Energiagazdálkodás, energiabiztonság, villamosenergia-termelés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

M

molnibalage

Guest
250k fölött már sűrűbben fognak jönni a problémák, de attól ez lehet egy jól sikerült típus jól sikerült példánya és valószínűleg vigyázott is rá. Sok cég eladja az amortizáció lejártával a kocsit az alkalmazottnak semmipénzért, cserébe motiválva van az emberke, hogy vigyázzon rá azalatt a 3-5 év alatt.
Skoda Octavia. Semmi extra. Nálunk is meg lehet venni a céges járgányt, de asszem nem csak azé akié. Mivel pár éve már a szakágvezérektől is elvették ennél fogva ennek már nincs jelentősége.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 149
59 801
113
Molni

A mai autók fényezése és a belterük minősége nagyon jó. Az más kérdés, hogy motorikusan 200-250 ezer kilométernél nem bírnak többet mechanikusan normál használat mellet. (A 90% autópálya nem tipikus felhasználói profil, mert a mellet vagy kétszer ennyit bírnak)
Nem állítom, hogy nincs olyan autó ami nem bír ennél többet (például az S mercik még mindig kibírnak 400-500 ezret), de alapvetően a legtöbb kocsinál ennyi km után lényegében minden rossz lesz.
A váltóban a fogaskerekek felülete teljesen lekopik, a sok fémreszelék sem tesz jót a váltónak, a turbófeltöltő és a leömlő ennyi km után általában cserélendő, akárcsak a katalizátor vagy a részecske szűrő. A kettős tömegű lendkerékről nem is beszélve. Ezek önmagukban több százezer forintos tételek még egy középkategóriás autónál is. 250 ezer után meg lényegében mindent cserélni kell, ami egy összegben a munkadíjjal együtt milliós tétel!
És mire idáig eljut is egy csomó pénz a fenntartása a sok fogyó alkatrész miatt. Féktárcsák, betétek, a futómű alkatrészei (mert jó állapotú útjaink vannak) , a különböző szűrők (levegő, motorolaj, üzemanyag...) a pumpák (víz, olaj..) a vezérlés, gyújtótrafók, gyertyák stb...
Egy szó mint száz, alkatrészek szempontjából egy mai modern autó fenntartása horror összeg alkatrész oldalról a elektromos autóval összehasonlítva.


Emel

A mai töltési idők mellet az elektromos autó nem hosszú útra való ez egyértelmű szerintem is.
 
M

molnibalage

Guest
Molni

A mai autók fényezése és a belterük minősége nagyon jó. Az más kérdés, hogy motorikusan 200-250 ezer kilométernél nem bírnak többet mechanikusan normál használat mellet. (A 90% autópálya nem tipikus felhasználói profil, mert a mellet vagy kétszer ennyit bírnak)
Nem állítom, hogy nincs olyan autó ami nem bír ennél többet (például az S mercik még mindig kibírnak 400-500 ezret), de alapvetően a legtöbb kocsinál ennyi km után lényegében minden rossz lesz.
A váltóban a fogaskerekek felülete teljesen lekopik, a sok fémreszelék sem tesz jót a váltónak, a turbófeltöltő és a leömlő ennyi km után általában cserélendő, akárcsak a katalizátor vagy a részecske szűrő. A kettős tömegű lendkerékről nem is beszélve. Ezek önmagukban több százezer forintos tételek még egy középkategóriás autónál is. 250 ezer után meg lényegében mindent cserélni kell, ami egy összegben a munkadíjjal együtt milliós tétel!
És mire idáig eljut is egy csomó pénz a fenntartása a sok fogyó alkatrész miatt. Féktárcsák, betétek, a futómű alkatrészei (mert jó állapotú útjaink vannak) , a különböző szűrők (levegő, motorolaj, üzemanyag...) a pumpák (víz, olaj..) a vezérlés, gyújtótrafók, gyertyák stb...
Egy szó mint száz, alkatrészek szempontjából egy mai modern autó fenntartása horror összeg alkatrész oldalról a elektromos autóval összehasonlítva.


Emel

A mai töltési idők mellet az elektromos autó nem hosszú útra való ez egyértelmű szerintem is.
15-20% autópályánál nem volt több.

Azt sem vágom, hogy mitől horror egy hagyományos autó fenntartásában. Talán nincs az elektromos autóban kopó alkatrész...?:confused::eek:
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Emel

A mai töltési idők mellet az elektromos autó nem hosszú útra való ez egyértelmű szerintem is.
Márpedig ugye az emberek többsége manapság sem az utca végére vagy a szomszéd utcai boltba indul el kocsival. Az meg egy elenyésző létszám talán még egész Európában összesen is, akik bevásárláshoz, helyi rövid utakhoz fenn tudnak tartani egy villanyautót is, meg hosszabb utakra egy hagyományosat is.
 

papajoe

Well-Known Member
2016. február 21.
17 198
57 475
113
Nyissatok egy autó kopás topikot :D ,tök jó elemzések vannak itt,atom vs zöld kérdéskörben,kit érdekelnek az autók?
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 149
59 801
113
Molni

Az elektromos autóban jóval kevesebb a kopó alkatrész. A legtöbben nincs nyomatékváltó, a kuplung is sokkal kevésbé használódik, a fékezés nagy részét maga az elektromos motor végzi (generátor módba kapcsol) ami miatt harmad annyira kopik a hagyományos tárcsa fék, mint a hétköznapi kocsikban.
Az akkumulátor gondozás mentes, akárcsak a vezérlés és más alkatrészek. Ezekre általában 6-8 év vagy 150-160 ezer km garanciát adnak a gyártók. Ilyenkor az akkumulátorok legalább elérik az újkori tárolási teljesítményük 80%-át. Gyakorlatilag a mai elektromos autók meghajtó rendszere ugyan úgy kibír 200-250 ezer km-t , mint a hagyományos autóké.
Igaz a felfüggesztést itt is tönkre teszik a magyar utak :-(

Emel

Én nem tudom, hogy az emberek többsége mit csinál, de akik ezt kutatják az USA-ban és Európában azt mondják, hogy egy átlagos felhasználó az autójával nem megy 60 km-nél többet egy nap. Egy Nissan Leaf gyakorlatilag 160 km-t is tud valós körülmények között. De egy újabb típus, mint az Opel Ampera-E elvileg 400 km-t is tud. (Ami gyakorlatilag inkább 300 km)
Akinek valamiért ennél több kell , az gondolom marad a hagyományos autónál.
http://www.vezess.hu/hirek/2016/09/13/400-km-egy-feltoltessel-maratonista-lesz-az-opel-ampera-e/
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Emel

Én nem tudom, hogy az emberek többsége mit csinál, de akik ezt kutatják az USA-ban és Európában azt mondják, hogy egy átlagos felhasználó az autójával nem megy 60 km-nél többet egy nap. Egy Nissan Leaf gyakorlatilag 160 km-t is tud valós körülmények között. De egy újabb típus, mint az Opel Ampera-E elvileg 400 km-t is tud. (Ami gyakorlatilag inkább 300 km)
Akinek valamiért ennél több kell , az gondolom marad a hagyományos autónál.
http://www.vezess.hu/hirek/2016/09/13/400-km-egy-feltoltessel-maratonista-lesz-az-opel-ampera-e/
Tudom, hogy vannak nagyon okos emberek, akik azt is megmondják rólam, amit még én sem tudok! :) :)
DE!! Ha csak évente háromszor-négyszer indul az átlagautós olyan hosszú útra, amire nem jó a villanyautó (de az a három-négy biztos!), akkor az ÁTLAGAUTÓSNAK telni fog külön villanyautóra a napi szaladgáláshoz, meg egy másikra külön a negyedévente egy hosszabb útjára?! És megérné ez szerinted anyagilag vagy bármilyen más szempontból, még ha valahogy telne is rá?!
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 149
59 801
113
Emel

Évi 3-4 hosszú útra nem szoktak autót venni, inkább bérelnek.
Most nyáron segítettem ismerőséknek költözni, két családi házból egy nagyobba. Volt ott cucc rendesen. Mivel senkinek sem volt nagy rakterű kisteherautója így béreltünk egyet.
Senki sem vesz magának azért egy kisteherautót, hogy aztán évente 1-2 alkalommal használja.
Szerintem ugyan ez a helyzet a hosszú távú utak vs. elektromos autóknál is. Ha évente csak néhányszor akarsz messzire menni akkor megéri bérelni egy erre alkalmas autót. Hétköznap meg használni a saját elektromosat. Szerintem.
 
  • Tetszik
Reactions: fulcrum11
M

molnibalage

Guest
Emel

Évi 3-4 hosszú útra nem szoktak autót venni, inkább bérelnek.
Most nyáron segítettem ismerőséknek költözni, két családi házból egy nagyobba. Volt ott cucc rendesen. Mivel senkinek sem volt nagy rakterű kisteherautója így béreltünk egyet.
Senki sem vesz magának azért egy kisteherautót, hogy aztán évente 1-2 alkalommal használja.
Szerintem ugyan ez a helyzet a hosszú távú utak vs. elektromos autóknál is. Ha évente csak néhányszor akarsz messzire menni akkor megéri bérelni egy erre alkalmas autót. Hétköznap meg használni a saját elektromosat. Szerintem.
Csak egy nagyon távoli hipotetikus jövőt nézve...
A vellanyautóban nem kell kuplungolni, a másikban meg igen... Akkor külön jogsit is kell majd csinálni...? Kicsit kezd sok lenni a párhuzamos pluszköltség...
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 149
59 801
113
Molni

Az USA-ban is majd minden személyautó automata. Ha jól emlékszem az új 5-ös BMW-ből már nem is készül kézi váltós. Számomra úgy néz ki, hogy a nyugati világban egyre nagyobb teret hódít az automata váltó és az így biztosított kényelem. Én vezettem kézi és automata váltós autót is és számomra mind kettő megfelelő volt. (mindkettőnek van előnye és hátránya is)
Nem tudom, hogy az autós oktatásba ez hogyan fog átszivárogni idővel, de nem lepődnék meg azon ha 20 éven belül minden új autó automata lenne.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 792
31 616
113
Emel

Évi 3-4 hosszú útra nem szoktak autót venni, inkább bérelnek.
Most nyáron segítettem ismerőséknek költözni, két családi házból egy nagyobba. Volt ott cucc rendesen. Mivel senkinek sem volt nagy rakterű kisteherautója így béreltünk egyet.
Senki sem vesz magának azért egy kisteherautót, hogy aztán évente 1-2 alkalommal használja.
Szerintem ugyan ez a helyzet a hosszú távú utak vs. elektromos autóknál is. Ha évente csak néhányszor akarsz messzire menni akkor megéri bérelni egy erre alkalmas autót. Hétköznap meg használni a saját elektromosat. Szerintem.
A jelenlegi árakkal elektromos autót annak is kétséges megvenni, aki csak városban használja. Egy inkább városi, benzines (használt) kisautó ami még ugyaannyit elmegy, mint az elektromos autód, kb kevesebbe kerűl, mint egy új li-po aku bele. Az adókedvezmény nem sok amit kapsz rá, legalábbis nálunk, ellenben a benzines kisautóval évente 4x el tudsz menni hosszúba is és megspórolod az autóbérlést is. A fogyasztásbeli költségekben levő különbség kellene kihozza az árát, csak az a baj, hogy városi autóként nem fogsz te annyit menni vele.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Emel

Évi 3-4 hosszú útra nem szoktak autót venni, inkább bérelnek.
Most nyáron segítettem ismerőséknek költözni, két családi házból egy nagyobba. Volt ott cucc rendesen. Mivel senkinek sem volt nagy rakterű kisteherautója így béreltünk egyet.
Senki sem vesz magának azért egy kisteherautót, hogy aztán évente 1-2 alkalommal használja.
Szerintem ugyan ez a helyzet a hosszú távú utak vs. elektromos autóknál is. Ha évente csak néhányszor akarsz messzire menni akkor megéri bérelni egy erre alkalmas autót. Hétköznap meg használni a saját elektromosat. Szerintem.
Újra csak megkérdem, szerinted melyik az OLCSÓBB megoldás: EGY középkategóriás benzines autó mindenre (átlagautós napi 60 km+évi 3-4 jóval hosszabb út), vagy EGY villanyautó + hosszabb utakra autóbérlés?! Számolj nulláról, tehát nincs semmilyen kocsim, de valamilyen kell. Így ne hagyd ki a számításból a vételárat sem, meg azt se, hogy jelenleg nincs mivel otthon töltenem a villanyautómat (tehát ez is + költség lenne), benzinkút meg 10km-en belül 6 (hat) is van, viszont ráadásul nincs a környéken szervíz ahol egy villanyautóval a körbecsodáláson kívül másra is képesek lennének.
 
M

molnibalage

Guest
Újra csak megkérdem, szerinted melyik az OLCSÓBB megoldás: EGY középkategóriás benzines autó mindenre (átlagautós napi 60 km+évi 3-4 jóval hosszabb út), vagy EGY villanyautó + hosszabb utakra autóbérlés?! Számolj nulláról, tehát nincs semmilyen kocsim, de valamilyen kell. Így ne hagyd ki a számításból a vételárat sem, meg azt se, hogy jelenleg nincs mivel otthon töltenem a villanyautómat (tehát ez is + költség lenne), benzinkút meg 10km-en belül 6 (hat) is van, viszont ráadásul nincs a környéken szervíz ahol egy villanyautóval a körbecsodáláson kívül másra is képesek lennének.
Az hagyján, de amint az autók számottevő rásze áramot fog tankolni, akkor a költségvetési lyuk kitöltésére sanoszosan a kocsiba töltött áram a végén még jövedéki termék lesz...
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 792
31 616
113
Az hagyján, de amint az autók számottevő rásze áramot fog tankolni, akkor a költségvetési lyuk kitöltésére sanoszosan a kocsiba töltött áram a végén még jövedéki termék lesz...
Így van, és ha sunyiba másik konnektorról töltöd, hogy kikerüld az üzemanyag jövedéki adóját, akkor megb*sznak az adóhatóságnál, mint aki használt sütőolajat önti a régi diesel autójába és azzal jár.
 
T

Törölt tag 1711

Guest
Molni

Az USA-ban is majd minden személyautó automata. Ha jól emlékszem az új 5-ös BMW-ből már nem is készül kézi váltós. Számomra úgy néz ki, hogy a nyugati világban egyre nagyobb teret hódít az automata váltó és az így biztosított kényelem. Én vezettem kézi és automata váltós autót is és számomra mind kettő megfelelő volt. (mindkettőnek van előnye és hátránya is)
Nem tudom, hogy az autós oktatásba ez hogyan fog átszivárogni idővel, de nem lepődnék meg azon ha 20 éven belül minden új autó automata lenne.

Már beszivárgott. Nálunk pl. B1 kategóriás jogosítványt olyan kap aki automatán tanult, de ő csak automatát vezethet!
 

akagi

Well-Known Member
2015. január 16.
1 688
246
83
Már beszivárgott. Nálunk pl. B1 kategóriás jogosítványt olyan kap aki automatán tanult, de ő csak automatát vezethet!
Valamikor a nyolcvanas évek végén, és a kilencvenes évek elején taxiztam Ferihegyen. Magyarra lefordítva hiéna voltam, de ez messze nem feledi a valóságot, de most ez nem lényeg! (Mellesleg, állandó belépőm volt a rep'tér belső területére. Ha valaki, tisztában van a fehér, zöld és a piros felfestések jelentőségével...!).
Jön az amerikai, és a bérelt BMV-t egyesben megküldte, mert nem tudta, hogy kell a manuális váltót kezelni! Pár kőrt kellett vele menni, mire aránylag megszokta. De, szentségelt, hogy milyen szar a Magyarországon bérelt kocsi.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 149
59 801
113
Nem akarok nagyon offolni, de akkor számoljunk!

Induljunk ki abból, hogy olyan autókat hasonlítunk össze amikre hasonlóak a garancia feltételek.
Kia Ceed= 7 év 150 000 km
Nissan Leaf= Magára az autóra 5 év 100 000 km, az akkumulátorra 8 év 160 000 km
Ár:
Kia Ceed 1.6 CRDI LX (fapad) akciós ár 4.9 millió. +0.5 milliós automata váltó így a végösszeg 5.4 millió forint.
Nissan Leaf 24 kWh (alapból automata): 7 millió forint
Fogyasztás:
Kia Ceed: 6 liter dízel/100 km
Nissan Leaf: 15 kWh/100 km

Számolás:
150 000 km üzemanyag költségei:
Kia Ceed: 9000 liter dízel X 360 Ft (ennyi az aktuális ár) = 3 240 000 Ft
Nissan Leaf: 22 500 kWh X 40 Ft (átlagos áram ár) = 900 000 Ft
Végösszeg:
Kia Ceed: 5.4+3.2=8.6 milliós forint 150 000 km-re.
Nissan Leaf: 7+0.9=7.9 millió forint 150 000 km-re.

És ebben még nincs benne, hogy a szerviz költségek terén mennyivel olcsóbb a Nissan Leaf.
Árlinkek:
http://kiawallis.hu/images/kia-adatok/ceed/kia-ceed-arlista.pdf
https://www.nissan-cdn.net/content/dam/Nissan/hu/brochures/Pricelists/LEAF_HU.pdf
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd
M

molnibalage

Guest
Nem akarok nagyon offolni, de akkor számoljunk!

Induljunk ki abból, hogy olyan autókat hasonlítunk össze amikre hasonlóak a garancia feltételek.
Kia Ceed= 7 év 150 000 km
Nissan Leaf= Magára az autóra 5 év 100 000 km, az akkumulátorra 8 év 160 000 km
Ár:
Kia Ceed 1.6 CRDI LX (fapad) akciós ár 4.9 millió. +0.5 milliós automata váltó így a végösszeg 5.4 millió forint.
Nissan Leaf 24 kWh (alapból automata): 7 millió forint
Fogyasztás:
Kia Ceed: 6 liter dízel/100 km
Nissan Leaf: 15 kWh/100 km

Számolás:
150 000 km üzemanyag költségei:
Kia Ceed: 9000 liter dízel X 360 Ft (ennyi az aktuális ár) = 3 240 000 Ft
Nissan Leaf: 22 500 kWh X 40 Ft (átlagos áram ár) = 900 000 Ft
Végösszeg:
Kia Ceed: 5.4+3.2=8.6 milliós forint 150 000 km-re.
Nissan Leaf: 7+0.9=7.9 millió forint 150 000 km-re.

És ebben még nincs benne, hogy a szerviz költségek terén mennyivel olcsóbb a Nissan Leaf.
Árlinkek:
http://kiawallis.hu/images/kia-adatok/ceed/kia-ceed-arlista.pdf
https://www.nissan-cdn.net/content/dam/Nissan/hu/brochures/Pricelists/LEAF_HU.pdf
Az én kérdésem csak az, hogy képes -e fizikailag kihasználható lenni ez villanyautóval? Bírja az akksi annyi, hogy évi 200 napos napi 100 km-et menjd vele...? Mert a bibi pont az, hogy ingázásban ennyi km-et nem teszel bele még céges autóba sem. A főnököm autóájba 5-6 év alatt került 200k, mert bejárásokra is kell menni. Azok meg sokszor alsó hangon 200km oda vissza és úgy sem jön ki ez.
 
T

Törölt tag 1711

Guest
Kia Ceed: 6 liter dízel/100 km
Nissan Leaf: 15 kWh/100 km

Ha egy 1.6-os dízel 6l-t eszik átlagban az azt jelenti, hogy a tulaj 4-esben száguldozik 130-cal...
Nekem a 1.4 D4D Toyota és a 1.7 TD Astra megvan nyáron 4,5-5 között, télen is autópályán van 6 körül.

Eddig volt egy indítómotor felújítás a Yaris-ban 150k-nál, az Opel meg már 330k fölött jár, a motorban minden gyári...

Az elektromos autók jelenleg csak azoknak a sznoboknak jók, akik azzal be tudnak kocsikázni az elővárosból a munkahelyükre meg este vissza. Így nyugodtan fel tudják tölteni két használat között.

Az újratöltési ciklusok gyakoriságát és idejét is bele lehetne számolni a képletbe, hiszen az idő pénz. :p