Energiagazdálkodás, energiabiztonság, villamosenergia-termelés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

T

torsen

Guest
hunter

A hidrogén tárolása, szállítása, előállítása megoldott. A BMW 50 darabot gyártott a 750iH-ból, és odaadta őket kipróbálásra, persze mellékelte az infrastruktúrát is (értsd: töltőállomás,ahol a vezető tankolt saját magának, és ott lehetett látni az általam írt 3uro/kg árat, ami persze lehet irreális is propaganda célból). És idéznék egy könyvből, melyet többek mellett Emőd István, volt tanárom, a BME tanára is jegyez: " A ma az autóiparban alkalmazott LH (liquid hidrogen) tartályok (pl. BMW) 120l folyékony hidrogént tárolnak, ami 8kg tömegnek felel meg 5 bar nyomáson (70,8 kg/köbméter sűrűség). Benzin egyenértékre átszámítva ez mintegy 32l-nek felel meg és kb. 300km hatótáv érhető el vele." Az idézett felhasználás dugattyús motorban történik (ez a BMW rögeszméje), a maga megszokott hatásfokával.
Igen, igazad van a vízbontás energiaigényénél többet nem várhatunk vissza az FC-től, erre írtam az 83%-ot. A lényeg nem is ez. Hanem hogy villanyhajtás kapunk (mint a villanyautónál) lokális emisszió nélkül, de a "tankolás" percek alatt megoldható, Az FC "örök" életű", nincs nehézfém és ritkaföldfém és egyéb probléma, mint az akkunál és nagyjából" a mai infrastruktúra alkalmazása mellett használható. Praktikus a hétköznapi felhasználónak, aki fegyelmezetlen, este elfelejti feldugni a villanyautót a töltőre, és reggel áll a mozgásképtelen kocsija mellett, ami órák alatt tehető haladóképessé. Ha az árak nem olyanok lesznek mint ma (egy Tesla, ami már használható hatótávú 85000euróról indul) és valamelyik rendszert megtámogatja az infrastruktúra, akkor az fog győzni és nem kizárt, hogy az akkus rendszer lesz az!.
Kína meg majd röhög a markába!
 
M

molnibalage

Guest
Azt viszont nem tudom, hogy mondjuk 1 óra alatt le tud-e menni 100%-ról 50%-ra a teljesítmény. Vagy csak óránként mondjuk 10%-al tud lemenni. Erről nem olvastam, de ma megpróbálok utánanézni.

A mostani Paksi blokkok mire eljutnak 50%-ról 100%, az van 24-48 órás nagyságrendben, de ez ugyebár csak tranziens. Mindenesetre alapnak jó.

felesleges áramot exportálni akarják a jövőben Németországnak, mivel nagy mértékben fognak az energiaárak emelkedni ott, ezzel kalkuláltak már évekkel ezelőtt.

A német politika bármikor csinálhat hátraarcot, beltáva, hogy orbitális baromságot csináltak. A német ipar versenyképességét egyre komolyabb mérétkben ássa alá a drága áram. Ha meg importálni akarnak, akkor mirét tőlünk vennék egy új erőműből, ami drágábban termel, mint a közelebb levő és már olcsóbban termelő francia atomerőművekből...? Most is ezt csinálják...

Elvileg 10.000 munkahelyet teremt majd a projekt, 30%-os magyar beszállitói részesedéssel

Tegnap még 40%-ot kürtöltek világgá.
 
T

torsen

Guest
Ja és az a 30-40% is a legalja lesz. Paks I-hez még a Ganz gyártotta a generátorokat (amiknek a felújítását már az Alstom végezte). Hol van már a Ganz, meg a többi lehetséges beszállító? A magyar majd betonvasat köt, betonoz, fest, hidegburkol, teherautót vezet...Itt nincs Skoda.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 636
113
torse
az üzemanyagcella tudtom szerint elég sok platinát tartalmaz, tehát nem épp ritkafém-mentes, emiatt drága. Az újabb fejlesztések nem tudom, hogy hogy állnak, ha ki tudják az ilyeneket iktatni akkor használható lesz, ha nem akkor nem lesz abbóll soha tömegtermelés.
 

doca

Member
2010. szeptember 14.
553
1
16
Még régebbi 30%-ost olvastam anno. Németeknek csak jó, hogy több beszerzési forrásból válogathatnak, az árakra is jó hatást gyakorol, de gondolom számoltak a francia és egyéb konkurensekkel mielőtt belevágtak a paksi bővitésbe és igy is rentábilisnak itélték.
 
T

torsen

Guest
torse
az üzemanyagcella tudtom szerint elég sok platinát tartalmaz, tehát nem épp ritkafém-mentes, emiatt drága. Az újabb fejlesztések nem tudom, hogy hogy állnak, ha ki tudják az ilyeneket iktatni akkor használható lesz, ha nem akkor nem lesz abbóll soha tömegtermelés.

Sokféle cella van. A két legígéretesebb, a PEM fóliás (protonáteresztő fólia) és a DMFC (direkt metanol FC ami nem is hidrogénnel, hanem metanollal üzemel) nem tartalmaz platinát, legalábbis nem többet, mint egy mai autó katalizátora. Jelenleg a drága alkatrész az ún. bipolár lemez, ami elektromosan sorba köti az egyenként kb. 1..2V-os cellákat, illetve cellánként biztosítja a katódoldali hidrogén, az anódoldali levegő bevezetést illetve a keletkezett víz(gőz) elvezetést és még némi hűtőcsatornákat is kellene bele készíteni, mindezt úgy, hogy egy ilyen bipolár lemez ne legyen pár milliméternél vastagabb (több mint száz cellát kapcsolnak sorba a megfelelő feszültséghez). Amit én tudok, hogy ezt tömörített grafitból csinálják nagyrészt forgácsolással (ami a legdrágább megmunkálás a világon). Ez a drága része.

Nem tudom mikor tekinthető valami tömegtermelésnek, de a "sorozatgyártásba" vételt a Toyota 2015-re, az MB 2016-ra ígéri. Hogy a sorozat mekkora lesz??? :)
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 185
60 016
113
torsen

" Hol van már a Ganz,"

Konkrétan itt: http://atomenergiainfo.hu/blog/egy-jo-hir-nyoman

Amúgy pár érdekes C02-ős adat:
http://atomenergiainfo.hu/tudastar/co2-kibocsatas-kontra-radioaktiv-hulladek

http://atomenergiainfo.hu/tudastar/magyarorszag-eromuvei

Illetve:
http://atomenergiainfo.hu/tudastar/az-atomenergia-kulcskerdesei
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 636
113
Ezért írtam, hogy nem tudom hogy állnak a FC-k jelenleg. 5-10 éve láttam (tévében) egy H2-vel üzemelő üzemanyagcellás autót, de ott még kilós mennyiségről beszéltek platinából. És szándékosan nem sorozatgyártásról beszéltem, mert az lehet 1-2-3-mas sorozat is, hanem tömegtermelésről :) Ha nem tudsz gyorsan, versenyképes áron üzemanyagcellát gyártani, akkor a legkisebb akadály a töltőállomások hiány lesz a képletben.
 
T

torsen

Guest
Hajrá Ganz, örülök a hírnek. Amit én tudtam róla, hogy szétszedték, a darabokat lerabolták, a romok meg rohadnak...
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 598
12 674
113
fip7 írta: Ha tisztább lesz a városi levegő a kevesebb hagyományos autó miatt, akkor valószínűleg csökken bizonyos megbetegedések száma. (pl.: légúti) Ez pedig spórolás a TB-nek. </blockquote>

Molni válasza:
Ez nem azonnal hatás és nagyon komoly penetráció kellene ehhez. Ehhez évtizedek kellenek, tehát ezzel nemigen lehet számolni. A kimutatsa is elég problémás.

Most így volt egyszerűbb :)

Csak ehhez az egy dologhoz volna észrevételem.
Mint már tudjátok, munkám során gyakran találkozok beteg emberekkel.
Konkrétan légzőszervi betegekkel - is - s kivizsgálásukkal, ellátásukkal.
Munkahelyem egykori, erdei környezetben működő telephelyét gazdasági okokból pár éve megszüntették.
Azóta ezek a betegek egy belvárosi kórházban "gyógyulnak".
Egyértelműen kimutatható összefüggés van a légszennyezettségi adatok, és a légzőszervi betegek <b>mért</b> légzésfunkciós értékei között.
/Nagyon látványos a különbség egy felhőtlen, szeles napon és egy ködös, párás, "megült" levegőjű napon mért értékek között./
S ez csak a napi hatás.
/ Manapság az OEP napi beteg/költség adatokkal rendelkezik/
Hosszú távon ragyogóan kimutatható a a tisztább levegőnek köszönhető spórolás.

Amúgy az egyik legalattomosabb időzített bombáról még nem is beszéltünk: A mai, "korszerű" dízelek koromrészecskéi túl kicsik, hogy a légzőrendszer védekezni tudjon /öntisztulás/, gyakorlatilag akadálytalanul kerül a véráramba.
Most ugyanott vagyunk, mint az ólmozott benzin, meg az azbesztes fékbetét "aranykorában"...
...de inkább rosszabb.
 

bandras87

New Member
2013. március 16.
6
3
3
Atomerőmű finanszírozással kapcsolatban felmerült, hogy villanyárba beépítve előre gyűjtené össze az erőmű árát (vagy egy részét) az MVM.
Hány Ft pluszköltséget jelentene ez kwh-ként az áramdíjban?
 

szittya88

Member
2010. október 23.
916
5
18
A szamla rendezesenek egy jelentos resze nagy valoszinuseggel aru formajaban tortenik /ercsd egy allami ceg felvasarol kivisz ooba majd ott egy orosz allami ceg eloszt./ nem a teljes osszeg!
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 662
3 514
113
Szerintem sokkal jobban jártunk volna egy Fordal, az fegyverzet, radarok nélkül bőven kijön ennyiből, jól mutatna a Balatonban és ha rákötjük a hálózatra még több kraftot is ad.... :DDD
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 185
60 016
113
bandras87

Az MVM rezsicsökkentés utáni profitja közel 100 milliárd forint évente. Ezt úgy éri el, hogy 12 forintért értékesíti az áram kilowatt óráját, az atomerőműben meg 9-ért termeli. (+egyéb bevételek)
Az új erőműben (ha a forrásaim helyesek) 5 forintos ár környékén lehet majd termelni 1kw/h elektromos áramot.
Szóval még pesszimista becslés esetén is 200 milliárd forintos éves profitja lehet majd az MVM-nek mai árfolyamon.
A 3000 milliárdot pedig 30 év alatt kell visszafizetnünk.
Szóval a jelenlegi árak és állapotok mellet is lehetséges lesz kitermelni a törlesztőrészleteket, nem feltétlenül kell majd az MVM-nek árat emelnie!

Az előre összegyűjtés esetén a jelenlegi árak mellet 7 éves gyűjtési idővel, olyan 700 milliárd Ft környékét lehetne összegyűjteni.
A baj az, hogy a mindenkori kormányok rendszeresen beépítik a költségvetésbe az MVM bevételeit. Ha nem ezt tennék valószínűleg hitelt se kéne most fölvenni az építésre!
 

hiryu

Active Member
2012. december 9.
4 645
9
38
http://www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?234546-Russia-to-fund-Hungary-Nuclear-Expansion
 

hiryu

Active Member
2012. december 9.
4 645
9
38
ui..felhívták egy kommentben: a figyelmem egy régebbi idézetre, ha már energiapolitika:

“<i>Anélkül, hogy külpolitikai kalandokba bocsátkoznék, szeretném önöket tájékoztatni arról, hogy Magyarországon éppen puccs van. A magyar kormány puccsot hajt végre a magyar parlament ellen, a magyar kormány puccsot hajt végre a saját népe ellen”.
Orbán Viktor azt bírálta kijelentésével, hogy a kormány egyelőre titkosított, hosszú távra szóló szerződést köt Oroszországgal “a XXI. századot és a teljes Kárpát-medencei magyar nép életét meghatározó energiakérdésben.” Ez 2008. február 28-án hangzott el, és lényegét tekintve nem volt igaz. A Gyurcsány által Putyinnal aláírt Déli Áramlat-megállapodás kapcsán mondta.</i>