<blockquote rel="zsolti">Ha egy aktív zavaró konténer, elég ahhoz, hogy reálisan BVR távolságból ne tudjon Amraamot az F-22 egy Typhoonra, akkor máris ott vagyunk, hogy nincs BVR. S igen, hozhat ECM konténert az F-22 is, de akkor meg az van, hogy nagyjából lehetne akár Typhoon is, mert messziről jelez, hogy ott van, s indítani nem fogsz rá tudni BVR-en túl te sem, ez igaz, de gyakorlatilag egalizáltad az F-22-t a Typhoonnal.
Szerintem ökörség Raptorra ECM podot tenni. Ahelyett inkább pod nélkül lopakodva is közlekedhet, sanszosan még úgy is el tud jutni oda ahova akar, ha éppen nincs BVR akkor WVR határára, úgy hogy sokkal kevésbé látható, mint a repülő reklámtáblás EF. Amennyit a korábbi zavarási technológiákról lehet tudni, azért az látszott, hogy a távolság csökkenésével egy határon belül már nem hatékonyak a dolgok. Kérdés, hogy ez a modernebbekre hogyan vonatkozik, illetve mi az a határ. Nem tartom lehetetlennek, hogy hiába teszel rá ECM-et, még mindig lesz olyan pont, ahol tud rád BVR indítani te meg nem nagyon látod.
Mondjuk azért azt megnézném, hogy egy flottányi gép teleaggatva ECM poddal ugyan hogy használ majd bármilyen más radart, kommunikációt stb. Na azt erre még rádobják az enemy ECM-jét. Biztosan majd metallicát meg ac/dc-t fognak hallgatni a pilóták.
Azt nemtudom, hogy ezt az 1:4-et miért mondod megint, mert én ilyet sose írtam, gondolom nem is nekem szól, szóval erre nem fogok reagálni.
</blockquote>
Szerintem is a stealth képesség hasznosabb, mint az ECM, ebben egyet értünk. Amíg működik, és nem detektálnak, ez az igazi meglepetés előnyével bír, a másik nem, maximum azt éri el, hogy jó eséllyel lesz WVR, és nem semmisít meg a világ túloldaláról. Itt a kulcs megint az egyébként, hogy az 5.gen avionikával, zavaró technikával felvértezett 4+ gépek milyen messziről képesek jó százalékkal észlelni a raptort, akár saját korszerű AESA-PESA radarjaikkal, Elektrooptikai eszközeikkel, Awacsről, földi telepítésű L-sávú radarokról kapott helyzetképekkel, és mennyire van bennük elég érzékeny, zavarvédett RWR rendszer, hogy a raptor ha használja a radarját, azonnal megbukjon vele, ill. a 4+ gen gép aktív zavarása milyen közelre kényszeríti a Raptort ahhoz, hogy célba tudja venni.
Zárásul, én meg azt nem tartom lehetetlennek, hogy hiába Stealth a Raptor, az új RWR rendszerek LPI mód ide, oda, ha használja a radarját, jeleznek, azimutot és elevationt is jó közelítő értékkel, hogy honnan és mi sugárzott be, majd a korszerű fedélzeti radar legyen az CEASER, vagy akár csak egy "szaros" IRBIS, olyan messziről megfogja, hogy az hasonló távban lesz, mint amilyen közel a raptornak kéne jönni ahhoz, hogy a nagytelejsítményű zavarókonténert mint pl. egy hibini, át tudjon égetni. A flottányi szintű ECM et használatnál lehet előtérbe helyezni egyébként a Pirate és egyébb pl. Rus eredetű elektrooptikai szintű rendszereket, vagy olyan adatkapcsolatot, ahol a már jó pár éve tákolgatott L-sávú radarok adják az infót, hogy merre lehet stealth gép, még ide sem vettem, ha rendszerben gondolkozunk(ezekről a radarokról gyakorlatilag igen kevés infó van, annyit lehet tudni, hogy van róluk fénykép).
Onnantól kezdve, továbbgondolva, ha viszont nincs BVR, akkor az F-22 sem bízhat már igazából másban, mint a világklasszis repteljesítményében ( s mivel az F-35 nek ez NINCS, ezért nem vagyok hasra esve tőle, főleg 250 millás darabáron). Ezért kiváló az F-22, mert a BVR képesség, ÉS a repteljesítmény, mozgékonyság is csúcs közeli, együtt a kettő meg jelenleg fixen a top.
A kulcsot én abban látom viszont, HA nem sikerül elérni BVR-ben a döntő fölényt, tehát ilyen szó szerint megsemmisítő csapást, és VWR lesz, ott már nem akkora a fölény, egy Szu-35, Typhoon, Rafi felett, sőt, igen szituáció és magasság függő minden. Erre mondtam azt, hogy én elismerem, hogy Nr.1 vadászgép, csak ezt a 4:1 arányt tartom eltúlzottnak vs Typhoon/Rafi/Szu-35.