Eurofighter Typhoon

00024713.jpg


Eurofighter-Typhoon-over-Malaysia-Picture-courtesy-Geoff-Lee-BAES.jpg


wallpaper-672323.jpg
 
Ha gyártási hiba az nem azt jelenti, hogy az összesel baj van? Hacsak nem változtattak a gyártási módszeren és az azóta elkészült sárkányok hibásak csak, a változtatás miatt.
 
"... felezték az Eurofighter géppark által repült éves óraszám mennyiségét ..."
Nekem ez azt jelenti, hogy a hiba valószínűleg nem újkeletű...!
 
Én azt nem értem, hogy ha valami gyártási és nem tervezési hiba, akkor miért nem cserélik ki az adott alkatrészt/alkatrészeket?
Mert ha tervezési hiba lenne, ami miatt jóval több dolgot kellene cserélni (az áttervezés után), akkor még érteném ezt a "Vágó úr, felezzük meg!" dolgot... :)
 
Azt nehéz lenne cserélni...!

Cserélhető a legtöbb sárkányszerkezeti elem is, csak piszok drága. Az EF már így is nagyon költséges típus, lehet, hogy amíg nem balesetveszélyes a dolog, addig nem nyúlnak hozzá.
 
<blockquote>Azt nehéz lenne cserélni...!

Cserélhető a legtöbb sárkányszerkezeti elem is, csak piszok drága. Az EF már így is nagyon költséges típus, lehet, hogy amíg nem balesetveszélyes a dolog, addig nem nyúlnak hozzá.</blockquote>

Éles helyzetben, amikor olyant kell bevállalj, hogy lehet ha elájulsz vagy lehet ha letörik a szárnyad, pont az hiányzik, hogy még egy elcseszett sárkányod is legyen. Amíg csak felszáll, kicsit bombáz valamit ami nem tud rálőni és leszáll, addig tökmindegy.
 
<blockquote rel="arbalest"><blockquote>Azt nehéz lenne cserélni...!

Cserélhető a legtöbb sárkányszerkezeti elem is, csak piszok drága. Az EF már így is nagyon költséges típus, lehet, hogy amíg nem balesetveszélyes a dolog, addig nem nyúlnak hozzá.</blockquote>

Éles helyzetben, amikor olyant kell bevállalj, hogy lehet ha elájulsz vagy lehet ha letörik a szárnyad, pont az hiányzik, hogy még egy elcseszett sárkányod is legyen. Amíg csak felszáll, kicsit bombáz valamit ami nem tud rálőni és leszáll, addig tökmindegy.</blockquote>


Egyáltalán nem így van.
Minősített esetben repülnek mindennel, ami képes elemelkedni a fődtűl.
Békében azért nem nyúzzák, mert nem muszáj.
 
The problem was caused by the way rivet holes were drilled in part of the rear fuselage of the European warplane, which is operating in the air forces of six countries.
[...]
The German defence spokesman said the fuselage fault had been discovered in Britain where BAE Systems had identified drill holes "which do not meet design criteria".
[...]
Most of the fuselage is made by Premium Aerotec, a German subsidiary of Airbus Group, but the top part of the hull and the tail are made by BAE Systems, according to diagrams on the British defence contractor's website.

http://uk.reuters.com/article/2014/10/01/uk-aerospace-eurofighter-germany-idUKKCN0HQ3XK20141001
 
Tehát a lyukak miatt meggyengült a szerkezet, így az eddig elkészült méregdrága gépek élettartama a felére csökkent. "Zseniális!"
És ki fizeti a veszteséget? - Kis túlzással ebbe akár a program is belebukhat...!
 
Gondolom a Tranche3-as szériát már jól fogják legyártani. Így mégis mindenkinek meg kell venni majd, a régi gépeket meg leállítják. Így nem kell majd 15 év múlva új típust rendszeresíteni a gyártó országoknak és a gyártó cég is jól jár.
 
Feltéve, hogy nem gondolja meg magát némelyik fél, és ruház be egy másik típusba inkább. :)
 
Tehát a lyukak miatt meggyengült a szerkezet, így az eddig elkészült méregdrága gépek élettartama a felére csökkent. "Zseniális!"
És ki fizeti a veszteséget? - Kis túlzással ebbe akár a program is belebukhat...!
Elnézést, de ez hol szerepel? Azt írták, hogy kisebb intenzitással repülnek. A hír semmi másról nem szól...
 
WB Molni!
Amúgy... Mennyire gyakori, hogy ennyi idő után derül csak ki hasonló hiba? Pl. F-15-nél, F-16-nál előfordúlt? MiG-29-es ugrik be most, hogy azoknak volt valami, talán a függőleges vezérsíkkal?
 
Az 2007-es ominózus kettétört F-15-ös évtizedeket repült úgy, hogy a tervezett anyagvastagság - ami a teherviselés elviselésének alapja - hiányzott. Az F-15 írásban benen van, hogy hány másik gépnél volt ilyen hiba. A súlyosságtól függően az EF flottánál időleges korlátozások lehetnek, de ezeket lehet orvosolni és nem is biztos, hogy olya félelmetes költség, mint azt első blikkre gondolnánk.

Idézet követekezik.

A kérdéses F-15 gyártási hibás volt, a gép egyik teherviselő szerkezeti eleme nem érte el az tervek által előírt vastagságot. Az átvizsgálás során kiderült, hogy további hét gép sárkányszerkezetében megtalálható ugyanez a gyártási hiba. Dicséretes, hogy ennek ellenére csak több évtizedes szolgálat után okozott balesetet, és egyben mutatja azt is, hogy azért bőven van tervezési tartalék a vadászgépekben, ez teszi lehetővé a gépek élettartam- hosszabbítását is

A tervezési tartalékra nem ez az egyetlen gyakorlati példa. 1997-ben egy légibemutatót repülő F-117 csűrővezérlés bak rögzítő csavarjainak egy része hiányzott, és fél évet repült ezzel, mielőtt bekövetkezett volna a katasztrófa és akkor is csak nagy sebességű áthúzás közben nagy túlterhelésű manőverek után, amire bár tervezték a gépet, de nem ez a gépek jellemző igénybevétele.

A 29-esnél korroziós probléma volt, ami azért nem teljesen analóg probléma.

http://htka.hu/2012/06/30/a-mig-29-esek-megerositett-vezersikjai/