1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Eurofighter Typhoon

Diskurzus a(z) '4/4+/4.5 generációs vadászbombázók' témában - GrGLy által indítva @ 2013. január 6..

  1. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Biztos nagyon kellemes lesz egy ilyen alacsony felületi terhelésű vadászgéppel hasítani a termikes és turbulens völgyekben. A Mach Loop-os tapasztalatokra kíváncsi lennék.
     
    Rotten878 and fishbed like this.
  2. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    Na így legyen ötösöm a lottón! :)
    Germany to replace early Eurofighters under Project Quadriga
    Ez még csak az első része a jóslatomnak...
    Érdekes fejlemény: A Tranche 1-es gépeknek még nincs, de fognak keríteni vevőt! :rolleyes:
     
    zsolti likes this.
  3. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Ki a fenének kéne egy max . 80-as évek szintjén multurole gép mechanikus legyezésű radarral...?
     
  4. emel

    emel Well-Known Member

    Csak nehogy mi legyünk azok a vevők, nagyon jók mostanában a germán kapcsolataink!! :eek::mad: Őszintén remélem, hogy ehhez a Taifun-üzlethez azért nem elég jók!!
     
    borisz, fip7 and zsolti like this.
  5. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    Hát az biztos, hogy sok üzemóra nincs bennük! :rolleyes: Ráadásul ha 2003-től szállították őket, akkor ezek még igencsak fiatal "csirkék".
    A németeknél - ráadásul - nem is igazán voltak túlhasználva! o_O
    Múltkor olvastam, hogy annyira nem tettek bele pénzt az üzemeltetésbe, hogy volt, hogy a teljes német flottához annyi rakéta volt, hogy 8 gépet tudtak volna felszerelni. De ez is elég meredek.
    Mondjuk az angolok sem jobbak. Náluk meg pilóta, meg földi személyzet nem volt rájuk. Itt egy igen érdekes meghallgatás EF2000 ügyben (imádom az angolokat, hogy az ilyen ügyeiket mennyire nyilvánosan kezelik :)).
    Ha elgondolkozunk azon, hogy elvileg a Tranche 1-es gépek is megkaphatják azokat az elektronikai fejlesztéseket, amiket a Tranche 2,3 megkapott, és elvileg a Captor E-t tervezik visszafelé is elérhetővé tenni, akkor lehet, hogy valaki olyan üzletet csinál ezekkel, mint a Finnek a holland Leopard 2-esekkel. Csak a csomag pénzügyi része lehet érdekes.
    Pl. a spanyolok kivállóan ellesznek a gépeikkel a terveik szerint egészen 2045-ig.
    Jól értem, hogy 2023-ig gépenként 13M EUR-ért megkapják a Captor E-t, + egyéb finomságokat? Mert nagyon egybe esik az Airbus 2023-as Captor E-s dátuma a Spanyolok további fejlesztési határidejével!
    Lehet hogy ők veszik meg a saját F-18-asaik leváltására? :rolleyes:
     
  6. zsolti

    zsolti Well-Known Member

    Nem akartam károgni, de nekem is pont ez jutott eszembe azonnal, hogy megírom az ifjú Molnár úrnak hogy még lehetünk mi is ha úgy alakul :S.
     
  7. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    Tényleg, az osztrákokkal most akkor mi lesz?
    Azt mondták 2020-ra visszavonultatja a Tranche 1-eseit. Van ezzel valami?
    Vagy nekik is mi adjuk majd a légtérfelügyeletet? :oops::D
     
    svajcibeka and SilvioD like this.
  8. fip7

    fip7 Well-Known Member

    Az EF Trache 1 gépeknek nincs egy rejtett szerkezeti hibája?
    Mert úgy emlékszem, hogy kiderült valami hasonló ami miatt sokkal kevesebb üzemórára képesek, mint az előre tervezet.
    E mellet úgy tudom, hogy a Trache 1 gazdaságosan nem fejleszthető tovább. A Trache 2-től már teljesen más volt az informatikai rendszere a gépnek, azok könnyen fejleszthetők 3-as szintre, de a sima 1-es az nem.
     
  9. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    De volt ilyen gép, akár későbbi szériában is talán.
    https://htka.hu/2014/10/02/felfuggesztettek-az-eurofighter-szallitasokat/
    Air policyra overkill, valódi ESA radaros multirole gép meg nem lehet belőle olcsón. Amúgy meg az egyik legdrágábban üzemelő típus az alapján, amit lehet tudni róla.
    Használt TR1 EF-et venni kb. semmi értelme.
    2020-as években nem ESA radaros gépet venni a hülyeség csúcsa.
     
    fishbed, rudi, fip7 and 1 other person like this.
  10. fip7

    fip7 Well-Known Member

    molnibalage

    Akkor jól emlékeztem.
    Bolgárok, hogy állnak a gépváltással?
    Csak mert a németeknek az is jó lehet, hogy 1 euróért rásózzák a bolgárokra meg a horvátokra ezeket a gépeket a jelenlegi állapotukban.
    Légi rendészetre így is jók, az alkatrész ellátáson meg sok pénzt kereshetnek még.
    (Anno a Leopárd 2 vel csinálták ezt. 1 euróért eladták a leharcolt tankokat, majd a vevő (azt hiszem e lengyelek) egy vagyonért újíthatták fel őket)
     
  11. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Őszintén? Én még ennyiért sem venném át őket. Pár éve 70 ezer eurós repóraköltségről pusmogtak egyesek. Ha annak csak a fele igaz, akkor sem kell. Kéthajótműves gép az ex. KGST államoknak luxus kategória. Ez van. Vagy akkor másra nem költik el a gépekre költött pénzt.
     
  12. fip7

    fip7 Well-Known Member

    molnibalage

    Számunkra biztos, hogy fölösleges.

    Viszont hiába magas a 70,000 eurós repóra költség ha a gép majdhogynem ingyen jön.
    Mert a másik alternatíva, hogy vehetnek 50+ millió dolláros/eurós db áron F-16-ost....
    Ha azt mondom, hogy az F-16 20,000 euróért repül , akkor is megéri nekik, mert ugyan annyi pénzért vesznek 1,000 repült órát. Az nekik meg 10+ évig elég és nem egyben kell kifizetniük!
    Szóval egy horvát-bolgár vagy hasonló kaliberű ország számára ez reális opció lehet.
    (jelenleg ezekben az országokban 50 órát sem repülnek évente a gépek, szerintem)
     
    borisz likes this.
  13. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    Nem véletlenül tettem be a spanyol tranche 1-es gépek fejlesztéséről a cikket. o_O
     
  14. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    Ez a 70.000-es költség egy mese. Attól függ, hogy mit teszel bele. Ki milyen konstrukcióban vette meg a gépeket.
    Link.
    Másik.
    Meg egy összehasonlítás...
     
  15. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    • Az első link egyetlen számot sem ír le és azt sem, hogy melyik ország F-16 költségére gondol...
    • A második link £3,875 összege nevetséges, ez kb. az üzemanyag költség. Semmi több.
    • A harmadik link az, ami kb. a valóságot mutatja.
    Természetesen én mindig a teljes költséget veszem. A legutolsó repüléstől kedve a nagyjavításokat és egyéb szolgáltatásokat. Ez EF esetén ez jött ki arra a gigantikus számra, amit írtam. Az USAF F-15E-nél ez olyan 40 ezer dollár /óra.
     
  16. fip7

    fip7 Well-Known Member

    pöcshuszár

    Elolvastam. De nem írnak az üzemidőt csökkentő hibák javításáról. (De feltételezem, hogy ezt is megoldják)
    Nekem az jött le, hogy kell egy saját repülőgépgyár meg több milliárd euró ahhoz, hogy Trache 1-ből legalább a 2-es szintet el lehessen érni.
    A spanyoloknak úgy néz ki ez megéri, az angolok meg németek pedig már régebben jelezték, hogy nekik ez nem fér bele.
    Amennyire én tudom a Trache 1---->2 átalakításhoz szét kell kapni az egész gépet, és lényegében minden számítógépet és minden vezetéket kicserélni.
    Nagy munka, de a spanyoloknak van hozzá saját gyáruk, saját melósokkal, nekik ez nemzetgazdasági szinten megérheti.
    Amúgy szurkolok, hogy az F-18-ast EF váltsa náluk, Kedvelem a típust, jó lenne ha minél sikeresebb lenne!
     
    zsolti likes this.
  17. fip7

    fip7 Well-Known Member

    Trache 3:
    [​IMG]

    Gyártási arányok:
    [​IMG]

    Szerintem elég csúnya lett a gép a CFT-vel:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Nem semmi terhelés:
    [​IMG]
     
  18. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    A CFT úgy tudom lekerült a napirendről. Mint oly sok más. Igen sok projekt futott a gép képességeinek kibővítésére, erre a beígért hagzatos modernizáció megáll az avionika ilyen-olyan modernizációjában. Ezt hívják a repülőiparban veretes bullshitnek.
    Mert egy CFT, vagy egy AMK installálásához és berepüléséhez, egy TVC fúvócső tesztjéhez (még, ha ez utóbbi felesleges is), egy hajtómű modernizációhoz kétség kívül több mérnöki munkaóra, díj és egyéb rezsi kell, mint egy N+1-ik EW modernizációhoz, vagy radar upgrade-hez.
    És ezek a fenti eszközök nemigen jelennek meg a gépeknél.

    A fenti bombákkal megrakott képhez is már jóideje van egy észrevételem, mivel a típus az irányított bombafegyverzetből csak ezekkel az ósdi, brit bombatestekkel szerelhető, melyekhez integrálták a Paveway kiteket.
    A konkurens franciák bezzeg a saját, hasonló aerodinamikájú bombatípusaik helyett már a jól bevált amerikai Mk8X bombacsaládhoz igazították az AASM készletet.
    Ha jobban megnézzük, csak a fenti egyetlen képen is jól kivehető, hogy ennek a 454kg-os brit bombatípusnak a helyére egy JDAM kit-es Mk84-es, 908kg-os is felférhetne, már ha volna ilyen kaliber a RAF és úgy egyátalán a brit repülőipar készleteiben. Már ami az átmérőket illeti, de még a hosszra is ezt mondanám.
    A Rafale képes hordozni a 908kg-os AASM variánst is, még úgy is, hogy a franciáknál se volt rendszerben ekkora kaliber korábban.
    Az meg külön vicc, hogy mióta van CFT tartályos F-16-os a maga ehhez képes cingár egyetlen hajtóművével, azóta képes hordozni akár négy darab "egytonnást" is.

    Igaz, a CFT előtt is volt ilyen lehetőség, csak normális hatótáv nem párosult a mutatványhoz:

    [​IMG]

    Szóval ezen a téren a Typhoon kissé sok hűhó, ha nem is semmiért, de a lehetségesnél jóval kevesebbért.
     
    Rotten878, fishbed and therob like this.
  19. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Jól értem, hogy a britek ragaszokádása a saját régi, és elavult bombatesthez = kevesebb hordozható fegyverzet és / vagy rosszabb variálhatóság?

    Igen, a CFT-s ÉS integrált ECM-es F-16 esetén a CL pótos és két CFT kiadja a két szárnypótos keróját kb, ergo mehet a belsőre fegyverzet. Ez igen nagy rugalmasságot jelent, bár igen nehéz elképzelni azt, hogy ezt használnák. Én azt látom, hogy örülnek a plusz kerónak, de a 2x370 gal marad. A manőverező légi harchoz most így az internal mennyiség nő némi tömeg és Cl/Cd büntivel.
     
  20. fip7

    fip7 Well-Known Member

    Én az EF esetén azért nem értem a CFT-t, meg a sok póttartályt , mert a gép belső keró mennyisége 5 tonna körül van, ami szerintem nem kevés.
    Az F-16-os meg más gépkategória, mint az EF. Inkább az F-15-el mérném össze az EF képességeit, vagy még inkább a szuper hornettel.
    Amit tényleg nem értek, hogy az EF-hez miért nem integrálják a francia fegyvereket? Nem engedik a franciák a Rafale miatt? Vagy a németek/britek nem akarják?
     

Ezen oldal megosztása