Energiagazdálkodás, energiabiztonság, villamosenergia-termelés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 189
60 019
113
bartinieffektus

Ilyen nagy kapacitású aksikra alapozva ki lehetne építeni egy jó töltőhálózatot, csak nagyon sokba kerülne. Viszont éjszaka eltárolná azt az energiát ami nappal átad.

Luthero

Ezek azért már régebbi cuccok. Engem a "direkt (közvetlen) szén tüzelőanyag cella" érdekelne. Egyszer olvastam róla, az számomra érdekes volt, csak kevés róla az infó.
 

bagira

Member
2013. február 26.
132
10
18
"Aláírták a szerzodést.
http://hungarian.ruvr.ru/2014_01_14/Oroszorszag-es-Magyarorszag-megallapodast-kotott-a-paksi-atomeromu-ket-ujabb-blokkjanak-felep-teserol/"

Sziasztok!

Na ez a "remek" hír hiányzott még mára...

Végre sikerült egy

- "alaposan" előkészített energiapolitikai döntéssel
(http://nol.hu/belfold/az_uj_kod__atomvonal),
- gondosan és nyilvánosan mérlegelve és vizsgálva más energiarendszerek lehetőségét,
- a társadalom "széles támogatását" megszerezve,
- a kivitelezésre parlamenti "jóváhagyással" a hátunk mögött,
- az ország energiafüggőségét jelentősen csökkenteni
(??? http://mno.hu/gazdasag/orban-kivalo-megallapodast-kotottunk-1205245).

Mindezt rendkívül "környezetbarát" és "biztonságos" módon,
- szerencsére a beígért tender nélkül,
- hitelből,
- és orosz hitelből érjük el.

És csak hatvan évre sikerült bebetonozni az ország villamosenergia-termelő struktúráját, érdemi változtatás lehetősége nélkül.
Ezzel szerintem egy időre el is lehet felejteni, hogy lesz jelentős állami fejlesztési pénz bármilyen más (villamos)energia szektorra (a termelésen túlra is gondolva).

Én is már csak az áram "olcsóságára" leszek kíváncsi!

Hurrá! :-(

B
 
M

molnibalage

Guest
@flip

Azért az a töltő infrastuktúra nem lesz annyira egyszerű. Ugyanis a bibi az lesz, hogy ha az áram is "hajtóanyag" lesz, akkor tuti, hogy szarrá fogják adóztatni azt is. Kérdés, hogy egyáltalán lehet -e jogilag azt megcsinálni, hogy áram és áram között difi van. Tehát, ha autót "tankolsz" árammal, akkor lehet jobban adóztatni vagy sem.
 

Luthero

Well-Known Member
2010. április 25.
1 687
2 388
113
Találtam még egy jó kis videot

http://videotorium.hu/hu/recordings/details/7,A_metanol_gazdasag_uj_eredmenyei_es_terjedo_alkalmazasa
 

szittya88

Member
2010. október 23.
916
5
18
Az egyeduli megoldas az lenne ha szabvany aksik lenenek az elektromos autokhoz. Es a benzinkutas /aramkutas/ kicserelne a toltoallomason az aksikat a gepjarmuben. Hat a toltesrol a toltoallomas gondoskodna. Ahogy az aksi cserejerol is.
 

szittya88

Member
2010. október 23.
916
5
18
Az eromuvel kapcsolatban meg. Szemely szerint eggyet ertek az orosz epitessel. /az alapokat mar az elozo blokkok epitesenel egcsinaltak. Ahogy a hutoo csatornakat is.
Emellett egy mar nagymertekben ismert redszer lepne mukodesbe. Nincs akkora elteres mint mondjuk ha egy Francia eromu lenne./azok ugyis csak besutni ertik a futoelemet:) / tehat ha rendszerszinten reaktor es reaktor kozott nagy az eggyezes vagy hasonlosag /tanitas betanulas atkkepzes kikepzessel valojaban milliardok sporohatok meg ahogy a szerszamok tekinteteben legyen az kezi, gepi vagy kezi gepi. Es ha a hitel kedvezmenyesebb mint az imf akkor jo /igy is ugy is hitel kellene mert ekkora osszeget nem rant elo az allama farzsbbol.../
Emellett ha a ruszkinak kell a kaja es itt par milliard usdos szerzodeseket lehet kotni ellentetelezesert /mindegy hogy kormanypartie a ceg vagy tage ha ezzel munkat ad adot fizet..../
Ha jol jarunk aldasom ra ha nem akkor fel vahyok haborodva :)
De reszletekt meg mindig nemtudunk. /majd ha a parlament ele kerul lehet tobbet tudni addig semmi konkretat./
 

hiryu

Active Member
2012. december 9.
4 645
9
38
nabazmeg....

ööö.... nem emléxem máshol nem egy ilyen erőművet vállalt az orosz fél 800 milliárddal kevesebbért.

na mindegy eldugom az órát, meg a lányokat, mielőtt jönnek behajtani a fizetséget.
 

szittya88

Member
2010. október 23.
916
5
18
Pl ? Hany blokkot? Mien kornyezetb? Mi amelosok atlagbere azokban az orszagokba? Mi a cement ara? Mi a vas es acelara ezekben az orszagokban. Mennyibe kerul a melosok kebzese egyebek...
Mennyi a burkololapok ara adott orszagokban...
Hat az olom es a rez ara vahy a brome? Emellett a parkositas? Hat az aszfalt mennyi vagy a kerites ara es minosege? Ekkora epitkezsekeknel csak a mobil wc-k uzemeltetolye szaz milliokat kasziroz...
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 189
60 019
113
molnibalage

Hát ezek valóban tisztázandó kérdések. Bár az én véleményem az, hogy:
1. Nem lehet az áramot agyon adóztatni, mert kinyírja az ipart, meg megnöveli a lakossági terheket ami ugye demokráciában politikai öngyilkosság.
2. Ha különbséget teszünk akkor beindul a fekete "vételezés" és a gányolás. Egy ennyire kiterjedt hálózatnál nehéz lenne lekövetni azt, hogy ki honnan veszi az áramot, melyik adófajtájút veszi.
Talán az lehet csak "megoldás" ha a töltés éjszakai áramról menne. Azt tudtommal ugyanis a központból kapcsolják be. De akkor mi lenne a bojlerokkal? Elég komplex ez a kérdéskör.

Magánvéleményem az, hogyha van egy kis esze az államnak akkor nem tesz jövedéki adót az áram árára. Ugyanis:
1. Plusz fogyasztás jelentkezik a villamos áram terén, ez plusz adóbevétel az ÁFA révén, ellenben ez kisebb összeg, mintha üzemanyagot venne az állampolgár. De legalább bevétel.
2. Az elektromos autók drágák, aki megveszi az elvileg több adót fizet be megvételkor, bár szerintem ez egyszeri tétel.
3. Ha tisztább lesz a városi levegő a kevesebb hagyományos autó miatt, akkor valószínűleg csökken bizonyos megbetegedések száma. (pl.: légúti) Ez pedig spórolás a TB-nek.
De ugyan ide sorolhatjuk a zajártalmat is. Sokan szenvednek tőle halláskárosodást.
4. Ha kevesebb olajat veszünk külföldről, akkor kevesebb pénz is hagyja el az országot.+Az ezzel kapcsolatos pénzügyi díjakat is megspóroljuk.
5. Egyéb általam nem látható okok.

Amúgy szerintem még van időnk ezeken gondolkodni, mert a magyar gépjárműpark nem véletlenül van így elöregedve. Elég kevés elektromos autó fog fogyni szerintem a magyar piacon. Bár én ezt azért sajnálom.
Ha 20 év alatt az elektromos autók leváltják a hagyományos autók 25%-át, akkor annak én már nagyon örülni fogok!
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 189
60 019
113
hiryu

A Cseheknek is pont ilyen összegű ajánlatot tettek az oroszok. Ne lássunk már rémeket!
A török vagy a fehérorosz üzlet más volt. A termék is olcsóbb fajta volt, és az ottani bérek és egyéb költségek is mások, mint nálunk.
Ha az angoloknak tettek volna ugyan ilyen tartalmú ajánlatot az oroszok, akkor az nem 10 hanem 13-15 milliárd euró lett volna, mert ott meg drágább minden. Sok mindentől függ az ár.
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 828
4 126
113
dudi

Több helyen megjelent.
Egy: http://www.origo.hu/tudomany/20130404-mir1200-paks-uj-orosz-atomreaktor.html


Hát, ha tényleg MIR/VVER1200-asok lesznek azok a blokkok, akkor elismerésem Orbánéknak! (Amúgy utálom őket. Is. De ha ezt sikerült megcsinálniuk, hát...)

bagira

Én örülök neki. Persze kellett volna társadalmi egyeztetés, ez igaz, de sajnos ez az ország nem Svájc... :( Ahol a VV6 a legfontosabb társadalmi események egyike, ott talán én sem bíznám egy népszavazásra az ország hosszútávú energetikai ügyeit... :(
 
T

torsen

Guest
Utolsó megjegyzéseim a villanyautó-hidrogén témához.

Az akku sajnos nem lesz sokkal olcsóbb, mert a költségében elsődleges az ANYAG költség, kevés a munkaintenzív hozzáadott érték. Lsd. ólomakku, ami nem akar olcsóbbá válni (zárójelben jegyzem meg, hogy nagy reményeket fűznek a litium-levegő akkuhoz, ahol az egyik elektróda a levegő, amit nem kell az autóval cipelni, mert mindenhol jelen van) Ugyanakkor a FC-ben alkalmazott PEM fóliát a 3M és a DuPont úgy gyártja már, mint a folpackot.
Az akkuk élettartamát nem a naptári évek használják el (tévedés) hanem a töltés-kisütési ciklusszám. Ezt meg nem lehet leolvasni a adattábláról (esetleg kötelezővé tehető lenne egy erre szolgáló kijelző).
A villanyautó mindennapi használata mellett szólna az, ha lenne kiterjedt publikus töltőhálózat, mert pl.a Renault Kangooban az autóba építik a gyorstöltőt, így ha megáll a tulaj pl. a Tesconál, felteszi az autót töltőre és 30 perc alatt feltöltődik az akku 80%-ra. (persze kérdés mit szól ehhez az akku?) A legtöbb járművet úgy használják, hogy kb. 30km-ként számíthatunk megállásra. Ha mindenhol van gyorstöltő, akkor minden megoldódott.
Az áram mint üzemanyag valóban felveti az állami lenyúlás problémáját. Az otthoni külön mérők beépítése lehet a megoldás, amelyeken keresztül akár a hálózatból kivett teljesítmény is szabályozható lenne. (info buszként használva az elektromos hálózatot a mérők utasíthatóak lennének a max kivett áram korlátozására, aminek persze a kocsi tulaja nem örülne. :) De ha a hálózati biztonság ezt kívánja... Egyébként volt már ilyen kettős adóztatás üzemanyag fronton, idősebbek emlékezhetnek a HTO-ra és az arra épülő szőkítő gazdaságra.
Végülis azt gondolom, hogy a dolgot az fogja eldönteni, hogy milyen ipari háttér nyomja őket. Az látszik, hogy pl. a Mercedes, a Toyota, a Honda, és részben a GM a hidrogén felé hajlik. Partner ebben a Shell. villanyautózást sok európai gyártó, Renault, Volvo stb támogatja és olyanok állnak mögöttük, mint az e-on, meg az EdF. Nem kis nevek...
Még az is lehet, hogy egy ideig párhuzamosan fut majd a két technológia, de a praktikum miatt előbb-utóbb eltűnik az egyik (és talán vele a pártolói is, így sok cég tart két vasat a tűzben pl. GM). A dolog talán úgy játszódik le (megint idősebb harcosokra apellálnék) mint anno a VHS-Beta-Video2000 videokazetta háború. Hiába volt a legjobb a sony Beta rendszere, de a Panasonic megvette a hollywoodi filmjogok döntő többségét, így a jó filmek csak VHS-n voltak elérhetők. Ezután vásárolt be a sony hollywoodban.
 

Phoenix

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2009. április 27.
549
1 260
93
Kivételesen korrekt cikk az indextől:
http://index.hu/gazdasag/2014/01/15/paksibovites/
 

hunter

Member
2013. május 7.
126
0
16
Nem kritizálni akarlak Hunter, de a kw nem tudom minek a mértékegysége???! Talán valami újdonság? A kW az a kilowatt és az TELJESÍTMÉNY (időegység alatt végzett munka vagy energiaváltozás) az energia mértékegysége a J (Joule) Nos, a cseppfolyós hidrogén sűrűségét nem ismerem és nem is nézek most utána. A vízbontás energiaigénye 285kJ/mol, ami 2 gramm molekulris Hidrogén (nem atomi), a cella ebből 237kJ/mol-t képes (minimálisan) kinyerni. Egy 700 baros tárolórendszer, melynek térfogata (tegyük fel) 100 liter, 70000 liternyi normál állapotú hidrogént tartalmaz. Tekintve hogy egy mol normál állapotú hidrogén térfogata kb. 25 liter, így ez 2800 molnyi hidrogén. Ez 664 MJ energia tartalmat jelent az FC kimenetén, villanyáram formájában. Ezt a villanymotor több mint 90% hatásfokkal hasznosítja. Ez az energiamennyiség 20 liter benzin energiatartalmának felel meg, Figyelembe véve hogy a BM kb. 30-40 %hatásfokkal alakítja mechanikai energiává a benzint, ha benzinből akarok kb. ugyanannyi energiát kinyerni, nagyjából 50-60 literre van szükségem. Az arány tehát 1:2-höz jelenleg (a benzin javára) és ez már viselhető. Ehhez képest a Tesla villanyos megoldása elég primitív. És az akkuk miatt drága. Persze az FC is az, de pl. a norvégoknál a Tesla Model S vezeti az eladási listát! Nem véletlenül vesz az ország is F-35-t.

Nehezen tudlak követni ! Az általam közölt adatok a BME egyik kutatójától származnak.
Ha sikerült jól értelmeznem írásod akkor az autózásban megoldott a hidrogén versenyképes áron való előállítása és tárolása is !
Csak tájékoztatásul jegyzem meg,hogy a hidrogén elektrolízissel történő előállításához annyi energia kell, mint amennyit majd a felhasználásával visszanyerünk !!!!
 
M

molnibalage

Guest
. Nem lehet az áramot agyon adóztatni, mert kinyírja az ipart, meg megnöveli a lakossági terheket ami ugye demokráciában politikai öngyilkosság.

Emeltek ÁFÁ-t, mindenféle különadó van. Ennek ellenére a narancsos banda úgy tűnik, hogy a következő kört is viszi. No, ennyit arról, hogy ki és mitől népszerű. A tömegek rém hülyék. Sajnos.

A baj (?) az, hogy ha radikálisan elkezd csökkeni a motor hajtóanyagok fogyasztása, akkor az állam is hatalmas bevételektől fog elesni. Kettőt lehet találni, hogy "felelős vezetőink" mit fognak csinálni. Akkor magát a villanyautót fogják adóztatni, alá szerzői jogdíj adathordozókon.

Talán az lehet csak "megoldás" ha a töltés éjszakai áramról menne. Azt tudtommal ugyanis a központból kapcsolják be.

A bibi az, hogy vagy arról a mérőről tölt valaki, vagy nem. Nem állhat mindenki mellett rendőr, hogy ki miről tölt.

3. Ha tisztább lesz a városi levegő a kevesebb hagyományos autó miatt, akkor valószínűleg csökken bizonyos megbetegedések száma. (pl.: légúti) Ez pedig spórolás a TB-nek.

Ez nem azonnal hatás és nagyon komoly penetráció kellene ehhez. Ehhez évtizedek kellenek, tehát ezzel nemigen lehet számolni. A kimutatsa is elég problémás.

De ugyan ide sorolhatjuk a zajártalmat is. Sokan szenvednek tőle halláskárosodást.

Na ez az, ami valid. A Bp. belvárosi autópályák mellett 80-90 dB lazán van. Borzalmas. A bibi az, hogy a mai autók motorjai olyan csendesek, hogy ha ezt kiveszed, akkor is a gördülési és áramlási zaj továbbra is számottevő marad.

4. Ha kevesebb olajat veszünk külföldről, akkor kevesebb pénz is hagyja el az országot.+Az ezzel kapcsolatos pénzügyi díjakat is megspóroljuk.

Viszont több gázt, ha nem tudnuk elég olcsó áramot termelni. A kőolaj távvezetéket meg akkor is fenn kell tartani és üzemeltetni, ha csak "csurog" belőle az olaj...

Ha 20 év alatt az elektromos autók leváltják a hagyományos autók 25%-át, akkor annak én már nagyon örülni fogok

Amen. Ehhez viszont az is kellene, hogy az atomerőmű részarány legalább ennyivel nőjön. Na ez az, ami nem sikerül a jelen állás szerint.
 
M

molnibalage

Guest
Furcsa, hogy én atomenergiát nem ellenző vagyok, de ez a beruházás szeritnem elsietett. Ha tényleg 1,5-2 éven belül indul az építkezés, akkor túl korán készülnek el a blokkok, amikor még nincs rájuk szükség. Mondjuk nagyon meglepődénk, hogy ennyi idő alatt építkezének.

Először tervezni kellene, aztán engedélyeztetni. 1,5 áfutás totál irreális. Egy "szaros" gt erőművet építenek fel cirka egy év alatt, az engedélyeztetés meg néha eltart kettőig is...
 

hiryu

Active Member
2012. december 9.
4 645
9
38
Másként kérdezve: a 3000 milliárdból mennyi megy Putyin számlájára, és mennyi csorog vissza a közvetítőhöz??

Na meg ami zavar, az az orosz projektek ígért és tényleges ára közötti eltérés...
szélsőséges példa Szocsi..
vagy az indiai hordozó.

Átlagembernek pedig Csernobil és Kurszk után(többiről nem is hallott) nehezen nyomod le a torkán, hogy az orosz technológia biztonságos.:(