Egyszerűen kezd tele lenni tököm azzal, hogy rendszerszinten lehet hazudni az energetikában, a lényeg, valami nagy veretes ződ baromság legyen.
Ma nézem egy nagyon-nagy olajos cég oldalát, nagyban hirdetik, hogy készül a "zöld és karbonsemleges" steamcracker. Aki ilyet mond, nálam élből kihúzza a gyufát, legyen az adott cég vájszprezidentje, vagy a munkahelyemen a legnagyobb góré - aki szintén, több ízben megkapta az alábbi kérdéssort:
A mezei steamcracker (krakkolóüzem) 1 tonna etilén előállításához kb. 192GJ energiát kér (döntően naftából), ebből lesz összesen 108GJ exergia, ez az olefin termelés (az olefin gyűjtőnév, etilén/propilén és társai), 4,2GJ külső veszteség (füst, víz, homok, stb), valamint exergia csökkenésre elmegy 79,5GJ. Ezt csinálja a MOL, ÖMV, mindenki. A gond ezzel az, hogy rengeteg CO2 keletkezik. (meg mondjuk a reformer-csöveket a 850 fokos üzemi hőmérséklet hazavágja, de ez legyen az én bajom)
Ezt kiküszöbölendő, van 3 megoldás, ami igazából 2:
- metanolt olefinné VAGY hulladékot metanollá. Itt annyi a trükk, hogy valamennyivel kevesebb naftát kér így a naftára eső hányad 156GJ, a maradék - vagyis 192-156GJ - elektromos áram. A kimenet nagyjából ugyanaz, az exergia némileg kisebb (kb. 11%-kal). Így spórolsz némi CO2-t, ha a rendszeredbe a vellany zöld módon jön.
- doppergés, itt jön a grínvasing magasiskolája, a CO2 mentes, elektromos steamcracker. Itt úgy működik a rendszer, hogy beraksz vizet, levegőt és CO2-t (ez az evangélium szerint igazából már negatív CO2-s folyamat ám...), majd adsz neki úgy laza 183GJ villamos áramot. Igen, ez kurva sok. Egy mezei, 500kta-s steamcracker évi 8000óra üzemmel kb. 26TWh lenne.
Hogy a számot magyar viszonyok között értelmezni lehessen: a TVK-nál van 2 olefin üzem, az egyik 300kta, a másik 380kta (kilotonna per év) kapacitást jelent, vagyis ezt a két üzem éves szinten kérne 30,5TWh áramot. Ez nagyjából Paks éves termelésének (kb. 16TWh) a duplája...
Persze, fel lehet tenni a kérdést, hogy kell-e nekünk akkor ez a két steamcracker, meg ha már mindenki villanyautóval közlekedik, akkor minek 2 üzem. A gond ott kezdődik, hogy az akksik gyártásához rengeteg vegyipari cucc kell, ahogy a high-tech műanyagok sem a fán nőnek.
Ebből látszik, hogy az e-fuel meg az összes többi huncutság mekkora bullshit. Mondjuk elfogadnánk, hogy legyen e-fuel és a mai infrastruktúra marad, vagyis a 23500kta cracker-kapacitás Európában továbbra is muszáj. Hogy ez valóban karbonmentes legyen, ez évente az 500kta-s, elektromos berendezést alapul véve "laza" 1210TWh lenne. Európa orosz gázzal/német szénnel és atommal termelt 2660TWh-t.
Akárhonnan nézem, ez sehol sem stimmel. Ja, választ sosem kapok, esetleg annyit, hogy a "haladás ellen vagyok". Pár hónapja vettünk 3,5 milliárd €-t szélerőműparkot, mert pár éve be lett ígérve Merkel-nek a "karbonmentes krakkolás" - ami lassan valóság lesz, mivel az oroszoktól már alig jön gáz és ha nincs gáz, nincs mit krakkolni, vagyis a "zéró CO2" hamarabb lesz valóság, mint ahogy ezt a ződek álmodták...