Energiagazdálkodás, energiabiztonság, villamosenergia-termelés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

M

molnibalage

Guest
- John, GOST szerint mennyi a P91-es anyag idōtartamszilárdsága?
- Bill, nem tudom, nincs benne ilyen anyag az orosz szabvànyban
- Jó, de akkor hogyan számoljuk a WCSRF-et a kötéshez?
- passz, vegyük úgy, hogy P91, majd szólnak az oroszok, ha valami fáj..
- nem kellene velük ezeket megbeszélni!?
- Hülye vagy!? Konkurencia, vigyázzunk!

Közben Moszkva:
- Sergei, ezek az ASME alapján hogyan számolják a korróziós pótlékot ennél a gōzrendszernél?
- nem tudom, Igor, titkolóznak az imperialisták.
- De Sergei, hogy fog találkozni a két csōcsonk!?
- ne mondjuk semmit, mert visszaszámolják, hogy mi mit tudunk.
-ok, akkor majd ha valami gáz van, akkor majd az amcsik szólnak.

2 év múlva. Gond van, hívják a projektvezetōt mindenhonnan Pakson:
.............
.............

Ebben komoly gondokat látok - a magyar oldalon. Az eddigi komoly ipari projekteket döntōen külföldiek vezették le.
Engem az lepett meg, hogy két nagy turbinát akarnak. Vagy csak a cikk téved.
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd

Sharid

Well-Known Member
2017. szeptember 4.
5 476
2 834
113
Engem az lepett meg, hogy két nagy turbinát akarnak. Vagy csak a cikk téved.
Részletesen foglalkoztunk csütörtök reggel azzal, hogy az új paksi atomerőmű egyik legnagyobb alvállalkozói megbízását az amerikai General Electric, és a hozzá tartozó, eredetileg francia Alstom kapta. A gesztussal a nyugati országokat is érdekeltté lehetett tenni a paksi bővítésben, szólt a következtetésünk, amire Orbán Viktor is célozgatott már 2015-ben.

A Paksaméta blog csütörtök délután azonban felhívta a figyelmet arra, hogy a turbina gyártása mégis Oroszországban maradhat.

Az Alstom és a Roszatom ugyanis tíz évvel ezelőtt létrehozott egy közös céget, AAEM néven, ami kifejezetten olyan turbinák gyártására szakosodott, mint amilyet Paksra kellene beépíteni. (Az AAEM gyártja az Arabelle nevű turbinát, ami 1500 fordulat/perc tempóban működik, és állítólag a paksi műszaki specifikáció is pont ilyet ír elő.)

Amikor a GE 2015-ben megvette az Alstomot, akkor megtartotta a szentpétervári központú vegyes vállalatot, és éppen tavaly novemberben kezdtek ott turbinaszigetet építeni egy török atomerőműbe, ami pont ugyanaz a típus (VVER-1200), mint amilyenből kettőt is terveznek Pakson.

Ha a GE - Alstom konzorcium a Roszatommal közös AAEM-mel gyártatná le a paksi turbinákat, akkor a 247 milliárd forintos megbízás csak félig ment nyugati cégekhez, és maga a gyártás is maradhatna Oroszországban. (paksameta
)
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg
T

torsen

Guest

Szegény mikrohullámú sütő! Első számú public enemy lett belőle. De ha majd sorra kerítik a "kutatók" a hűtőszekrényeket, kenyérpirítókat, hajszárítókat akkor az autó szépen előlépdel a környezetvédő eszközök élére...Jaj, anyám. Ezt a hülye cikket és főleg a hülye tálalását a dolgoknak...és amikor a csóró "pógárnál" tök üresen megy a hűtőszekrény? Lőjék agyon a kurva környezetterrostát! Miért nem vásárolja tele?
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 828
4 126
113
Egy kérdés.

Szerinhtetek is politikai/ és vagy "elveszti közpénz jellegét" döntés született, vagy csak simán nem volt megfelelő az orosz teknyológia?
belpol részekt ugorjátok át:(
https://444.hu/2018/01/18/paks-megkaptak-a-hust-a-legyek

Az oroszok szerint nem volt megfelelő a "teknyológia". És mivel az ő felelősségük az erőmű, ezért egészen biztosan alaposak voltak a döntés meghozásánál.
https://mno.hu/gazdasag/a-ge-szallithatja-a-paksi-turbinakat-kizartak-az-orosz-versenytarsat-2435281

Részletesen foglalkoztunk csütörtök reggel azzal, hogy az új paksi atomerőmű egyik legnagyobb alvállalkozói megbízását az amerikai General Electric, és a hozzá tartozó, eredetileg francia Alstom kapta. A gesztussal a nyugati országokat is érdekeltté lehetett tenni a paksi bővítésben, szólt a következtetésünk, amire Orbán Viktor is célozgatott már 2015-ben.

A Paksaméta blog csütörtök délután azonban felhívta a figyelmet arra, hogy a turbina gyártása mégis Oroszországban maradhat.

Az Alstom és a Roszatom ugyanis tíz évvel ezelőtt létrehozott egy közös céget, AAEM néven, ami kifejezetten olyan turbinák gyártására szakosodott, mint amilyet Paksra kellene beépíteni. (Az AAEM gyártja az Arabelle nevű turbinát, ami 1500 fordulat/perc tempóban működik, és állítólag a paksi műszaki specifikáció is pont ilyet ír elő.)

Amikor a GE 2015-ben megvette az Alstomot, akkor megtartotta a szentpétervári központú vegyes vállalatot, és éppen tavaly novemberben kezdtek ott turbinaszigetet építeni egy török atomerőműbe, ami pont ugyanaz a típus (VVER-1200), mint amilyenből kettőt is terveznek Pakson.

Ha a GE - Alstom konzorcium a Roszatommal közös AAEM-mel gyártatná le a paksi turbinákat, akkor a 247 milliárd forintos megbízás csak félig ment nyugati cégekhez, és maga a gyártás is maradhatna Oroszországban. (paksameta
)

A gyártás Franciaországban lesz.
https://mno.hu/belfold/franciaorszagban-gyartjak-majd-paks-ii-turbinait-2441498
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg
M

molnibalage

Guest
Az egész cikk célját nem értem. A 8 év alatt 573 kWh nevetségesen kevés ez évente 71 óra, ami napi 10 percet, ha jelent. Én havonta ha ennyit használom, a villanysütő és villanytűzhelyem ehhez képest vagy min. tízszer ennyit megy...

A készenléti idő meg szintén elég muris, egy rakás mikro full elektromechnikus és semmiféle kijelző nincs rajta, tehát ha nem használják 0 kWh a fogyasztása...

Hatékonyabb használat? Az ételt fel kell melegíteni, ezen túl sokat optimalizálni nem lehet.
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg
M

molnibalage

Guest
A tározós erőművek hiábvalóságáról. Fizikai képtelenség a masszív hosszútávú tárolás még abban az országban is, ahol az egy főre eső áramfogyasztás iparral és mindennel a nyugati 1/3-1/4-e.
 

challo

New Member
2018. január 22.
24
12
3
Akkor számolgassunk...

Az n+1 adó nélkül a genzin / go nem kerülne 200 HUF tájánál többe a mostani árak mellett. A benzin /go energiatartala literenként kb. 10 kWh. Tehát kb. 20 Ft/kWh áron lehetne venni, de fullos áron ma sem több ez 36 Ft/kWh-nál. A lakossági végfogyasztói ár a rezsicsökkentés fenntarthatatlan ökörsége előt volt 44 Ft/kWh...
Hmhmhm....

Tankolási és várakozási idő probléma? Ma a tankolásnál a töltés kevesebb ideig tart, mint a fizetés. (Egészen elképesztő, hogy ezt nem tudják megoldani... Miért nincs olyan, hogy lehúzom a bankkártyát, beállítok X litert, levonja a zsét és megy a tankolás? A XXI. században az számlakérés is mission impossible automatán? Miért kell ehhez sorban álldogálni azért, mert Micike és Gézuka csokit vesz a pultnál...?)


Egy autó kb. 2 perc alatt 50-60 literrel kényelmesen tankolható. Fizetéssel együtt egy kútfej kiszolgál óránként 15 autót. A superchargerrel, ha mindig 120 kW lenne mindenhol a töltés, akkor is kb. ennyi tankoláshoz cirka 12-15 ször (!) több töltöállomás kell. Egy átlagos benzinkúton van akár 6-8 állás is. 6-8*12*120 kW = 10 MWe

Ehhez már külön hálózati csati terv és engedély kell...

Szóval a villanyautózás addig buli, amíg támogatással az más állja a cehet és nem piaci alapon megy. Ráadásul ameddig a villamos áramot a világ nagy rész fosszilissal termeli addig a globális CO2 problémát nem oldja meg, a városban lehetne tömeges elterjedés esetén javulást várni a levegőminőségben.
Ahhoz képest sokaknak megéri piaci alapon.

A szervizköltsége egy elektromos autónak nagyságrendekkel kevesebb, a motor is jobb hatásfokkal üzemel, és hiába vezeted le, elég sokan vállalnak be vele hosszabb távokat is, de a legtöbb kocsi hatótávja bőven elég az esetek 99%-ában.
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg

anonim999

Well-Known Member
2016. március 19.
2 683
4 438
113
Naperőmű beruházás Százhalombattán

Hamarosan épülni kezd Magyarország egyik legnagyobb naperőműve Százhalombattán: a MET Csoport jóváhagyta a 17,6 megawattos Dunai Solar Park beruházási döntését.
Sajtóközlemény - MET Hungary Ltd.
40 hektáron, részben a százhalombattai Dunamenti Erőmű üzemi területén létesítik a naperőművet, amely a tervek szerint 2018 harmadik negyedévében kezdi meg működését. A 25 millió euró értékű beruházás körülbelül kilencezer háztartást lát majd el villamosenergiával.

A MET Csoport tulajdonában lévő MET Dunai Solar Park Kft. a beruházást piaci alapú banki projektfinanszírozás bevonásával – állami támogatás nélkül – tervezi végrehajtani. A legújabb technológiákra épülő naperőmű várható élettartama legalább 25 év, amely időszak első húsz évére a kötelező átvételi (KÁT) engedély szerinti szerződés biztosít árbevételt. A beruházás a Dunamenti Erőmű kihasználatlan peremterületén, illetve egy korábban halgazdaságként működő területen valósul meg, hálózati csatlakozásának egy egykori gőzturbina hálózati csatlakozása ad helyet.

Míg egy átlagos háztartás ellátásához 8–10 napelempanel szükséges, a százhalombattai naperőműbe több, mint 76 ezer napelempanelt építenek be. A projekt előkészítése másfél, a tervezési-engedélyezési folyamat egy évvel ezelőtt indult.

„A megújuló energiatermelés nemcsak üzleti lehetőség, de energiapolitikai cél is, amely kiválóan illeszkedik a MET Csoport stratégiájához. A hamarosan megépülő szolárpark a hagyományos gáz- vagy széntüzelésű erőművek hatékony kiegészítője lesz, hozzájárulva az ország energiaellátásának biztonságához és erőműállományának modernizálásához” – mondta Horváth Péter, a Dunamenti Erőmű vezérigazgató-helyettese, egyben a MET Power üzletfejlesztési igazgatója.

Az európai energiakereskedelem egyik vezető vállalatának, a MET Csoportnak jelentős ambíciói vannak a megújuló energiatermelés terén a kelet-közép-európai térségben. Ezen belül Magyarországon a cél összesen 50–100 megawatt beépített teljesítményű napelempark létesítése. A cégcsoport első naperőműve, a Dunai Solar Park így pilotprojekt is a későbbi fejlesztésekhez.

A beruházásról
A 17,6 MW teljes beépített kapacitású napelempark a MAVIR által irányított villamosenergia-átviteli hálózatba táplálja majd be a megtermelt villamosenergiát, amely az országos hálózaton keresztül hazánk bármely részébe eljuthat – de az áram fizikájából eredően alapvetően inkább helyben, Százhalombattán és környékén használják fel. A szolárparkkal évente mintegy 9 ezer tonna széndioxid-kibocsátást váltunk ki, és óvjuk meg ezáltal a légkört. Ez hozzávetőlegesen megfelel kétezer autó éves CO2-kibocsátásának.

A naperőmű a Dunamenti Erőmű Zrt.-től független társaság, a MET Dunai Solar Park Kft. beruházásában valósul meg. A társaság 100 százalékos tulajdonosa a Dunamenti Erőmű Zrt. többségi részvénycsomagját is birtokló MET Power AG.
 
M

molnibalage

Guest
Ahhoz képest sokaknak megéri piaci alapon.

A szervizköltsége egy elektromos autónak nagyságrendekkel kevesebb, a motor is jobb hatásfokkal üzemel, és hiába vezeted le, elég sokan vállalnak be vele hosszabb távokat is, de a legtöbb kocsi hatótávja bőven elég az esetek 99%-ában.
A tankolásra használt áramon nincs jövedéki adó, tehát nem egyenlő feltételek között meg az összehasonlítás. Az miféle piaci alap, hogy az egyik hajtóanyagra "mert csak" az adó és járulék többe kerül, mint maga a termék, a villanyautó meg valahol ingyen vagy adó nélkül tankol...?

Ez milyen párhuzamos univerzumban korrekt vizsgálat...? :confused::eek:
 
M

molnibalage

Guest
Naperőmű beruházás Százhalombattán
A beruházásról
A 17,6 MW teljes beépített kapacitású napelempark a MAVIR által irányított villamosenergia-átviteli hálózatba táplálja majd be a megtermelt villamosenergiát, amely az országos hálózaton keresztül hazánk bármely részébe eljuthat – de az áram fizikájából eredően alapvetően inkább helyben, Százhalombattán és környékén használják fel. A szolárparkkal évente mintegy 9 ezer tonna széndioxid-kibocsátást váltunk ki, és óvjuk meg ezáltal a légkört. Ez hozzávetőlegesen megfelel kétezer autó éves CO2-kibocsátásának.

A naperőmű a Dunamenti Erőmű Zrt.-től független társaság, a MET Dunai Solar Park Kft. beruházásában valósul meg. A társaság 100 százalékos tulajdonosa a Dunamenti Erőmű Zrt. többségi részvénycsomagját is birtokló MET Power AG.
Ez 1760 USD/kWe beépített. Valahogy sehol nem látom a sötétzöldek által emlegetett progresszív árcsökkenést... 2011-12 óta lényegében ennyiért vagy dárgában épült naperőmű... Az ő modellejók szerint ma 1300 USD/kWe alatt kéne lenni a költségeknek. Persze az modelljük szerint végén kevesebbe kerülne az erőmű, mint a nyersanyag és szállítás...
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and anonim999

challo

New Member
2018. január 22.
24
12
3
ha lenne rajta jövedéki adó akkor is megérné, egy e-autó szervizköltsége (főleg a tesláé, ami közelít a nullához) töredéke egy benzin/dízel autóénak.
 

Sharid

Well-Known Member
2017. szeptember 4.
5 476
2 834
113
Ausztria keresetet nyújt be az Európai Bíróságnak a paksi atomerőmű bővítése ellen - jelentette be az osztrák környezetvédelmi minisztérium hétfőn. Az osztrák kormány azt kéri, hogy a bíróság semmisítse meg az Európai Bizottság határozatát, mellyel jóváhagyták a bővítést, jelentette be a néppárti környezetvédelmi miniszter szóvivője.

Az osztrák kormány szerint az Európai Bizottság rossz üzenetet küld az energiapolitikában azzal, ha habozás nélkül jóváhagyja az atomerőmű építéséhez nyújtandó támogatást.

Tavaly, a választások előtt már a szociáldemokrata vezetésű kormány is tervezte, hogy bírósághoz fordul a paksi bővítés miatt, mert úgy számoltak, hogy a bővítés állami beavatkozás nélkül soha nem lesz nyereséges. Ezen a szándékon az sem változtatott, hogy közben a néppárti Sebastian Kurz lett a kancellár.

A bizottság 2014 novemberében kezdte vizsgálni a paksi atomerőmű-bővítés állami támogatását, végül tavaly ősszel jóváhagyta az orosz hitellel megvalósuló projektet. (Die Presse/MTI)
 
M

molnibalage

Guest
ha lenne rajta jövedéki adó akkor is megérné, egy e-autó szervizköltsége (főleg a tesláé, ami közelít a nullához) töredéke egy benzin/dízel autóénak.
Van erre adatod is a marketing dumán kívül?
(Mert elektormotor még nem hibásodott meg soha és egyéb berendezés...)

Az autó árában hol van az, hogy mit csinálnak majd az akksijával az élete végén?
 

challo

New Member
2018. január 22.
24
12
3
A tesla fő alkatrészeire 8 év gari van.

Ott van a so nice rendszámú osztrák teslás, akinél 200 ezer km után kellett először szervizbe vinni kocsit.

Magyar tesla tulaj elvitte 60 ezer után átvizsgálni, csomó apróságot cseréltek, és ez nulla forintjába került.

Persze, az is elromolhat, el is fog, ez nem tudom mire érv, akkor sem lesz a közelében egy e-kocsi szervizköltsége a hagyományoshoz képest.

Az akksik életének a vége pedig elég messze van, ha eljön az ideje, majd nyilván foglalkoznak vele.
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 293
113
A tesla fő alkatrészeire 8 év gari van.

Ott van a so nice rendszámú osztrák teslás, akinél 200 ezer km után kellett először szervizbe vinni kocsit.

Magyar tesla tulaj elvitte 60 ezer után átvizsgálni, csomó apróságot cseréltek, és ez nulla forintjába került.

Persze, az is elromolhat, el is fog, ez nem tudom mire érv, akkor sem lesz a közelében egy e-kocsi szervizköltsége a hagyományoshoz képest.

Az akksik életének a vége pedig elég messze van, ha eljön az ideje, majd nyilván foglalkoznak vele.
Igen elhiszem de azt ne felejtsd el hogy egy tesla arkategorias autora /robbanomotorosra/ nagyon sokszor elletfogytiglani gari jar /kozepkategoriasnal se ritka az 5-6 ev vagy 2-300.000 km es garancia.

En a tt mbe 120.000 km t tettem bele eddig es alojcsere fekbetetcsere es egy aksicseren kivul semmit nem kellett csimalni semmi gondom nem volt vele /hazudok mert a klima szurojet egyszer csereltem elotte tisztitottam/
 

challo

New Member
2018. január 22.
24
12
3
Igen elhiszem de azt ne felejtsd el hogy egy tesla arkategorias autora /robbanomotorosra/ nagyon sokszor elletfogytiglani gari jar /kozepkategoriasnal se ritka az 5-6 ev vagy 2-300.000 km es garancia.

En a tt mbe 120.000 km t tettem bele eddig es alojcsere fekbetetcsere es egy aksicseren kivul semmit nem kellett csimalni semmi gondom nem volt vele /hazudok mert a klima szurojet egyszer csereltem elotte tisztitottam/
Akkor tudnál linkelni ilyen garanciákat? Maximum a rozsdásodás ellen adnak ilyet szerintem. Az akksikra pedig nem csak a Tesla ad 8 évet.

Illetve egy e-kocsinál nem kell olajcsere és a fék sem nagyon kopik.