Energiagazdálkodás, energiabiztonság, villamosenergia-termelés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

trojaiak

Active Member
2022. március 16.
254
232
43
Alapvetően az infra sokkal egyszerűbb, mint gondolnád. Mivel áram a jelenlegi kútakon is van, így nem is kell a teljes kúthálózatot az ipari helyszínekről ellátni H2-nal. Elég a lokális konténerizál H2 fejlesztőket üzemeltetni. Ezek, ugyan úgy szabályozható fogyasztóként működhetnek. Mi több, a tartályos szállításnak sem kell feltétlen egyirányúnak lennie, mint a hagymányos üzemanyagoknál. A kutaknál folyamatosan termelhetik a hidrogént, és ha esetleg valahol már túl sok van (nem tankoltak annyit), akkor átszállítható forgalmasabb helyszínekre. Vagy akár a központi bekeverő (földgázhoz) üzembe.
Ezzel a lokális H2 kutak mintegy hozzájárulhatnak az elektromos hálózat kiegyensúlyozásában.
Az, hogy egy 3 évvel ezelőtti "Hagyjuk már" cikket előkapsz, nem leszel beljebb.
Nem hiszem, hogy a hidrogén kezelése azóta jelentősen olcsóbbá vált volna. Főleg hogy a kútra víz bontót is tervezel.
 

Shadow

Well-Known Member
2018. október 29.
1 327
4 534
113
Te melyik világban élsz?
Kínába nem tudsz autót (illetve lassan semmit sem) exportálni. Kínában vegyesvállalatot kell csinálnod, és ott legyártani az autót.
Trump vámháborújáról nem hallottál?
Az arab sejkek meg akkor is megveszik a Mergát, meg az európai "szarokat", mert maga nem tud olyat gyártani. Hacsak nem akar visszaszokni a tevére, akkor muszáj lesz neki autót venni Európából.
Az EU ipar nem arra épült ki, hogy csupán a belső fogyasztást kiszolgálja... ez egy nagyon erősen export orientált ipar. Arra van kitalálvala, hogy USA meg kínai fogyasztókat kiszolgálja. Ha te nem látod a kínai vegyes vállalatok, hogyan teremtik meg az EU gyáregységeknek a piacot az nem az én problémám. Van BMW gyár az USA-ban is, sok mindent EU-ból visznek alkatrészként a gyárba és ott szerelik bele a készülő autókba. Ugyan ez megy a kinai vegyes vállalatokba... Nekünk is van kínai gyáregységünk... ami fontos azt nem viszed ki ott legyártatni mert a kinai ellopja... ezek tipikusan a nagy értékű alkatrészek. Ezeket itt legyártod az EU-ban vagy USA-ban, majd kiviszed kinába végszereleni. A nyereséget még faszán el is tüntetted ezzel a belső alkatrész mozgatással mellesleg.
Trump vámháborúja európa számára nem járható... mi nem az USA vagyunk, nincsenek nyersanyagaink, energia hirdozó is csak szén. Ezeket mi masszívan importáljuk, vagyis terméket kell eladni máshova, ha nem akarsz mínuszba lenni. USA energia hordozókban gyakorlatilag önellátó...nem mellesleg annyi dollárt nyomtat amennyit akar. Nem is értem, hogyan hozhatod ezt fel EU számára mint járható út.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Az EU ipar nem arra épült ki, hogy csupán a belső fogyasztást kiszolgálja... ez egy nagyon erősen export orientált ipar. Arra van kitalálvala, hogy USA meg kínai fogyasztókat kiszolgálja. Ha te nem látod a kínai vegyes vállalatok, hogyan teremtik meg az EU gyáregységeknek a piacot az nem az én problémám. Van BMW gyár az USA-ban is, sok mindent EU-ból visznek alkatrészként a gyárba és ott szerelik bele a készülő autókba. Ugyan ez megy a kinai vegyes vállalatokba... Nekünk is van kínai gyáregységünk... ami fontos azt nem viszed ki ott legyártatni mert a kinai ellopja... ezek tipikusan a nagy értékű alkatrészek. Ezeket itt legyártod az EU-ban vagy USA-ban, majd kiviszed kinába végszereleni. A nyereséget még faszán el is tüntetted ezzel a belső alkatrész mozgatással mellesleg.
Trump vámháborúja európa számára nem járható... mi nem az USA vagyunk, nincsenek nyersanyagaink, energia hirdozó is csak szén. Ezeket mi masszívan importáljuk, vagyis terméket kell eladni máshova, ha nem akarsz mínuszba lenni. USA energia hordozókban gyakorlatilag önellátó...nem mellesleg annyi dollárt nyomtat amennyit akar. Nem is értem, hogyan hozhatod ezt fel EU számára mint járható út.
Olvass már egy kicsit vissza!
Pont arról lenne szó, hogy a hidrogén lenne az a kapocs, amivel hatékonyabbá lehet tenni Európa, energiahordozó importtól való függetlenségi "harcát".
 

Shadow

Well-Known Member
2018. október 29.
1 327
4 534
113
Olvass már egy kicsit vissza!
Pont arról lenne szó, hogy a hidrogén lenne az a kapocs, amivel hatékonyabbá lehet tenni Európa, energiahordozó importtól való függetlenségi "harcát".
Innen indultunk. Erre mondtam/mondták neked, hogy az ár nem mindegy. Erre te jöttél a védő vámokkal.
 

trojaiak

Active Member
2022. március 16.
254
232
43
Periódusos rendszer, mindenhonann megszökil
Milyen kezelésre gondolsz?
Választhatsz vagy nagy nyomás vagy nagy hideg. Bonuszként mivel a periódusos rendszerben eléggé elől van szivárogni fog.
Amit te leírsz az a vidék kút van mellette hely egy nagy PV telepnek, ott mivel kicsi a forgalom nem éri meg. Nagyváros hát ott meg PV nem fér el.
Ipar és Busz esetleg céges flották. De már az is elég lenne.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Innen indultunk. Erre mondtam/mondták neked, hogy az ár nem mindegy. Erre te jöttél a védő vámokkal.
Trump vámháborúja európa számára nem járható... mi nem az USA vagyunk, nincsenek nyersanyagaink, energia hirdozó is csak szén. Ezeket mi masszívan importáljuk, vagyis terméket kell eladni máshova, ha nem akarsz mínuszba lenni.
De ha csökkented a kiadási oldalt (nem kell/vagy jóval kevesebbe import energiahordozókra költened), akkor nem kell minuszba menned. Ergo nem vagy rákényszerítve (!, ettől még persze jól jársz az exporttal), hogy egyéb termékeket exportálj. Pont ez a lényeg, hogy ez a kereskedelmi kényszer erölteti rá az EU-ra mind az orosz, mind az amerikai akaratot.
Tessék megnézni, hogy mi volt a viktoriánus korban. Nem volt energia függőség (nem importot írtam!).
Nem is volt, sem az oroszoknak beleszólása az európai ügyekbe, sem az amerikaiaknak.
Az, hogy Európában mennyi 1-1 termék ára, gyakorlatilag lényegtelen. Ha megvan hozzá a megfelelő jövedelem, akkor meg fogják tudni venni.
Egy példa: Attól, hogy Európában 7-800 Forintra felment az üzemanyag ára, miközben mondjuk Bolíviában mennyi (0,5 eur), az nem jelenti azt, hogy Boliviában mekkora király az életszínvonal.
Európa már régen átállt a szolgáltatás és a technológia alapú gazdaságra. Na erre kell komolyan ráerősíteni, mert az sokkal kellemetlenebb lesz (annál, hogy drága az energia), ha Kína lever bennünket ebben.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Periódusos rendszer, mindenhonann megszökil

Választhatsz vagy nagy nyomás vagy nagy hideg. Bonuszként mivel a periódusos rendszerben eléggé elől van szivárogni fog.
Amit te leírsz az a vidék kút van mellette hely egy nagy PV telepnek, ott mivel kicsi a forgalom nem éri meg. Nagyváros hát ott meg PV nem fér el.
Ipar és Busz esetleg céges flották. De már az is elég lenne.
Rosszul képzeled el. Töltőkút oda kell, ahol lakosság van. A lakosságnak háztartása van, aminek meg saját energia igénye. Ezeket a háztartásokat eddig, meg remélem ezután is vastagon támogatják, hogy telerakja a tetőt PV panelekkel. Azonban ez amellett, hogy segít a háztartás hálózati energiaigényét csökkenteni, termel csúcsidőben egy csomó hálózati kiegyenlítetlenséget okozó villanyáramot. Namost ezt vagy valahogy akkuban tárolod a völgy időszakig, vagy kezdesz vele valamit.
Na éppen erre lesznek jók az ilyen lokális hidrogén termelő állomások, amelyek egyben működhetnek energiatárolóként is (beépített hidrogén üzemanyag cellával) vagy szimplán el lehet tankolni a hidrogénes járművekbe.
A tárolásra meg már megvan a megfelelő megoldás. A nagynyomású tartályok léteznek. Szériában gyártják őket.
És nem Oroszországban, hanem az EU-ban is.
 

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
16 498
59 973
113

"Az Európai Bizottság javaslatot készít elő az uniós tagországok kötelező gáztartalékairól annak érdekében, hogy felszámolják az EU oroszországi fosszilis energiahordozóktól való függőségét – derül ki a DPA hírügynökség által megtekintett tervezetből.

A dokumentum szerint az uniós tagállamoknak biztosítaniuk kell, hogy a gáztárolók minden év november 1-jéig legalább 90 százalékos töltöttségűek legyenek, „mivel a vezetékes gázellátásban bármikor előfordulhatnak fennakadások” – áll a tervezetben."
Honnan?
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
De ha csökkented a kiadási oldalt (nem kell/vagy jóval kevesebbe import energiahordozókra költened), akkor nem kell minuszba menned. Ergo nem vagy rákényszerítve (!, ettől még persze jól jársz az exporttal), hogy egyéb termékeket exportálj. Pont ez a lényeg, hogy ez a kereskedelmi kényszer erölteti rá az EU-ra mind az orosz, mind az amerikai akaratot.
Tessék megnézni, hogy mi volt a viktoriánus korban. Nem volt energia függőség (nem importot írtam!).
Nem is volt, sem az oroszoknak beleszólása az európai ügyekbe, sem az amerikaiaknak.
Az, hogy Európában mennyi 1-1 termék ára, gyakorlatilag lényegtelen. Ha megvan hozzá a megfelelő jövedelem, akkor meg fogják tudni venni.
Egy példa: Attól, hogy Európában 7-800 Forintra felment az üzemanyag ára, miközben mondjuk Bolíviában mennyi (0,5 eur), az nem jelenti azt, hogy Boliviában mekkora király az életszínvonal.
Európa már régen átállt a szolgáltatás és a technológia alapú gazdaságra. Na erre kell komolyan ráerősíteni, mert az sokkal kellemetlenebb lesz (annál, hogy drága az energia), ha Kína lever bennünket ebben.
Olaszországban 1000+ Ft a benzin.
 

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
16 498
59 973
113
Te melyik világban élsz?
Kínába nem tudsz autót (illetve lassan semmit sem) exportálni. Kínában vegyesvállalatot kell csinálnod, és ott legyártani az autót.
Trump vámháborújáról nem hallottál?
Az arab sejkek meg akkor is megveszik a Mergát, meg az európai "szarokat", mert maga nem tud olyat gyártani. Hacsak nem akar visszaszokni a tevére, akkor muszáj lesz neki autót venni Európából.
Mi meg megvesszük a kinai szarokat, mert nem tudjik őket ennyiért csinálni. Drágán meg nem tudja a lakósság nagy része megvenni. Nyugaton sem.
 

trojaiak

Active Member
2022. március 16.
254
232
43
Rosszul képzeled el. Töltőkút oda kell, ahol lakosság van. A lakosságnak háztartása van, aminek meg saját energia igénye. Ezeket a háztartásokat eddig, meg remélem ezután is vastagon támogatják, hogy telerakja a tetőt PV panelekkel. Azonban ez amellett, hogy segít a háztartás hálózati energiaigényét csökkenteni, termel csúcsidőben egy csomó hálózati kiegyenlítetlenséget okozó villanyáramot. Namost ezt vagy valahogy akkuban tárolod a völgy időszakig, vagy kezdesz vele valamit.
Na éppen erre lesznek jók az ilyen lokális hidrogén termelő állomások, amelyek egyben működhetnek energiatárolóként is (beépített hidrogén üzemanyag cellával) vagy szimplán el lehet tankolni a hidrogénes járművekbe.
A tárolásra meg már megvan a megfelelő megoldás. A nagynyomású tartályok léteznek. Szériában gyártják őket.
És nem Oroszországban, hanem az EU-ban is.
Nem hiszem, hogy erős konkurense lesz a hibrid inverterteknek. Fügétlenség jó dolog. Lehet, kisebb veszteséggel megy, mint elvinni a néptől az áramot + hidrogént előállítani. Na meg az otthontöltött villanyautó.
Remélem megvan hogy miért keresnek a nagynyomású tartáj helyett valami mást mindegy ki gyártja, drága.
Ne fedd ezek tulajdonképpen ebben a szegmensben konkurenciák, és közben épp most igyekszünk akku gyártó nagyhatalommá válni.
Nem zavar ha igazad lesz, de én Magyarországon erre nem fogadnék.
 

Shadow

Well-Known Member
2018. október 29.
1 327
4 534
113
De ha csökkented a kiadási oldalt (nem kell/vagy jóval kevesebbe import energiahordozókra költened), akkor nem kell minuszba menned. Ergo nem vagy rákényszerítve (!, ettől még persze jól jársz az exporttal), hogy egyéb termékeket exportálj. Pont ez a lényeg, hogy ez a kereskedelmi kényszer erölteti rá az EU-ra mind az orosz, mind az amerikai akaratot.
Tessék megnézni, hogy mi volt a viktoriánus korban. Nem volt energia függőség (nem importot írtam!).
Nem is volt, sem az oroszoknak beleszólása az európai ügyekbe, sem az amerikaiaknak.
Az, hogy Európában mennyi 1-1 termék ára, gyakorlatilag lényegtelen. Ha megvan hozzá a megfelelő jövedelem, akkor meg fogják tudni venni.
Egy példa: Attól, hogy Európában 7-800 Forintra felment az üzemanyag ára, miközben mondjuk Bolíviában mennyi (0,5 eur), az nem jelenti azt, hogy Boliviában mekkora király az életszínvonal.
Európa már régen átállt a szolgáltatás és a technológia alapú gazdaságra. Na erre kell komolyan ráerősíteni, mert az sokkal kellemetlenebb lesz (annál, hogy drága az energia), ha Kína lever bennünket ebben.
A hidrogénnek megvan a helye. Főleg a tranzitszállításban.Ha úgy tetszik az olajat tudjuk vele kiváltani ha átállunk hidrogén cellára + akku a közlekedésben. Elektromos áram előállításra nagy mennyiségben a hidrogén borzasztó drága. Az EU iparnak hatalmas versenyelőny volt az orosz energiahordozókhoz való hozzáférés, ez most számunkra elveszik, míg kína számára meg elérhetővé válik. Csinálj te alumíniumot, meg acélt hidrogénből nyert energiával aztán próbáld meg eladni a belőle készült terméket… USA is átállt szolgáltatásra aztán most rájöttek, hogy minden chip Ázsiából jött, az acél iparuk meg nem létezik… nem lehet ilyen egyoldalúan gondolkodni… A nehéz ipar/vegyipar ha egyszer leépül nem igazán lehet visszaépíteni, ezt pont magyar emberként nem látod? Ezen iparág számára viszont nagyon fontos a minél olcsóbb és megbízható energiaellátás. De ez innentől közöttünk hit vita… aminek nem sok értelme van.
 
M

molnibalage

Guest
A hidrogénnek megvan a helye. Főleg a tranzitszállításban.Ha úgy tetszik az olajat tudjuk vele kiváltani ha átállunk hidrogén cellára + akku a közlekedésben. Elektromos áram előállításra nagy mennyiségben a hidrogén borzasztó drága. Az EU iparnak hatalmas versenyelőny volt az orosz energiahordozókhoz való hozzáférés, ez most számunkra elveszik, míg kína számára meg elérhetővé válik. Csinálj te alumíniumot, meg acélt hidrogénből nyert energiával aztán próbáld meg eladni a belőle készült terméket… USA is átállt szolgáltatásra aztán most rájöttek, hogy minden chip Ázsiából jött, az acél iparuk meg nem létezik… nem lehet ilyen egyoldalúan gondolkodni… A nehéz ipar/vegyipar ha egyszer leépül nem igazán lehet visszaépíteni, ezt pont magyar emberként nem látod? Ezen iparág számára viszont nagyon fontos a minél olcsóbb és megbízható energiaellátás. De ez innentől közöttünk hit vita… aminek nem sok értelme van.
Szerintem egy olyan világban, ahol a sötétzöldek és mások is azzal kampányolnak, hogy "hatékonyságnöveléssel" csökkenthető a lábnyom semmi helyen nincs egy olyan folyamatnak, ami egy energiahordozó energia tartalmának alsó hangon 50-66%-át kivágja a kukába.
Ennél az is hatékonyabb, ha a leszutyokabb lignitet is szuperkritikus kazánban égeted el és a mai 28%-os hatásfok helyett 42%-ot érsz el.
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 776
18 011
113
A nagynyomású tartályok léteznek. Szériában gyártják őket.
A tartálytémát már egyszer leírtam, maradjunk annyiban, hogy:
  • nagy nyomáson nem tudsz nagy tartályt építeni. A 4m^3-es tartály már kifejezetten nagy.
  • -250 fok környékén tudsz nagy tartályt építeni, de azt meg hőszigetelni kell.

Aztán az egész rendszer "tényleg" tömörre megcsinálni nem egyszerű, meg az idióta NATO-s fegyverszállítások miatt ideje lesz gondolkodni a védelmről, mert egy 25mm-es acéltartály nem fog ellenállni egy AT4-es álláh-rakétának, amikor valaki éppen egy 50m^3-es hidrogéntartályt durrant el egy nyugati-európai város közepén.

Mégkérdeztem ma az ATEX-es komát, hogy mégis hogyan durran a hidrogén el:

  • 1g H2-ben annyi a robbanási energia, mint 27g TNT-ben. (120MJ/kg vs. 4,53MJ/kg)
  • 1m^3 folyékony hidrogén 71kg, vagyis 1m^3 hidrogén így 1917kg TNT
  • 50m^3-es hidrogén tank így 95 tonna TNT-vel felel meg.

Nem lennék a környéken.
 
M

molnibalage

Guest
A tartálytémát már egyszer leírtam, maradjunk annyiban, hogy:
  • nagy nyomáson nem tudsz nagy tartályt építeni. A 4m^3-es tartály már kifejezetten nagy.
  • -250 fok környékén tudsz nagy tartályt építeni, de azt meg hőszigetelni kell.

Aztán az egész rendszer "tényleg" tömörre megcsinálni nem egyszerű, meg az idióta NATO-s fegyverszállítások miatt ideje lesz gondolkodni a védelmről, mert egy 25mm-es acéltartály nem fog ellenállni egy AT4-es álláh-rakétának, amikor valaki éppen egy 50m^3-es hidrogéntartályt durrant el egy nyugati-európai város közepén.

Mégkérdeztem ma az ATEX-es komát, hogy mégis hogyan durran a hidrogén el:

  • 1g H2-ben annyi a robbanási energia, mint 27g TNT-ben. (120MJ/kg vs. 4,53MJ/kg)
  • 1m^3 folyékony hidrogén 71kg, vagyis 1m^3 hidrogén így 1917kg TNT
  • 50m^3-es hidrogén tank így 95 tonna TNT-vel felel meg.

Nem lennék a környéken.
Az energia önmagában nem fokmérő, pont a TNT példája mutatja ezt.
Én sokkolódtam, amikor megtudtam, hogy mennyire alacsony az energiasűrűsége.
Csak éppen nem mindegy az, hogy mekkora térfogatba és mennyi idő alatt képes azt kipréselni magából.
A benzin energiasűrsége messze nagyobb, 46 MJ/kg, a TNT egy nagyságrenddel kisebb...!

Oszt a bombák mégsem benzinnel vannak megtöltve vagy gázolajjal...
Mert a kémiai reakció sebessége egészen más.
 
M

molnibalage

Guest
A hidrogénnek megvan a helye. Főleg a tranzitszállításban.Ha úgy tetszik az olajat tudjuk vele kiváltani ha átállunk hidrogén cellára + akku a közlekedésben. Elektromos áram előállításra nagy mennyiségben a hidrogén borzasztó drága. Az EU iparnak hatalmas versenyelőny volt az orosz energiahordozókhoz való hozzáférés, ez most számunkra elveszik, míg kína számára meg elérhetővé válik. Csinálj te alumíniumot, meg acélt hidrogénből nyert energiával aztán próbáld meg eladni a belőle készült terméket… USA is átállt szolgáltatásra aztán most rájöttek, hogy minden chip Ázsiából jött, az acél iparuk meg nem létezik… nem lehet ilyen egyoldalúan gondolkodni… A nehéz ipar/vegyipar ha egyszer leépül nem igazán lehet visszaépíteni, ezt pont magyar emberként nem látod? Ezen iparág számára viszont nagyon fontos a minél olcsóbb és megbízható energiaellátás. De ez innentől közöttünk hit vita… aminek nem sok értelme van.
Te szállítanál úgy BÁRMIT - kaja, építési alapanyag, képzel amit akarsz, - hogy kiszedet és A-ból B-be mozgatva eltűnik a fele kétharmada?
Naugye...