Energiagazdálkodás, energiabiztonság, villamosenergia-termelés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Shadow

Well-Known Member
2018. október 29.
1 328
4 537
113
Nyamvatt teló.Telet akartam írni,nem felet.... Télig kiepitheto e
Gyakorlatilag nulla. Maga a terminál megípétése 2-3 évet szokott időbe venni. És akkor ere rájön még tervezés, engedélyeztetés. De maga a terminál semmit nem ér... először is össze kell kötni a már meglévő földgáz hálózattal. Másrészt kellenek hajók amik képesek szállítani az LNG-t és ebből már most hiány van. Ezeket a speciális hajókat általában koreában gyártják (Hunday Heavy Industries) és ha most rendelsz egyet olyan 2-3 év amig legyártják. Becslések szerint ahoz, hogy európa gáz szükségletét LNG-vel fedezni lehessen a jelenleg elérhető flottát meg kéne duplázni.
 
  • Tetszik
Reactions: Miskolci Ogre

Shadow

Well-Known Member
2018. október 29.
1 328
4 537
113
Nekünk inkább az lenne fontos, hogy a Görögök végre a BRUA-t össze kössék a TAP-al. Így jöhetbe Azeri gáz. Egyébként az Azeriak elvileg negyed annyiért adják a gázt mint a Gazprom.

 

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
16 717
61 006
113
Kina, Japán és Dél-Korea a fö LNG- szállitó hajók épitöje, kisebbek Bangladesh és Hollandia. Tehát eleve kapacitâshatárok vannak ezen a téren. Ez egy elèg speciálizâlódott piac, magas technikai belépési küszöbökkel. Hosszabb tâvon természetesen lehetséges a termelès növelése, bár annak ára biztos elég magas lehet.
 

Shadow

Well-Known Member
2018. október 29.
1 328
4 537
113
Ez volt már?

Hatalmas változás jöhet a magyar napelemeknél - Erre utal az új pályázat - Portfolio.hu
"Az utóbbi, némileg rendhagyó kiírásban már egyértelműen tükröződött a MEKH, illetve a kiírásra ezt felkérő Innovációs és Technológiai Minisztérium azon szándéka, hogy az időjárásfüggő napenergia mellett olyan megújulós energiatermelést is támogasson, ami hozzájárul a villamosenergia-rendszer stabilitásának, rugalmasságának növeléséhez. Erre részben éppen a naperőművek miatt van szükség, amelyek ugyan egyre pontosabban képesek előre jelezni termelésük várható alakulását, és egyre inkább kiveszik a részüket a rendszer kiegyenlítésében, szabályozásában, valamint magát az átviteli és elosztó hálózatokat is fejlesztik ennek érdekében, azonban ezzel együtt továbbra is változó rendelkezésre állású, viszonylag kevéssé flexibilis kapacitásoknak tekinthetők.

Ezt, a rendszer-üzembiztonság szempontjából fontos szempontot érvényesíti az új kiírás is, amikor a részvételi követelmények között rögzíti, hogy

a pályázónak az erőműegység névleges teljesítőképességének legalább 10 százalékát kitevő névleges villamos teljesítőképességű akkumulátoros villamosenergia-tárolót kell létesítenie, a villamosenergia-tároló előírt teljesítményére vetítve legalább 1 MWh/MW névleges villamosenergia-tárolási kapacitással, melyet a teljes támogatási időtartam alatt működtetni kell.

Az energiatároló telepítése természetesen plusz költséget von maga után a beruházásban. Ezzel együtt az új kiírás a pályázó által érvényesen benyújtható ajánlati ár legmagasabb értékét nagyjából azon a szinten húzza meg, ahol a korábbiak, a globális fotovoltaikus ellátási lánc nehézségei és az áremelkedések ellenére is, ami jelzi a fotovoltaikus és energiatároló technológia versenyképességét is.

Az új kiírás (méretkategóriától függően) 25-27 forintban (/kWh) határozza meg a pályázó által érvényesen benyújtható ajánlati ár felső korlátját."
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 939
29 372
113
Ez volt már?

Hatalmas változás jöhet a magyar napelemeknél - Erre utal az új pályázat - Portfolio.hu
"Az utóbbi, némileg rendhagyó kiírásban már egyértelműen tükröződött a MEKH, illetve a kiírásra ezt felkérő Innovációs és Technológiai Minisztérium azon szándéka, hogy az időjárásfüggő napenergia mellett olyan megújulós energiatermelést is támogasson, ami hozzájárul a villamosenergia-rendszer stabilitásának, rugalmasságának növeléséhez. Erre részben éppen a naperőművek miatt van szükség, amelyek ugyan egyre pontosabban képesek előre jelezni termelésük várható alakulását, és egyre inkább kiveszik a részüket a rendszer kiegyenlítésében, szabályozásában, valamint magát az átviteli és elosztó hálózatokat is fejlesztik ennek érdekében, azonban ezzel együtt továbbra is változó rendelkezésre állású, viszonylag kevéssé flexibilis kapacitásoknak tekinthetők.

Ezt, a rendszer-üzembiztonság szempontjából fontos szempontot érvényesíti az új kiírás is, amikor a részvételi követelmények között rögzíti, hogy

a pályázónak az erőműegység névleges teljesítőképességének legalább 10 százalékát kitevő névleges villamos teljesítőképességű akkumulátoros villamosenergia-tárolót kell létesítenie, a villamosenergia-tároló előírt teljesítményére vetítve legalább 1 MWh/MW névleges villamosenergia-tárolási kapacitással, melyet a teljes támogatási időtartam alatt működtetni kell.

Az energiatároló telepítése természetesen plusz költséget von maga után a beruházásban. Ezzel együtt az új kiírás a pályázó által érvényesen benyújtható ajánlati ár legmagasabb értékét nagyjából azon a szinten húzza meg, ahol a korábbiak, a globális fotovoltaikus ellátási lánc nehézségei és az áremelkedések ellenére is, ami jelzi a fotovoltaikus és energiatároló technológia versenyképességét is.

Az új kiírás (méretkategóriától függően) 25-27 forintban (/kWh) határozza meg a pályázó által érvényesen benyújtható ajánlati ár felső korlátját."
Ha adófizetői pénzekre lehet itt pályázni az építéshez, akkor milyen versenyképességről beszélünk! A versenyképesség azt jelenti, hogy tisztán piaci alapon építik, piaci alapon megadott bankhitelből és piaci alapon értékesítik, mindenféle kötelező átvételi mechanizmus nélkül.
 
M

molnibalage

Guest
Ez volt már?

Hatalmas változás jöhet a magyar napelemeknél - Erre utal az új pályázat - Portfolio.hu
"Az utóbbi, némileg rendhagyó kiírásban már egyértelműen tükröződött a MEKH, illetve a kiírásra ezt felkérő Innovációs és Technológiai Minisztérium azon szándéka, hogy az időjárásfüggő napenergia mellett olyan megújulós energiatermelést is támogasson, ami hozzájárul a villamosenergia-rendszer stabilitásának, rugalmasságának növeléséhez. Erre részben éppen a naperőművek miatt van szükség, amelyek ugyan egyre pontosabban képesek előre jelezni termelésük várható alakulását, és egyre inkább kiveszik a részüket a rendszer kiegyenlítésében, szabályozásában, valamint magát az átviteli és elosztó hálózatokat is fejlesztik ennek érdekében, azonban ezzel együtt továbbra is változó rendelkezésre állású, viszonylag kevéssé flexibilis kapacitásoknak tekinthetők.

Ezt, a rendszer-üzembiztonság szempontjából fontos szempontot érvényesíti az új kiírás is, amikor a részvételi követelmények között rögzíti, hogy

a pályázónak az erőműegység névleges teljesítőképességének legalább 10 százalékát kitevő névleges villamos teljesítőképességű akkumulátoros villamosenergia-tárolót kell létesítenie, a villamosenergia-tároló előírt teljesítményére vetítve legalább 1 MWh/MW névleges villamosenergia-tárolási kapacitással, melyet a teljes támogatási időtartam alatt működtetni kell.

Az energiatároló telepítése természetesen plusz költséget von maga után a beruházásban. Ezzel együtt az új kiírás a pályázó által érvényesen benyújtható ajánlati ár legmagasabb értékét nagyjából azon a szinten húzza meg, ahol a korábbiak, a globális fotovoltaikus ellátási lánc nehézségei és az áremelkedések ellenére is, ami jelzi a fotovoltaikus és energiatároló technológia versenyképességét is.

Az új kiírás (méretkategóriától függően) 25-27 forintban (/kWh) határozza meg a pályázó által érvényesen benyújtható ajánlati ár felső korlátját."
Hát, ezt hogyan fogják kihozni? Akkuk nélkül sem jön ki a matek....
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 812
47 111
113
Ez volt már?

Hatalmas változás jöhet a magyar napelemeknél - Erre utal az új pályázat - Portfolio.hu
"Az utóbbi, némileg rendhagyó kiírásban már egyértelműen tükröződött a MEKH, illetve a kiírásra ezt felkérő Innovációs és Technológiai Minisztérium azon szándéka, hogy az időjárásfüggő napenergia mellett olyan megújulós energiatermelést is támogasson, ami hozzájárul a villamosenergia-rendszer stabilitásának, rugalmasságának növeléséhez. Erre részben éppen a naperőművek miatt van szükség, amelyek ugyan egyre pontosabban képesek előre jelezni termelésük várható alakulását, és egyre inkább kiveszik a részüket a rendszer kiegyenlítésében, szabályozásában, valamint magát az átviteli és elosztó hálózatokat is fejlesztik ennek érdekében, azonban ezzel együtt továbbra is változó rendelkezésre állású, viszonylag kevéssé flexibilis kapacitásoknak tekinthetők.

Ezt, a rendszer-üzembiztonság szempontjából fontos szempontot érvényesíti az új kiírás is, amikor a részvételi követelmények között rögzíti, hogy

a pályázónak az erőműegység névleges teljesítőképességének legalább 10 százalékát kitevő névleges villamos teljesítőképességű akkumulátoros villamosenergia-tárolót kell létesítenie, a villamosenergia-tároló előírt teljesítményére vetítve legalább 1 MWh/MW névleges villamosenergia-tárolási kapacitással, melyet a teljes támogatási időtartam alatt működtetni kell.

Az energiatároló telepítése természetesen plusz költséget von maga után a beruházásban. Ezzel együtt az új kiírás a pályázó által érvényesen benyújtható ajánlati ár legmagasabb értékét nagyjából azon a szinten húzza meg, ahol a korábbiak, a globális fotovoltaikus ellátási lánc nehézségei és az áremelkedések ellenére is, ami jelzi a fotovoltaikus és energiatároló technológia versenyképességét is.

Az új kiírás (méretkategóriától függően) 25-27 forintban (/kWh) határozza meg a pályázó által érvényesen benyújtható ajánlati ár felső korlátját."
Ezzel kapcsolatos 2019-es kommentem :rolleyes::
Én az atomenergia körültekintő és fenntartható felhasználását támogatom, ugyanakkor szerintem a privát felhasználókat maximálisan támogatni kell abban, hogy saját házukra, telkükre megújuló kiserőművet telepítsenek. De abban is látok fantáziát, hogy nagyobb felhasználók a tárolással kihasználják a völgy/csúcs időszakok közötti energiaárak különbségét, és saját hasznukra fordítsák.
Az állami támogatást súlyozottan azoknak adnám, akik gondoskodnak tárolókról is, mivel ezek a rendszer működéséhez is pozitívan járulhatnak hozzá. Még akár úgy is, hogy hogy a vezérlést a MAVIR-ra bízatnám, vagy direct és nem scheduled vezérelt módban működnének.

:cool:
 
  • Tetszik
Reactions: Miskolci Ogre

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 812
47 111
113
Ha adófizetői pénzekre lehet itt pályázni az építéshez, akkor milyen versenyképességről beszélünk! A versenyképesség azt jelenti, hogy tisztán piaci alapon építik, piaci alapon megadott bankhitelből és piaci alapon értékesítik, mindenféle kötelező átvételi mechanizmus nélkül.
Akkor most ezt a 2 mondatodat gondold végig a hagyományos erőművi beruházások és Paks 2 kapcsán is! :oops:
 
  • Tetszik
Reactions: Miskolci Ogre

dkes

Well-Known Member
2019. december 5.
2 387
8 959
113
Mennyire opció, hogy félig kiepitheto a hiányzó LNG szállítási kapacitás?Amolyan bármi áron háború van stílusban akar

Nyamvatt teló.Telet akartam írni,nem felet.... Télig kiepitheto e

Az a baj, hogy egy hónapon belül kellene. A gáztározók feltöltése indulna ugyanis a következő téli szezonig. További súlyosbító tényező. hogy jelenleg igen alacsony szinten vannak az EU tározók - alacsonyabban vannak, mint szokott.

Nemcsak EU oldalán kellene kiépíteni az infrastruktúrát, hanem a feladó oldalon is. Plussz a hajók. Plussz ki kellene találni, hogy hol lehetne plusszban ennyi gázt kibányászni. Optimista becslések szerint akár pár év alatt meg lehet. Kevésbé optimista becslések szerint ez évtizedes nagyságrend is lehet ... Meg persze irgalmatlan költségek, melyek közvetetten illetve közvetlenül is megjelenhetnek az energiahordozók árában.

Amiről még kevesen beszélnek az a bizonytalanság. Ugye pont "energiabiztonság" illetve "függetlenség" lenne a cél. Az utóbbival kapcsolatban - függőség lesz - csak mástól. Az előbbivel kapcsolatban pedig egy LNG hajó a célállomástól pár kilométerre is elfordul a föld másik felén levő új célállomás felé ... Azaz nem csak árban van egy bizonytalansági tényező (tervezhetőség) - hanem ellátási biztonságban is.

Az orosz gáz esetében kiépült infrastruktúra van - és egy nagyon komoly függés az oroszok részéről is (!!). Azaz a kölcsönös egymásra utaltság miatt volt "biztonságos". Gondoljunk bele a mostani háborús helyzetben illetve egymásra acsarkodás mellett is - a gázellátás zavartalan. Ez LNG -vel eltűnne ...

Félreértés ne essék - ennek felbomlása az oroszok számára is bődületes "copás" lenne. Továbbá nekik is hasonló időtáv amíg kiépülnének az alternatív útvonalai - azaz alhangon több év. Pl. Kína/Mongólia illetve India/Pakisztán felé stb.
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 939
29 372
113
Félreértés ne essék - ennek felbomlása az oroszok számára is bődületes "copás" lenne. Továbbá nekik is hasonló időtáv amíg kiépülnének az alternatív útvonalai - azaz alhangon több év. Pl. Kína/Mongólia illetve India/Pakisztán felé stb.
Igen, de ki tudják építeni és aztán nem érdekli majd őket a dolog.
 

rm40

Well-Known Member
2013. február 23.
1 641
3 355
113

milagro

Well-Known Member
2019. szeptember 28.
11 917
25 932
113
"Az Európai Unió nem nélkülözheti az Oroszországból származó energiahordozókat - közölte Olaf Scholz német kancellár hétfőn, elutasítva azokat a követeléseket, amelyek szerint az Ukrajna elleni háború miatt Oroszországgal szemben bevezetett szankciókat ki kell terjeszteni az energiaszektorra."
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 648
34 404
113
A méretgazdaságossággal meg ez szembemegy...
Igen és nem.Lásd lejebb
Nagy hajót is lehet sorozatban gyártani. Minek gyártanânak akkor kicsiket?
A sorozat relativ. Nem Liberty féle hajókra kell gondolni.
A méret viszonylagos.A Liberty ship a maga korában nem volt kis hajó.
A méret viszonylagos.Egy 200k tonnás hajóhoz képest egy 70k tonnás kicsi-de valaki számitsa ki gyorsan,az hány köbméter gázt is jelent?
A nagy hajók nem mehetnek akármerre.Pl a Boszporusz áteresztő képessége 100k tonnás hajó max.Kikötőkbe is csak bizonyos méretű hajók mehetnek,illetve nem minden partvonal alkalmas nagy hajóknak kikötők kialakitására.például az Adrián csak Triesztben köthet ki 200k tonnás hajó,máshol nem.Hamburgba max 80k tonnás hajó köthet ki.Szingapúri szorosban sem mehetnek,a nagy tankerek a Jakarta-i szoros felé mennek Kinába,Japánba.Kisebb hajókhoz több helyen és olcsóbban lehet kikötőket kialakitani,több utvonalat feltárhatnak.Olyan gázforrásokhoz is hozzáférhetnek,amikhez a nagy hajókhoz irreálisan drágán,vagy egyáltalán nem lehet nagy hajókkal hozzáférni.Plusz kisebb hajók,főleg tipizált módszerrel kisebb hajógyárak is épithetnek.
És végül,a biztonság pénzbe kerül.
Matek.Ez kell ide.Kiszámolni azt a lehetséges optimumot,ami még megfelelő és elfogadható.Én erre nem vagyok képes,de a világban és nálunk az országban is vannak éppen elegen,kik képesek rá.Görög és német hir mutatja,hogy vannak.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0 and bel

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 776
18 013
113
A méretgazdaságossággal meg ez szembemegy...
Így van, plusz a hajó sebessége egy adott ponton tovább nem növelhető. Belső tervek vannak a Rajnán 135 méteres tankerekre. A Rajnán. Óceáni viszonylatban csak a hatalmas hajók érik meg.
Kina, Japán és Dél-Korea a fö LNG- szállitó hajók épitöje, kisebbek Bangladesh és Hollandia. Tehát eleve kapacitâshatárok vannak ezen a téren. Ez egy elèg speciálizâlódott piac, magas technikai belépési küszöbökkel. Hosszabb tâvon természetesen lehetséges a termelès növelése, bár annak ára biztos elég magas lehet.
Esélytelen az új belépés. Ezekhez spéci anyag kell egy rakat 9%Ni-s acél, meg nikkel-ötvözettel hegesztés, majd erre építed rá a külső héjt. Ha hajót építesz, csak a hatalmas méret éri meg. Ehhez hely kell és tapasztalat.

Láttam a szopórollert a kirogén tanknál (krakkolóüzem), szintén 9%-os Ni. 1 jó varratra jutott 3 hibás. Az anyag felmágneseződik a raktárban állva. Megveszed a hengerműből, ott még oké, mire kiszállítják, olyan szinten felmágneseződik, hogy pörgeti rajta a hegesztési ívet, vagy nekidobod a kalapácsot és kapásól ottmarad, majd lefeszegeted róla.

Brutál pénz egy ilyet építeni meg felszerszámozni, bekészülékezni. Szegmensekből rakod össze, minden egyes szegmensnek faszán kell passzolni. Ezután a belső tankot úgy kell a teherviselő héjra felvarázsolni - vagyis olyan szerkezetet kell neki építeni - ami lassan engedi a belső tartályt mozogni a betöltésnél/kitöltésnél és kompenzálja a varrat és az alapfém eltérő hőtágulását - különben 50 szállítási ciklus után jönnek a fáradási törések és a szivárgások...

Ez mérnöki csúcsteljesítmény és ezt kell reprodukálni. A gyárak kapacitás előre le van kötve, plusz hiába raksz bele nagy lóvét, be tanulási fázis van, ami évek.

Eddig 50m átmérőjű, 16 méter magas kriogén tartályt csináltam, az volt egy majd másfél éves agybaj. Ebből kéne 2, hogy egy mai tanker térfogatát elérd. És ezzel. Eljutottunk a második ponthoz. A gázt valahol tárolni kéne, plusz megcsinálni az infrastrukturát.

Vagy ide megy a nikkel, vagy az akksiba - de mindenképpen drága lesz. Ehhez képest egy nukleáris reaktor a vicc kategória (egy rakat anyagvizsgálat, spéci kovácsolás, hőkezelés, pár keskenyréses körvarrat, csonkok behegesztése, hőkezelés, plattírozás, hőkezelés, megmunkálás, nyomáspróba oszt kész.. 8 hónap)
 
M

molnibalage

Guest
Igen és nem.Lásd lejebb

A méret viszonylagos.A Liberty ship a maga korában nem volt kis hajó.
A méret viszonylagos.Egy 200k tonnás hajóhoz képest egy 70k tonnás kicsi-de valaki számitsa ki gyorsan,az hány köbméter gázt is jelent?
A nagy hajók nem mehetnek akármerre.Pl a Boszporusz áteresztő képessége 100k tonnás hajó max.Kikötőkbe is csak bizonyos méretű hajók mehetnek,illetve nem minden partvonal alkalmas nagy hajóknak kikötők kialakitására.például az Adrián csak Triesztben köthet ki 200k tonnás hajó,máshol nem.Hamburgba max 80k tonnás hajó köthet ki.Szingapúri szorosban sem mehetnek,a nagy tankerek a Jakarta-i szoros felé mennek Kinába,Japánba.Kisebb hajókhoz több helyen és olcsóbban lehet kikötőket kialakitani,több utvonalat feltárhatnak.Olyan gázforrásokhoz is hozzáférhetnek,amikhez a nagy hajókhoz irreálisan drágán,vagy egyáltalán nem lehet nagy hajókkal hozzáférni.Plusz kisebb hajók,főleg tipizált módszerrel kisebb hajógyárak is épithetnek.
És végül,a biztonság pénzbe kerül.
Matek.Ez kell ide.Kiszámolni azt a lehetséges optimumot,ami még megfelelő és elfogadható.Én erre nem vagyok képes,de a világban és nálunk az országban is vannak éppen elegen,kik képesek rá.Görög és német hir mutatja,hogy vannak.
Lehet számolgatni és álmodozni, de tervező és gyártókapacitás sincs.
A cégek egymástól lopkodják az embereket.
 
  • Tetszik
Reactions: aquarell

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
16 717
61 006
113
Jelenleg Európâban 37 lng terminál van, ebböl 26 van az EU-ban. Ezeken át kb az EU gâzigényének 1/4-e jön. A terminâlok âtlagos kihasznâltsága az utolsó évben csak 40% volt. Ezekböl a terminálokból gâzvezetékbe kerül a gáz. Nèmetorszâgban északon Wilhelmshafen mellett, Staden, terveznek egy uj terminâlt 2026-os nyitâssal, aminek költsége kb 1 mrd Euro és amelyen keresztül a német gâzigény 10%-át tudják importálni. Sok uj termnâlra valójâban nincs igény, mert kérdèses, hogy mennyi lng áll egyâltalân rendelkezésre a piacon. Az EU nem tudja a gázigényèt kizárólag lng-böl fedezni. Orosz gázra mindenesetre szükségünk lesz a jövöben is.
Lehet, hogy most az oroszoktól függ az EU és ez kockázatot jelent(het), de egy hasonló mèretü függösg az US-töl szintén nem problèmamentes, se mennyiségileg, se ár szempontjâból. Különösen, mert az oroszok mèg a HH alatt is teljesitették szállitâsi kötelezettségeiket. Most Ukrajna miatt szakitjuk meg ezt a kapcsolatot. Ez nem segit se Ukrajnán, se rajtunk.
Szóval Európa szopóágon van...
És ki profitáll ebböl? Erre mindenki adja meg magának a választ.
 

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
16 717
61 006
113
Így van, plusz a hajó sebessége egy adott ponton tovább nem növelhető. Belső tervek vannak a Rajnán 135 méteres tankerekre. A Rajnán. Óceáni viszonylatban csak a hatalmas hajók érik meg.

Esélytelen az új belépés. Ezekhez spéci anyag kell egy rakat 9%Ni-s acél, meg nikkel-ötvözettel hegesztés, majd erre építed rá a külső héjt. Ha hajót építesz, csak a hatalmas méret éri meg. Ehhez hely kell és tapasztalat.

Láttam a szopórollert a kirogén tanknál (krakkolóüzem), szintén 9%-os Ni. 1 jó varratra jutott 3 hibás. Az anyag felmágneseződik a raktárban állva. Megveszed a hengerműből, ott még oké, mire kiszállítják, olyan szinten felmágneseződik, hogy pörgeti rajta a hegesztési ívet, vagy nekidobod a kalapácsot és kapásól ottmarad, majd lefeszegeted róla.

Brutál pénz egy ilyet építeni meg felszerszámozni, bekészülékezni. Szegmensekből rakod össze, minden egyes szegmensnek faszán kell passzolni. Ezután a belső tankot úgy kell a teherviselő héjra felvarázsolni - vagyis olyan szerkezetet kell neki építeni - ami lassan engedi a belső tartályt mozogni a betöltésnél/kitöltésnél és kompenzálja a varrat és az alapfém eltérő hőtágulását - különben 50 szállítási ciklus után jönnek a fáradási törések és a szivárgások...

Ez mérnöki csúcsteljesítmény és ezt kell reprodukálni. A gyárak kapacitás előre le van kötve, plusz hiába raksz bele nagy lóvét, be tanulási fázis van, ami évek.

Eddig 50m átmérőjű, 16 méter magas kriogén tartályt csináltam, az volt egy majd másfél éves agybaj. Ebből kéne 2, hogy egy mai tanker térfogatát elérd. És ezzel. Eljutottunk a második ponthoz. A gázt valahol tárolni kéne, plusz megcsinálni az infrastrukturát.

Vagy ide megy a nikkel, vagy az akksiba - de mindenképpen drága lesz. Ehhez képest egy nukleáris reaktor a vicc kategória (egy rakat anyagvizsgálat, spéci kovácsolás, hőkezelés, pár keskenyréses körvarrat, csonkok behegesztése, hőkezelés, plattírozás, hőkezelés, megmunkálás, nyomáspróba oszt kész.. 8 hónap)
A fórumon egyik legérdekesebb téma szâmomra az ötvözetek, azok feldolgozâsa, heggesztése stb.ahogy Ozy fórumtárs ( de mások is..) ezt elöadják. :)