A 700bar az alacsony energiasűrűség miatt van, így akarják térfogategységben eltárolt fajlagos energiasűrűséget növelni. A 700bar az autóiparból jön - a hatótáv miatt, meg a rendelkezésre álló szűkös térfogat miatt egy autóban.
Folyékony szállításra gondoltam, mivel a városokban, megújulókból előállított H2 egy vicc. A folyékony hidrogént most is kamionok szállítják, de valahol ezt is el kell tárolni. Ezt csak egy csomó, kicsi tárolóban lehet megcsinálni, hogy a nyomás miatt ne legyen komplikált a tartály (vagy lehet mélyhűteni..). A tartály és az autó között kellenek szerelvények, csővezetékek, vagy ha nagyobb mennyiséget tárolnak és a csővezetéket 30 méterre kell elvinni, akkor is ott a kihívás a karimával és a szivárgással.
Hozzánk naponta 4-5 kamionnyi hidrogén jön pluszban. Egyszerűbb volt így, mint a levegő-cseppfolyosítótól kiépíteni egy hosszú csővezetéket egy csomó robbanásveszélyes berendezés között. Egy kamionon van pár hosszú szivartartály, azok mind 350bar-os tartályok. A hozzátartozó csővezeték szintén így van kialakítva, így nem kell megint egy cyro-kompresszort szerelni a végfelhasználóhoz.
Itt látom amúgy az egyik fő problémát. Amennyi hidrogénről ezek álmodnak, annyi nincs, ha meg valami csoda folytán lesz, akkor hogy lesz tárolva és szállítva és elosztva? Kimegy a Linde dízelkamionja és feltölt egy kutat, majd jön a Toyota és örül neki, hogy mekkora ződ? Ezért lesz szerintem a helyben gyártott hidrogén favorizálva - de ennek a költségvonzatát sem látom sehol.
A Linde küldött egy promós anyagot, hogy építenének ki nálunk egy hidrogénes töltőkutat. A napi teljesítménye a rendszernek 800kg hidrogén lenne és 20 órán keresztül mehet egy nap. Ez elvileg napi 160 tankolás lenne - 5kg-val számolva. Ehhez kellene naponta 1,6MWh áram. Helyben termelné a hidrogén és helyben tárolná el egy tartályban. Jelenleg 230 elektromos autó van a munkahelyen, ami csak a telephelyen van használva. Ezeket az egyik gázos erőműből töltik. Az az elképzelés, hogy ezeket így lehetne megújulóból hajtott hidrogén-töltőállomással kizöldíteni. A töltőállomás kb. 20x25 méter alapterületű lenne. A nagy kérdés, hogy honnan jönne a napi 1,6MWh, 160 tankolásra. Ezzel a rendszerrel kb. 3kWh lenne 1kg hidrogén.
Szagosítani lehet, csak más kérdés, hogy az autókban az ionmembrán mennyire örülne neki