Eurofighter Typhoon

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

M

molnibalage

Guest
Ez a cikk úgy beszél az alacsony észlelhetőségről, mint ha kifejezett hátrány lenne:)
Azért a megfelelő mission data betöltése kicsit hamarabb megoldható, mint a EF lopakodóvá tétele.
Klasszikus német fogás ez, ha vmit nem tudunk megcsinálni 5.0-ra akkor kijeletünk vmi nagyon hasonlót.pl. 5.0 ready iparban is gyakran van ilyen húzásuk...
Perzse ütős gép ez én nem vitatom, de a hátrányát nem kellene előnynek beállítani.
Ez már a marketing legalja.
Különösen arról a géptípusról, ami radaros MAWS-ot használ. Tehát folyamatosan sugároz kifelé, minden irányba. Akkor is, ha relatíve kis teljesítménnyel.
Összemosni a stealth-et a légi helyzetkép alkotással kb. az szezon és fazon keverése.
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 063
14 109
113
Úgy látszik németországi bázisok kerítésén is van lyuk... :(


Szerintem a Boston Dynamics tesztelte az új robot drón "deer-mod"-ot:





johan-siggesson-confused-much-00000333-5ec4f91e6c40c-8801b7a.jpg
:)
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 286
81 239
113

Im Tiefflug über die Landstraße! Der Eurofighter 31+10 aus Nörvenich legt heute die letzte Wegstrecke per Lkw zurück. Die 10 Tonnen HighTech gehen nach fast 600 Flugstunden ins TAusbZ Lw Abt Süd nach Kaufbeuren...

(Technisches Ausbildungszentrum der Luftwaffe Abteilung Süd)





https://www.augsburger-allgemeine.d...-Lechfeld-erreicht-Kaufbeuren-id57575781.html
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 465
84 510
113
Kiváncsi vagyok, mennyire lesz nehéz és mennyire növekszik meg az elektronikus rendszerek hűtésigénye.
De ez a forgó platformos AESA radar igen jó találmány. A Gripen E is ilyennel rendelkezik.

Ezzel pont elvész az AESA egyik előnye:a kisebb karbantartás igény.Oké értem a mástípusú előnyöket de akkor is.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz
K

kamm

Guest
Kiváncsi vagyok, mennyire lesz nehéz és mennyire növekszik meg az elektronikus rendszerek hűtésigénye.
De ez a forgó platformos AESA radar igen jó találmány. A Gripen E is ilyennel rendelkezik.

Pont ezt akartam megjegyezni a Gripen kapcsan azzal a kiegeszitessel, hogy a Leonardos Ravenen kivul csinaltak egyet a Saabnal legacy Gripenekre (pl mienkre) is:

69657_gripendaesacsaab_691954.jpg



Ezzel pont elvész az AESA egyik előnye:a kisebb karbantartás igény.Oké értem a mástípusú előnyöket de akkor is.

Nem feltetlenul mervado itt, de a legacy Gripenekhez ajanlott fenti (kep szerint nem forgathato) AESA upgrade semmi extrat nem kivan: https://www.flightglobal.com/fixed-...pen-c/d-users-new-upgrade-path/138110.article

"Integration of the AESA array – which features more than 500 gallium nitride transmit/receive modules – required no alteration to the Gripen’s power or cooling provision, Carp says. “We’re just changing the array itself, and using exactly the same back-end as the [PS-05/A] Mk4” with some software updates, he notes."
 
M

molnibalage

Guest
Ezzel pont elvész az AESA egyik előnye:a kisebb karbantartás igény.Oké értem a mástípusú előnyöket de akkor is.
Ez nem folyamatosan legyez. A folyamatos legyezéshez képest ez 0 mechanikai igénybevétel. A hátránnyal szemben az előnyök brutálisak. Főleg az F pole manővert nézve.
 
  • Tetszik
Reactions: endre
M

molnibalage

Guest
Ezzel pont elvész az AESA egyik előnye:a kisebb karbantartás igény.Oké értem a mástípusú előnyöket de akkor is.

Az ESA radaroknál valahogy mintha elfelejtene a többség egy "apróságot". Az, hogy a mecha legyezéssel szemben a radarnak a radar középvonalához képest csökken az észlelési távolsága. Mennyire? Hát, kapaszkodjatok meg...

@Hpasp mester támogatásával.

Phased Array Antenna Gain
The gain of a phased array with half-wavelength element spacing is given by the formula:
G = 10 log10(N) + Ge
where G is the array gain (when it is directed 90° to the line of antennas);
N is the number of elements in the array;
Ge is the gain of an individual element.

Gain reduction from boresight
10 log10 (cosine of angle from boresight)
The gain reduction for 45° from boresight is then 0.707 or 1.5 dB

Alkalmazva ezt, ha van mondjuk egy 1000db egységes AESA antennád, annak a nyeresége
0° oldalszögnél
G = 10 log10(N) = 10 log10(1000) = 30dB

45° oldalszögnél
30dB + 10 log10 (cos 45°) = 30dB - 1.5dB = 28.5dB <- elhanyagolható
60° oldalszögnél
30dB + 10 log10 (cos 60°) = 30dB - 3dB = 27dB <- ez (-3dB) már a nyereség fele!
80° oldalszögnél
30dB + 10 log10 (cos 80°) = 30dB - 7,6dB = 22.4dB <- majdnem 6x kisebb!!!
90° oldalszögnél
30dB + 10 log10 (cos 90°) = 30dB - ¹/₀dB = 0dB <- zéró
Szóval 120°-os legyezésnél (±60°) a szélén már csak fele az antenna nyeresége -3dB, ami elég sok.
Nem is szoktak ennél jobban oldalra nézni (max mechanikusan rásegítve)

Na, akkor vegyünk elő a kedvenc tanárom által készített Dvina számítást. Hanyagoljuk el az elejét és koncentráljunk arra, hogy mit tudott az 1 m2-es cél esetén. A többi az abból adódik, hogy mit a Dvina felépítése és milyen frekin üzemel, stb.
https://forum.htka.hu/threads/sz-75-dvina-sa-2-guidline.368/page-2#post-466831

40 log(D) = PT - PR + 2G - 103 - 20 log(F) + 10 log(o)
40 log(D) = 90dBm - -92dBm + 71.5dBi - 103 - 74dB + 0 = 76.5dB
log(D) = 1.912

D = 10^1.912 = 82km (Ezt elgépelte a linknél.)

A Dvinánál nézve az egyenletben 2G az antenna nyereség, ez változik, ha ESA radar lenne.
Képzeljünk el egy olyan AESA radart, ami pont annyi antenna nyereséggel bírna, mint a Dvina. Tök mindegy mekkora lenne, csak képzeljük el, hogy ennyit tudna.

Mi történik akkor, ha a cél a pásztázási zóna szélén, +/- 60 fok táján repül? Akkor a 2G résznél - 6dB van.

Tehát az egyenlet vége hogyan változik?
40log(D) = 76.5 dB ----> 40log(D) = 70.5 dB

Elsőre nem tűnik súlyosnak ugye? Na, akkor fejezzük be a számítást.
D = 10^1.7616 = 57 km.

57/82 = 0,7

Tehát ez -30% észlelési távolság.


Szóval nekem ebből az jön le, hogy kib*szott nagy előny, ha ki lehet téríteni egy ESA radart.
  1. Akkor is képessé vált célt követni, ahol más már nem tudna.
  2. Ellenben a fenyegetés fő irányába kitérítve az észlelés táv csökkenése is elkerülhető és optimalizálható.

Mondjuk ez alapján az összes ESA radaros SAM rendszernél is a HMZ diagram, mondjuk, izé.

Az Sz-400 rendszernél az MFR a brosúra adat szerint 4 m2-es célra tud 250 km észlelési távot zavarmentes környezetben. Akkor ezek alapján-60 fok táján van, az antenna szélén, akkor nincs az 175 km sem. Na, ezért is szűkítették le az Sz-300PMU1/PU-tól a pásztázási zónát +/-60 fokról +/- 45-re. De még ott is van a zóna szélén azért 20% észlelési táv veszteség a középvonalhoz képest...