Jól lesz még akkor is az F-35. Nagyon is. Korai lenne a váltás még akkor.
A Tempest nem az F-35B-ket váltja eleve, hanem az Eurofighter Typhoon-okat.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
Jól lesz még akkor is az F-35. Nagyon is. Korai lenne a váltás még akkor.
Én nem gondolom, hogy így lenne. A Rafale és az EF esetén is elvileg jelenleg is megvan a fejlesztő gárda.
Ugyan nem alapról kell fejleszteni, de azért nem hülyék dolgoznak ott. Ráadásul eddig a kreativitásukat nem is nagyon tudták kiélni, mivel csak adott keretek között tudtak dolgozni.
Szerintem pont, hogy az Airbus, aki mindkét általad említett szopásba belekerült, saját kárán tanulta meg a blockban való fejlesztés előnyeit, és hátrányait.
De a Tempest esetén is már előre jól körülhatárolhatóak a csatlakozó cégek fejlesztési erősségei, és azok a területek, ami rájuk lesz bízva.
Azért nem volt mindegy, hogy a Saabot sikerül-e megnyerniük a Tempesthez az angoloknak, mert nekik a blockfejlesztésben óriási tapasztalataik vannak. Ezzel nyerték meg a TX programot a Boeingnek.
Ami pedig a tapasztalt szakemberek hiányát illeti, az amerikaiak mikor fejlesztettek utoljára űrhajót? Vagy a SpaceX egyáltalan bármit a Falconok előtt. Most meg... Nézd meg mit csinálnak a Starhopperrel!
Ami meg az alrendszereket illeti: olyan cégek fognak rajtuk dolgozni, mint a Thales, az Mbda, vagy Diehl. Szóval én nem aggódom. Azt viszont kimondottan örömmel látom, - pedig óvva intik az EU vezetőit tőle -, hogy egyszerre 2 projekt fut. Lehet, hogy felesleges pénzkidobásnak tűnik most, de ha a végén az egyik gép klasszisokkal jobban sikerül, akkor még mindig beállhatnak mögé az EU vezetői komplette.
Bizony ez nagy külömbség...A fő probléma pedig e téren az, hogy BAe-nek bizonyos szintig volt rálátása az X-32 és F-35 programra, addig az Airbus és a Dassault csak saját kútfőből dolgozhat.
MÓnika fogazott.Bizony ez nagy külömbség...
Én mindig kedves szivvel gondolok az X-32-re,...ezért most meg is emlékezem a kis rondaságomról :
Bizony ez nagy külömbség...
Én mindig kedves szivvel gondolok az X-32-re,...ezért most meg is emlékezem a kis rondaságomról :
Azt tudod, hogy ezzel pont magadnak mondasz ellent?Őőőő... Kezdjük az elején, NASA CEV / Orion, ezt olyan mérnökök indították el, akik hajdan még az Apollo-programmal kapcsolatban voltak. Menet közben kiöregedtek, de a koncepció iránti lobby-t ők hozták létre (és nyomták végül Michael Griffin-el közösen az űrrepülőgép-pártiakat).
A SpaceX egy csomó konkurens cégtől szívott el szaktudást, Gwynne Shotwell mielőtt a SpaceX-hez csatlakozott, 10 évet húzott le különféle űripari cégeknél. Hans Königsmann? A Brémai egyetem műholdprogramját vezette, majd a Microcosm cégnél dolgozott. Tom Müller, a Merlin hajtóművek atyja? A TWR-nél dolgozott, mielőtt Musk elcsábította.
Én úgy gondolom, anno ezek a "tesztpéldányok" úttörők voltak..., ma valljuk be sok mindent el lehet "lesni", meg lehet "szerezni" másoktól, nem feltétlenül kell az abszolút nulláról indulni. Ha egy csepp eszük van és kellőképpen előre látóak akkor azt nézik, hogy pl. az F35-ből kb. mit lehet majd az elkövetkező 10-15 évben még kihozni, meddig lehet fejleszteni, mire lesz/nem lesz képes kb. 15 év múlva.Kíváncsi vagyok, hogy az EU fejlesztői mikor jutnak el oda, hogy 2 koncepciót ütköztessenk egymással ?
Azt tudod, hogy ezzel pont magadnak mondasz ellent?
Az európai projektek vajon miért ne tehetnék meg, hogy konkurens cégektől, szipkázzanak el embereket?
A mostani EF fejlesztői szerintem messze nincsenek még kiöregedve, ahhoz képest, hogy az Apollo program fejlesztői mennyire "ki vannak".
Különben én arra céloztam a SpaceX-szel, hogy a Falconnak, vagy most a Starship/Starhopper-nek koncepcióban mennyire nem volt előzménye. És mégis összehozták/zák.
Én azt gondolom, hogy gyakran nem hogy nem viszi előre a fejlesztést, ha folyamatosan egy minimálisan változó gárdával dolgozol, de még hátrányt is jelent.
Én bár mindkét európai programnak örülök, de veled ellentétben én sokkal inkább látom problémásnak a Tempest programot.
A finanszírozás részébe már belegondoltál? Melyik program lesz az, amelyikből hamarabb kiszállnak a tagok?
Az angolok és az olaszok rendelkeznek F-35-tel, és ha borul a project, bármikor kiszállhatnak, és majd vesznek gépet az F-35 utódjából.
Felhívnám a figyelmedet az angolok részvételét a Boxer programban!
Akkor nézzük meg az FCAS-t: A jelenlegi résztvevők közül talán egyet sem tudok olyat mondani, aki kiszállna. Megtehették volna az A400M esetén, vagy az EF kapcsán. Nem tették.
Az olaszok és a svédek egyedül azért szálltak be a Tempestbe, mert nekik abban van a nagyobb üzlet. Ha az FCAS-ban már benne volt az Airbus, a Dassault, a Safran, a Thales, a Diehl, a Leonardonak és a SAABnak mi maradt volna? Egyszerűen nem maradt fejlesztési terület.Mindkét programban politikai / gazdasági érdekek a motiválók. Ha a Tempest egy brit-svéd program lett volna, igazat adnék. De megnyerték magukat az olaszokat is, így pedig már más a leányzó fekvése. Az FCAS legnagyobb vesztesége, hogy nem sikerült az olaszokat és a svédeket maguk mellé édesgetni, túlságosan el voltak foglalva azzal, hogy a "nagy" Francia-Német összefogást tető alá hozzák. Azt hitték szerintem, hogy ezt látva majd mindenki rohan hozzájuk, hogy csatlakozzon. A Tempest szerintem szép pofon volt az önteltségüknek. Az FCAS csapat azóta ugye erősített Spanyolországgal, de ezzel most megint ott vagyunk, hogy van két elég nagy méretű tábor (Brit-Svéd-Olasz vs. Francia-Német-Spanyol).
Pont ez a lényeg, hogy az olaszok és az angolok az F-35 program sebességéhez (gyártás, fejlesztés, kifutás) vannak egyedül kötve. A svédek még évtizedekig elvannak a Gripen NG platformmal. A többiek meg nagyon nem.Az még a kanyarban sincs, az F-35 a jelek szerint 2040-2050-ig ki fog húzni. Az NGAD programban bízhatnak, esetleg, ha az USA hajlandó lesz megnyitni a fejlesztés a partnerországok előtt, és nem fogja bezárni azt, mint az ATF / F-22 esetében.
És az alaptervezésben, koncepció kialakításban nem vehet részt? Pont te írtál erre példát.Az EF program alaptervezési szakasza az 1980-as években zajlott. Ha ott részt vett egy mérnök benne mondjuk 30 évesen, akkor nagyjából most ugye 60-70 éves lehet...
Arra céloztam, hogy az angolok, ha nem tetszik nekik valami egy programban, akkor kiszállnak. Még ha alapító tagok is! Az már megint más kérdés, hogy miért szálltak vissza.Őőőőőőőőőő......... Ennek mi köze van bármihez? Volt előtte brit 8x8-as fejlesztés? Nem volt.
Ha a Boxer esetét akarnád a Tempestre levetíteni, akkor az az lenne, hogy a Dassault bevásárolná magát a BAe vadászrepülőgép-gyártó részlegébe, és a Tempest helyett az FCAS-t ajánlaná fel. Bár még ez is sántítana, mert az FCAS még csak formálódik...
Ez egy elég hibás következtetés! Mit jelent az, hogy hülyére butított megrendelések? Mi az, hogy próbálnak megszabadulni a megvásárolt gépektől?Az A400M esetében azt hiszem az, hogy hülyére butították a megrendelések, meg próbálnak megszabadulni a megvásárolt gépektől, elég jól jellemzi az egész szituációt. Azért nem szálltak ki belőle, mert már nem tudtak volna kiszállni pozitív szaldóval. Az Airbus és a "támogató országok" közötti politikai hercehurca meghozta a maga áldozatait...
Bizony ez nagy külömbség...
Én mindig kedves szivvel gondolok az X-32-re,...ezért most meg is emlékezem a kis rondaságomról :
Szerintem egyáltalán nem, és ez a kisebb baj.Szebb mint az F-35!!!!
BAe-nek volt saját 5.generációs programja,a ReplicaA fő probléma pedig e téren az, hogy BAe-nek bizonyos szintig volt rálátása az X-32 és F-35 programra, addig az Airbus és a Dassault csak saját kútfőből dolgozhat.
Az olaszok és a svédek egyedül azért szálltak be a Tempestbe, mert nekik abban van a nagyobb üzlet. Ha az FCAS-ban már benne volt az Airbus, a Dassault, a Safran, a Thales, a Diehl, a Leonardonak és a SAABnak mi maradt volna? Egyszerűen nem maradt fejlesztési terület.
Persze lehet, hogy ők jobban meg tudnák csinálni, mint a már korábban csatlakozottak, de értelemszerűen a már bent lévő cégek elsőbbséget élveznek.
Szerintem a fő probléma az olaszokkal az volt, hogy őket az F-35 projekt korábban túlzottan lekötötte, míg a svédek a TX-el meg a saját Gripen E-jükkel kiválóan el voltak foglalva. Azt gondolom, hogy a mostani helyzet azt fogja hozni, hogy tisztulni fog a kép az európai védelmi piacon. Specializálódni fognak a cégek, ill. további összeolvadások várhatóak.
Pont ez a lényeg, hogy az olaszok és az angolok az F-35 program sebességéhez (gyártás, fejlesztés, kifutás) vannak egyedül kötve. A svédek még évtizedekig elvannak a Gripen NG platformmal. A többiek meg nagyon nem.
És az alaptervezésben, koncepció kialakításban nem vehet részt? Pont te írtál erre példát.
Arra céloztam, hogy az angolok, ha nem tetszik nekik valami egy programban, akkor kiszállnak. Még ha alapító tagok is! Az már megint más kérdés, hogy miért szálltak vissza.
Ez egy elég hibás következtetés! Mit jelent az, hogy hülyére butított megrendelések? Mi az, hogy próbálnak megszabadulni a megvásárolt gépektől?
Bárki kiszállhatott volna a programból, mint ahogy Dél-Afrika ki is szállt a pénztelenség miatt.
Ha akkora bukó lenne az A400M akkor sorban mondanák vissza a megrendeléseket.
A németek sem véletlenül nem adták el a gépeket. Jelentkező lett volna rá!
Azt jól értem, hogy erre megrendelés van? Mondjuk az 50M EUR az kb. a munka elkezdésére tűnik elég, de koncepció demó gép építésére talán.Mi az, amit a Gripen NG tud, de a Rafale F4 és az Eurofighter LTE nem?
Mi a hülyére butított megrendelés? Ha az eredetileg tervezettnél kevesebb példányt rendelnek meg belőle.
Mi az, hogy próbálnak megszabadulni a megvásárolt gépektől? Nos, Németország 13 példányt próbált meg a saját megrendelésállományából értékesíteni
Gondolom tisztában vagy vele, mi a kötbér fogalma. Amennyire tudom, a németek is visszamondták volna, de ugye akkor fizethettek volna egy rakat pénzt az Airbusnak a felmondott gépek után... Ezért jött az az ötletük, hogy akkor átveszik a gépeket, és megpróbálják értékesíteni őket. Ami nem sikerült...
Szerintem egyáltalán nem, és ez a kisebb baj.
Az A-7 Corsair II-re hajaz erősen (ami pedig egyike a személyes kedvenceimnek), illetve a MIG-21 a beömlőben elhelyezett radarkúpos verzióira annak a hátrányaival.
Nézzük már meg mekkora az itt látott orrkúp, és mekkora az F-35-ön; ez a kialakítás ebben a formában eléggé behatárolja a radart befoglaló méreteket és annak teljesítményét - AESA ide vagy oda. A vevőegységek száma bizony AESA esetén is számít.
BAe-nek volt saját 5.generációs programja,a Replica
...
Az MD JSF tervében is bent volt a BAe
A sorozatgyártott változatnak másfajta orra lett volna, mint az X-32-nek, nem lett volna nagy (ha lett volna bármilyen is) különbség a radar T/R számban.
Replica tudtommal egy modellig jutott,amivel radarmérési kisérleteket végeztek.Saab gépe meg rajzasztalig.
Amennyire emlékszem,a tervválogatásnál még külön ott volt a Replica alapján fejlesztett gép is,amikor a két megépülésre kerülő JSF gépet kiválasztoták.Ha jol emlékszem,a helyből felszálló változat külön emelőhajtóművén bukott el.
A JSF volt az a program, ahol gyakorlati tesztek is zajlottam, javíts ki, ha tévednék, de a Replica nem jutott el idáig.
Az MD JSF terve az, amiből az X-32 lett, miután a Boeing felvásárolta az MD-t.