Energiagazdálkodás, energiabiztonság, villamosenergia-termelés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 597
12 637
113
Szó volt az előző oldalon, hogy miért gyúr mindenki egy reaktorblokkot leterhelő:rolleyes: autós gyors töltésre (tényleg döbbenetesek a számok).

... most mindegy, hogy miért, de egy este hívott a lányom 180 kilométerről, hogy azonnal menjek érte, s hozzam haza. Az időfaktor kiemelt volt.

Na most ez elektromos autóval gyakorlatilag ez sehogy sem megy.
Mert ha kímélni - is - akarod az aksit, akkor nem 100%-ra töltesz, csak 80-ra - hatótáv...
Ha kímélni is akarod az aksit, akkor nem minden nap töltöd fel.
Tehát életszerűen - ahogy átlagos használat esetén egy belsőégésű motoros autót sem - a naponta átlagosan rendelkezésre álló hatótáv töredéke a maximálisnak.

S itt jön be a töltési idő:
Egy belsőégésű motoros autónak a csurig tankolása max. pár perc, s úgy, hogy ebből a legtöbb idő, amíg kikászálódsz a kocsiból, meg nézelődöl a shop polcain, család mosdóban, visszakászálódás.
S akkor 10 perc, ha várnod kell az előtted tankolóra.

Elektromos autónál ezek a számok (20-ról csak 80%-ra) inkább lesznek 20+ percek. (Igaz, így az is belefér, ha szorulásod van...)
S akkor előtted nem állt senki a töltőoszlopnál...
(Meg elindult a töltés, meg nem állt le, stb.)
Mert akkor az már simán lehet 40 perc...
Ezalatt egy belsőégésű motoros autóval 130km/h-val (s nem 92-vel szüttyögve a kamion szélárnyékában) - szabályosan(!) - megteszem majd az út felét oda, miután már tankoltam.

Erről persze az elektromos autó mániások mélyen hallgatnak.

Én - ahogy ezt már többször írtam is - jelenleg e-Golffal dolgozok. Respektálom, mert nincsenek hidegindítási-üzemi hátrányok (sokszoros fogyasztás, káros anyag kibocsátás, fokozott kopás), azonnal van fűtés, nyomaték, nincs váltási késedelem, stb.

Amire használom - gyakorlatilag belvárosi használat "saját", mindig rendelkezésre álló töltővel (gyorssal is) - arra hibátlan.

De ennyi.

Vagy legyenek olyan barátaid, akik kérdezés nélkül dobják oda a belsőégésű motoros autójuk kulcsát annak ellenére, hogy tudják; te most kifogod nyomni a szemét a kincsüknek...
 

rm40

Well-Known Member
2013. február 23.
1 637
3 342
113
 
  • Szomorú
Reactions: fishbed and bel

rm40

Well-Known Member
2013. február 23.
1 637
3 342
113

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 711
10 646
113

trojaiak

Active Member
2022. március 16.
254
232
43
Nagyon egyszerű volna a szabályzás, ha a naperőműveket ilyenkor le lehetne kapcsolni... De védik őket a törvények, mert ha részt vennének a szabályozásban, sosem térülnének meg.
Miért kellene részt venniük a szabályozásban? Miért Paks részt vesz? Egyébként igen, de nem ingyen. Innentől pedig ha megéri nekik simán részt vennének a szabályozásban, akkor mégiscsak meg lenne az a megtérülés.
 

alali77

Well-Known Member
2011. szeptember 19.
4 186
10 660
113

alali77

Well-Known Member
2011. szeptember 19.
4 186
10 660
113
Miért kellene részt venniük a szabályozásban? Miért Paks részt vesz? Egyébként igen, de nem ingyen. Innentől pedig ha megéri nekik simán részt vennének a szabályozásban, akkor mégiscsak meg lenne az a megtérülés.
mindenkinek részt kell venni a szabályozásban, kivéve a naperőműveknek? szinte egyenlő feltételek.
giphy.gif
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and gergo55

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 711
10 646
113
Miért kellene részt venniük a szabályozásban? Miért Paks részt vesz? Egyébként igen, de nem ingyen. Innentől pedig ha megéri nekik simán részt vennének a szabályozásban, akkor mégiscsak meg lenne az a megtérülés.
Mert a Napelemek termelését nem lehet előre tervezni de leszabályozni nagyon egyszerű.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

trojaiak

Active Member
2022. március 16.
254
232
43
Szó volt az előző oldalon, hogy miért gyúr mindenki egy reaktorblokkot leterhelő:rolleyes: autós gyors töltésre (tényleg döbbenetesek a számok).

... most mindegy, hogy miért, de egy este hívott a lányom 180 kilométerről, hogy azonnal menjek érte, s hozzam haza. Az időfaktor kiemelt volt.

Na most ez elektromos autóval gyakorlatilag ez sehogy sem megy.
Mert ha kímélni - is - akarod az aksit, akkor nem 100%-ra töltesz, csak 80-ra - hatótáv...
Ha kímélni is akarod az aksit, akkor nem minden nap töltöd fel.
Tehát életszerűen - ahogy átlagos használat esetén egy belsőégésű motoros autót sem - a naponta átlagosan rendelkezésre álló hatótáv töredéke a maximálisnak.

S itt jön be a töltési idő:
Egy belsőégésű motoros autónak a csurig tankolása max. pár perc, s úgy, hogy ebből a legtöbb idő, amíg kikászálódsz a kocsiból, meg nézelődöl a shop polcain, család mosdóban, visszakászálódás.
S akkor 10 perc, ha várnod kell az előtted tankolóra.

Elektromos autónál ezek a számok (20-ról csak 80%-ra) inkább lesznek 20+ percek. (Igaz, így az is belefér, ha szorulásod van...)
S akkor előtted nem állt senki a töltőoszlopnál...
(Meg elindult a töltés, meg nem állt le, stb.)
Mert akkor az már simán lehet 40 perc...
Ezalatt egy belsőégésű motoros autóval 130km/h-val (s nem 92-vel szüttyögve a kamion szélárnyékában) - szabályosan(!) - megteszem majd az út felét oda, miután már tankoltam.

Erről persze az elektromos autó mániások mélyen hallgatnak.

Én - ahogy ezt már többször írtam is - jelenleg e-Golffal dolgozok. Respektálom, mert nincsenek hidegindítási-üzemi hátrányok (sokszoros fogyasztás, káros anyag kibocsátás, fokozott kopás), azonnal van fűtés, nyomaték, nincs váltási késedelem, stb.

Amire használom - gyakorlatilag belvárosi használat "saját", mindig rendelkezésre álló töltővel (gyorssal is) - arra hibátlan.

De ennyi.

Vagy legyenek olyan barátaid, akik kérdezés nélkül dobják oda a belsőégésű motoros autójuk kulcsát annak ellenére, hogy tudják; te most kifogod nyomni a szemét a kincsüknek...

Mit is irtam?
Szerencsére nagyjából egy nem létező piaci igényre lősz.
Szóval mennyi az otthoni betapod 3x64 amper, mert az kevés lesz :D Ha nincs annyi akkor miről is beszélsz?
Igény az amire pénzt is áldozol.
Nem teljesen értelek 130km/h nem egy szemkonyomos tempo (arra simán adank kocsit). 180-220 az már kezdi bár ott kérdéses, hogy meg is érkezel e.

Egyébként kíváncsi lennék mennyi ember számol ilyennel autóvásárlásnál. A lányom megmentése. Ne aggódj ez egy rövid probléma egy adott kor alatt ez nincs egy adott kor felet meg majd a lovagja (ha megint kapunk EU pénzt akkor lehet, hogy a lovaginája) menti majd meg. (bevallom őszintén én a lányom elengedtem Londonba Párizsba Rómába és nem vettem magán JETet)
 

bel

Well-Known Member
2020. augusztus 24.
1 906
4 662
113
Ha kapnak érte pénzt rész vesznek nyugodj meg. Vagy ezt értsük ugy hogy Paksnak ezért jár pénz de a naperőmüveknek nem?
szinte egyenlő feltételek. Igazd van jogos.
Szia,

Paks azert kapott TOREDEK penz a naperomuvekhez kepest, mert egyenletesen, mindig ugyanannyit termel.
A naperomuvek meg termelnek annyit, amennyit epp sikerul.

(Tudom, ez a par evvel ezelotti szabalyozas, amirol irtam.)
 

alali77

Well-Known Member
2011. szeptember 19.
4 186
10 660
113
Ha kapnak érte pénzt rész vesznek nyugodj meg. Vagy ezt értsük ugy hogy Paksnak ezért jár pénz de a naperőmüveknek nem?
szinte egyenlő feltételek. Igazd van jogos.
Nem, Paks ezért szerintem nem kap pénzt külön. hanem ilyenkor lekapcsolják a hálózatról és ő nem kap pénzt a termeléséért. Sőt, ha oda jut a helyzet a szénerőművet is lekapcsolják a hálózatról, és nem kap pénzt a termeléséért. Pedig nyilván nem olyan hogy van az oldalán egy gomb, hanem megy tovább.
(ezért is kamu a németek örömködése amikor papairon nem termelnek be a hálózatba, mert ha nem is teljesen, de jellemzően olyankor is fűtik őket, mert ezek nem könnyen indítható gáz generátorok)
A negatív áram ár könyörgés a világhoz hogy mentsen meg, mielőtt eltolod a hálózati frekvenciát, amúgy.
 

trojaiak

Active Member
2022. március 16.
254
232
43
Mert a Napelemek termelését nem lehet előre tervezni de leszabályozni nagyon egyszerű.
Nem a leszabályozás egyszerűsége a döntő, hanem a költsége, ez is egy piac, az csökkenti a termelését, akinek egy adott összegnél megéri. (ha elmúlik a támogatás akkor majd a negatív ár megoldja) Összes megtérülő nem véletlen kap "támogatást" (fix árat egy ideig) azért az idézőjel, mivel amikor a piaci ár magasabb volt akkor is annyit kaptak. Utána a piacról élnek már épülnek nem "támogatott" erőművek is. Meg a cikkben benne van hogy az otthoni napelemek miatt el fog tűnni az igény jó része is.
 

trojaiak

Active Member
2022. március 16.
254
232
43
Szia,

Paks azert kapott TOREDEK penz a naperomuvekhez kepest, mert egyenletesen, mindig ugyanannyit termel.
A naperomuvek meg termelnek annyit, amennyit epp sikerul.

(Tudom, ez a par evvel ezelotti szabalyozas, amirol irtam.)
Szerintem meg Paks azért kapot annyit amennyit mert nem piaci cég.
A neperőművek meg azért hogy egyáltalán megépüljenek (meglegyen a megtérülés). Aztán itthon ügyesen elbábozták azt hogy a haverok kaptak rá támogatást meg nagyon jó fix szerződést. (Állam, na jó az EU fizeti ki a fele összeget te meg sikeresen túláraztad 30%-al, amit teszem azt haverod cége készített hát jól kibasztunk az EU val)
 

trojaiak

Active Member
2022. március 16.
254
232
43
mindenkinek részt kell venni a szabályozásban, kivéve a naperőműveknek? szinte egyenlő feltételek.
giphy.gif
Alali jó a neved, én örülnék, ha elkezdenék szívatni a napelemes cégeket, különösen azokat amik állítólag a török elnök barátjához kötődnek.

Tök jó gazdaság politika az, hogy átjátszottunk neki vagyont, azaz érdekelt abban, hogy minket ne szívassanak de ennek van egy veszélye, te nem kezdheted el szívatni. Mert akkor igen hamar kaphatsz egy bögrét amin az lesz hogy az együtt szopás öröme.
A gáz egy része arrol jön igaz?
 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 711
10 646
113
Nem a leszabályozás egyszerűsége a döntő, hanem a költsége, ez is egy piac, az csökkenti a termelését, akinek egy adott összegnél megéri. (ha elmúlik a támogatás akkor majd a negatív ár megoldja) Összes megtérülő nem véletlen kap "támogatást" (fix árat egy ideig) azért az idézőjel, mivel amikor a piaci ár magasabb volt akkor is annyit kaptak. Utána a piacról élnek már épülnek nem "támogatott" erőművek is. Meg a cikkben benne van hogy az otthoni napelemek miatt el fog tűnni az igény jó része is.
Szerintem Paksot sokkal többe kerül leszabályozni, mint a neperőműveket. Azért azt megnézem, hogy tölti fel a tetőn a napelem a kocsit mikor hazaér az ember a melóból reggelig miközben megy a hőszívattyús (villany) fűtés :)
 

trojaiak

Active Member
2022. március 16.
254
232
43
Szerintem Paksot sokkal többe kerül leszabályozni, mint a neperőműveket. Azért azt megnézem, hogy tölti fel a tetőn a napelem a kocsit mikor hazaér az ember a melóból reggelig miközben megy a hőszívattyús (villany) fűtés :)
Szerintem Paksot leszabályozni bűn. Elvileg a hosszabbításnál megígérték hogy soha ilyen nem lesz. Aszódi meg mondott olyat is hogy ez csökkenti az élettartalmat. Mégis megteszik, megtették, és meg is fogják tenni. Ha téged oda kineveznek vezérnek és azt mondja a főnököd hogy holnapra számold ki, ha sikerül bontsd ki az 1 borítékot (3 havi fizu mint jutalom), ha nem a 2 amiben a fegyelmivel való kirúgásodról olvashatsz. Te melyiket választanád? Utána mehetsz egy, hát szín kissebségi faluba fizikatanárnak ez a bonusz.
 
  • Szomorú
Reactions: bel and gafzhu

aamen

Well-Known Member
2015. november 28.
1 601
8 302
113
Szerintem Paksot sokkal többe kerül leszabályozni, mint a neperőműveket
sok fajta megközelítés ismeretes napelem ügyében
a legismertebb az hogy az jóóó és feltétel nélkül támogatandó és a jövő útja mert minden médiából ez jön évtizedek óta ennyi légy nem tévedhetet nyugaton már ingyen van az áram ebben is hogy lemaradtunk ésatöbbi blabla, nevezzük ezt talán zöldpropagandának
egy másik fajta megközelítés a műszaki, a napelemet le lehet kapcsolni károsodás nélkül ha túlteng, a fosszilist lehet szabályozni kisebb korlátokkal, paksot viszont nem kellene visszaterhelgetni mert az nem tesz jót az élettartamnak
a harmadik fajta megközelítés a közgazdasági, eszerint ha paks termel szabályozhatatlan zsinóráramot tizenvalamennyiért a fosszilisok szabályozhatót huszonvalamennyiért akkor az időjárásfüggőek piaci ára tíz alatt kell legyen és akkor is csak úgy ha nincs benne semmiféle kötelező átvétel ha kötelező átvétel van akkor annak a piaci értéke negatív mert bizonyos mennyiség után - ld a pünkösdi hétvégét - több kárt okoz mint hasznot, a harmincvalahány forintos árképzés a lopás szinonímája, a kötelezően átveendő harmincvalahány forintos árképzés a rablásé
a negyedik megközelítés a környezetvédelmi természetű, és nem tévesztendő össze az elsővel a zöldpropagandával, ezen megközelítés szerint ha paks képes reggel délben és este is tisztán termelni akkor ahhoz lehet a fogyasztással igazodni (ld. a franciákat, valahogy megoldották) ez a legértékesebb áramfajta a nulla kibocsájtásával, a fosszilis a legértéktelenebb hiszen ömlik belőle a co2 és a füst, és nem sokkal kevésbé értéktelen a napelem hiszen az nincs meg a fosszilis nélkül egy percig se, mást nem lehet bekapcsolni amikor nem süt az időjáráshoz meg - ellentétben paks zsinóráramával - nem lehet igazodni a fogyasztással a napelem a co2 éghajlatváltozás globálfelmelegedés a bálnákkihalása stb szinonímája egyetlen funkciója a káros és szennyező fosszilisipar - a környezetvédeli patás ördög - fenntartása, hát csókolom pont ez ellen küzdenénk....
 

trojaiak

Active Member
2022. március 16.
254
232
43
sok fajta megközelítés ismeretes napelem ügyében
a legismertebb az hogy az jóóó és feltétel nélkül támogatandó és a jövő útja mert minden médiából ez jön évtizedek óta ennyi légy nem tévedhetet nyugaton már ingyen van az áram ebben is hogy lemaradtunk ésatöbbi blabla, nevezzük ezt talán zöldpropagandának
egy másik fajta megközelítés a műszaki, a napelemet le lehet kapcsolni károsodás nélkül ha túlteng, a fosszilist lehet szabályozni kisebb korlátokkal, paksot viszont nem kellene visszaterhelgetni mert az nem tesz jót az élettartamnak
a harmadik fajta megközelítés a közgazdasági, eszerint ha paks termel szabályozhatatlan zsinóráramot tizenvalamennyiért a fosszilisok szabályozhatót huszonvalamennyiért akkor az időjárásfüggőek piaci ára tíz alatt kell legyen és akkor is csak úgy ha nincs benne semmiféle kötelező átvétel ha kötelező átvétel van akkor annak a piaci értéke negatív mert bizonyos mennyiség után - ld a pünkösdi hétvégét - több kárt okoz mint hasznot, a harmincvalahány forintos árképzés a lopás szinonímája, a kötelezően átveendő harmincvalahány forintos árképzés a rablásé
a negyedik megközelítés a környezetvédelmi természetű, és nem tévesztendő össze az elsővel a zöldpropagandával, ezen megközelítés szerint ha paks képes reggel délben és este is tisztán termelni akkor ahhoz lehet a fogyasztással igazodni (ld. a franciákat, valahogy megoldották) ez a legértékesebb áramfajta a nulla kibocsájtásával, a fosszilis a legértéktelenebb hiszen ömlik belőle a co2 és a füst, és nem sokkal kevésbé értéktelen a napelem hiszen az nincs meg a fosszilis nélkül egy percig se, mást nem lehet bekapcsolni amikor nem süt az időjáráshoz meg - ellentétben paks zsinóráramával - nem lehet igazodni a fogyasztással a napelem a co2 éghajlatváltozás globálfelmelegedés a bálnákkihalása stb szinonímája egyetlen funkciója a káros és szennyező fosszilisipar - a környezetvédeli patás ördög - fenntartása, hát csókolom pont ez ellen küzdenénk....
Nézd a jó oldalát.

A politikus és a rabló közti különbség az hogy a politikust te választod ki arra hogy kiraboljon (legalább a pénz jó helyre megy)
A németet a Német a franciát a Francia. Azokról a franciákról írsz, akik ezt a telet majdnem nagyon beszopták, mert nem mentek az atomerőműveik tényleg tök jó példakép.
Egyébként amikor még épült Paks 1 már akkor küzdöttek egy SZET ért szerinted miért nem értettek hozzá?
 
  • Tetszik
Reactions: alali77