<blockquote rel="zsolti">Szerintem senki sem érvelt az AESA radarok ellen, pusztán annyi lett felvezetve, hogy még senki sem tudja, tudhatja, hogy a valóságban, éles szituációban, ami papíron megvan valóban jól hangzó képesség különbségek, azokból mennyi előnyt lehet, lehetne kovácsolni. NEM láttam sehol olyat, ahol Kele "érvelt" volna az AESA ellen...
Azt éppen pont nem írta le, hogy az AESA nem jobb, de úgy állította be, mintha az az előny marginális lenne, ami nettó röhely. Ez az elképzelés meg azzal lett megindokolva, hogy nem biztos, hogy annyival jobb az AESA, mint azt hisszük, mert a gyakorlatok eredményei titkosak.
Amit írtál Blaze, minden tiszteletem mellett, mint probléma, hogy milyen jó légi helyzetképet ad és milyen gyorsan az AESA a többi radarral szemben, ha több cél közelében kell tevékenykedni, nagyobb oldal és magasság különbségűekkel szemben, arra a legjobb szerintem még mindig az AWACS, vagy bármilyen légi-földi harcálláspont.
Szerintem meg nem. Az AWACS alapból nem mindig lesz észlelési hatótávon belül olyan célok ellen, amik rád vagy a feladatodra fenyegetést jelentenek, ha még a szóban forgó gép csökkentett RCS-ű vagy lopakodó akkor meg főleg nem. Arról szó se, hogy az AWACS jóval a front mögött van és sok olyan zeg-zugba nem fog belátni ahol neked viszont lehet lehetőséged körülnézni.
Stratégiai szinten fontos az AWACS, nagy léptékben tudja követni az eseményeket, a vezetők ez alapján jó döntéseket tudnak hozni. A pilótának messze fontosabb, hogy a közvetlen környezetét ismerje, erre sokkal jobban passzol a saját illetve a kötelék avionikája. Ami meg olyan azt vagy megkapja datalinken vagy rádión vagy bármin, de ilyen szinten sanszosan úgysem neki kell dönteni, ő csak az információt meg a parancsot kapja.
A stealth technika is valóban nagy fegyvertény, sosem fogom elvitatni ezt, de azért állítólag észlelhetőek ezek a gépek is(hogy milyen radar, milyen gépet mennyire messziről tud, na ez csak találgatás, leírhat bárki bármit), ill. csak olvastam már olyat is, hogy a modernebb besugárzás jelző rendszereket bizony NEM tudja meglepni a legmodernebb AESA radar LPI-je sem, és érzékelik a besugárzást, nem "védtelen" a megtámadott gép. Persze itt is, hogy most melyik gép besugárzásjelző rendszere nem tudja kiszűrni és dobja el háttérzajként az LPI-s AESA radar bejövő jeleit, azt is csak a jóég tudja. Szerintem NEM szerencsés előre megadni bármelyik oldalnak is bármit, fixre. Az F-22 szerintem egy valóban kiváló vadászgép, valószínűleg jelenleg a legjobb a világon. De ezt az éles esetben 3:1, 4:1 arányt az utolsó szériás Rafale, Typhoon ellen, én mondjuk úgy, erős túlzásnak, US reklámszövegnek érzem.
Azt mi sem állítottuk, hogy észlelhetetlen, egyszerűen annyi, hogy nagyságrendekkel csökkenti az észlelési távolságot ami hatalmas taktika és stratégiai előny. Azt nem lehet tudni, hogy a csúcskat elektronika mire képes RWR szinten, mert az avionikában ez a legnagyobb titok. Én azt írtam, hogy a korábbi generáció fejlettebb tagjai, ezalatt nagyjából a Block 52-t értem, azok kb. labdába sem rúgnak az APG-77 ellen a red flag beszámolók ellen. Az, hogy ez marketing duma, vagy nem, azt úgysem tudjuk meg.
Az én elképzelésem szerint 10-15 mérföld lehet az a táv ahol a legmodernebb X sávú vadászgép radarok észlelni tudnak egy F-22 kategóriájú gépet. Ez nem szentírás és nyilván adatom sincs rá, de van valamennyi alapvető háttér ismeretem a témában, szóval nem csak úgy a semmiből gondolom.
Az elérhető gyakorlatok beszámolóit meg érdemes néha nem csak egy oldalról meghallgatni, és akkor egyből rájön mindenki, hogy minden ország, nép, pilóta, a sajátját dicséri...
Nyilvánvaló, ha engem kérdeznének én is megmondanám nekik, hogy a fotelből egymagam kilőttem az egész Raptor köteléket.
</blockquote>
Nagyjából akkor viszont ahogy olvaslak, megérkeztünk oda, ahol a part szakad: Megegyezhetünk abban, hogy NEM tudjuk, hogy a csúcskat mit tud RWR vs LPI szinten, ezt írtam én is, majd te is.
Megegyeztünk abban is, hogy kb. mindenki a sajátját dicséri, mi innen nem tudjuk, hogy mi marketing duma, és mi nem az. Egyébként Kelepisti is pont ezt mondta, csak más szavakkal, hogy mindenki tolja az infot, dezinfót egyaránt... A RED FLAG US háziverseny eredménye kifelé meg én lennék a legjobban meglepve egyébként, ha nem azt hallanánk, hogy az aktuális top gépük mennyire jó, mennyivel jobb mint a régebbi kategóriák, elemi érdekük ezt közölni kifelé, szerintem ezt mindenki belátja... Ettől még persze ebben az a szép, hogy akár igaz is lehet
.
Az hogy a te elképzelésed szerint, kb. 10-15 mérföld ahonnan észlelhetik az F-22 -t a modern X sávú repülőgép radarok, az ok, tiszteletben tartom a véleményed, mert a TIÉD, de pl. melyik? A CAPTOR, a CEASAR, az IRBIS, vagy az új Rafié? Meg miért pont 10-15 mérföld? Milyen magasságon, milyen környezetben, milyen zavarás mellett?
Szerintem túl összetett ez a dolog ahhoz, hogy el lehessen dönteni, fotelből, DC ből kiokosodva, hogy valójában mekkora előny az a Stealth, APG-77 LPI, Super Cruise combo. BIZTOS hogy előny! A kérdés az, hogy mekkora. Innen fotel mögül, én meg azt mondom, nem kéne sztem 3-4 Typhoon/Rafi egy F-22 ért hogy veszteséglistára kerüljön, mert azért azok sem rossz gépek, VWR ben simán pariban vannak több magasságon, datalink ott is van, elég jó avionika, csúcs passzív eszközök, állítólag világbajnok védelmi rendszerek.