Úgy emlékszem, hogy magyarul is kommenteltem. Megpróbálom visszakeresni, ha nem megy, akkor lendületből lefordítom most.
Szerk: Mivel nem találtam fordítom...
Az F-104 statisztikája évről évre elvesztett gép / 100 ezeróra mutatóval. A diagramon 10 ezer órára van fajlagosítva és kis leolvasási hiba miatt apró eltérések lehetnek a valódi értékhez képest, de ez a pontosság bőven elég ahhoz, hogy eloszlassunk egyes városi legendákat a típussal kapcsolatban.
1961 - 85
1963 - 165 (!!)
1963 - 30 (ezt nevezem statisztikai kitérésnek...!)
1964 - 63
1965 - 87
1966 - 30
1967 - 27
1968 - 29
1969 - 20
1970 - 29
1971 - 31
1972 - 11
1973 - 18
1974 - 16
1975 - 15
1976 - 16
1977 - 15
1978 - 20
1979 - 17
1980 - 19
1981 - 17
1982 - 24 (20 fölé ment aztuán, hogy 10+ évig volt 20 alatt, ismét érdekes kilengés)
1983 - 7 (!!), (Ez majdnem olyan jó, mint a z F-16A és F-15A volt az első pár évben.)
1984 - 23 (Megint 20 felett, a 7/100 ezer óra láthatóan csak pozitív értelemben vett anomália volt)
1985 - 18
A trendvonal 20/100 ezer óra alá tart, de nem érte el azt a gépek kivonása és a kezdeti néhány borzalmas év miatt. A teljes flotta élettartamra vett átlag 33,28 gépveszteség/100 ezer óra, de csak az első pocsék évek miatt. Az F-86 --> F-104 ugrás és egyéb problémák kombinációja okozta ezt és pont ezért volt rossz ötlet, ahogy Hartmann is megjósolta főleg úgy, hogy kismagasságú csapásmérőnek is használták terepkövető radar nélkül...
Az első 5 év elhagyásával a teljes élettartamra az átlag 20 gépveszteség/100 ezer óra, ami mutatja, hogy az átmeneti időszak volt a nagyon kritkius, ha csak az első 3 évet hagyuk ki, még akkor is csak 25/100 ezer óra a veszteség. Ez mai szemmel borzalmas, de a magyar gépeknél látható értékekhez képest teljesen átlagos vagy jobb is. Az F-4 Phantom II vagy 4. gen gépek egészen mások, de korai MiG-21 vagy a Szu-9-hez mérve már-már istenkirály az F-104G is használatának módja ellenére. A legjobb mutatókkal rendelkező MiG-21-es változatok egyáltalán nem voltak a jobbak pl. Magyarországon az F-104 10. évét követően, ahol szó nem volt kismagasságú csapásmérő bevetések rendszeres gyakorlásáról.
NSZK 914 db F-104-et szerzett be és abból 292 db-ot írt le végül. Ez flotta veszteség arányt nézve sem katasztrofális. A Szu-9-ers flotta 1/3-a zuhant le, a másik 1/3-a meg földön lett hajtóműtűz áldozata az erőltetett ütemű gyártás és fejlesztésnek köszönhetően és nem is használták azokat 20+ évig.
A lenti táblázat a HT összefoglalóban magyarul megtalálható a 713. oldalon.
Az "Özvegycsináló" titulis nagyjából a 2. szolgálati év és esetleg az első 5 év következménye, az 5. évtől számítva a gépveszteség a korszaknak megfelelő vagy adott esetben már alatt is volt. Persze erről az átlagember és az "újságírók" (vagy inkább firkászok) erről nem tudtak vagy nem akartak tudni, mert abból nem lehet hangzatos szalagcímeket összehozni, az igazság sokszor nem érdekli a sajtót....
Magyarországon az MiG-21F-13 1961-ben állt hadrendbe az MF változat 1971-ben, ez 10 év eltérés. Fent látható, hogy 10 év mit jelentett az F-104G számára. A 85-160 gép/100 ezer órás veszetségi arány 20-30-ra esett vissza. Mi történt Magyarországon Az összes altípust nézve a korszakban (F-13, PF, MF) a gépek teljes szolgálati idejét nézve (tehát korszakon túl) 42,9-ről 10,8-ra esett vissza. Mindkét ország tanulta az új gépek használatát. (A PF változat repülési paraméterei voltak a legkedvezőbbek vezethetőség szempontjából a pilóták szerint.)
Az USAF korábbi szuperszonikus gépeinek statisztikáit (pl. F-100) nézve azt látjuk, hogy pont olyan borzalmasak voltak, mint az F-104. Sajnos az F-4 első tíz évének számai a linken nincsenek meg.) Az F-86 statisztikája igen érdekes, mert a magyar MiG-17-eseknél is rosszabb. A MiG-17 6,4, addig ez az USAF-nál 25/100k óra. Érdekes.
A pilótákat ért veszteséget is érdemes összehasonlítani.
Magyar MiG-21-es változatok.
32 pilóta vesztette életét és 65 db különféle MiG-21-es veszett oda a gépek szolgálati ideje alatt.
32/65 = 50% Tehát minden második elvesztett gépre jutott egy elvesztett pilóta is.
NSZK F-104s
292 gép veszett oda és 115 pilóta nem élte túl az eseteket.
115/292 = 39%
A német F-104G alacsonytámadó profilban kevésbé "fogyasztotta" a pilótákat, mint a MiG-21, de valahogy soha senki nem hívta özvegycsinálóknek egyik MiG-21-est sem...
(Valami hülye számolási hibát csináltam az angol változatban, mert 83 gépelhagyás nem tudom hogyan lehetséges 65 gépveszteséggel. Ennyi földön katapultálás biztosan nem volt.)