Ha a repülőgép tervezés történelmét végignézzük, akkor bizony a gyártók közel azonos megoldásokat alkalmaztak.
Már elnézést, de ennek a kijelentésnek semmiféle alapja nincs.
Mennyire hasonlít egymásra egy F-4, egy F-5, egy F-104, F-105, F-106 és A-5 F-111 vagy a Mirage III? Mind a '60-es évek típusa, mind szuperszonikus és
<i><b>közük nincs egymáshoz sem méretben sem kinézetben.</b></i> Az F-4 annyira egyedi, hogy mai napig nem csinált hozzá hasonlót senki a pozitív V beállítású tört szárnnyal és negtív beállítású vezérsíkkal. Anno nemes egyszerűséggel téglának csúfolták.
A szárnyforma, bekötés és alapvető formában a legkisebb hasonlóság sem áll fent egymással nemhogy a szovjet gépekkel. A szovjeknél nem is volt olyan nagy delta, mint a Mirage III és a jenkiknél is az F-102/106-on kívül semmi.
Az, hogy a szovjeteknél a CAGI miatt azonos generációs gépek azonos alapformán alapulnak - még a vadászok és csapásmérők is (!) - az OK, de pl. egyik szovjet gép sem hasonlít egyik fentire sem..
Pld. ha az 50 évek harcászati repülőgépeit nézzük, akkor több-kevesebb próbálkozás után minden vadászgép orrészén volt a beömlőnyílás, felette a buborék pilótafülke, általában nyilazott szárny..
A nyilazott szárnyok kívül semmi hasonlóság. Melyik jenki gépen volt mach kúp a gép orr részén? Még az F-104 sem hasonlít a 21-re mikor kb. azonos időben azonos célra születtek.
Később oldalra kerültek a beömlőnyilások, és elöl a lokátor kapott helyett.
Kivéve mikor alulra - F-16, MiG-29/Szu-27 - és azok formája és szabályozhatósága ahány gép annyi féle képpen volt megoldva. Az F-111 estén még az adott típus változatain belül sem volt egységes...
Aztán jött a vietnami háború után az F-15/F-18 amelyek fő megoldásai a Szu27-ben és a MiG-29-ben jelentek meg.
Kivéve, hogy a Hornet instabil a 27/29-es meg nem. Az F-15 és Szu-27/MiG-29 legfeljebb avatatlan szemnek hasnoló, mert mindkettő kéthajtóműves és ikerfarok vezérsíkos. A beömlők helyzete teljesen más sőt, az F-15 mai napig egyedi, mert a bológatós képességű szívócsatorna sehol máshol nem jut eszembe és ez mai napig az egyetlen mozgatható LERX-ű gép a PAK-FA-t leszámítva. Az F-16 alsó beömlős, de nem szabályozható és egy nagy KM van, a 27/29-nél kb. azonos helyen arányaiban, de osztva és szabályozott.
A nagyon felszínes szemlélődést leszámítva tehát nem igazán van hasonlóság a gépek között a fő vonulatot leszámítva az F-14-től, hogy lifting body van az összes 4. gen gépnél.
Az YF-22/23 és PAK-FA mennyire is hasonlítanak egymásra? Izé...
A jenki 4. gen gépek egyike sem delta, az oroszoké sem, ehhez képest a EF, a Rafi és a Mirage-2000 is delta vagy delta jellegűek.
A csatarepülőgépek közül a YF-9 és a Szu-25 szintén azonos főbb felépítése hasonló.
Leszámítva, hogy a Szu-25 nyilazott szárnyú az YF-9 meg gyakorlatilag nem. A gépek fő aránya sem stimmel és egyik vezérsík formája sem, a Szu-25 hajótmű és szárny elhelyeze IR árnyékolás szempontjából jönn szemből és alulról...
Miért közel egyszerre jelent meg europában a Tornado, amerikában az F-111, és az orosz MiG-23/27, vagy Tu-22M... B-,1 Tu-160
Vagy a Tu-144 és a Concorde esete.
Kb. ez az első valid észrevétel leszámítva, hogy F-111 és MiG-23 szívócsatorna design teljesen eltérő és a variaszárnyat és a bemölők helyét leszámítva semmiféle hasonlóság nincs külsőleg és méretben sem köztük. A Tornado nagyon távolról hajaz a Tu-22M-ra, a Tu-160 meg inkább másolat és upscale, mint a Buran. De ezek egyedi esete a fenti tonnányi kivétel között.
De, ha a legdurvább kivételeket akarod, akkor vesd összes a '50-es évek US Navy és RN gépet a szovjetekkel. Cutlass, Buccannair és társait, vagy a szárazföldi Vodoo-t.
Miért van az, hogy véletlenül minden gyártó egyszere Canard szárnyas harcászati repülőgépet kezdett építeni (talán a Mirage 3NG/ és a modernizált változatok voltak az első, majd jött a Viggen ami egyéni terv.
Nem fantáziarajz miatt, hanem mert kiderült, hogy megvanak az előnyei, amit a steath + RCS problémát nem nézzük akkor nyilvánvaló előnyei vannak, ami akkor előnynek tűnt. Oszt lehet, hogy tévedtek. Ismerős a sztori valahonnan? Egy szó. Variaszárny.
Ráadásul ezeket már számítógéppel tervezik, és alakjuk, szerkezetük a feladat alapján közel azonos, hiszen ha nincs valamilyen technológiai áttörés, akkor van optimális, alak, méret a repülésben...
Kéretik nem megsértődni, de ezt megintcsak az mondja, aki soha életében nem végzett aerodinamikai tervezést. Én sem sokat, de legalább szárnyprofil módosítást már igen és láttam azt, aki genetikus algoritmussal tervezett saját loop + CFD-vel szárnyprofilt családot egy paraméterre (!) optimalizálva.
Akkor még nemigen voltak genetikus algoritmissal tervezett szárnyprofilok sem, nemhogy egész gépek, mert nem volt arra számítási kapacitás. A mai szuperszámítógépekkel talán van, de akkor is az ember adja meg, hogy mire optimalizáljon egy ember által bevitt alapformát.
Tehát, ha az megálmodott alapforma eltér - YF-22 vs YF-23 vagy X-32 és X-35 - akkor azt semmilyen genetikus algoritmus nem foga visszapofozni más kinézetre. Ezért van az, hogy MiG-29 és Szu-27-en "hogyhogynem" nincs odalt bemölő, hanem alul maradt. Még a PAK-FA-n is...
itt egy nagyon ügyes amerikai "Maszkirovka" volt, amelyre a többi tervezőintézet is rácsapott.
A fentiek alapján ez csak egy városi legenda. Ez egy európai trend volt amibe az oroszok is belekóstoltak. Ha már legalább mock-up lett volna jenki gépen, akkor még azt mondom, hogy csak-csak, de művészi concept art-ra mindenki azt rajzol, ami jólesik egy darabig...
Persze a canardszárnyas repülőgépek nem zsákutca, mert manőverezőképességük tényleg kiváló, azonban az alacsony érzékelhetőségnek nem tesz jót a Canard szárny amely megsokszorozza a visszaverődő felületet. Ezek közül semmit sem cáfolt sem Molni sem Allesmor.
Aha... és a canard az miért nagyobb visszaverő felület, mint a gép hátulján eszméletlen mértékben kitérő vezérsík vagy maga a szárny? A kínai stealth gépen mi is van fent? Hm....
Ez kicsit olyan elktent és fals általánosításnak tűnik, hogy a kopmpozit alkalmazástól az RCS csökkenni fog számottevő mértékben. Az F-117-ben szinte semmiféle kompozit nem volt oszt elég stealth volt. A kompoziton, ha átmegy a EM hullám, akkor mit talál alatta? Bingo, fémet... Na, ezért kell a geometriával és a festékkel is vackolni. A Mosquito fából volt, de ez sem volt stealth, mert annak is voltak fém alkatrészei csak az akkori radarok olyanok voltak, amilyenek...
Így már talán kicsit kontrasztosabba téma.
Nini, egy értelmes írás!
Igen, ebben ennyi van. Teljesen egyet értek.
Pedig alapvetően tévás. Lásd fent.