Energiagazdálkodás, energiabiztonság, villamosenergia-termelés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

bagira

Member
2013. február 26.
132
10
18
"Hajrá Ganz, örülök a hírnek. Amit én tudtam róla, hogy szétszedték, a darabokat lerabolták, a romok meg rohadnak..."

Helló!

Ennek egy kicsit utánanéztem, tényleg 1991 óta holdingként működik tovább:

http://www.ganz-holding.hu/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=41&Itemid=88&lang=hu

Ha jól értelmeztem csak a piacképes tevékenységeket tartották meg, és fejlesztették tovább.
2011-ben az összes vállalatuk kb. 500 embert foglalkoztatott (ebből kb. 400-at a termelő három cég).
A holding éves mérlegének főösszege (2012): 11,5 mrd Ft.

Együtt és külön-külön viszont nem találtam egyik céget sem az előző HVG TOP 500-on (legnagyobb hazai vállalatok toplistája).

Ami a témán szempontjából érdekes az a
Ganz Engineering és Energetikai Gépgyártó Kft.
"Tevékenységi köre:
-szivattyúk (közép- és nagyméretű, axiális, félaxiális, kettősbeömlésű centrifugál és merülő motoros),
- turbinák (50 kW-50 MW, Pelton, Francis, Kaplan, cső- és
S-típusú), vízfékek (6,6-85 MW),
- atomerőművi berendezések (kazettaátrakó berendezések,
kapcsolódó vizsgáló és átrakó eszközök, kiégett fűtőelem tároló fő gépészeti berendezései,kutatóreaktorokat kiszolgáló berendezések),
- olajipari fúróberendezések, dugattyús gépek
és ezek alkatrészeinek tervezése, gyártása, helyszíni szerelése; ipari vezérlések, elosztó és
kapcsolómezők, inverterek, akkumulátortöltők, feszültségszabályozók, áramfejlesztő aggregátok
(5-1500 kVA) gyártása."

Üdv:
B
 
T

torsen

Guest
"Hajrá Ganz, örülök a hírnek. Amit én tudtam róla, hogy szétszedték, a darabokat lerabolták, a romok meg rohadnak..."

Helló!

Ennek egy kicsit utánanéztem, tényleg 1991 óta holdingként működik tovább:

http://www.ganz-holding.hu/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=41&Itemid=88&lang=hu

Ha jól értelmeztem csak a piacképes tevékenységeket tartották meg, és fejlesztették tovább.
2011-ben az összes vállalatuk kb. 500 embert foglalkoztatott (ebből kb. 400-at a termelő három cég).
A holding éves mérlegének főösszege (2012): 11,5 mrd Ft.

Együtt és külön-külön viszont nem találtam egyik céget sem az előző HVG TOP 500-on (legnagyobb hazai vállalatok toplistája).

Ami a témán szempontjából érdekes az a
Ganz Engineering és Energetikai Gépgyártó Kft.
"Tevékenységi köre:
-szivattyúk (közép- és nagyméretű, axiális, félaxiális, kettősbeömlésű centrifugál és merülő motoros),
- turbinák (50 kW-50 MW, Pelton, Francis, Kaplan, cső- és
S-típusú), vízfékek (6,6-85 MW),
- atomerőművi berendezések (kazettaátrakó berendezések,
kapcsolódó vizsgáló és átrakó eszközök, kiégett fűtőelem tároló fő gépészeti berendezései,kutatóreaktorokat kiszolgáló berendezések),
- olajipari fúróberendezések, dugattyús gépek
és ezek alkatrészeinek tervezése, gyártása, helyszíni szerelése; ipari vezérlések, elosztó és
kapcsolómezők, inverterek, akkumulátortöltők, feszültségszabályozók, áramfejlesztő aggregátok
(5-1500 kVA) gyártása."

Üdv:
B
Én azért gondoltam, hogy eltűnt a cég, mert debreceniként nap mint nap látom a világ legkisebb darabszámban (11db) gyártott villamosát (Ganz KCSV6) Amikor a város megkötötte a szerződést, még talán Ganz-Ansaldo volt a cég neve, mire szivárogtak a kocsik már biztosan Ganz-Hunslet lett belőle, majd úgy eltűnt a cég, hogy a javításokhoz, karbantartásokhoz szükséges oktatás sem volt megoldott. A DKV dolgozók még a régi tujákhoz voltak szokva, ez meg tömig volt a XXI századdal. Akkor mondták, hogy a Ganz Karthágó sorsára jutott...
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
<blockquote rel="torsen">Az autózásban talán nem a villanyautó a jövő. Az üzemanyagcella felé törekszenek a legnagyobb gyártók (MB, Toyota) Végülis a jármű villamos hajtású, de nem konnektorról órák alatt töltödik, hanem percek alatt hidrogénnel. A hidrogén tárolás megoldott mind komprimált, mind kriogén technológiával. A hidrogén tárolható, vízbontással folyamatosan termelhető, pufferelhető. Nincs szükség drága, különleges anyagokra az akkukhoz (jó része kínai eredetű) nincs gond az újrafeldolgozásukkal. Nincs veszélyes hulladék. A vízbontás energiaigénye bármilyen alternatív/atom energia lehet. Talán jövőre sorozatgyártásba megy, ára ismeretlen:

http://auto.indavideo.hu/video/Toyota_FCV

Mielőtt kitörne a hurrá-optimizmus egy kis számolás:
1 köbméter cseppfolyós hidrogén 70 kg, súlyú ! 20 kg előállításához - elektrolízissel 600 kw energia kell !
Ebben nincs bent a cseppfolyósítás nem kevés energia igénye !

1 liter benzin energia tartalma egyenlő kb. 8 liter cseppfolyós hidrogénével ! Tehát egy átlagos autóba kb. 400 literes kettős falú tartály kellene ! Ráadásul a hidrogén a legrobbanás-veszélyesebb gáz !
A költségek miatt Jelenleg is földgázból állítják elő !

</blockquote>
Egy kamion 900 kg hidrogént hoz, vagy 20t benzint.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Addig ne is vitatkozzatok tovább, amíg a jútúbon meg nem néztétek a Ki Ölte meg a Villanyautót? videót. Már húsz évvel ezelőtt minden probléma meg volt oldva.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
A cserélhető akksi szóba került az iparban, de nem nagyon barátkoznak vele. Mi van ha leadsz egy leharcoltat és kapsz egy jót? Kifizeted a értékkülönbséget? Amit majd visszaigényelsz ha fordítva történik? Te elhinnéd, hogy a leadott akksi nem ér annyit mint a kapott? Az meg hogy 2 garnitúrát veszel autóval elég költséges, kérdezz meg egy Prius tulajt, mennyiért adnának neki egy új stacket? Milliós tétel...
Az aku a Rönó gyár tulajdona lenne. Te csak bérelnéd, az állomáson meg öt perc alatt kicserélnék.
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 605
14 766
113
<i>És ping-pongék is szemeznek a dologgal.</i>

Amit ping-pongék csinálnak az már messze túllőtt a szemezés kategóriáján. 350 millió dolláros induló költségvetés, jelenleg 140 kutató ami 2015-ig eléri a 750-et stb. stb. Felvásároltak minden használható anyagot Oak Ridgeből stb. stb.

http://en.wikipedia.org/wiki/Liquid_fluoride_thorium_reactor#Chinese_Thorium_MSR_project
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Másként kérdezve: a 3000 milliárdból mennyi megy Putyin számlájára, és mennyi csorog vissza a közvetítőhöz??

Na meg ami zavar, az az orosz projektek ígért és tényleges ára közötti eltérés...
szélsőséges példa Szocsi..
vagy az indiai hordozó.

Átlagembernek pedig Csernobil és Kurszk után(többiről nem is hallott) nehezen nyomod le a torkán, hogy az orosz technológia biztonságos.:(

Ez igaz, de Fuku után te se adtad el a Toyotát.
 

hunter

Member
2013. május 7.
126
0
16
<blockquote rel="hunter"><blockquote rel="torsen">Az autózásban talán nem a villanyautó a jövő. Az üzemanyagcella felé törekszenek a legnagyobb gyártók (MB, Toyota) Végülis a jármű villamos hajtású, de nem konnektorról órák alatt töltödik, hanem percek alatt hidrogénnel. A hidrogén tárolás megoldott mind komprimált, mind kriogén technológiával. A hidrogén tárolható, vízbontással folyamatosan termelhető, pufferelhető. Nincs szükség drága, különleges anyagokra az akkukhoz (jó része kínai eredetű) nincs gond az újrafeldolgozásukkal. Nincs veszélyes hulladék. A vízbontás energiaigénye bármilyen alternatív/atom energia lehet. Talán jövőre sorozatgyártásba megy, ára ismeretlen:

http://auto.indavideo.hu/video/Toyota_FCV

Mielőtt kitörne a hurrá-optimizmus egy kis számolás:
1 köbméter cseppfolyós hidrogén 70 kg, súlyú ! 20 kg előállításához - elektrolízissel 600 kw energia kell !
Ebben nincs bent a cseppfolyósítás nem kevés energia igénye !

1 liter benzin energia tartalma egyenlő kb. 8 liter cseppfolyós hidrogénével ! Tehát egy átlagos autóba kb. 400 literes kettős falú tartály kellene ! Ráadásul a hidrogén a legrobbanás-veszélyesebb gáz !
A költségek miatt Jelenleg is földgázból állítják elő !

</blockquote>
Egy kamion 900 kg hidrogént hoz, vagy 20t benzint.

</blockquote>

Biztosan helyesen számoltál, de a 900 kg hidrogénhez valszeg 20 tonnás tartály is kell !
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 185
60 016
113
Egy kapcsolódó cikk.

http://www.origo.hu/gazdasag/20140116-ket-heten-belul-biztossa-valhat-a-paksi-bovites.html?sec-1

Amúgy meg az ilyen "nem lehet kitermelni a hitelt" című Népszabadságos, HVG-s, Indexes-s ökörségekre mától nem igazán vagyok hajlandó cáfolatot írni. Ezt vagy már 200-szor megtettem. Ezek a cikkek nagyrészt politikai érdekek mentén íródtak. Érdemes megnézni egy kormányváltás előtti indexes cikket:
http://index.hu/gazdasag/magyar/2009/12/02/mindenki_epitene_a_paksi_eromuvet/

http://index.hu/gazdasag/magyar/2009/05/26/tobbet_art_a_foldgaz_mint_az_atom/

Ezt a cikket pedig mindenféleképpen ajánlom:
http://index.hu/gazdasag/magyar/2009/03/16/nyolc_gramm_urant_minden_csaladnak_/

Ugye mennyire más, mint egy mai? :) Ennyit erről...

Továbbá:
Zöld energia:
http://www.origo.hu/idojaras/20131113-hany-balatonnyi-napelem-szeleromu-energianoveny-kell-magyarorszagnak-interju-david-mackay-jel.html?sec-top

http://atomenergiainfo.hu/tallozo/nema-gyilkossa-valnak-a-nemet-szeneromuvek

Energiaárak:
http://www.investor.hu/news/elemzesek/20130930-tul-magasak-az-europai-energiaarak.html?utm_source=origo_cimlapbox

Autós témához meg:
http://www.origo.hu/auto/20131202-ezerszer-mergezobbek-a-turbos-benzinmotorok.html?sec-5

http://totalcar.hu/magazin/velemeny/2013/07/02/nem_akarunk_mi_negyliteres_autot/

http://autopult.hu/tesztek/hiperterugras-nissan-leaf-2013-teszt.html

Ez talán megfogja a finom részecskéket:
http://index.hu/tudomany/2013/09/04/a_levegobol_veszi_ki_az_oxigent/
 
M

molnibalage

Guest
Addig ne is vitatkozzatok tovább, amíg a jútúbon meg nem néztétek a Ki Ölte meg a Villanyautót? videót. Már húsz évvel ezelőtt minden probléma meg volt oldva.

Április elseje még mindig messze van...
 
M

molnibalage

Guest
<blockquote rel="szittya88">Es ez nem a vegleges ar ettol olcsobb lessz.
Ilyen még soha sem volt.

</blockquote>

De. Konkrétan van olyan futó orosz erőmű építés, ahol az ütemterv előtt és kicsivel a becsült költségeken belül vannak. Persze erről nem divat írni, met akkor nem tombolhatnának az atom ellenzői, akik a finn példán kívül mással nem tudnak jönni. (Ahol elfelejtik, hogy az sem a megrendelő állta, mert fix áras volt a móka...)
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 636
113
<blockquote rel="gacsat"> Addig ne is vitatkozzatok tovább, amíg a jútúbon meg nem néztétek a Ki Ölte meg a Villanyautót? videót. Már húsz évvel ezelőtt minden probléma meg volt oldva.

Április elseje még mindig messze van...</blockquote>

moni ezt a poént tegnap már ellőtted, amikor meg érvelned kellett volna akkor kimoderáltak...
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
</blockquote>
Egy kamion 900 kg hidrogént hoz, vagy 20t benzint.

</blockquote>

Biztosan helyesen számoltál, de a 900 kg hidrogénhez valszeg 20 tonnás tartály is kell !

</blockquote>
Itt csinálják mellettem. A lényeg, hogy ha egy benzinkút feltöltéséhez egy kamion kell, akkor hidrogéneshez nyolc.
 
T

torsen

Guest
fip7
A szűrő témához ajánlott cikk része: "Schlemmer megmutatja a legkisebb teljesítményű gépet, ami körülbelül akkora, mint egy nagyobb diplomatatáska." Erről írtam, hogy újabb berendezés (elromlik) nagy, nehéz. Így is túl van bonyolítva az ügy, hát még ezzel. Egyébként szerintem a molni által ajánlott (időközben érdeklődtem) elektrofilterről lehet szó, csak egy magyar megint feltalálta a spanyolviaszt, és most bánatos, mert nem ismeri fel a zsenialitását a világ.

gacsat
Azt írod: "Az aku a Rönó gyár tulajdona lenne. Te csak bérelnéd, az állomáson meg öt perc alatt kicserélnék." Jó ötlet, már ki van találva. Egy dolog nem sikerült eddig: egységes akkutelepben megegyezni a gyártóknak. Milyen legyen NiMH vs. Li-ion, mekkora kapacitással, mekkora nyugalmi feszültséggel, milyen belső biztosító rendszerrel, stb. Ha ez megvan, minden működik, de egy ilyen cseretelepen nem tarthatnak 600 féle akkut, az képtelenség.
 
T

torsen

Guest
fip7
Autós témához meg:
http://www.origo.hu/auto/20131202-ezerszer-mergezobbek-a-turbos-benzinmotorok.html?sec-5

Reagálnék, mert ugyanarról beszélünk, és bár Origós műszaki cikk (értsd=zéro műszaki szint) van benne igazság. A mai közvetlen befecskendezéses (turbós) benzinesek teljesítményszabályozása és befecskendezési folyamata nagyon a kis terhelés tartományában erősen hasonlít a dízel motorokra: vagyis a teljesítmény nagyobbrészt a keverék változtatásával (szegényítés-dúsítás) szabályozott, és a befecskendezés relatíve későn történik, így a keveredés (benzin/levegő) esélyei romlanak. Így lokális léghiány mellett ég el a benzin egy része, illetve kokszolódik. Vagyis a motor részecskét bocsát ki. Ha megnézed már az Euro5-ben is a benzines motorokra is bevezették a <i>részecske emisszió </i>korlátozást!!!! Ezt nem reklámozzák, de így van. A műszaki vizsga során még nem mérik a részecskét, de árulkodó jelként megjelentek azok a műszerek (pl. AVL-nél) melyek egyszerre mérnek benzinesre jellemző gázokat (CO, CH) és a dízelre jellemzőeket (NOx, részecske). No reklám, de így van...
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 185
60 016
113
torsen

Én nem azt akartam mondani, hogy a dízel kevésbé szennyez, én azt akartam mondani ezzel, hogy mindegyik szennyez!
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 445
84 375
113
A Dízel traktorba meg munkagépbe való,az autó benzinnel megy!!!
 

bagira

Member
2013. február 26.
132
10
18
"Ezt a cikket pedig mindenféleképpen ajánlom:
http://index.hu/gazdasag/magyar/2009/03/16/nyolc_gramm_urant_minden_csaladnak_/"

Helló fip7!

Ezt végigolvastam, és szerintem nem bizonyít mást, csak, hogy a Paksi Erőmű (és persze az MVM) abszolút érdekelt (volt akkor is) a régi blokkok továbbéltetésében, az új erőmű építésében.
Ez persze érthető, pláne (ahogy a cikkíró is) végigjárja létesítményt, és ott meghallgatja + leírja az ottani érveket. Ez nyilván meg az ottaniak érdeke.

Az viszont továbbra sem érthető, hogy sem ez, sem a korábbi kormányzat nem tudott ettől (az MVM-es lobbitól) elvonatkoztatni (sőt!), és széleskörű, nyilvános szakmai egyeztetési folyamatban feltárni részletesen az alternatívákat 2032-2037. utánra/előnyöket, hátrányokat is figyelembevéve.
(A Nemzeti Energiastratégia elkészítése volt talán az egyetlen jó, de kezdeti lépés ebbe az irányba.)
Továbbá valahogy kimaradt a széleskörű társadalmi egyeztetés is (VV6 ide vagy oda).

A mostani kormány antidemokratikus döntéssorozata pedig méltó, bár szerintem durvább folytatása volt az előzőének.

"Amúgy meg az ilyen "nem lehet kitermelni a hitelt" című Népszabadságos, HVG-s, Indexes-s ökörségekre mától nem igazán vagyok hajlandó cáfolatot írni. Ezt vagy már 200-szor megtettem."

Teljesen elfogadva, hogy ez a véleményed és a döntésed, azt azért jelezném, hogy ellenzéki lapokat azért is érdemes olvasni, mert ott legalább ellenvélemények is megjelenhetnek (még ha van köztük nyilván egyoldalú vagy téves is).
A témával nálunk jóval mélyebben foglalkozó közgazdászok egy része szerint mindenesetre kockázatos a dolog. De "szerencsére" ők sem lettek bevonva a döntéselőkészítésbe. :-(

Én azt gondolom tehát erről, hogy nem neked, hanem a kormányzatnak+ háttérintézményeinek részletesen/gondosan mérlegelve (és bevonva mindazokat akik foglalkoznak a téma valamelyik aspektusával) kellett volna felmérni, tájékoztatni már erről mind
- az országgyűlés mamelukjait (hogy esetleg dönthessenek, vagy a gombjaikat nyomogathassák frakcióutasításnak megfelelően, bár most erről most már lemaradtak valahogy),
- mind az állampolgárokat mind biztonsági, mind gazdasági/pénzügyi, mind környezeti, mind technológiai mind stb . oldalról!
De ez a tájékoztatás, számítások/értékelések és ezek egyeztetések még a kormányzati szférán belül sem nagyon folytak/folyhattak, hiszen a "Szent Atomerőműről" volt szó, és információ sem jutott ki úgy tűnik az előkészítésből.
Csak részben az Energiaklubnak, az is bírósági döntésre.
A tender is elmaradt, mert...
Szóval a mostani döntéssorozat következetességéről is lehet bőven olvasni.

A Paksi Erőmű reklámkamionja, meg az MVM nyílt és bújtatott kampánya (amiről azért abban a HVG-s cikkben olvashatsz) viszont szerintem nem tartozik a tárgyilagos döntéselőkészítésbe és tájékoztatásba.

Üdv:

B.