Emlékeim szerint a karbantartásért felelős vezető egyénnel beszélt, akinek tele volt a töke az egész F-14D flottával, mert a gépek állandóan hol itt-hol ott eresztettek. Folyamatosan több embert kellett rá allokálni és tolni bele a sok MMH-t a sima Hornettel szemben is. Kb. azt mondta, hogy ő tolta volna bele a tengerbe az F-14D-ket, annyira problémás volt az újabb gépekkel szemben. Lehet, hogy a pilóta urak imádták, de ő utálta, mert neki adott feladatot. Sokat.
Valahol érdekes, hogy a demók kapcsán szórod teli a fórumot visszaemlékezésekkel, ami szubjektív, de ebben a témában meg simán ignorálod.
Azt nem értem, hogy az óriási potenciállal bírt rész hol nem igaz az F-15E családra...? Pl. a két soha nem használt külső függesztőt aktiválták és a CFT sem alapból volt rajta. Ezek egyike sem volt opció utólag a géphez. Ez limitálta a függesztési variációk számát. Az F-15SA most képes 8 AAM hordozására is úgy, hogy közben 3 pótos és a CTF pontokon meg AG fegyverzet van. Izé...
Ez így van. De ettől függetlenül ki ne találjuk már, hogy kevesebb, mint 20 ezer font keróval (mert biztonsági tartalék is van) messzebre fog repülni és jobb CAP ideje van, mint az 2000 font tartalék után a 28 ezer fonttal bíró F-15E család.
Ez tök jó, csak akkor az összehasonlításod megint olyan érdekes, mint volt az a muris cikk az Ottawacitizenben. Minden fejlesztés és a "fejlődhet a gép" csak az Gripenre volt igaz. Az F-35-nél minden kőbe volt vésve, hogy az úgy marad. (Na nem mintha az alap állapotában ma nem nyomna le bármilyen Gripent...)
Öööö, AESA radar, jobb függesztmény variálhatóság, több függesztési pont? Mert 4 db pótossal is hány darab AIM-120-at vitt volna? Mert senkit nem érdekel a F-14 hasán levő nagy hely, ha oda páros AIM-120 nem fér el...
Az egy marhaság, hogy a Tomcat glóriája túl magas.
Nem, az F-14D-é is túl magas. Az F-14A-é meg végképp.
Úgy tesznek egyesek, mintha ingyen tudna mindent az F-14D, amit az SH kulcsrakészen 2005 óta. Ez az a gép, amit darabáron 50 misi táján vesz már a US Navy. Mennyi fejlesztés és mennyibe került volna gépenként az F-14D-ből egy SH-t varázsolni...? Úgy, hogy a gépek egy része 2006-ban 16 éves volt már bennük több ezer órával...? Mi lett volna abban a ráció...? Ma már egyik sem repülne...
Hülyeségeket azért ne írjál. Én nem azt mondtam, hogy jobb, volt mint az F-15E, hanem, hogy egyenértékű gép volt, ami a Super Hornet-ről nem mondható el, AESA radar ide, vagy oda.
Arra meg külön kíváncsi lennék, hogy ki írt itt olyat, hogy az F-15E-re nem igaz a fejlesztési potenciál?!?!?!?!?! Te írtál volna ilyet? Mert én ugyan nem...
Az F-14D egy nagy teljesítményű hajófedélzeti nehéz, többfeladatú harcászati repülőgép volt, pont mint szárazföldi megfelelője, az azonos avionikai színvonalon álló 2001 előtti USAF F-15E. De 2006-ban kivonták. Ha nem vonják ki, ha nem állítják le már korábban a gyártását, akkor ezt a típust modernizálják. Ez azt hiszem elég világos.
Az F-14D több, máshol jól vizsgázott rendszer összessége volt. A sárkány és a hidraulika már adott volt (bár ez utóbbi modernizálták), de a hajtóműveket az USAF block 30-40 F-16C-iből vették, a radar és a tűzvezető rendszer az F-15E-ből került át, kiegészítve a Phoenix és az elektrooptikai rendszer kezelésével, míg az FbW-t a GEC Marconi fejlesztette ki eredetileg a Eurofighter Typhoon-hoz. Hogy a D és B flotta vegyessége együttesen milyen munkát adott a hajófedélzetre, azt nagyban befolyásolhatta a Grumman, mint gyártó legyalulása is, hiszen főleg tőlük függött az alkatrészek mennyiségének és egyúttal a minőségének a biztosítása. Ha ebben idővel egyre több csúszás jött össze, az szükségszerűen feltorlódást eredményezett a hangárfedélzeten. Ez az amit egy műszakis láthatott, mondhatni béka perspektívából. De ez nem a gép hibája. Ebből is látszik, hogy Washingtonból, Dick Cheney irodájából ez az egész csak "job program" volt a Long Island-i választási körzetben (a terület legnagyobb munkaadója volt a Grumman Corporation), de a hajókon már kőkemény logisztikai kérdés.
Ha McDonnell-Boeing nem környékezi meg Cheney-t hogy rugdossák ki a Grumman-t a piacról, akkor minden általad nagyra tartott Super Hornet csiribiri kütyű a Tomcat-ekben landol. Onnan, hogy eldőlt a Grumman Corporation sorsa, vett új irányt a McDD-féle Hornet 2000 és lett belőle Super Hornet, csak épp messze nem azokkal a képességekkel, amelyekkel megálmodták. És tegyük hozzá, nem csak a Hornet 2000, de a Super Hornet se a Tomcat leváltására készült eredetileg.
A Hornet 2000 az alap Hornet továbbfejlesztése lett volna, nagyobb hatótávval, erősebb hajtóművekkel, nagyobb manőverezőképességgel, de csak abban a kategóriában dolgozott volna, ahol a Hornet is.
A Super Hornet viszont az elkaszált A-12 és a meglévő A-6-osok helyére jött. Nem érintette volna a Tomcat feladatkörét, viszont a Grumman felajánlotta a gyorsabban realizálható F-14D-t multirole szerepkörben. Ez viszont a Super Hornet alá is vágott volna, ezért már 1989-ben beindult a lobbitevékenység, hogy kaszálják el az F-14D-t az útból, még mielőtt a sorozatgyártás beindul. Végül a sorozatgyártás beindult, de elég hamar le is állt.
1992-ben a Bush adminisztráció vesztett a választáson és a Bill Clinton-féle csapat törölte az F-22-es hajófedélzeti verzióját jelentő Navy Advanced Tactical Fighter programot és a kurtán-furcsán abbamaradt F-14D gépek üzembeállítását, az F-14A-B konverziót, mi több a gépek utólagos sorozatos upgrade-jeit is támogatta. Így került például 1999-ben FbW is az F-14D-be és majdnem mindegyik B-be is.
Közben viszont zajlott a Super Hornet program, aminél a költségeket igyekeztek jelentősen leszorítani, ennek egyik eredménye az azóta is a típus egyik hibájaként ismert ferde függesztőpilonok, mint "megoldás".
2000-ben visszajött Dick Cheney, de már alelnökként, így ott folytatta, ahol 1992-ben, védelmi miniszterként abbahagyta. Meghatározta az F-14D gépek kivonását, helyébe a Super Hornetet kellett beállítani.
Így mikor Tomcat-váltótípus lett belőle, értelemszerűen képességeket vesztett a flotta. Ezzel meg azóta próbálnak együtt élni.
Az, pedig, hogy az egyik a karbantartásért felelős Hornetek iránt elfogult valamilyen műszakis mit magyaráz évtizedekkel később a mesés interneten, az ugyanannyira szubjektív, mint a Tomcat-pilóták könnyes búcsúi. Lelked rajta, hogy mennyire tekinted relevánsnak. De szerintem ne ez alapján ítélj.
Ami pedig a demók manővereinek kielemzését illeti, igen szubjektív, de legalább jobban értek hozzá, mint itt egyesek. Ha meg nem, akkor is jól szórakozom