Utolsó megjegyzéseim a villanyautó-hidrogén témához.
Az akku sajnos nem lesz sokkal olcsóbb, mert a költségében elsődleges az ANYAG költség, kevés a munkaintenzív hozzáadott érték. Lsd. ólomakku, ami nem akar olcsóbbá válni (zárójelben jegyzem meg, hogy nagy reményeket fűznek a litium-levegő akkuhoz, ahol az egyik elektróda a levegő, amit nem kell az autóval cipelni, mert mindenhol jelen van) Ugyanakkor a FC-ben alkalmazott PEM fóliát a 3M és a DuPont úgy gyártja már, mint a folpackot.
Az akkuk élettartamát nem a naptári évek használják el (tévedés) hanem a töltés-kisütési ciklusszám. Ezt meg nem lehet leolvasni a adattábláról (esetleg kötelezővé tehető lenne egy erre szolgáló kijelző).
A villanyautó mindennapi használata mellett szólna az, ha lenne kiterjedt publikus töltőhálózat, mert pl.a Renault Kangooban az autóba építik a gyorstöltőt, így ha megáll a tulaj pl. a Tesconál, felteszi az autót töltőre és 30 perc alatt feltöltődik az akku 80%-ra. (persze kérdés mit szól ehhez az akku?) A legtöbb járművet úgy használják, hogy kb. 30km-ként számíthatunk megállásra. Ha mindenhol van gyorstöltő, akkor minden megoldódott.
Az áram mint üzemanyag valóban felveti az állami lenyúlás problémáját. Az otthoni külön mérők beépítése lehet a megoldás, amelyeken keresztül akár a hálózatból kivett teljesítmény is szabályozható lenne. (info buszként használva az elektromos hálózatot a mérők utasíthatóak lennének a max kivett áram korlátozására, aminek persze a kocsi tulaja nem örülne.
De ha a hálózati biztonság ezt kívánja... Egyébként volt már ilyen kettős adóztatás üzemanyag fronton, idősebbek emlékezhetnek a HTO-ra és az arra épülő szőkítő gazdaságra.
Végülis azt gondolom, hogy a dolgot az fogja eldönteni, hogy milyen ipari háttér nyomja őket. Az látszik, hogy pl. a Mercedes, a Toyota, a Honda, és részben a GM a hidrogén felé hajlik. Partner ebben a Shell. villanyautózást sok európai gyártó, Renault, Volvo stb támogatja és olyanok állnak mögöttük, mint az e-on, meg az EdF. Nem kis nevek...
Még az is lehet, hogy egy ideig párhuzamosan fut majd a két technológia, de a praktikum miatt előbb-utóbb eltűnik az egyik (és talán vele a pártolói is, így sok cég tart két vasat a tűzben pl. GM). A dolog talán úgy játszódik le (megint idősebb harcosokra apellálnék) mint anno a VHS-Beta-Video2000 videokazetta háború. Hiába volt a legjobb a sony Beta rendszere, de a Panasonic megvette a hollywoodi filmjogok döntő többségét, így a jó filmek csak VHS-n voltak elérhetők. Ezután vásárolt be a sony hollywoodban.