Energiagazdálkodás, energiabiztonság, villamosenergia-termelés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 769
17 874
113
Előre figyelmeztetlek, hogy vérnyomásnövelésre alkalmas.
Megnéztem... Ez a gyerek nagyon süsü. Aszódi érvei valahogy leperegtek.

Más. Itt kint a zōdek a migrációs agymenésükön felül a szénnel is le akarnak számon, mert ez környezetszennyezō (ezzel valahol egyet is tudnék érteni..), ezért tovább zöldberuházás és több biomasszát, bioetalont követelnek. Na ezeket nagyon szívesen látnám a Bundestag-on kívül, kerítések mögött összezárva az istápoltjaikkal és a hazai követōikkel...
 
T

torsen

Guest
Megnéztem... Ez a gyerek nagyon süsü. Aszódi érvei valahogy leperegtek.

Más. Itt kint a zōdek a migrációs agymenésükön felül a szénnel is le akarnak számon, mert ez környezetszennyezō (ezzel valahol egyet is tudnék érteni..), ezért tovább zöldberuházás és több biomasszát, bioetalont követelnek. Na ezeket nagyon szívesen látnám a Bundestag-on kívül, kerítések mögött összezárva az istápoltjaikkal és a hazai követōikkel...

Bioetalon? Németországban? "Tiszta fajú árja, északi típus, ellenségeivel szemben könyörtelen"....(A tavasz 17 pillanata rövid részlete, Both Béla hangján előadva)

Bocs, nem tudtam kihagyni...:):):):)
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek

laiki

Well-Known Member
2013. május 23.
3 931
13 269
113
Az nem tudom, de ha 400-500 milliárdok repkednek, akkor lehet, hogy van létjogosultsága. Nem vagyok tájépítész, csak gondolkodom a lehetōségeken.

Ha most azt mondanàm, hogy legyen az egész rendszernek a hōteljesítménye 75GW (nagyon konzervatív) és csak 1 fokot melegedhet a víz, akkor ez kb. 18ezer köbméter víz, ez elfér egy 100x60x3-as medencében. Ez 6000 négyzetméter... Csináljanak 3 ilyen medencét a biztonság kedvéért a megfelelō keringetōrendszerrel, nem egy stellerator-t kell megépíteni. Ennek a rendszernek csak a kisegítés lenne a feladata, amikor kevés a víz...

Tényleg nem értem ezt a csókát.

A két új blokkra 2,4 GW az elektromos csúcsteljesítmény. 37 % a hatásfok. 6,5 GW a hőteljesítmény, amiből 4,1 GW nem alakul át árammá, így ennyivel kell hűtés ügyileg valamit kezdeni. Tehát nem 75 GW. Viszont az is igaz, hogy a 75 GW hő 18 ezer m3 vizet másodpercenként melegítene 1 fokkal, tehát egy ilyen kicsi tározóban a vizet gyorsan felforralná.

Persze ha a vizet a Dunából veszünk ki és oda is eresztjük vissza, akkor rendben van. A valós, 4,1 GW hőelvonással számolva elég 976 m3/s vízkivétel az egy fokos melegedéshez. És nem is 1 fokot melegszik a valóságban a víz, hanem többet. A Duna általában nyáron sem nagyon melegszik 25 fok fölé. Az élővilág szempontjából kb. 33 fokos vizet nem veszélyes még vissza ereszteni, így 8 fokos hőlépcsővel 122 m3/s vízkivétel is elég. Ez a tervezési érték.

A Duna vízhozama Paksnál átlagosan közel 2300 m3/s. Kisvíznél is jellemzően 1000 m3/s felett marad. Extrém kisvíznél 600-700 m3/s ig is csökkenhet, de ez több évtizedenként egyszer, rövid időre előforduló helyzet. 1947-ben 680 m3/s volt a negatív rekord. Az utóbbi 40 évben pedig a 2003-as minimum volt a legkisebb 900 m3/s értékkel. Az 1000 m3/s alatti érték tényleg igen ritka. Ráadásul nem esik egybe a magas vízhőmérséklettel. Önmagában az 1000 m3/s alatti vízhozamnak ezrelék alatti az esélye a mérések szerint. A 25 fok feletti vízhőmérsékletnek is önmagában 3 ezreléknél kevesebb. A kettő együttállásának bőven 0,01 % alatti. Még egy pesszimistán stresszelt helyzetben is csak 0,02 % az esélye az ilyen együttállásnak.

A 9. oldalon található az együttállási táblázat:
http://www.paks2.hu/hu/Dokumentumtarolo/DDKTF_3.hiánypótlás.pdf

Egész egyszerűen azért nem építenek drága kisegítő hűtési megoldást, mert olyan kicsi az esélye annak, hogy a Duna hűtés szempontjából szűk keresztmetszetet jelentsen (évtizedenként összesen 1-2 óra nagyon pesszimista feltételezéssel), hogy erre az időszakra sok nagyságrenddel olcsóbb a teljesítmény korlátozása, mint a kisegítő hűtés megépítése.

Persze Jávor Benedek és elvbarátai színvonalán az ilyen alapvető, általános iskolás fizikai, matematikai és közgazdasági összefüggések megértése nem várható el.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 464
63 966
113
A villanyautózásról. Nyilván látszik, hogy a jelenlegi infrastruktúrával képtelenség lesz kiszolgálni azt az egyidejű töltésmennyiséget, ami konkurálni akar azzal, hogy jelenleg, akár ebben a percben hány ember tölti meg autóját fosszilis üzemanyaggal arra a 600-800km-re, amit a legjobb esetben is max 40%-os termikus hatásfokú belső égésű motorral hajtott autójával meg kíván tenni. És ugye ez a tankolási idő kb 2-5 perc csupán. Ahogy fejlődik az akksitechnika, javul a kapacitás és a töltési idő is, de ez inkább csak ront a helyzeten, mert a hálózat leterheltségére van rossz hatással. Tehát a villanyautózás alapvető kereteit kell átszabni.
Akksicsere, szigetüzemű lokális akkutöltő parkok, a gyorscsere mellett a jelenleginél számottevően nem gyorsabb köztes töltés a közös hálózatról, útközbeni tölthetőség, stb, stb.

Mert a villanyautó minden paraméterében jobb, mint a belsőégésű termikus gépek kicsit hosszúra nyúlt, de annál alacsonyabb hatásfokú szükségalkalmazása. Vegyük akár a példaként hozott villanykamiont, mint alapvetően nyomatékigényes műfajt. Egy turbodízel kamion motorja a teherrel megpakolt meginduláskor fogyasztja a legtöbbet, mikor a nagy főtengelyfordulatból a nagyon sok fokozatú nyomatékváltóművel (leánykori nevén sebváltó) nagy nyomatékot csinálnak, hogy az a dög meginduljon. Ugyanez emelkedőn mégrosszabb, hegyen, magasban a legroszzabb.

A villanymotor nem ilyen. A motortengely elforgásakor már megvan a maximális nyomaték, a fordulatszámmal innentől egyenletesen nő a teljesítmény. Mindez ráadásul független a környezeti atmoszféra hőmérsékletétől és nyomásától. Szóval, ha valahol igazán van értelme, akkor az a teherfuvarozás, lás villanymozdony. Amúgy az áramszedős kamion se hülyeség, volt is ilyen teherautó a Szovjetúnióban...
 

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 272
2 093
113
A villanyautózásról. Nyilván látszik, hogy a jelenlegi infrastruktúrával képtelenség lesz kiszolgálni azt az egyidejű töltésmennyiséget, ami konkurálni akar azzal, hogy jelenleg, akár ebben a percben hány ember tölti meg autóját fosszilis üzemanyaggal arra a 600-800km-re, amit a legjobb esetben is max 40%-os termikus hatásfokú belső égésű motorral hajtott autójával meg kíván tenni. És ugye ez a tankolási idő kb 2-5 perc csupán. Ahogy fejlődik az akksitechnika, javul a kapacitás és a töltési idő is, de ez inkább csak ront a helyzeten, mert a hálózat leterheltségére van rossz hatással. Tehát a villanyautózás alapvető kereteit kell átszabni.
Akksicsere, szigetüzemű lokális akkutöltő parkok, a gyorscsere mellett a jelenleginél számottevően nem gyorsabb köztes töltés a közös hálózatról, útközbeni tölthetőség, stb, stb.

Mert a villanyautó minden paraméterében jobb, mint a belsőégésű termikus gépek kicsit hosszúra nyúlt, de annál alacsonyabb hatásfokú szükségalkalmazása. Vegyük akár a példaként hozott villanykamiont, mint alapvetően nyomatékigényes műfajt. Egy turbodízel kamion motorja a teherrel megpakolt meginduláskor fogyasztja a legtöbbet, mikor a nagy főtengelyfordulatból a nagyon sok fokozatú nyomatékváltóművel (leánykori nevén sebváltó) nagy nyomatékot csinálnak, hogy az a dög meginduljon. Ugyanez emelkedőn mégrosszabb, hegyen, magasban a legroszzabb.

A villanymotor nem ilyen. A motortengely elforgásakor már megvan a maximális nyomaték, a fordulatszámmal innentől egyenletesen nő a teljesítmény. Mindez ráadásul független a környezeti atmoszféra hőmérsékletétől és nyomásától. Szóval, ha valahol igazán van értelme, akkor az a teherfuvarozás, lás villanymozdony. Amúgy az áramszedős kamion se hülyeség, volt is ilyen teherautó a Szovjetúnióban...
Citylogisztikában még értem is, de távolsági terhesnél nem egyszerűbb hibridet építeni? Vagy feltolni az egészet vasútra...
 
  • Tetszik
Reactions: misinator
M

molnibalage

Guest
Citylogisztikában még értem is, de távolsági terhesnél nem egyszerűbb hibridet építeni? Vagy feltolni az egészet vasútra...
Az utolsó mondatban van a lényeg. Egyszerűen a point to point szállítási modell fenntarhatatlan a fenntarható fejlődés szót dúdolgatva. Vicc, hogy kamionok fuvaroznak mindent akár 2000 km-es távolságba is ahelyett, hogy vasúton menne a szállítás és az utolsó 200 km-en gurulna a teherautó.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 841
31 000
113
Az utolsó mondatban van a lényeg. Egyszerűen a point to point szállítási modell fenntarhatatlan a fenntarható fejlődés szót dúdolgatva. Vicc, hogy kamionok fuvaroznak mindent akár 2000 km-es távolságba is ahelyett, hogy vasúton menne a szállítás és az utolsó 200 km-en gurulna a teherautó.
Lehet ha vicc, csak beteszel a képletbe még egy tényezőt amihez igazodnod kell. Ha műszaki vagy egyéb ok miatt késik a pakolás pár órát, akkor a vonatod elment, és vele a díja is, mert a lefoglalt vagon árát vissza nem adják. Mondhatod, hogy ha a kamionos hibája (pl elszállt a turbó és 4 óra mire kicserélik) akkor fizesse ki ő, de késések gyakran történnek és emiatt felárat kellene elkérjen, mert a néha elmenő vonatját is ki kell fizesse valamiből. Ha az árut szállíttató miatt megy el a vonat (mert a csomagolás felvesz még 3 órát) akkor is mondhatnád, hogy akkor fizesse ki ő a vonat díját, csak épp legközelebb mást hívna, olyant aki tudja, hogy nem baszódik ha megcsúszik a pakolás pár órával. A nyugat-európai vasúti teherszállítás díja sem hiszem, hogy olyan nagyon olcsó lenne, a személyvonaton utazók legalábbis sok nyugati országban köpködnek, hogy milyen qrva drága vonatozni, akkor meg a teherszállítás sem lehet annyira olcsó.
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg
M

molnibalage

Guest
Lehet ha vicc, csak beteszel a képletbe még egy tényezőt amihez igazodnod kell. Ha műszaki vagy egyéb ok miatt késik a pakolás pár órát, akkor a vonatod elment, és vele a díja is, mert a lefoglalt vagon árát vissza nem adják. Mondhatod, hogy ha a kamionos hibája (pl elszállt a turbó és 4 óra mire kicserélik) akkor fizesse ki ő, de késések gyakran történnek és emiatt felárat kellene elkérjen, mert a néha elmenő vonatját is ki kell fizesse valamiből. Ha az árut szállíttató miatt megy el a vonat (mert a csomagolás felvesz még 3 órát) akkor is mondhatnád, hogy akkor fizesse ki ő a vonat díját, csak épp legközelebb mást hívna, olyant aki tudja, hogy nem baszódik ha megcsúszik a pakolás pár órával. A nyugat-európai vasúti teherszállítás díja sem hiszem, hogy olyan nagyon olcsó lenne, a személyvonaton utazók legalábbis sok nyugati országban köpködnek, hogy milyen qrva drága vonatozni, akkor meg a teherszállítás sem lehet annyira olcsó.
Mefogalmazom másképpen. Nevetséges elvárás az, hogy olyan áruszállítási időket várunk el minden térn, mint a point to point modellel. Lehet csinálni, csak a környezetterhelése burtális....
 

notaricon

Well-Known Member
2016. január 7.
3 710
12 730
113
Mefogalmazom másképpen. Nevetséges elvárás az, hogy olyan áruszállítási időket várunk el minden térn, mint a point to point modellel. Lehet csinálni, csak a környezetterhelése burtális....
Ilyen esetben a grammra, secre kimért just-in-time termelési rendszereket érezhetően vissza kellene venni és újra be kellene vezetni a helyi készletgazdálkodást és helyszíni logisztikát, aminek a csúnya tőkés bácsik meg nénik nem nagyon örülnének, mivel azonban igencsak ragaszkodnak a jól megszokott profitrátához, ezért emelni fognak ahogy a fuvarozók is emelnek a vasúti szállítás pluszköltségei miatt, ami persze megint csak a termék árában lesz benne. A magam részéről üdvözölném ha akár ezen az áron de végre felkerülne kötött pályára a távolsági áruszállítás.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 841
31 000
113
Mefogalmazom másképpen. Nevetséges elvárás az, hogy olyan áruszállítási időket várunk el minden térn, mint a point to point modellel. Lehet csinálni, csak a környezetterhelése burtális....
Ez eddigis így volt és valószínűleg ezután is így lesz. Minél gyorsabban kell valami A-ból B-be annál drágább, mert felrakhatja a kicsi sárga a repülőre is és holnapra nálam lesz, de az annyiba is kerűl, míg ha kivárom a 40 napot akkor elhozzák hajóval meg vonattal meg tízezer másik csomag között szuperhatékonyan. És az árral valahol együtt mozog a környezetterhelése, ha nem is lineárisan, de mindenképp a gyorsabb - drágább szállítás több erőforrást igénylő szállítás is lesz.
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 468
11 582
113
Hogy kulturáltan fogalmazzak, el van b*szódva ez a világ.
Mindennel rohanni kell, minden tegnapra kell, meg naptárban jól mutató határidőkre.
A tervezők, a hatóságok hónapokig, évekig vajúdnak a koncepciókon, engedélyeken - aztán mégis kiderül, hogy egyetlen egy kórtermi ajtón sem fér be a szabvány kórházi ágy (megtörtént eset) formai hiba volt az engedélykiadásban, emiatt vissza az egész - amikor meg végre megszülik, akkor mindegy, hogy az időjárás a lehető legalkalmatlanabb, de most már rögtön legyen kész!
Szállítás dettó - munkámban tapasztalom - azonnal, rögtön, siess, soron kívül rohanj fel Pestre, hozd le, hogy utána hetekig(!) hozzá se nyúljanak...
Elszoktam nézni a mentősök munkáját: Végigrohanják a várost a kórházig (értelemszerűen nem az esethez vonulásra gondolok), küzdve a másodpercekért - ha meg karambolozik, akkor hónapokig, évekig vizsgálják a szakértők - felhalmozva szakirodalommal, szimulátorokkal, stb - hogy is kellett volna neki helyesen dönteni a sok fogalmatlan idióta úrisofőr között manőverezve a mentőgkv.-nek egy bonyolult szituációban a másodperc tört része alatt.
S mindezt miért? Hogy aztán a sürgősségin nemhogy percekig, de sokkal hosszabb ideig kelljen várni orvosra, asszisztensre, betegkísérőre, CT-re a szerencsétlen agyi történést szenvedettnek, s közben már rég túl vagyunk az "aranyórán"...

Kedvenceim az amcsi termelési riportok az ismeretterjesztő csatornákon: Jajjajaj, szorít a határidő, ha nem lesz meg addig, akkor vége a világnak, de semmi nem is romolhat el, mert nincs tartalék a rendszerben.
Biztos az a tankönyv író volt a hülye, aki leírta, hogy úgy kell gépjárművet vezetni, hogy tartalékot kell képezni időben, térben, teljesítményekben (motorerő, fék)
Ezt néha nem ártana a bónuszokat felmarkoló üzemi, cégvezetőknek is tudni.
Igaz, ők is szorítva vannak - hiszen a befektető - ha alapkezelő, ha kisember a másodikról - megvan veszve, ha negyedéves jelentés nem úgy lendül, mint Rákosi keze.

Ui: Na, nyúlok a fejemen levő szelephez, oszt' leeresztem a túlnyomást...:mad:
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 464
63 966
113
Van egy nagy cég a világon, de igazából kettő, amelyik egymással versenyezve a fene nagy profitmaximalizálási hajrában olyan brutális túltermelést produkált az elmúlt években, iszonyatos munkatempóval tegnapra, hogy nemsokára az egész világ meg fogja érezni a hatását. "Minden év rekordév" volt éveken át a szlogen. Jó szórakozást!
 

silurusglanis

Well-Known Member
2012. augusztus 7.
7 501
5 593
113
Van egy nagy cég a világon, de igazából kettő, amelyik egymással versenyezve a fene nagy profitmaximalizálási hajrában olyan brutális túltermelést produkált az elmúlt években, iszonyatos munkatempóval tegnapra, hogy nemsokára az egész világ meg fogja érezni a hatását. "Minden év rekordév" volt éveken át a szlogen. Jó szórakozást!
Erről kicsit bővebben tudnál írni?
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 272
2 093
113
Lehet ha vicc, csak beteszel a képletbe még egy tényezőt amihez igazodnod kell. Ha műszaki vagy egyéb ok miatt késik a pakolás pár órát, akkor a vonatod elment, és vele a díja is, mert a lefoglalt vagon árát vissza nem adják. Mondhatod, hogy ha a kamionos hibája (pl elszállt a turbó és 4 óra mire kicserélik) akkor fizesse ki ő, de késések gyakran történnek és emiatt felárat kellene elkérjen, mert a néha elmenő vonatját is ki kell fizesse valamiből. Ha az árut szállíttató miatt megy el a vonat (mert a csomagolás felvesz még 3 órát) akkor is mondhatnád, hogy akkor fizesse ki ő a vonat díját, csak épp legközelebb mást hívna, olyant aki tudja, hogy nem baszódik ha megcsúszik a pakolás pár órával. A nyugat-európai vasúti teherszállítás díja sem hiszem, hogy olyan nagyon olcsó lenne, a személyvonaton utazók legalábbis sok nyugati országban köpködnek, hogy milyen qrva drága vonatozni, akkor meg a teherszállítás sem lehet annyira olcsó.
Tranzit országok ettől még fel tudják tekerni az útdíjat annyira, hogy megérje vonatozni. Svájc gyakorlatilag a középkor óta abból él, hogy rajta keresztül szállít fél Európa (jó meg persze a boldog zsoldos-idők...), amióta meg van vasút, azóta meg azzal nyomulnak. Most is kaparnak valami újabb alagutat Észak-Olaszo. és a németek közé.
Az más kérdés, hogy az ilyen XIX. századi vagonrendezgetős szállítások helyett ma már az irányvonatok mennek. Az internet-of-things korában ezt azért csak össze lehet mókolni a JiT rendszerekkel. Mondjuk eddig csak olyan logisztkus ismerős volt, aki sikított a Rola hallatán - pedig ma már heti konténervonat megy Bpről is Kínába (lengyelektől meg napi). Viszont a JiT rendszerű autógyártásban azért vígan ott vannak az Audi és Mercedes vonatok - meg kiszolgálónak a DB Cargo (ex-Schenker) Győrben és Kecsón is), nem csak a kész járművekre.
Valamelyik vasutas index topicban anno utána számoltunk, hogy a mostani útdíj (meg a pályahasználati díjak) mellett milyen tömegű árut éri meg jobban szállítani vasúton. Sokat és fajlagosan kis értékűt. Vagy konténereset.
A probléma inkább ott van, hogy az iparvágányok fenntartása-építése még a bezzeg osztrákoknál és svájciaknál is nyögvenyelős (a számuk inkább fogy mint gyarapszik). Anélkül meg vagy lehet daruzni az állomáson/logisztikai központokban kétszer, vagy rolázni (traktorral vagy anélkül).
Az viszont ugyancsak egyértelmű, hogy a régi NSZK-s autópálya hálózat most kezd egységesen rohadni a Rajna-hidakkal egyetemben. Az útépítős index topic eléggé tele szokott lenni azzal, hogy épp hol melyiknek a kapacitását kell visszavágni. Nem véletlen az útdíjas viaskodás ott sem (meg persze egy kis piacvédelem).