Ezeregyedszerre: én nem arról beszéltem, hogy biztonságos vagy sem az erőműtípus, hanem arról, hogy ha mégis gáz van, mert ugye ez nem zárható ki, kettő ugye már volt(Csernobil, Fukushima), akkor a különbség egy hagyományos meg atomerőmű baleset között, akkora mintha mondjuk egy hagyományos vagy egy atombombát robbantanának a fejed felett.
Az erōműveket csillió éve méretezik földrengésre, ahogy Európában is kötelezō legalább 20 éve. Ezek az értékek historikus alapúak, ez a méretezés alapja. Kapsz egy horizontális gyorsulást, amire ráteszel egy éssszerű dinamikus faktort (szabványfüggō), egy anyagtényezōt (szabványfüggō), hegesztett szerkezetnél meg egy korrelációs tényezōt. Ezután méretzed az egészet statikusan (alsó folyáshatàrra, ha acélszerkezet). Ha egy szerkezetet 6-os erōsségre méretezel akkor elvben a fenti faktorok miatt 8,5-öt elvisel (esetleg 9-est).
Olyan nincs, hogy tökéletes biztosság. Ha felülsz egy repülōre, azon tuti, hogy vannak repedések, akár a fō teherviselō elemeken is. Ha méretezel valamit, akkor 2 lehetōséged van:
- megengedett a repedés, de a repedés nem terjedhet instabil módon, illetve a repedés nem nōhet az instabil méretig a következō ellenōrzésig (ez több vizsgálatot követel, viszont olcsóbb, könnyebb terméket ad. Az összes repülōgép és a mérnöki létesítmények zöme ilyen. ..)
- abszolút kizárod a repedés megjelenését. A konténment ez a kategória. Egy reaktorköpeny hülyére van vizsgálva. Ott nem számít a tömeg (ellenben az anyagnál sosem az vastagabb a jobb megközelítést alkalmazzák...). Egy ilyen terméknél (saját példa, reaktorköpeny) vizsgálati elōírás vagy 250 oldal. Mind az elōírások, mind a követelmények meglévō tapasztalaton, tudáson alapulnak. Ezek fejlōdnek, sajnos, katasztrófák által.
Egy utolsó példa. Ha felülsz egy hullámvasútra, ott van egy reteszelō, ami az ülésedben tart. Príma. Kiszámolják, működik, fasza. Aztán történt egy baleset, a munkahenger nem működött, kinyílt útközben és az utas kizuhant. Erre jött a szigorítás, kettō hidraulikus munkahenger. Ez plusz tömeg, át kell tervezni az összes járművet. Fasza. Növelt biztonság. Nem sokkal késōbb történt megint egy baleset. Mind a kettō henger hibás lett, megint kizuhant valaki. Hogyan tovább. Okay, akkor most építsünk a lábad közé egy mechanikus összeköttetést a lehajtható reteszelōvel. Ez volt sokáig a standard. Műkōdik. Én ezekkel a feltételekkel kezdtem a szilárdsági vizsgálatot. (verzió 0)
Már majdnem végeztem, amikor történt egy baleset. Most minden henger, mechanikis összekötō (biztonsági öv) működött, de egy furcsa ember szállt fel, aki 135kg és nem dagadt, ellenben a 75kg-ra méretezett reteszelōt eltörte, a acélcsō pofánvágta, majd dollármilliókra perelt. Okay, legyen a reteszelō 136kg-ig jó. Szuper. Teljesen át kellett tervezni mindent, majd vissza nekem jóváhagyásra. A termék formája (csōhajlítások, átmenetek optimalizálva lettek, kevesebb a feszültség-csúcs)
Több projekt futott egyszerre, különbözō hullámvasútak, különbözō gyorsulás-profillal. Verzió 1 jóvá lett hagyva. Egy évvel késōbb történt egy baleset Kínában, itt már a hegesztés engedett el. Újra kellett ellenōrizni a mostani terhelési adatokkal egy olyan terhelési helyzetet, ahol eltörik a reteszelō és csak a túloldali munkahenger dolgozik. Ez eddig egyedi volt - játékok közel 80 éves történelmében. Ez megint nehezebb reteszelōt eredményzett és voltak gyártók, akiknek emiatt az egész járművet át kellett tervezni (ha van 20 utas egy járművön és reteszelōnként 8kg plusz, az 1600N plusz és 5,2g gyorsulást kapsz, így ez több, mint 8000N terhelés...)
Jah, mindez majd 2 év alatt történt és egy egyszerű terméken. Egy atomerōben ez sajnos nem műkōdik. A szék, amin ülsz, rosszabb átlagos biztonsági tényezōvel bír, mint Paks. Ezt tessék észben tartani
Majd elfelejtettem, maximálisan nukleáris eneriga párti vagyok...