas különbséget a modern hagyományos és az elektromos autók között. .(A régi szívó benzinesek képezik a kivételt)
Az más kérdés, hogy az elektromos autók 200-250 ezer km után valószínűleg tényleg mennek a zúzdába majd az újrahasznosítóba. Csak azt sajnálom, hogy a hazánkban nagyon népszerű német "roncsprémiumok" nem jutnak ugyan erre a sorsra!
 

notaricon

Well-Known Member
2016. január 7.
3 710
12 730
113
Notaricon

1-2 éve utána néztem, hogy mennyi az új aksi egy Leafbe. 3 millió forint volt.
Egyik ismerősöm nemrég mondta milyen "jól" járt egy VW csoportos dízellel. Csak az alkatrészek ára a motorhoz 1 millió forint körül volt (befecskendezés, kettős tömegű lendkerék, vezérlés, leömlő+turbó..), és akkor még nem nyúltak a váltóhoz és a kuplunghoz, meg nem volt munkadíj :)
A javítás ebben az esetben csak azért nem került annyiba , mint a használt autó piaci értéke, mert 4 karikás emblémával ellátott járműről van szó, amiben ugyan az a motor van mint az olcsóbb VW-ben meg némelyik Skodában....

Szóval én itt sem érzem azt a hatalmas különbséget a modern hagyományos és az elektromos autók között. .(A régi szívó benzinesek képezik a kivételt)
Az más kérdés, hogy az elektromos autók 200-250 ezer km után valószínűleg tényleg mennek a zúzdába majd az újrahasznosítóba. Csak azt sajnálom, hogy a hazánkban nagyon népszerű német "roncsprémiumok" nem jutnak ugyan erre a sorsra!
A józan ész utcájába a modern dízelekkel sem állnék be, mivel ott a megbízhatóságot és a tartósságot feláldozták egy álságos rendszer szerint működőkörnyeztvédelmi normák oltárán és létrehoztak egy nagyon drága, nagyon bonyolult technikát, amely hasonló megítélés alá esik már ma is a használt piacon, mint amit a használt villanyautókról írtam. Ha egy 10 éves, modern dízel befecskendezési rendszrét fel kell újítani, az jó esetben "csak" annyi, mint az egész autó piaci értéke, és akkor még nem beszéltünk az egyre gyakoribb automata váltókról, kettőstömegűről, kettős katalizátorról, blu-tec rendszerről, csillió szenzorról.
Az ésszerűség keretein belül maradva, egy hagyományos rendszerű, nem turbós benzines ma bárminél jobb választás, éves 25k km-nél nagyobb futásteljesítmény esetén meg egy teljesen hagyományos szívódízel (folkszvágenül: SDI).
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

bartinieffektus

Well-Known Member
2012. december 4.
1 149
357
83
Notaricon

1-2 éve utána néztem, hogy mennyi az új aksi egy Leafbe. 3 millió forint volt.
Egyik ismerősöm nemrég mondta milyen "jól" járt egy VW csoportos dízellel. Csak az alkatrészek ára a motorhoz 1 millió forint körül volt (befecskendezés, kettős tömegű lendkerék, vezérlés, leömlő+turbó..), és akkor még nem nyúltak a váltóhoz és a kuplunghoz, meg nem volt munkadíj :)
A javítás ebben az esetben csak azért nem került annyiba , mint a használt autó piaci értéke, mert 4 karikás emblémával ellátott járműről van szó, amiben ugyan az a motor van mint az olcsóbb VW-ben meg némelyik Skodában....

Szóval én itt sem érzem azt a hatalmas különbséget a modern hagyományos és az elektromos autók között. .(A régi szívó benzinesek képezik a kivételt)
Az más kérdés, hogy az elektromos autók 200-250 ezer km után valószínűleg tényleg mennek a zúzdába majd az újrahasznosítóba. Csak azt sajnálom, hogy a hazánkban nagyon népszerű német "roncsprémiumok" nem jutnak ugyan erre a sorsra!
ez nagyon típus függő.saját tapasztalom: honda accord, dizel, 290 ezer km alatt szíjat, feszítő görgőt, hidraulikus csövet cseréltem. mondjuk volt egy leömlő csere is, de azt garanciában megoldottam, mivel ez típus hiba. átlag 6 liter körul fogyaszt.az olajon (5w-30) és szűrőkön kívül a motorhoz még nem nyúltam hozzá.a futómű kopó alkatrészeit nem szamítva, semmivel sem kerül többe, mint egy mini benzines.az asszony 3-as mazdája fogyaszt úgy 9-10 litert ugyanazon az ingázós útvonalon. a fogyasztásbeli különbség már 2x visszahozta a honda árát, nem beszélve arról, hogy a mazdán már volt motorfelújítás 250 ezernél. én szkeptikus vagyok, hogy a villany kocsi ezzel versenyezni tudna. ellenben egy lexus hibridet eltudok képzelni, mint alternatíva.
 
  • Tetszik
Reactions: Luthero