Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
Hát bizony, már 14 éve a földön állnak az F-14-esek. Nagy HomeOffice unalmamban azon töprengtem, hogy vajon soha nem merült fel, hogy az USA az F-14D-ket odaadja valakinek?
2006-ban lettek kivonva, és az 55 db F-14D-ből 37 db 1990 után készült, tehát max 16 évesek voltak, még lett volna bennük vagy 20 év.
Én az USA helyében ezt a 37 db-ot még 2006-ban odaadtam volna ingyen a balti államoknak, mindegyiknek lett volna 1-1 század, egy idő után nem kellett volna a többi NATO országnak küldeni gépeket a balti államokba.
Micsoda PR értéke lett volna, hogy nem hagyják tönkre menni a sivatagban, hanem most már a TomCat-ek védik a függetlenné vált és NATO tag balti államokat a csúnya gonosz Orosz Szuhoj-októl, ott vannak a front vonalban, ahol hetente megsértik az Oroszok a légteret.
Mivel a típust az USA-ban teljesen felszámolták, ezért biztosan van hozzá több tonna alkatrész, az mind mehetett volna velük (F-14A-kból is több 100 hajtómű, amik csak ehhez jók, több 100 AIM-54 Phoenix, amit csak az F-14 használt, …).
A balti államoknak csak a pilóták és földi személyzet kiképzését kellett volna fizetni, meg a szállítást (de most is fizetnek a "védelemért").
Hát bizony, már 14 éve a földön állnak az F-14-esek. Nagy HomeOffice unalmamban azon töprengtem, hogy vajon soha nem merült fel, hogy az USA az F-14D-ket odaadja valakinek?
2006-ban lettek kivonva, és az 55 db F-14D-ből 37 db 1990 után készült, tehát max 16 évesek voltak, még lett volna bennük vagy 20 év.
Én az USA helyében ezt a 37 db-ot még 2006-ban odaadtam volna ingyen a balti államoknak, mindegyiknek lett volna 1-1 század, egy idő után nem kellett volna a többi NATO országnak küldeni gépeket a balti államokba.
Micsoda PR értéke lett volna, hogy nem hagyják tönkre menni a sivatagban, hanem most már a TomCat-ek védik a függetlenné vált és NATO tag balti államokat a csúnya gonosz Orosz Szuhoj-októl, ott vannak a front vonalban, ahol hetente megsértik az Oroszok a légteret.
Mivel a típust az USA-ban teljesen felszámolták, ezért biztosan van hozzá több tonna alkatrész, az mind mehetett volna velük (F-14A-kból is több 100 hajtómű, amik csak ehhez jók, több 100 AIM-54 Phoenix, amit csak az F-14 használt, …).
A balti államoknak csak a pilóták és földi személyzet kiképzését kellett volna fizetni, meg a szállítást (de most is fizetnek a "védelemért").
Az AIM-54 volt a fő fegyverzete, még 1986-ban is gyártották és 2004-ben vonták ki.AIM-9M + AIM-7M. Nem túl acélos.
48 db meglévő F-14A-t modernizáltak 1991-ben és ugyanazt a GE F110-GE-400 hajtóművet kapta meg, mint az F-14D. (Előbb F-14A+-nak, majd később F-14B-nek nevezték át).Az F-14A TF30 hajtóművei meg nem voltak jók az F-14D-nak. Az lett volna csak öntökönlövés, azt használni 2006-ban. Mintha még magát a gépet sem ismernéd.
Ez volt a legsötétebb fő-bullshit, ami miatt az amúgy rendkívül potens F-14D-ket selejtezni kellett. Ugyanis az FbW kormányvezérléses és GE hajtóműves F-14D és az ősöreg, iráni F-14A kb abban volt csak közös, hogy mind a kettőben titánból készült a centroplán.Meg felmerülhetett volna, hogy Irán valahogy hozzájut bármihez. Múzeum + zúzda. Ez lett a vég.
Ok, akkor tegyük fel. Kinek kellett volna egy deckre optimalizált F-15E szerű gép, amikor az F-15E eladó volt? 0 órásan? AIM-120-szal és amit csak akarnak?Ez volt a legsötétebb fő-bullshit, ami miatt az amúgy rendkívül potens F-14D-ket selejtezni kellett. Ugyanis az FbW kormányvezérléses és GE hajtóműves F-14D és az ősöreg, iráni F-14A kb abban volt csak közös, hogy mind a kettőben titánból készült a centroplán.
Az F-14D az lényegében az USAF F-15E gépeinek szintján állt avionikában (a radar pl egy az egyben ugyanaz volt) és a már készen állt az AIM-120 AMRAAM intergrációra is. Ahogy a jóval erősebb F110GE129-esnek is megvolt már a hosszított 429-es navalizált verziójának terve.
Csak az ostoba politikusok azt látták, hogy F-14 a típusjele az US NAVY frissen kivont gépének és az irániak madarának és ezért gyorsan bezúzták őket.
Nameg az a mese is kellett hozzá, hogy horror áron voltak üzemeltethetők.
Ezt a Boeing tolta a Pentagon orra alá, hogy minél jobban bebiztosítsa a Super Hornetet, amivel finoman szólva se mindenben tudták hozni azokat a paramétereket, amelyek valóban egy az egyben megfeleltek volna az F-14D képességeinek. És ekkor veszetették el az X-32-essel is a JSF tendert, szóval kellett a Super Hornet, mint egy falat kenyér.
Ehhez pedig a már legyártott és csak minimális további üzeletek hozó F-14D flotta pont útban volt.
Khöm. A RoK 2002-ben már aláírta az F-15K gépeket. F-14D tehát felajánlható lett volna nekik. De most komolyan. Szerinted bárki vesz 10-15+ használt éves gépeket, akiknek F-15E szintű képesség kell? A RokAF az nem Románia, hogy 30+ éves F-16AM-et vegyen "fejlesztés" gyanánt.Mivel ezt a kérdést nem tették fel soha senkinek, így nagyon sorba se álltak a gépekért, kérdés nélkül a jelentős potenciált képviselő flottát az egyetlen üzembentartó kivonta, majd az egészet feldarabolták.
Soha nem derül már ki, hogy kinek lett volna jó, de ha elvégzik a tervezett integrációkat, sőt már eleve le se állítják a felénél gyártást, akkor lényegében bárhova eladhatták volna, ahová a Boeing elmarketingolta az F-15E-t.
2006 után még Dél-Korea, Szingapur is ilyen kategóriájú gépeket vett.
F-14D-t nem, mert az ekkor már nem volt piacon.
Nem igazán értem, hogy bárki megvette volna a gépet az milyen kincstári optimizmus alapul. Addigra azért a hozzáértők számára ismertek voltak a hibái. Semmivel sem tudott volna többet egy új F-14D sem, mint egy F-15E, nemhogy több ezer órás használt változatai...De nem ajánlották fel. A Boeing, de különösen Dick Cheney keményen betett az F-14D-nek. Cheney idősebb Bush védelmi minisztereként már 1989-ben ellenezte magát az F-14D programot is, aminek csak 1990-ben kezdődött a sorozatgyártása és elég hamar már véget is ért, ezért miután 2000-ben alelnök lett, azon volt, hogy ezt a gépet kivezessék a flotta állományából.
Az 1989-es döntések egyértelműen a Grummen ellen szóltak, az akor először lecsökkentett hidegháborús védelmi költségvetés egyik célja a Grumman Corporation megfelezése volt:
https://www.nytimes.com/1989/04/30/nyregion/us-decision-to-curb-f-14-sends-a-jolt-to-economy.html
https://www.latimes.com/archives/la-xpm-1989-05-28-fi-1686-story.html
Ez mintegy 127 F-14D-t és 140 leendő, de soha el nem készült A-6F-et érintett.
Később Cheney egyértelműen annyit reagált az F-14D program naprakészségét firtató kérdésekre, hogy a gép a "hatvanas évek technológiája", míg a Grumman-t érintő kérdés tisztán "job program", a mintegy 80 ezer főnyi alkalmazotti, szerződéses munkavállaló és beszállítói kört illetően. Cheney nyíltan kijelentette, hogy az F-14-es rendszert egy olyan gépnek kell váltania, amit nem a Grumman gyárt. Az F-14D 2005-ben, egy évvel a kivonás előtt még ROVER III upgrade-et is kapott.
https://militarywatchmagazine.com/a...eeds-needs-a-replacement-for-the-super-hornet
A koreaiak, vagy bárki megvette volna a gépeket, ha még gyártásban lett volna a típus.
Ami a gép üzemeltetési problémáit illeti, ez csak szintiszta kommunikáció volt, mindenféle, az F-14A-t a D-vel összemosó statisztikai bűvészkedés, ahol egyértelműen kihozták az elavul és túl komplex A-verzió összes hibáját a jóval kisebb példányszámú, de lényegesen modernebb és egyszerűbben üzemeltethető D-re is.
Emlékeim szerint a karbantartásért felelős vezető egyénnel beszélt, akinek tele volt a töke az egész F-14D flottával, mert a gépek állandóan hol itt-hol ott eresztettek. Folyamatosan több embert kellett rá allokálni és tolni bele a sok MMH-t a sima Hornettel szemben is. Kb. azt mondta, hogy ő tolta volna bele a tengerbe az F-14D-ket, annyira problémás volt az újabb gépekkel szemben. Lehet, hogy a pilóta urak imádták, de ő utálta, mert neki adott feladatot. Sokat.Az ilyen szerelői visszaemlékezéseket inkább hagyjuk, kb annyira relevánsak, mint, hogy melyik a jobb USAF F-16-os, a GE vagy PW hajtóműves? Az F-16.net fórumán egymásnak esnek, mind a kettő az általa pont nem preferált verziót írja le bátran rémálomnak, "utálja mint a szart".
Ezekre nem szabad alapozni, pláne nem egy kívülálló Hornet pilóta benyögési alapján.
Azt nem értem, hogy az óriási potenciállal bírt rész hol nem igaz az F-15E családra...? Pl. a két soha nem használt külső függesztőt aktiválták és a CFT sem alapból volt rajta. Ezek egyike sem volt opció utólag a géphez. Ez limitálta a függesztési variációk számát. Az F-15SA most képes 8 AAM hordozására is úgy, hogy közben 3 pótos és a CTF pontokon meg AG fegyverzet van. Izé...Az F-14D-ből nem volt elégséges gyártás, de a gép maga óriási potenciálal bírt. Volt AMRAAM képessége, a szoftverek már fogadták, csak nem készletezték a típushoz ezt a fegyvert. Úgy állították le a folyamatot, hogy 2000 után Dick Cheney volt az alelnök, akik már egyértelműen a típus kivonását sűrgette.
De, mivel ekkor már Bombcat feladatkörben létezett ez a gép, a ROVER III upgrade is elkezdődött. Egy évvel a kivonás előtt!
Ez így van. De ettől függetlenül ki ne találjuk már, hogy kevesebb, mint 20 ezer font keróval (mert biztonsági tartalék is van) messzebre fog repülni és jobb CAP ideje van, mint az 2000 font tartalék után a 28 ezer fonttal bíró F-15E család.Belső kerókészlete 9100 liter volt. Ehhez jött még kétszer 1000 liter, amivel még mindig kevesebb üzemanyaga volt, mint az F-15E-nek CFT-kkel, de nem hanyagolhatjuk el, hogy a változtatható szárnynyilazásnak csapásmérő feladatkörben van olyan előnye, ami hatótávra kedvezően hat.
Ez tök jó, csak akkor az összehasonlításod megint olyan érdekes, mint volt az a muris cikk az Ottawacitizenben. Minden fejlesztés és a "fejlődhet a gép" csak az Gripenre volt igaz. Az F-35-nél minden kőbe volt vésve, hogy az úgy marad. (Na nem mintha az alap állapotában ma nem nyomna le bármilyen Gripent...)Az semmit sem jelent, hogy akkor csak LANTRIN volt hozzá. Mi minden géphez volt LANTRIN, ami később Sniper-t kapott?
Öööö, AESA radar, jobb függesztmény variálhatóság, több függesztési pont? Mert 4 db pótossal is hány darab AIM-120-at vitt volna? Mert senkit nem érdekel a F-14 hasán levő nagy hely, ha oda páros AIM-120 nem fér el...Az is világosan látszik, hogy a Super Hornet semmivel sem tud többet, mint az F-14D és inkább ez a lényeg.
Nem, az F-14D-é is túl magas. Az F-14A-é meg végképp.Kb 15 éve jött be a köztudatba ez a tévképzet, csúnyán összekutyulva az F-14A és a D paramétereit, képességeit.
Az F-14D-t hiba volt a Super Hornet-tel leváltani.
Emlékeim szerint a karbantartásért felelős vezető egyénnel beszélt, akinek tele volt a töke az egész F-14D flottával, mert a gépek állandóan hol itt-hol ott eresztettek. Folyamatosan több embert kellett rá allokálni és tolni bele a sok MMH-t a sima Hornettel szemben is. Kb. azt mondta, hogy ő tolta volna bele a tengerbe az F-14D-ket, annyira problémás volt az újabb gépekkel szemben. Lehet, hogy a pilóta urak imádták, de ő utálta, mert neki adott feladatot. Sokat.
Valahol érdekes, hogy a demók kapcsán szórod teli a fórumot visszaemlékezésekkel, ami szubjektív, de ebben a témában meg simán ignorálod.
Azt nem értem, hogy az óriási potenciállal bírt rész hol nem igaz az F-15E családra...? Pl. a két soha nem használt külső függesztőt aktiválták és a CFT sem alapból volt rajta. Ezek egyike sem volt opció utólag a géphez. Ez limitálta a függesztési variációk számát. Az F-15SA most képes 8 AAM hordozására is úgy, hogy közben 3 pótos és a CTF pontokon meg AG fegyverzet van. Izé...
Ez így van. De ettől függetlenül ki ne találjuk már, hogy kevesebb, mint 20 ezer font keróval (mert biztonsági tartalék is van) messzebre fog repülni és jobb CAP ideje van, mint az 2000 font tartalék után a 28 ezer fonttal bíró F-15E család.
Ez tök jó, csak akkor az összehasonlításod megint olyan érdekes, mint volt az a muris cikk az Ottawacitizenben. Minden fejlesztés és a "fejlődhet a gép" csak az Gripenre volt igaz. Az F-35-nél minden kőbe volt vésve, hogy az úgy marad. (Na nem mintha az alap állapotában ma nem nyomna le bármilyen Gripent...)
Öööö, AESA radar, jobb függesztmény variálhatóság, több függesztési pont? Mert 4 db pótossal is hány darab AIM-120-at vitt volna? Mert senkit nem érdekel a F-14 hasán levő nagy hely, ha oda páros AIM-120 nem fér el...
Az egy marhaság, hogy a Tomcat glóriája túl magas.
Nem, az F-14D-é is túl magas. Az F-14A-é meg végképp.
Úgy tesznek egyesek, mintha ingyen tudna mindent az F-14D, amit az SH kulcsrakészen 2005 óta. Ez az a gép, amit darabáron 50 misi táján vesz már a US Navy. Mennyi fejlesztés és mennyibe került volna gépenként az F-14D-ből egy SH-t varázsolni...? Úgy, hogy a gépek egy része 2006-ban 16 éves volt már bennük több ezer órával...? Mi lett volna abban a ráció...? Ma már egyik sem repülne...
Itthon meg a Gripent szidják, és a MiG-eket dicsérik. Merthogy a Gripen játék repülő, mert számítógép nélkül nem repül. Bezzek a MiG-eknél mágnes szalag volt! Az ilyen tutiságnak számít nekik.
A Super Hornetet meg Super Horror és Super Bug nevekkel gúnyolták.
Mert az F-14D-hez képest az abszolút repülési teljesítmény gyengébb. Az RAAF-et meg annyira lenyűgözte a gép AESA radar és ember-gép kapcsolata, hogy az átmeneti megoldásnak szánt SH-ból permanens gép lett és nem csak 2020-24 tájáig átmeneti és rendeltek melléjük Growlert is.Itthon meg a Gripent szidják, és a MiG-eket dicsérik. Merthogy a Gripen játék repülő, mert számítógép nélkül nem repül. Bezzek a MiG-eknél mágnes szalag volt! Az ilyen tutiságnak számít nekik.
A Super Hornetet meg Super Horror és Super Bug nevekkel gúnyolták.
Mert az F-14D-hez képest az abszolút repülési teljesítmény gyengébb. Az RAAF-et meg annyira lenyűgözte a gép AESA radar és ember-gép kapcsolata, hogy az átmeneti megoldásnak szánt SH-ból permanens gép lett és nem csak 2020-24 tájáig átmeneti és rendeltek melléjük Growlert is.
Apropó, hol lett volna SOJ gép az F-14D-ből...?
A RAAF nagy problémája, hogy olyan gépet akart venni, ami nem létezik a piacon.Mondjuk nem mindenkit nyűgözött le, egy F-111 pilótától olvastam, hogy nagyjából olyan volt, mint egy kamionból egy borgárba átülni...
Amúgy az ausztrálok a mai napig szenvednek ezzel, nekik valami atom nagy hatótávolságú gép kéne a Varkok helyére, nem rég még olyan lehetőségeket is bedobtak, hogy az USAF kiselejtezendő bombázóit kéne átvenni, ha a B-21 megjelenik. Persze ez az életben nem valósul meg, de a gép számukra a legfontosabb területeken visszalépést jelentett.
Azt azért el ne felejtsük, hogy az USA légifölénye max addig tart, amilyen messzire a vadászgépei be tudnak repülni az ellenséges terület fölé!! Szóval ebben ugyanaz a helyzet mint az Angliai csatában, addig volt jobb a Bf-109E a Hurricane ellen, ameddig vissza nem kellett neki fordulni a benzin fogytával. Attól kezdve a német bombázókat akár egy őskövület kétfedelű vadász is tudta volna támadni és lelőni, ha lett volna még olyan a RAF-nál. Szóval az A-6-nak is addig terjedne a csapásmérő képessége a két fő ellenség (Oroszország és Kína) ellen, ameddig a vadászok tudják kísérni és védeni. Azon túl még egy őskövület MiG-21 is le tudná gyilkolni, ha lenne olyan Szergejnél (Kínában még van). Szóval a nagy területű országok túlnyomó részén mindig a saját vadászlégierő van légifölényben, hiába van az ellenségnek sokkal szuperebb vadászgépe. Az csak ott lehet fölényben, ameddig telik neki a keróból ...Az A-6F törlése viszont a szememben ősbűn. Ha ők is övék a légi fölény - ezt ők állítják és képelik, akkor az a gép a világból kirepülne kevés PGM, könnyű szárny és kicsit újabb hajtóművel is. Töredék árból, mint egy Super Hornet. Egy A-6E 6-12 db SDB vagy 4 db 1000 fontos JDAM-mel .