Energiagazdálkodás, energiabiztonság, villamosenergia-termelés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

W

Wilson

Guest
Megújult a Gibárti Vízerőmű
A több mint 100 éves műemlék korszerűen működik tovább


Az ALTEO Nyrt. befejezte a több mint 100 éve üzemelő, műemlékké nyilvánított Gibárti Vízerőmű felújítását, az erőmű további hosszú távú, megbízható és gazdaságos működésének biztosítása érdekében. A rekonstrukciós munkálatok célja volt a rendelkezésre álló természeti erőforrás (Hernád folyó) hasznosításának növelése is. Az vízerőmű ugyan 2020.októberében – a sikeres üzembe helyezési és átadási folyamatokat követően – megkezdte kereskedelmi üzemét, de a nagyközönség számára csak a pandémiás helyzet lecsengése után, terveink szerint jövő tavasszal nyitja meg kapuit, a már biztonságos egészségügyi feltételek teljesülése esetén.

Az ALTEO Nyrt. 1,2 milliárd forintos beruházás keretében újította fel és korszerűsítette az erőművet, amely során nagyobb teljesítményűre és korszerűbbre cserélte a korábbi technológiát és renoválta a műemléki épületet: a teljes kivitelezés az erőmű műemléki jellegének megőrzésével történt.

A több mint száz éve üzemelő vízerőműnél az elmúlt közel ötven évben nem került sor nagyobb mérvű felújításra, korábban ezt 20-25 évente megtették. Az erőmű energiatermelő berendezéseinek műszaki állapota, teljesítménye, illetve hatásfoka indokolttá tette tehát a rekonstrukciót. A mostani beruházás nagyságrendileg 35 évvel növeli meg az erőmű élettartamát.

Gibárt község Borsod-Abaúj-Zemplén megyében, a Hernád folyó mellett, a torkolattól 58 km-re fekszik. Itt található az 1901-n tervezett, 1902-1903-n épített és 1904-n üzembe helyezett üzemvíz csatornás elrendezésű vízerőmű. Az egyenként 9 m3/s víznyelésre és ezáltal 294,4 kWe névleges villamos teljesítmény leadására képes turbinákból nyert áramot elsődlegesen Gibárton kívül Szerencs, Abaújszántó, Tállya, Mád és Tokaj településeken használták világításra. Ez az energia hajtotta meg a cséplésre használt eszközöket, szecskavágókat, malmot, fűrészeket és szivattyúkat, és ez látta el árammal a szeszgyárat is.

A vízerőmű az Észak-magyarországi Áramszolgáltató Nyrt. tulajdona. Az ÉMÁSZ Nyrt. és – az ALTEO Csoport tagjaként működő – Sinergy Kft. által 2004-n megkötött szerződések alapján az ALTEO Csoport jelenleg, mint bérlő és üzemeltető vesz részt a vízerőmű működtetésében.

Megujult-a-Gibarti-Vizeromu.jpg


A beruházás fő eleme volt a korábbi komplett technológia (turbina gépcsoportok és rendszereik) lecserélése a mai műszaki színvonalnak megfelelő, magas hatásfokú, illetve nagyobb vízhozamot hasznosító berendezésekre: 5,75 GWh/év villamos energia termelésével – ez a korábbiakhoz képest körülbelül 70%-s éves termelés növekedést jelent.

Az erőmű és az épület műemléki jellegének megőrzése a teljes felújítási folyamat alatt kiemelt szempont volt, az ALTEO elkötelezett az ipartörténeti emlékek fenntartásában és annak megőrzésében. Így, a korszerűsítésnek köszönhetően a Gibárti Vízerőmű és műemléki épülete is megőrizhetővé és továbbra is bemutathatóvá vált. A vízerőmű felújítás feladat egyébként nem ismeretlen terep az ALTEO számára, hiszen a Gibárti Vízerőműtől 11 kilométerre lévő, ugyancsak műemléki oltalom alatt álló Felsődobszai Vízerőművet egy hasonló, 900 millió forintos beruházáskeretében (a Környezet és Energia Operatív Program – KEOP támogatásával) újított fel, 2012-2013-n.

A megújuló energiaforrások hasznosítása iránt is elkötelezett a vállalatcsoport: a megújuló energiaforrásokat hasznosító erőművi portfóliójának kapacitása már meghaladja a 70 MW-t.

A rekonstrukciót és korszerűsítést követően a Gibárti Vízerőmű műszaki átadása és üzembe helyezése tehát megtörtént, az ünnepélyes átadásra – a járványhelyzet miatt – terveink szerint tavasszal kerülhet sor. Akkor fog a közönség számára is megnyílni a műemléképület és a felújítás során a kiszerelt berendezésekből készült kiállítás. Ezek ugyanúgy ipari műemlék minősítésűek, mint a vízerőmű további létesítményei: a duzzasztómű, az árapasztó, az árapasztó-surrantó, az üzemvíz csatorna és a gépház.
 
M

molnibalage

Guest

Azt nem értem, hogy miért hajszolják annyira a 600-800C-t. Értem én, hogy a hatásfok jobb lenne, mint alacsony hőn, de ha az anyagtechnológia miatt ez még fejvakarós, akkor az élettartam és árért cserébe a kisebb üzemi hőmérséklet bevállalható, ha úgyis olcsó az üzemanyag. Nem kell egyből világot megváltani.
A mai PWR reaktorok nyomása 300 bar körül is lehet. Ez 40 éve a fele volt kb.

Akkor itt miért egyből kell menni a falnak fejjel? Inkrementálisan is lehet fejleszteni.
 
T

Törölt tag 2361

Guest
Dánok Nigériába viszik a szemetüket, az nem éppen a szomszédban van.

szoval ez a legujabb biznjisz?

dobsz par $$ valami szegenyeknek hogy naluk dobhasd ki a szemetedet?
es aztan trombitalsz hogy milye f@sza csavo vagy es menyire gondolsz kornyezetre meg stb.
megmented a villagot vazze.
es meg okoskodsz masoknak hogy ok milyen szennyezettek?

en ilyet nem betiltanam, hanem a politikusnak aki errol dont a haza tetejere ontenem azt a sok szemetet ozt vakarodzon mi csinaljon vele. elmenne a kedve a hulye propagandatol.
 
T

Törölt tag 1711

Guest
szoval ez a legujabb biznjisz?

dobsz par $$ valami szegenyeknek hogy naluk dobhasd ki a szemetedet?
es aztan trombitalsz hogy milye f@sza csavo vagy es menyire gondolsz kornyezetre meg stb.
megmented a villagot vazze.
es meg okoskodsz masoknak hogy ok milyen szennyezettek?

en ilyet nem betiltanam, hanem a politikusnak aki errol dont a haza tetejere ontenem azt a sok szemetet ozt vakarodzon mi csinaljon vele. elmenne a kedve a hulye propagandatol.

Svédeknél készült is erről dokumentumfilm. Konténerbe rakják és elviszik, mindenféle hamis papírokkal, ez afféle skandináv sport.
Franciák és olaszok a tojótyúkokat passzolják le Afrikába miután lejárt az idejük (emberi fogyasztásra alkalmatlanok, EU-ban max kutyakaja lehetne, egyébként veszélyes hulladék).
Elektronikát meg a komplett EU-ból hordják.
Legutóbb az autógumi-iparról néztem dokumentumfilmet mekkora pusztítást és nyomort okoz Dél-kelet Ázsiában a működése...
A német használtruha maffiáról készült dokumentumfilmet pedig még magyarul is leadta az egyik tv.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 204
60 100
113
Amerikai AP600:
default.png

Érdekes módon az utódja az AP1000 szintén nem siker történet.

A Japán ABWR reaktor, amely az elején sikeresnek tűnt, de számtalan műszaki ok miatt csak relatív alacsony kapacitás kihasználási tényezővel tud csak működni:
advanced_BWR_TEPCO.jpg

Link ha esetleg nem nyitná meg: http://www.terrastories.com/bearings/images/advanced_BWR_TEPCO.jpg

És végül a Candu 3 amely a kanadai atomtechnológia első szárnybontogatása volt:
4194960040_167664dabb_o.jpg
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 204
60 100
113
A kanadai Candu 3 utódja a Candu 6-os sikeresnek mondható konstrukció. Utódja a ACR viszont még nem épült meg sehol sem:
candu6-reactor-at-a-glance-14-638.jpg


slide12-l.jpg


Ez pedig az EPR aminél valami nagyon félre siklott. Mindenhol nehézség és durva költség túllépés jellemzi az építését.
EPR_OLK3_schnitt_Kraftwerk_30249.jpg


Az AP1000-et nagyon nyomatják az usákok, viszont több gond is fölmerült vele kapcsolatban. Még a kínaiak részéről is, pedig ők nem finnyásak ha energia termelésről van szó....:
3716.AP1000.jpg
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 204
60 100
113
Orosz nyomott vizes reaktor dizájn, avagy a VVER.
VVER 440 avagy Paks I. reaktorai:
vver213.gif


Paks+-+VVER-440%2F213+reaktort%C3%ADpus.jpg


VVER 1000 vagyis a szovjetek/oroszok legsikeresebb reaktor típusa:
vver1000.gif


Ennek első továbbfejlesztése az AES 2006-os névre hallgató VVER-1200:
fig%202%20large.jpg


Ennek a mélyebb tovább gondolása a VVER-Toi. Ilyen reaktorok lesznek PAKS II-n is:
fig%203%20large.png


16-0.jpg


04_VVER-TOI.JPG


Remélem érdekesnek találtátok a kis gyűjteményemet. :)
 

notaricon

Well-Known Member
2016. január 7.
3 522
12 630
113
A Toyota elnöke szerint óriási baj lehet még a túltolt villanyautósdiból

"Amikor a politikusok azt mondják, szabaduljunk meg minden benzines autótól, vajon értik, amit mondanak?" - Akio Toyoda, a Toyota elnökének beszédében hangzott ez el egy rendezvényen a napokban.
....
Toyoda szerint ez egyrészt irreális elvárás a japán áramszolgáltató infrastruktúrától, és ahhoz, hogy egyáltalán elbírja a hálózat a terhelést, egy 14-37 billiárd jenes (40-100 ezer milliárd forint) fejlesztésre lenne szükség. És akkor még mindig ott van az alap probléma, hogy a szigetország túlnyomórészt szénerőművekkel állítja elő az elektromos áramot.


Nocsak, nocsak...
 

kamov

Well-Known Member
2018. augusztus 17.
242
688
93
"Amikor a politikusok azt mondják, szabaduljunk meg minden benzines autótól, vajon értik, amit mondanak?"

Mondjuk hogy több mint egy évtizednyi kifogáskeresés és alibizés helyett megoldásokat szeretnének sírás helyett.
2009-től tudható volt mi lesz.

Egy évtizedük lett volna kiépíteni az akkugyártást és kipolírozni egy elektromos hajtásláncot a meglevő ismereteik alapján.
Minden szakmai tudás országon belül volt.

A megfelelő vezetői minőség hiányzott.

Az eredmény egy elvesztegetett évtized.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány and gergo55

notaricon

Well-Known Member
2016. január 7.
3 522
12 630
113
"Amikor a politikusok azt mondják, szabaduljunk meg minden benzines autótól, vajon értik, amit mondanak?"

Mondjuk hogy több mint egy évtizednyi kifogáskeresés és alibizés helyett megoldásokat szeretnének sírás helyett.
2009-től tudható volt mi lesz.

Egy évtizedük lett volna kiépíteni az akkugyártást és kipolírozni egy elektromos hajtásláncot a meglevő ismereteik alapján.
Minden szakmai tudás országon belül volt.

A megfelelő vezetői minőség hiányzott.

Az eredmény egy elvesztegetett évtized.
Aha... mert ez csak ennyi.
Elolvastad egyáltalán a cikket? Hol vannak a karbonsemleges alaperőművek? Ja, hogy pont azokat állították le az elmúlt bő egy évtizedben, pont a politikusok. Hol van a terhelést elviseli képes hálózat? Ja, hogy azzal meg senki nem foglalkozik.

Ha igaz lenne amit írsz és a politikusok tényleg felelősen tolnák ezt az egészet, akkor ugyanúgy tolnák a hálózatfejlesztést és a karbonsemleges alaperőművek építését is "de tucatjával".
Így viszont a Toyota elnökének tökéletesen igaza van. És nem azért, mert későn ébredtek a villanyautó fejlesztéssel, hanem mert nincs meg a céldátumra elvárt mennyiséghez szükséges háttérinfrasutruktúra és nem is lesz meg, mivel ennyi idő alatt ez egyszerűen lehetetlen.

Le fognak gyártani több millió villanyautót, mert nem az a mutatvány, hogy megteszik-e vagy sem. A gazdagoknak. Mert villany az nem lesz bele (megfizethető), hogy a sok bádogdoboz minden reggel útnak indulhasson a sok-sok prolival.

Lehet, hogy ez is a cél, nem tudom. Aki viszont naivan azt hiszi, hogy a világ majd ugyanúgy megy tovább, mint a belsőégésű motorok korában, annak van egy(sok) nagyon rossz hírem.
 
T

Törölt tag 1711

Guest
Így viszont a Toyota elnökének tökéletesen igaza van. És nem azért, mert későn ébredtek a villanyautó fejlesztéssel, hanem mert nincs meg a céldátumra elvárt mennyiséghez szükséges háttérinfrasutruktúra és nem is lesz meg, mivel ennyi idő alatt ez egyszerűen lehetetlen.

Toyota bármikor le tudna gyártani több millió villanyautót, sőt anno előbb volt villany RAV4, mint hibrid.
Csak anno az olajlobbi kicsinálta.

Most meg az egész villanyautó biznisz a musk szekerét tolja, mivel az ő csatlakozóján keresztül töltik az autókat - az ő zsebét tömik.
Érdekes módon EU-ban is akkor fogják hirtelen kinyírni az ice-t, mikor felpörög a tesla gyár...
 

megazez

Well-Known Member
2018. július 22.
7 764
26 157
113
"Amikor a politikusok azt mondják, szabaduljunk meg minden benzines autótól, vajon értik, amit mondanak?"

Mondjuk hogy több mint egy évtizednyi kifogáskeresés és alibizés helyett megoldásokat szeretnének sírás helyett.
2009-től tudható volt mi lesz.

Egy évtizedük lett volna kiépíteni az akkugyártást és kipolírozni egy elektromos hajtásláncot a meglevő ismereteik alapján.
Minden szakmai tudás országon belül volt.

A megfelelő vezetői minőség hiányzott.

Az eredmény egy elvesztegetett évtized.
Pest megyében az alállomások már koppon futnak(máshol is, de ott főleg), szerinted az el fog majd viselni x ezer autót gyorstöltőn? Már sakkozni kell a bővítéseknél, hogy beférjen még 1-2 dolog.
Naperőműből nem fogsz annyi kocsit ellátni ami egy esetleges átálláskor a megnövekedett autós igényeket ki fogja szolgálni.
V2G most lett valami nagy őrület, ami teljes hülyeség de tolni kell, mert ennek a fejlesztésére ad csak az eu pénzt.
Nyugodj meg a szakma nem hülye, ezért lesz paks2 is, ha mégis elmarad akkor sajnos pont a hülye lobbi lesz erősebb a szakmával szemben.
Nincs baj az elektromos hajtással, akkuból meg áttörés kell nem pedig a mai technológia. (áttörés nincs, így felesleges is a mai akkutechnológiára sokat alapozni.)
 
T

Törölt tag 1711

Guest
Pest megyében az alállomások már koppon futnak(máshol is, de ott főleg), szerinted az el fog majd viselni x ezer autót gyorstöltőn? Már sakkozni kell a bővítéseknél, hogy beférjen még 1-2 dolog.

Most az enyhe nyár miatt megúsztuk, de tavaly a nagy hőségben többször is leoldott egész Komárom, végül megtiltották az üzleteknek a légkondi használatát...
 

Miskolci Ogre

Well-Known Member
2019. december 21.
7 585
26 255
113
"Amikor a politikusok azt mondják, szabaduljunk meg minden benzines autótól, vajon értik, amit mondanak?"

Mondjuk hogy több mint egy évtizednyi kifogáskeresés és alibizés helyett megoldásokat szeretnének sírás helyett.
2009-től tudható volt mi lesz.

Egy évtizedük lett volna kiépíteni az akkugyártást és kipolírozni egy elektromos hajtásláncot a meglevő ismereteik alapján.
Minden szakmai tudás országon belül volt.

A megfelelő vezetői minőség hiányzott.

Az eredmény egy elvesztegetett évtized.


Ülj le fiam 1 ! Mondta volt a tecnológia tanárom !

Tudod mik az akkumulátorok korlátai ? Tudok kik készítik a betarthatatlan környezetvédelmi normákat ? Tudod mi az az olaj lobbi ? Tudod ha a jelenleg ismert technológiákkal kiszeretnénk váltani a hagyományos gépjárműveket talán a jelenleg futók 10%-t tudnánk kiváltani ? Tudod az e cellás az működő képes lehetne de a hozzá csatlakozó infrastruktúra olyan költség amit nem tud senki se vállalni ? A H mint hidrogén csak szállítás terén óriási kihívás kockázati tényez ! Az akkumulátor addig amíg nem jön valami forradalmi áttörés teljes zsákutca az mobilitás terén !
 

Miskolci Ogre

Well-Known Member
2019. december 21.
7 585
26 255
113
Toyota bármikor le tudna gyártani több millió villanyautót, sőt anno előbb volt villany RAV4, mint hibrid.
Csak anno az olajlobbi kicsinálta.

Most meg az egész villanyautó biznisz a musk szekerét tolja, mivel az ő csatlakozóján keresztül töltik az autókat - az ő zsebét tömik.
Érdekes módon EU-ban is akkor fogják hirtelen kinyírni az ice-t, mikor felpörög a tesla gyár...


Mint írtam az akkumulátor a gebasz minden téren !