Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:
Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.
Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.
Molni
<i>"Kérlek magyarázd már meg, hogy mitől 5. generációs avionika? Hol van rajta DAS? Hol van rajta AESA radar?"</i>
Nekem megvan a 2013-s EF tech guide-ja. Abban ez szerepel:
Érzékelők: Captor (AESA) radar, MIDS, IRST, DAS.
<blockquote rel="fip7">Molni
<i>"Kérlek magyarázd már meg, hogy mitől 5. generációs avionika? Hol van rajta DAS? Hol van rajta AESA radar?"</i>
Nekem megvan a 2013-s EF tech guide-ja. Abban ez szerepel:
Érzékelők: Captor (AESA) radar, MIDS, IRST, DAS.
...
<b>Megint az ASEA, PESA és a utolsó gen. Doppler-IMp lokátorok összehasonlítása... Jó olvasgatni mindenfélét, de a gyakorlatok mutatják meg, ténylegesen azt, amit a műszaki paraméterekből adódik, azt mennyire lehet használni a gyakorlatban.. -- addig igen marketingduma - minden oldalról - illetve kiszivárogtatott infok és dezinfok.. Attól mert használati utasítások lehet letölteni a NET-ről, az még nem légiharc, és nem mutatja hogy ténylegesen mekkora előnyt ad pld egy ASEA és PESA lokátorral szemben BVR légiharcban. vagy WVR-ben..</b>
<b>Én is azt kérdem amit Te.. Hol vannak a kemény tények? Nincsenek, mert a gyakorlatok eredményei titkosak, éles bevetések pedig nem voltak, vagy szintén titkosak..</b>
Majd ha olvassuk/vagy hallgatjuk, hogy az indiai Szu-30-as milyen távolságból, hogyan fogta be pld. az F-35-öst, vagy F-22-est vagy Aranysast, illetve viszont, meg mit ért a HOBS, vagy a TVC stb. akkor van valami, bár az is lehet dezinfo. Addig csak műszaki paraméterek és nyilatkozatok, illetve gyártók, alkalmazók info-i dezinfoi...
...
Szerintem senki sem érvelt az AESA radarok ellen, pusztán annyi lett felvezetve, hogy még senki sem tudja, tudhatja, hogy a valóságban, éles szituációban, ami papíron megvan valóban jól hangzó képesség különbségek, azokból mennyi előnyt lehet, lehetne kovácsolni. NEM láttam sehol olyat, ahol Kele "érvelt" volna az AESA ellen...
Amit írtál Blaze, minden tiszteletem mellett, mint probléma, hogy milyen jó légi helyzetképet ad és milyen gyorsan az AESA a többi radarral szemben, ha több cél közelében kell tevékenykedni, nagyobb oldal és magasság különbségűekkel szemben, arra a legjobb szerintem még mindig az AWACS, vagy bármilyen légi-földi harcálláspont.
A stealth technika is valóban nagy fegyvertény, sosem fogom elvitatni ezt, de azért állítólag észlelhetőek ezek a gépek is(hogy milyen radar, milyen gépet mennyire messziről tud, na ez csak találgatás, leírhat bárki bármit), ill. csak olvastam már olyat is, hogy a modernebb besugárzás jelző rendszereket bizony NEM tudja meglepni a legmodernebb AESA radar LPI-je sem, és érzékelik a besugárzást, nem "védtelen" a megtámadott gép. Persze itt is, hogy most melyik gép besugárzásjelző rendszere nem tudja kiszűrni és dobja el háttérzajként az LPI-s AESA radar bejövő jeleit, azt is csak a jóég tudja. Szerintem NEM szerencsés előre megadni bármelyik oldalnak is bármit, fixre. Az F-22 szerintem egy valóban kiváló vadászgép, valószínűleg jelenleg a legjobb a világon. De ezt az éles esetben 3:1, 4:1 arányt az utolsó szériás Rafale, Typhoon ellen, én mondjuk úgy, erős túlzásnak, US reklámszövegnek érzem.
Az elérhető gyakorlatok beszámolóit meg érdemes néha nem csak egy oldalról meghallgatni, és akkor egyből rájön mindenki, hogy minden ország, nép, pilóta, a sajátját dicséri...
<blockquote rel="zsolti">Szerintem senki sem érvelt az AESA radarok ellen, pusztán annyi lett felvezetve, hogy még senki sem tudja, tudhatja, hogy a valóságban, éles szituációban, ami papíron megvan valóban jól hangzó képesség különbségek, azokból mennyi előnyt lehet, lehetne kovácsolni. NEM láttam sehol olyat, ahol Kele "érvelt" volna az AESA ellen...
Amit írtál Blaze, minden tiszteletem mellett, mint probléma, hogy milyen jó légi helyzetképet ad és milyen gyorsan az AESA a többi radarral szemben, ha több cél közelében kell tevékenykedni, nagyobb oldal és magasság különbségűekkel szemben, arra a legjobb szerintem még mindig az AWACS, vagy bármilyen légi-földi harcálláspont.
A stealth technika is valóban nagy fegyvertény, sosem fogom elvitatni ezt, de azért állítólag észlelhetőek ezek a gépek is(hogy milyen radar, milyen gépet mennyire messziről tud, na ez csak találgatás, leírhat bárki bármit), ill. csak olvastam már olyat is, hogy a modernebb besugárzás jelző rendszereket bizony NEM tudja meglepni a legmodernebb AESA radar LPI-je sem, és érzékelik a besugárzást, nem "védtelen" a megtámadott gép. Persze itt is, hogy most melyik gép besugárzásjelző rendszere nem tudja kiszűrni és dobja el háttérzajként az LPI-s AESA radar bejövő jeleit, azt is csak a jóég tudja. Szerintem NEM szerencsés előre megadni bármelyik oldalnak is bármit, fixre. Az F-22 szerintem egy valóban kiváló vadászgép, valószínűleg jelenleg a legjobb a világon. De ezt az éles esetben 3:1, 4:1 arányt az utolsó szériás Rafale, Typhoon ellen, én mondjuk úgy, erős túlzásnak, US reklámszövegnek érzem.
Az elérhető gyakorlatok beszámolóit meg érdemes néha nem csak egy oldalról meghallgatni, és akkor egyből rájön mindenki, hogy minden ország, nép, pilóta, a sajátját dicséri...
Kérlek magyarázd már meg, hogy mitől 5. generációs avionika? Hol van rajta DAS? Hol van rajta AESA radar?
<blockquote>
Molni,
Nem azért, de az F22-őn van DAS? Vagy akár HMS? Akkor az sem 5. generációs?
<blockquote rel="molnibalage">
Jenki F-15-ön az összes megkapja az AESA-t, az F-15E is. A Golden Eagle program meg a zakatol szépen. F-16-on viszont jelen állás szeritn nem lesz, a tervezett cirka 300 gép korszerűsítést elkaszálta emlékeim szerint a politka.
<blockquote>
Nem azért, de ha a gépek képességeiről beszélünk, akkor miért is számít az, hogy hány gépen lesz. A haderő szempontjából persze értem, hogy számít, de itt most technológiáról van szó. Egyébként az AESA rendszeresítése az EF-n már eldöntött tény, aláírták a szerződést, és az IPA gépeken már nyüstölik. Ezen kívül a tranche 3 mellett (ha jól tudom) a tranche 2-re is retrofitt-elik. Ez kapásból több gép, mint ahány f22 van. És akkor nem beszéltünk EU-ban a rafiról+Gripen E/F-ről, ami összesen szintén lesz 150-200 AESA radaros gép. De ettől függetlenül persze senki nem gondolja, hogy az EU légierő egy szinten lenne az USA-val.
<blockquote rel="molnibalage">
A Meteor hatalmas HMZ-je semmit sem ér stealth gépek ellen, mert amit nem érzékel a radar, arra nem lehet indítani. Főleg az F-22 ellen, ahol minden irányból gyúrtak az alacsony RCS-re nem mint az F-35-nél.
Az hogy a te elképzelésed szerint, kb. 10-15 mérföld ahonnan észlelhetik az F-22 -t a modern X sávú repülőgép radarok, az ok, tiszteletben tartom a véleményed, mert a TIÉD, de pl. melyik? A CAPTOR, a CEASAR, az IRBIS, vagy az új Rafié? Meg miért pont 10-15 mérföld? Milyen magasságon, milyen környezetben, milyen zavarás mellett?
Szerintem túl összetett ez a dolog ahhoz, hogy el lehessen dönteni, fotelből, DC ből kiokosodva, hogy valójában mekkora előny az a Stealth, APG-77 LPI, Super Cruise combo. BIZTOS hogy előny! A kérdés az, hogy mekkora. Innen fotel mögül, én meg azt mondom, nem kéne sztem 3-4 Typhoon/Rafi egy F-22 ért hogy veszteséglistára kerüljön, mert azért azok sem rossz gépek, VWR ben simán pariban vannak több magasságon, datalink ott is van, elég jó avionika, csúcs passzív eszközök, állítólag világbajnok védelmi rendszerek.
Hogy fog légi fölényt kivívni az F-22 ha a HAVCAP-et ad?Ha meg nem az F-22 adja a HAVCAP-et hanem F-15 akkor meg nincs miről beszélni,semmivel nem tud többet egy F-15 mint egy EF-2000 vagy Rafale sőt.Az teljesen nyilvánvaló,hogy a 183 gép arra nem elég,hogy védje a hont és a világ egy másik pontján egy komoly háborúban adjon HAVCAP-et meg vívja ki a légi fölényt mind ezt egyszerre.
Ja.Már nem azért de papíron is olyan képességbeli szakadék van, hogy az embertelen.
Tudsz ilyet linkelni sok hitetlen musztafának?Neten is találni olyan AESA SWT üzemmód demót, ami után csak pislogni fogsz.
Pontosan ezt magyaráztam én is. Ezért mondom azt, hogy nem értem azokat, akik olyan habzó szájjak ócsárolják a HC szimeket. Ebből látszik, hogy fogalmuk sincs arról, hogy miről beszélnek.Szimulátor tapasztalat alapján (ahol könnyebb kezelni a radart, mint a valóságban) egy APG-63-al 20 mérföldön belül egy azimuth és elevationban szétszórt céltömeg esetén 4-5 gépnél többet folyamatosan megfigyelni és követni gyakorlatilag lehetetlen.
Pedig itt nem halsz meg és semmi kockázat nincs.Fotelben ülve is leizzadok ha ilyen helyzet van és olyan adrenalin mennyiség szabadul fel hogy ihaj.
Így van. Linkeltem már ezt. Döbbenete,s hogy 4-5 sec idő alatt mennyi célt vesz követésbe. Ezalatt a szutyok mechanikus radar kb. 60 fokban pásztázik 1-1,5 sávot.Ehhez képest AESA kb. automatán több tíz nagyságrendű célt követ akármekkora szétszórtsággal ha egyszer a gimbalon belül van.
Nem. F-16C Block 50/52, Super Hornet és F-15C Growler és AWACS támogatással. 1 v 4 és 2v8 helyzetekben. Ebből lett valami 250:2 kill arány. Tehát kb. több tucat összecsapásból egyszer-kétszer sikerült nagy nehezen WVR-ig eljutni és megcsípni a Raptort.És akkor még semmilyen más képességről nem beszéltünk amit az AESA tud. Meg arról se, hogy az elérhető gyakorlatok beszámolói szerint a korábbi fejlettebb generációs gépeken lévő elektronika kb. labdába sem rúg az LPI radar észlelésénél, és sanszosan nem a block 32-es F-16-osokat küldték neki a Raptoroknak..
Mi az, hogy reklámszöveg...? Egy olyan gép estén értelmetlen ez, mert nem adják el senkinek.De ezt az éles esetben 3:1, 4:1 arányt az utolsó szériás Rafale, Typhoon ellen, én mondjuk úgy, erős túlzásnak, US reklámszövegnek érzem..
Egy ideig fent volt egy kép vagy HUD videó, ahol egy F-16C vagy Super Hornet egyik dogfight üzemmódban az előtte néhány km-re levő Raptort nem tudta követésbe venni radarral. A HUD-on látszott, hogy nem volt kikapcsolva a radar és az azimut limiten belül volt. Seggreültem rajta.Az én elképzelésem szerint 10-15 mérföld lehet az a táv ahol a legmodernebb X sávú vadászgép radarok észlelni tudnak egy F-22 kategóriájú gépet. Ez nem szentírás és nyilván adatom sincs rá, de van valamennyi alapvető háttér ismeretem a témában, szóval nem csak úgy a semmiből gondolom.
Egy ideig fent volt egy kép vagy HUD videó, ahol egy F-16C vagy Super Hornet egyik dogfight üzemmódban az előtte néhány km-re levő Raptort nem tudta követésbe venni radarral. A HUD-on látszott, hogy nem volt kikapcsolva a radar és az azimut limiten belül volt. Seggreültem rajta.</blockquote><blockquote>Az én elképzelésem szerint 10-15 mérföld lehet az a táv ahol a legmodernebb X sávú vadászgép radarok észlelni tudnak egy F-22 kategóriájú gépet. Ez nem szentírás és nyilván adatom sincs rá, de van valamennyi alapvető háttér ismeretem a témában, szóval nem csak úgy a semmiből gondolom.