W
Wilson
Guest
A Gazprom már 2 millió dollárt fizetett egy üres vezetékért......
Illusztráció: europolgaz.com.pl.
A Gazprom a Jamal-Európa gázvezetéken keresztül Németországba irányuló gázszállítások újraindulására számítva januárra kapacitást foglalt le. Az európai vevők azonban nem emelték az árajánlatokat, a lengyel tranzit még nem indult újra, és az orosz cég már legalább 2 millió dollárt fizetett az új év első 11 napjára az üres csövekért.
December közepe óta a Gazprom német és francia ügyfelei kimerítették éves szállítási keretüket, és a Jamal-Európa gázvezetéken Lengyelországon keresztül Németországba irányuló gáz tranzitja napi 40 millió köbméterről 10 millióra csökkent. Ennek ellenére a Gazprom januárra közel napi 19 millió köbmétert könyvelt el. Nyilvánvalóan abban a bízva, hogy az európai kereskedők az év elejétől kezdve növelni kezdik a hosszú távú szerződéseikre vonatkozó ajánlatokat.
Ez azonban nem történt meg, és az új év első 11 napjában a lengyel tranzit nullára csökkent, a
Jamal-Európa gázvezeték pedig a német-lengyel határon fordított üzemmódra kapcsolt.
"Ez a helyzet máris 2 millió dollárba került a Gazpromnak, mivel a megrendelt kapacitásért a tényleges tranzittól függetlenül is fizetnek. A GSA Platform aukciós platform szerint minden ezer köbméter szállítása a Kondratka belépési ponton keresztül Lengyelországba és a Malnow kilépési ponton keresztül Németországba 9,77 dollárba kerül.
A vállalat úgy tervezte, hogy 11 nap alatt 208 millió köbmétert szállít Németországba, de a tényleges szállítás csak 12 millió köbméter volt, és csak a belépési ponton keresztül. Ezeket a "szállításokat" Lengyelországnak szánták.
Így a lengyel Gaz-System nemcsak az üres csöveken, hanem a Németországból érkező fordított szállításokon is keresett. Tíz nap alatt ezek a mennyiségek 145 millió köbmétert tettek ki, és az üzemeltető többletbevétele legalább 750 000 dollárt tett ki.
Elméletileg a Gazprom eladhatná a megrendelt kapacitást a másodlagos piacon, de a Jamal-Európa vezeték esetében a vállalatnak egyszerűen nincsenek vevői. Az ukrán tranzitforgalom is visszaesett az új évben - több mint a felére csökkent. Úgy tűnik azonban, hogy ezt az orosz vállalat használja ki először, mivel 2024-ig van szerződése, és a díjai háromszor magasabbak, mint a lengyel tranzité - 31,75 dollár ezer köbméterenként. Ugyanakkor Lengyelország elutasította a Gazprommal kötendő hosszú távú tranzitszerződés aláírását, a megrendeléseket aukciós platformokra helyezte át, és a Jamal-Európát az orosz vállalat most "kiegyensúlyozónak" használja.
"Európának továbbra is szerencséje van az időjárással. A következő napok hidegebbek lesznek, de csak egy kicsit" - írta a Twitteren Javier Blas, a Bloomberg rovatvezetője. Megjegyzi, hogy a Jamal-Európa gázvezetéken keresztül történő közvetlen szállítás leállása rekord hosszúságú, több mint három hete tart.
Az Európába irányuló orosz gázszállítások januárban az elmúlt hat év legalacsonyabb szintjére csökkentek. A napi átlag 251 millió köbméterre csökkent a decemberi 370 millió köbméterről, a Gazprom tájékoztatása szerint.
A kínálat jelenlegi szintje a legalacsonyabb volt 2016 óta, amelyről az orosz vállalat adatokat tesz közzé. Ezt megelőzően a legrosszabb a tavaly előtti január volt, amikor a napi átlagos szállítás alig haladta meg a 361 millió köbmétert. Más években általában napi 500 millió köbméter felett voltak.
A vezetékes gázexport erőteljes visszaesése miatt a Gazpromot Norvégia és az LNG-szállítók is megelőzték.
A Gazprom korábban azt mondta, hogy a kínálat a fogyasztói kereslet függvénye, és hogy a magas gázárak a keresletet sújtják. Az év első 8 napjában az orosz vállalat 760 millió köbméter exportot "mulasztott el" a tavalyi évhez képest, 2017-hez képest pedig például 2,7 milliárd köbmétert.
A kivitel visszaesésének egyik jó oka a meleg időjárás volt, amely csak fokozta a rekordárak miatt az EU-ban a gáz iránti kereslet csökkenését.
A Gazprom tavaly óta csak hosszú távú szerződések keretében szállít gázt Európába, és a vállalat közölte, hogy az Északi Áramlat 2 elindítása után készen áll további igények kielégítésére. A német szabályozó hatóság becslése szerint az üzemeltető tanúsítása, amely nélkül a vezetéken a gáz szállítása nem indulhat el, nem fejeződik be 2022 második félévének elejéig.
Colonelcassad
Illusztráció: europolgaz.com.pl.
A Gazprom a Jamal-Európa gázvezetéken keresztül Németországba irányuló gázszállítások újraindulására számítva januárra kapacitást foglalt le. Az európai vevők azonban nem emelték az árajánlatokat, a lengyel tranzit még nem indult újra, és az orosz cég már legalább 2 millió dollárt fizetett az új év első 11 napjára az üres csövekért.
December közepe óta a Gazprom német és francia ügyfelei kimerítették éves szállítási keretüket, és a Jamal-Európa gázvezetéken Lengyelországon keresztül Németországba irányuló gáz tranzitja napi 40 millió köbméterről 10 millióra csökkent. Ennek ellenére a Gazprom januárra közel napi 19 millió köbmétert könyvelt el. Nyilvánvalóan abban a bízva, hogy az európai kereskedők az év elejétől kezdve növelni kezdik a hosszú távú szerződéseikre vonatkozó ajánlatokat.
Ez azonban nem történt meg, és az új év első 11 napjában a lengyel tranzit nullára csökkent, a
Jamal-Európa gázvezeték pedig a német-lengyel határon fordított üzemmódra kapcsolt.
"Ez a helyzet máris 2 millió dollárba került a Gazpromnak, mivel a megrendelt kapacitásért a tényleges tranzittól függetlenül is fizetnek. A GSA Platform aukciós platform szerint minden ezer köbméter szállítása a Kondratka belépési ponton keresztül Lengyelországba és a Malnow kilépési ponton keresztül Németországba 9,77 dollárba kerül.
A vállalat úgy tervezte, hogy 11 nap alatt 208 millió köbmétert szállít Németországba, de a tényleges szállítás csak 12 millió köbméter volt, és csak a belépési ponton keresztül. Ezeket a "szállításokat" Lengyelországnak szánták.
Így a lengyel Gaz-System nemcsak az üres csöveken, hanem a Németországból érkező fordított szállításokon is keresett. Tíz nap alatt ezek a mennyiségek 145 millió köbmétert tettek ki, és az üzemeltető többletbevétele legalább 750 000 dollárt tett ki.
Elméletileg a Gazprom eladhatná a megrendelt kapacitást a másodlagos piacon, de a Jamal-Európa vezeték esetében a vállalatnak egyszerűen nincsenek vevői. Az ukrán tranzitforgalom is visszaesett az új évben - több mint a felére csökkent. Úgy tűnik azonban, hogy ezt az orosz vállalat használja ki először, mivel 2024-ig van szerződése, és a díjai háromszor magasabbak, mint a lengyel tranzité - 31,75 dollár ezer köbméterenként. Ugyanakkor Lengyelország elutasította a Gazprommal kötendő hosszú távú tranzitszerződés aláírását, a megrendeléseket aukciós platformokra helyezte át, és a Jamal-Európát az orosz vállalat most "kiegyensúlyozónak" használja.
"Európának továbbra is szerencséje van az időjárással. A következő napok hidegebbek lesznek, de csak egy kicsit" - írta a Twitteren Javier Blas, a Bloomberg rovatvezetője. Megjegyzi, hogy a Jamal-Európa gázvezetéken keresztül történő közvetlen szállítás leállása rekord hosszúságú, több mint három hete tart.
Az Európába irányuló orosz gázszállítások januárban az elmúlt hat év legalacsonyabb szintjére csökkentek. A napi átlag 251 millió köbméterre csökkent a decemberi 370 millió köbméterről, a Gazprom tájékoztatása szerint.
A kínálat jelenlegi szintje a legalacsonyabb volt 2016 óta, amelyről az orosz vállalat adatokat tesz közzé. Ezt megelőzően a legrosszabb a tavaly előtti január volt, amikor a napi átlagos szállítás alig haladta meg a 361 millió köbmétert. Más években általában napi 500 millió köbméter felett voltak.
A vezetékes gázexport erőteljes visszaesése miatt a Gazpromot Norvégia és az LNG-szállítók is megelőzték.
A Gazprom korábban azt mondta, hogy a kínálat a fogyasztói kereslet függvénye, és hogy a magas gázárak a keresletet sújtják. Az év első 8 napjában az orosz vállalat 760 millió köbméter exportot "mulasztott el" a tavalyi évhez képest, 2017-hez képest pedig például 2,7 milliárd köbmétert.
A kivitel visszaesésének egyik jó oka a meleg időjárás volt, amely csak fokozta a rekordárak miatt az EU-ban a gáz iránti kereslet csökkenését.
A Gazprom tavaly óta csak hosszú távú szerződések keretében szállít gázt Európába, és a vállalat közölte, hogy az Északi Áramlat 2 elindítása után készen áll további igények kielégítésére. A német szabályozó hatóság becslése szerint az üzemeltető tanúsítása, amely nélkül a vezetéken a gáz szállítása nem indulhat el, nem fejeződik be 2022 második félévének elejéig.
Colonelcassad