Energiagazdálkodás, energiabiztonság, villamosenergia-termelés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

bagira

Member
2013. február 26.
132
10
18
http://index.hu/gazdasag/2014/01/15/nem_epul_tovabb_a_cseh_paks/

Sziasztok!

Még izgalmas hír ma reggelre.
Az utolsó bekezdésre külön felhívnám a figyelmet!

B.
 

bagira

Member
2013. február 26.
132
10
18
"A 3000 milliárdot pedig 30 év alatt kell visszafizetnünk.
Szóval a jelenlegi árak és állapotok mellet is lehetséges lesz kitermelni a törlesztőrészleteket, nem feltétlenül kell majd az MVM-nek árat emelnie!"

Sziasztok!

Arról lehet valamit tudni, hogy mennyi lesz az orosz hitelre (ha valóban 80%-ot veszünk igénybe - 2400 milliárdra) a KAMAT ?

Üdv:

B.
 

bagira

Member
2013. február 26.
132
10
18
"A baj az, hogy a mindenkori kormányok rendszeresen beépítik a költségvetésbe az MVM bevételeit. Ha nem ezt tennék valószínűleg hitelt se kéne most fölvenni az építésre!"

Helló!

Ez is szóba kerül a mellékelt hosszabb cikk végén.
Nemcsak bekerül a költségvetésbe, hanem úgy tűnik el is költötték eddig (vagy előre is?).

http://hvg.hu/gazdasag/20140115_Oroszok_Pakson__hogyan_jutottunk_idaig

Üdv:

B
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 866
4 156
113
Asszem még nem volt, december 23-ától már van magyar weboldala is a Roszatomnak: http://rosatom.hu/hu

Ja és az orosz reaktortechnológia miatt fanyalgóknak (igen hiryu, rád gondoltam), ha a finnek legújabb reaktora is VVER-1200 lesz, méghozzá a Roszatomtól, akkor szerintem nekünk is megfelelő ez a cucc. ;)
 
T

torsen

Guest
Szerintem sokkal jobban jártunk volna egy Fordal, az fegyverzet, radarok nélkül bőven kijön ennyiből, jól mutatna a Balatonban és ha rákötjük a hálózatra még több kraftot is ad.... :DDD

És még el se tud süllyedni! Igazi elrettentő erő! :)
 
T

torsen

Guest
Amúgy az egyik legalattomosabb időzített bombáról még nem is beszéltünk: A mai, "korszerű" dízelek koromrészecskéi túl kicsik, hogy a légzőrendszer védekezni tudjon /öntisztulás/, gyakorlatilag akadálytalanul kerül a véráramba.
Most ugyanott vagyunk, mint az ólmozott benzin, meg az azbesztes fékbetét "aranykorában"...
...de inkább rosszabb.
Igen, erről elég mélyen hallgat az autóipar, de vannak erre utaló jelek:
Japánban és az USA-ban a szgk piacon szinte nincs dízel, az üzemanyagárak nem támogatják (ezekben az országokban feszítik meg először a kipufogógáz normákat)
Pl. a Lexus IS sorozatból eltűnt a dízel, helyette benzin-hibrid jelent meg.
Halkan cikkeznek a kis részecskeméret hatásairól, de nem nagyon megy át a médián
A legfontosabb, hogy az EURO VI norma (szeptembertől vezetik be) a részecske emissziót megfelezi ÉS megadja a MAX részecske számot (80 milliárd db/kWh) amivel a részecskeméret minimumát korlátozza. Ez egyértelmű elismerése a nanométeres dízelfüst legyaluló hatásának....
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 831
30 925
113
A részecskeszűrőket nem pont ezeknek a kivédésére találták ki? Ha valahogy meg lehetne oldani ezeknek a részecskéknek az összekapcsolódását, még mielőtt a levegőbe jutnának, így nagyobbak lennének a szemcsék, ami már kezelhető lenne.
 
T

torsen

Guest
Ja , és az MVM és egyéb szolgáltatókról és a hazai energiapiacról... (még a rezsicsökkentés előtti helyzetről, arányaiban gondolom megmaradt az állapot) Ha megveszed a villanyt, fizetsz kb. 50Ft/kWh-t. Ha saját magad termeled meg (napelem stb.) szívesen átveszik Tőled- kb. 15Ft/kWh-ért. Ekkora a szállítás, elosztás és a profit aránya. Borsodban ezért csukják le az uzsorásokat...
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 459
11 494
113
Ha valahogy meg lehetne oldani ezeknek a részecskéknek az összekapcsolódását, még mielőtt a levegőbe jutnának, így nagyobbak lennének a szemcsék, ami már kezelhető lenne.

De, meg lehet oldani; úgy hívják, hogy IFA :)

A hozzászólásom megírása után nekem is eszembe jutott, hogy olvastam a japán "dízelmentességről".
Európában - benne Magyarországon - meg az a helyzet, hogy nemcsak a teherautók, meg a buszok üzemelnek - ők jogosan - dízelmotorral.
A gond az, hogy ezen kívül kétféle ember vesz spórolok(!) felkiáltással dízelautót; boldog, meg boldogtalan...
S jellemzően olyan rövid távon használják, hogy a motor gyakorlatilag végig hidegüzemben működik. A jó ég se tudja, hogy ekkor valójában mekkora is, s milyen összetételű a káros anyag kibocsátás.
Amikor meg már üzemmeleg:

http://totalcar.hu/magazin/kozelet/2010/02/10/karosabb-e_a_fustolos/

http://totalcar.hu/magazin/technika/reszecskeszu/

http://totalcar.hu/magazin/technika/reszecskesz2/

S ugye ez a kávézó terasza előtt, ahova kiültél, s nem távol a Gagarin...ööö..akarom mondani a Visontai Hőerűmőből.
Koncentráció ugye.
 

hiryu

Active Member
2012. december 9.
4 661
8
38
khmm... akkor biztos hobbiból van Pakson is lecserélve az eredeti orosz vezérlőrendszer csúnya imperialistára....

De leírom mége gyszer, nem az atomenergiával van bajom, amennyiben az erőmű legalább kétszáz kilométerre van tőlem.

Hanem:
http://nepszava.com/2014/01/magyarorszag/paksi-hapsi.html

ugyais magyar sajtóban ezek a kérések sem fognak elhangzani
ill:
ilyesmik:
A<i>mi az oroszokkal való szerződést illeti, nem hiszem, hogy Putyin beéri a paksi bővítéssel és ha ő tízmilliárd euro hitelt adott akkor ő mondja meg mit fogad el fizetségként ha már nem lesz egy vasunk sem fizetni. Ami valószínű , mert ez az összeg pont azonos a nyugdíjpénztárak vagyonával amit Orbán lenyúlt és abból már nincs semmi. És ha engem kérdeznek (tudom nem kérdezett senki) akkor van elképzelésem mit fog kérni Putyin cserébe:
.
1 /// totális kormányzati engedelmességet, és őt nem érdekli Orbán jelszava, hogy nem leszünk gyarmat.
.
2/// nem többet kér mint Magyarországot. Ami az energiát illeti a paksi atomerőművet mivel nem fizettünk rendesen kisajátítja, (titkos a szerződés szövege) és saját termelés alá vonja az áramot, és bérbe adja nekünk a saját erőművünket jó pénzért.
.
3/// mi van a szerződésben, kitől fogjuk vásárolni a nukleáris fűtóanyagot, ki végzi az erőmű karbantartását, ki fogja elszállítani, természetesen a Közgépen keresztül az elhasznált nukleáris anyagot. Milyen egyéb járulékos beruházásokat kötöttek, milyen összegben és ebből mennyi a közgépé???</i>
 

hiryu

Active Member
2012. december 9.
4 661
8
38
(ja mellesleg lehet magyarázni, hogy hátpersze az orosz hitel hosszabb futamidejű, mint a másik, mert a galád nyugat nem ad...
Persze hogy nem ad, mert a kassza üres, hitelminősítők besorolása alapján besorlása az országnak a béka segge alatt...
(magyar állam számláján 2008-óta nem volt ilyen kevés pénz, ha jól emléxem a nemzeti banknál vezetett ilyen számlán forintban, devizában nincs egészen 1000 milliárd forint..)
Ja igen... ha üres a kassza, feljebb írja valki hogy MVM pénze a feneketelen költségvetésben, akkor miből fizetjük ki az évi százmilliárdot?
 

Panzerfaust

Well-Known Member
2010. április 21.
6 145
5 003
113
Nemrég felmerült egy téma a társaságomban, az energiaügy apropóján:
http://ertelmesen.blog.hu/2012/10/07/miert_nem_epitunk_toriumos_atomeromuvet
Mivel nem a műszaki karon végeztem, a véleményeteket kérem.
Köszi
 
M

molnibalage

Guest
khmm... akkor biztos hobbiból van Pakson is lecserélve az eredeti orosz vezérlőrendszer csúnya imperialistára....

De leírom mége gyszer, nem az atomenergiával van bajom, amennyiben az erőmű legalább kétszáz kilométerre van tőlem.

Hanem:
http://nepszava.com/2014/01/magyarorszag/paksi-hapsi.html

ugyais magyar sajtóban ezek a kérések sem fognak elhangzani
ill:
ilyesmik:
A<i>mi az oroszokkal való szerződést illeti, nem hiszem, hogy Putyin beéri a paksi bővítéssel és ha ő tízmilliárd euro hitelt adott akkor ő mondja meg mit fogad el fizetségként ha már nem lesz egy vasunk sem fizetni. Ami valószínű , mert ez az összeg pont azonos a nyugdíjpénztárak vagyonával amit Orbán lenyúlt és abból már nincs semmi. És ha engem kérdeznek (tudom nem kérdezett senki) akkor van elképzelésem mit fog kérni Putyin cserébe:
.
1 /// totális kormányzati engedelmességet, és őt nem érdekli Orbán jelszava, hogy nem leszünk gyarmat.
.
2/// nem többet kér mint Magyarországot. Ami az energiát illeti a paksi atomerőművet mivel nem fizettünk rendesen kisajátítja, (titkos a szerződés szövege) és saját termelés alá vonja az áramot, és bérbe adja nekünk a saját erőművünket jó pénzért.
.
3/// mi van a szerződésben, kitől fogjuk vásárolni a nukleáris fűtóanyagot, ki végzi az erőmű karbantartását, ki fogja elszállítani, természetesen a Közgépen keresztül az elhasznált nukleáris anyagot. Milyen egyéb járulékos beruházásokat kötöttek, milyen összegben és ebből mennyi a közgépé???</i>



Juj, hirtelen konteó / NWO oldal lett a HTKA-ból...?
 
M

molnibalage

Guest
Nemrég felmerült egy téma a társaságomban, az energiaügy apropóján:
http://ertelmesen.blog.hu/2012/10/07/miert_nem_epitunk_toriumos_atomeromuvet
Mivel nem a műszaki karon végeztem, a véleményeteket kérem.
Köszi

Ott van a linkben, hogy miért nem. Mert ilyen erőmű, mint termék jelenleg nem létezik. A működési alapelve ismert, de civil iparban, mint piacra termelő erőmű nem létezik.
 
T

torsen

Guest
A részecskeszűrő pont olyan mint a tésztaszűrő, egy adott méret ALATT mindent átenged, és ez a baj. A részecske összekapcsolás jó gondolat, de hogy csinálod meg? Először el kell kapni a részecskét, és utána összakapcsolgatni...Az elkapás már kapásból nincs meg, mert nincs mivel...
De az ötlet jó, mert mi lenne ha olajcseréknél a szerelő kivenné az autóból a szép nagy kerek több kilós kokszgombócot. Mert a gombóc elég nagy lenne. Vegyél egy átlagosan 10kW-on használt (alsóbecslés) dízelautót, menjél vele átlagosan 72km/h-val és az olajcsere periódus legyen 20000km. A megengedett 10mg/kWh-ás határt tartó Euró 6-os motor két olajcsere között 27kg, nanométeres részecskeméretű kokszot lehel a tüdőnkbe. Az Euro 5 (jelenlegi) ennek a dupláját...
 
M

molnibalage

Guest
Még elektrofilerezéssel sem menne? (Nem értek a témában, de tudtommal minél finomabb a szemcse annál könnyebb ilyennel elkapni.)
 

Panzerfaust

Well-Known Member
2010. április 21.
6 145
5 003
113
<blockquote rel="Panzerfaust">Nemrég felmerült egy téma a társaságomban, az energiaügy apropóján:
http://ertelmesen.blog.hu/2012/10/07/miert_nem_epitunk_toriumos_atomeromuvet
Mivel nem a műszaki karon végeztem, a véleményeteket kérem.
Köszi

Ott van a linkben, hogy miért nem. Mert ilyen erőmű, mint termék jelenleg nem létezik. A működési alapelve ismert, de civil iparban, mint piacra termelő erőmű nem létezik.</blockquote>

Ok. Csak azért dobtam be, mert az indiánok nekiláttak.
http://motherboard.vice.com/blog/india-is-about-to-start-building-its-thorium-fueled-nuclear-power-plant
http://www.world-nuclear.org/info/Country-Profiles/Countries-G-N/India/

És ping-pongék is szemeznek a dologgal.
http://www.telegraph.co.uk/finance/comment/ambroseevans_pritchard/9784044/China-blazes-trail-for-clean-nuclear-power-from-thorium.html
 
T

torsen

Guest
Még elektrofilerezéssel sem menne? (Nem értek a témában, de tudtommal minél finomabb a szemcse annál könnyebb ilyennel elkapni.)

Az elektrofilterezéshez meg én nem értek. :) A baj jelenleg az, hogy veszel egy tök átlag, középkat. autót és így néz ki a kipufogórendszer: termikus szenzor-kipufogógáz visszavezető (EGR) rendszer egy, vagy kétfokozatú hűtéssel- oxidációs katalizátor- hőmérsékletszenzor- részecskeszűrő (ez egy kerámia monolit) nyomáskülönbség szenzorral- Ad-Blue adagoló és keverőtér- SCR (nitrogén oxid) katalizátor- amóniazáró katalizátor - Nitrogén-oxid szenzor és ehhez járul még egy üzemanyag adalékoló rendszer, mely a koksz öngyulladási hőmérsékletét csökkenti illetve az Ad-Blue adalékoló rendszer. Röhej. Nem véletlen, hogy a japók inkább a benzin-hibridre szavaznak. Költséges, bonyolult, térfogatigényes és nehéz (az MAN szerint Euro 5-ről a 6-ra kb. 120kg a többletsúly egy haszonjárműnél) Nos még akkor az egyszerű kerámia monolitot cseréljük ki elektrofilterre? Hangsúlyozom, nem tudom az milyen technikai komponenseket tenne ehhez.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 831
30 925
113
Nem csak két tóriumos erőmű létezik. Én is úgy emlékszem, hogy az indiaiaké volt az első, talán az is csak kísérleti, de az amiknak is van, európában talán a norvégok fogtak neki és ha minden igaz olyant, amivel kiégett régi fűtőelemeket fel tudnak zabáltatni. És még lehetnek mások is, csak pont nem jutott el hozzánk a hírük. A kis telesítményen meg nem kell lovagolni, ha valami kísérleti az általában kisebb, mert olcsóbban le tudod tesztelni azzal a terveidet és a működést. Ha minden ok - és ennek a leellenőrzése meg a konstrukciós hibák újratervezése, kijavítás és újratesztelése nem két nap - akkor lehet nagyobbat tervezni, otthon felhúzni saját magadnak, valamennyit üzemeltetni és kb ezután kezdődhet meg a többi megrendelővel való tárgyalás és új erőművek felhúzása.