F-14 Tomcat (Grumman)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

M

molnibalage

Guest
Hát bizony, már 14 éve a földön állnak az F-14-esek. Nagy HomeOffice unalmamban azon töprengtem, hogy vajon soha nem merült fel, hogy az USA az F-14D-ket odaadja valakinek?
2006-ban lettek kivonva, és az 55 db F-14D-ből 37 db 1990 után készült, tehát max 16 évesek voltak, még lett volna bennük vagy 20 év.
Én az USA helyében ezt a 37 db-ot még 2006-ban odaadtam volna ingyen a balti államoknak, mindegyiknek lett volna 1-1 század, egy idő után nem kellett volna a többi NATO országnak küldeni gépeket a balti államokba.
Micsoda PR értéke lett volna, hogy nem hagyják tönkre menni a sivatagban, hanem most már a TomCat-ek védik a függetlenné vált és NATO tag balti államokat a csúnya gonosz Orosz Szuhoj-októl, ott vannak a front vonalban, ahol hetente megsértik az Oroszok a légteret.
Mivel a típust az USA-ban teljesen felszámolták, ezért biztosan van hozzá több tonna alkatrész, az mind mehetett volna velük (F-14A-kból is több 100 hajtómű, amik csak ehhez jók, több 100 AIM-54 Phoenix, amit csak az F-14 használt, …).
A balti államoknak csak a pilóták és földi személyzet kiképzését kellett volna fizetni, meg a szállítást (de most is fizetnek a "védelemért").

Soha. Senkinek nem is kellett volna. 2006-ban kinek kellett volna egy 40+ éves tervezési alapokkal bíró zsákutca gép? Nem volt AIM-120 képessége sem. 2006-ban a fegyverzete az 1983-as színvonalon állt. AIM-9M + AIM-7M. Nem túl acélos.

A balt államok annyira csórók, hogy MiG-21/F-5 air policy flottára sem telik nekik. Minek oda F-14...? Úristen.
Ez kb. olyan, mint Ferrairval járőrözni a rendőröknek a nyolckerben...
Az F-14A TF30 hajtóművei meg nem voltak jók az F-14D-nak. Az lett volna csak öntökönlövés, azt használni 2006-ban. Mintha még magát a gépet sem ismernéd.

Meg felmerülhetett volna, hogy Irán valahogy hozzájut bármihez. Múzeum + zúzda. Ez lett a vég.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and Ocses

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
12 967
32 254
113
Hát bizony, már 14 éve a földön állnak az F-14-esek. Nagy HomeOffice unalmamban azon töprengtem, hogy vajon soha nem merült fel, hogy az USA az F-14D-ket odaadja valakinek?
2006-ban lettek kivonva, és az 55 db F-14D-ből 37 db 1990 után készült, tehát max 16 évesek voltak, még lett volna bennük vagy 20 év.
Én az USA helyében ezt a 37 db-ot még 2006-ban odaadtam volna ingyen a balti államoknak, mindegyiknek lett volna 1-1 század, egy idő után nem kellett volna a többi NATO országnak küldeni gépeket a balti államokba.
Micsoda PR értéke lett volna, hogy nem hagyják tönkre menni a sivatagban, hanem most már a TomCat-ek védik a függetlenné vált és NATO tag balti államokat a csúnya gonosz Orosz Szuhoj-októl, ott vannak a front vonalban, ahol hetente megsértik az Oroszok a légteret.
Mivel a típust az USA-ban teljesen felszámolták, ezért biztosan van hozzá több tonna alkatrész, az mind mehetett volna velük (F-14A-kból is több 100 hajtómű, amik csak ehhez jók, több 100 AIM-54 Phoenix, amit csak az F-14 használt, …).
A balti államoknak csak a pilóták és földi személyzet kiképzését kellett volna fizetni, meg a szállítást (de most is fizetnek a "védelemért").

Ez egy Dale Brown könyvben reális lehetett volna, de a valóságban...
 
  • Tetszik
Reactions: emel

imike

Well-Known Member
2013. január 29.
2 049
6 489
113
AIM-9M + AIM-7M. Nem túl acélos.
Az AIM-54 volt a fő fegyverzete, még 1986-ban is gyártották és 2004-ben vonták ki.

Az F-14A TF30 hajtóművei meg nem voltak jók az F-14D-nak. Az lett volna csak öntökönlövés, azt használni 2006-ban. Mintha még magát a gépet sem ismernéd.
48 db meglévő F-14A-t modernizáltak 1991-ben és ugyanazt a GE F110-GE-400 hajtóművet kapta meg, mint az F-14D. (Előbb F-14A+-nak, majd később F-14B-nek nevezték át).
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 165
60 918
113
Meg felmerülhetett volna, hogy Irán valahogy hozzájut bármihez. Múzeum + zúzda. Ez lett a vég.
Ez volt a legsötétebb fő-bullshit, ami miatt az amúgy rendkívül potens F-14D-ket selejtezni kellett. Ugyanis az FbW kormányvezérléses és GE hajtóműves F-14D és az ősöreg, iráni F-14A kb abban volt csak közös, hogy mind a kettőben titánból készült a centroplán.
Az F-14D az lényegében az USAF F-15E gépeinek szintján állt avionikában (a radar pl egy az egyben ugyanaz volt) és a már készen állt az AIM-120 AMRAAM intergrációra is. Ahogy a jóval erősebb F110GE129-esnek is megvolt már a hosszított 429-es navalizált verziójának terve.

Csak az ostoba politikusok azt látták, hogy F-14 a típusjele az US NAVY frissen kivont gépének és az irániak madarának és ezért gyorsan bezúzták őket.
Nameg az a mese is kellett hozzá, hogy horror áron voltak üzemeltethetők.
Ezt a Boeing tolta a Pentagon orra alá, hogy minél jobban bebiztosítsa a Super Hornetet, amivel finoman szólva se mindenben tudták hozni azokat a paramétereket, amelyek valóban egy az egyben megfeleltek volna az F-14D képességeinek. És ekkor veszetették el az X-32-essel is a JSF tendert, szóval kellett a Super Hornet, mint egy falat kenyér.
Ehhez pedig a már legyártott és csak minimális további üzeletek hozó F-14D flotta pont útban volt.
 
M

molnibalage

Guest
Ez volt a legsötétebb fő-bullshit, ami miatt az amúgy rendkívül potens F-14D-ket selejtezni kellett. Ugyanis az FbW kormányvezérléses és GE hajtóműves F-14D és az ősöreg, iráni F-14A kb abban volt csak közös, hogy mind a kettőben titánból készült a centroplán.
Az F-14D az lényegében az USAF F-15E gépeinek szintján állt avionikában (a radar pl egy az egyben ugyanaz volt) és a már készen állt az AIM-120 AMRAAM intergrációra is. Ahogy a jóval erősebb F110GE129-esnek is megvolt már a hosszított 429-es navalizált verziójának terve.

Csak az ostoba politikusok azt látták, hogy F-14 a típusjele az US NAVY frissen kivont gépének és az irániak madarának és ezért gyorsan bezúzták őket.
Nameg az a mese is kellett hozzá, hogy horror áron voltak üzemeltethetők.
Ezt a Boeing tolta a Pentagon orra alá, hogy minél jobban bebiztosítsa a Super Hornetet, amivel finoman szólva se mindenben tudták hozni azokat a paramétereket, amelyek valóban egy az egyben megfeleltek volna az F-14D képességeinek. És ekkor veszetették el az X-32-essel is a JSF tendert, szóval kellett a Super Hornet, mint egy falat kenyér.
Ehhez pedig a már legyártott és csak minimális további üzeletek hozó F-14D flotta pont útban volt.
Ok, akkor tegyük fel. Kinek kellett volna egy deckre optimalizált F-15E szerű gép, amikor az F-15E eladó volt? 0 órásan? AIM-120-szal és amit csak akarnak?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 165
60 918
113
Mivel ezt a kérdést nem tették fel soha senkinek, így nagyon sorba se álltak a gépekért, kérdés nélkül a jelentős potenciált képviselő flottát az egyetlen üzembentartó kivonta, majd az egészet feldarabolták.
Soha nem derül már ki, hogy kinek lett volna jó, de ha elvégzik a tervezett integrációkat, sőt már eleve le se állítják a felénél gyártást, akkor lényegében bárhova eladhatták volna, ahová a Boeing elmarketingolta az F-15E-t.
2006 után még Dél-Korea, Szingapur is ilyen kategóriájú gépeket vett.
F-14D-t nem, mert az ekkor már nem volt piacon.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and endre
M

molnibalage

Guest
Mivel ezt a kérdést nem tették fel soha senkinek, így nagyon sorba se álltak a gépekért, kérdés nélkül a jelentős potenciált képviselő flottát az egyetlen üzembentartó kivonta, majd az egészet feldarabolták.
Soha nem derül már ki, hogy kinek lett volna jó, de ha elvégzik a tervezett integrációkat, sőt már eleve le se állítják a felénél gyártást, akkor lényegében bárhova eladhatták volna, ahová a Boeing elmarketingolta az F-15E-t.
2006 után még Dél-Korea, Szingapur is ilyen kategóriájú gépeket vett.
F-14D-t nem, mert az ekkor már nem volt piacon.
Khöm. A RoK 2002-ben már aláírta az F-15K gépeket. F-14D tehát felajánlható lett volna nekik. De most komolyan. Szerinted bárki vesz 10-15+ használt éves gépeket, akiknek F-15E szintű képesség kell? A RokAF az nem Románia, hogy 30+ éves F-16AM-et vegyen "fejlesztés" gyanánt.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 165
60 918
113
De nem ajánlották fel. A Boeing, de különösen Dick Cheney keményen betett az F-14D-nek. Cheney idősebb Bush védelmi minisztereként már 1989-ben ellenezte magát az F-14D programot is, aminek csak 1990-ben kezdődött a sorozatgyártása és elég hamar már véget is ért, ezért miután 2000-ben alelnök lett, azon volt, hogy ezt a gépet kivezessék a flotta állományából.
Az 1989-es döntések egyértelműen a Grummen ellen szóltak, az akor először lecsökkentett hidegháborús védelmi költségvetés egyik célja a Grumman Corporation megfelezése volt:

https://www.nytimes.com/1989/04/30/nyregion/us-decision-to-curb-f-14-sends-a-jolt-to-economy.html

https://www.latimes.com/archives/la-xpm-1989-05-28-fi-1686-story.html

Ez mintegy 127 F-14D-t és 140 leendő, de soha el nem készült A-6F-et érintett.

Később Cheney egyértelműen annyit reagált az F-14D program naprakészségét firtató kérdésekre, hogy a gép a "hatvanas évek technológiája", míg a Grumman-t érintő kérdés tisztán "job program", a mintegy 80 ezer főnyi alkalmazotti, szerződéses munkavállaló és beszállítói kört illetően. Cheney nyíltan kijelentette, hogy az F-14-es rendszert egy olyan gépnek kell váltania, amit nem a Grumman gyárt. Az F-14D 2005-ben, egy évvel a kivonás előtt még ROVER III upgrade-et is kapott.

https://militarywatchmagazine.com/a...eeds-needs-a-replacement-for-the-super-hornet

A koreaiak, vagy bárki megvette volna a gépeket, ha még gyártásban lett volna a típus.
Ami a gép üzemeltetési problémáit illeti, ez csak szintiszta kommunikáció volt, mindenféle, az F-14A-t a D-vel összemosó statisztikai bűvészkedés, ahol egyértelműen kihozták az elavul és túl komplex A-verzió összes hibáját a jóval kisebb példányszámú, de lényegesen modernebb és egyszerűbben üzemeltethető D-re is.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and endre
M

molnibalage

Guest
De nem ajánlották fel. A Boeing, de különösen Dick Cheney keményen betett az F-14D-nek. Cheney idősebb Bush védelmi minisztereként már 1989-ben ellenezte magát az F-14D programot is, aminek csak 1990-ben kezdődött a sorozatgyártása és elég hamar már véget is ért, ezért miután 2000-ben alelnök lett, azon volt, hogy ezt a gépet kivezessék a flotta állományából.
Az 1989-es döntések egyértelműen a Grummen ellen szóltak, az akor először lecsökkentett hidegháborús védelmi költségvetés egyik célja a Grumman Corporation megfelezése volt:

https://www.nytimes.com/1989/04/30/nyregion/us-decision-to-curb-f-14-sends-a-jolt-to-economy.html

https://www.latimes.com/archives/la-xpm-1989-05-28-fi-1686-story.html

Ez mintegy 127 F-14D-t és 140 leendő, de soha el nem készült A-6F-et érintett.

Később Cheney egyértelműen annyit reagált az F-14D program naprakészségét firtató kérdésekre, hogy a gép a "hatvanas évek technológiája", míg a Grumman-t érintő kérdés tisztán "job program", a mintegy 80 ezer főnyi alkalmazotti, szerződéses munkavállaló és beszállítói kört illetően. Cheney nyíltan kijelentette, hogy az F-14-es rendszert egy olyan gépnek kell váltania, amit nem a Grumman gyárt. Az F-14D 2005-ben, egy évvel a kivonás előtt még ROVER III upgrade-et is kapott.

https://militarywatchmagazine.com/a...eeds-needs-a-replacement-for-the-super-hornet

A koreaiak, vagy bárki megvette volna a gépeket, ha még gyártásban lett volna a típus.
Ami a gép üzemeltetési problémáit illeti, ez csak szintiszta kommunikáció volt, mindenféle, az F-14A-t a D-vel összemosó statisztikai bűvészkedés, ahol egyértelműen kihozták az elavul és túl komplex A-verzió összes hibáját a jóval kisebb példányszámú, de lényegesen modernebb és egyszerűbben üzemeltethető D-re is.
Nem igazán értem, hogy bárki megvette volna a gépet az milyen kincstári optimizmus alapul. Addigra azért a hozzáértők számára ismertek voltak a hibái. Semmivel sem tudott volna többet egy új F-14D sem, mint egy F-15E, nemhogy több ezer órás használt változatai...

Az A-6F törlése viszont a szememben ősbűn. Ha ők is övék a légi fölény - ezt ők állítják és képelik, akkor az a gép a világból kirepülne kevés PGM, könnyű szárny és kicsit újabb hajtóművel is. Töredék árból, mint egy Super Hornet. Egy A-6E 6-12 db SDB vagy 4 db 1000 fontos JDAM-mel kb. állva hagyná hatótávban a négy pótosos SH-t is. Mert ehhez elég neki két függesztő, tehát az is vihet 3 db pótost...

Oh, és lehetne tanker is. Az, amit az SH-val művelnek, ami kb. a közröhej szintje a szememben. Mitha egy Ferraival vinne az ember jerry can-t a haverjának...
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 165
60 918
113
Nem érted.

Az F-14D-t le kellett állítani, mielőtt befutott volna. Ez egy új, önálló platform volt, nem csak a jól ismert F-14A Tomcat egy újabb alverziója. Potens, lényegében az F-15E hajófedélzeti megfelelője, melynek a nyomába se ér a Super Hornet, hiszen annál még most is egy kategóriával feljebbi szintet képviselt. És ezt az F-14D alapból tudta, tehát még ezen felül maradt benne jócskán további fejlesztési potenciál.

Dick Cheney-t valószínű mind a McDonnell, illetve az akvizició után annak felvásárlója, a Boeing is keményen "támogatta" abban, hogy amint leszűkült a kilencvenes évekre a védelmi költségvetés, a terepről és egyúttal a leendő külföldi piacokról a belső konkurenciát kitakarítsa. Értds jól, sanszos, hogy az ex-McDonnell-es Boeing kapcsolatok lobbizták a Grumman leradírozását az amerikai repülőipar palettájáról.

(Az már viszont a sors fintora, hogy harminc évvel később az 1989-90-ben lényegében lefelezett Grumman az "örök vesztes" Northrop-al összeolvadva, de még létező névvel ma az egyik legjobban futó védelmi vállalat, míg a McDonnel Douglas már nincs sehol, a Boeing meg most minimum érdekes helyzetben van)

Az F-14D lényegében ott figyelt az F-15E külföldi piacán, és potenciális belső konkurenciaként a felfuttatni kívánt Super Hornet-én is.
Mégis milyen megrendelés jöhetett volna 2000 után a US Navy felől, illetve sokkal inkább számára (ez az USA-ban soha nem egyértelmű különbség), ha a hajók fedélzetén szinte minden fontos akkori feladatra ott lett volna több száz abszolút modern F-14D.
Ha ennyi ilyen gép lett volna 2000 környékén, az azt is jelentette volna, hogy a Grumman gyártósorai vagy működnek még, vagy csak nemrég álltak le, folyamatosan egyre korszerűbb verziókat előállítva.

Szóval a tisztán látás végett, nem a külföldi piac nem akart 2000 után F-14D-t venni, hanem a gyártócéget nem engedték a gépet az erdeti példányszámban gyártani, a céget le kellett takarítani, így eleve szóba se jöhetett a típus felajánlása sem.
És az már megint csak érdekes dolog, hogy a Super Hornet-et azóta se sikerült nagy számban exportálni, hiszen ahová lehetett volna és amerikai technológiát akartak vásárolni, oda kis kivétellel de az F-15E valamelyik verziója került. De az legalább Boeing.
De ugyanennyi erővel bőven lehetne F-14D is, vagy akár E.
Már ha lett volna olyan...
 
M

molnibalage

Guest
Még mindig nem értem, hogy mitől és hol modern F-14D az F-15K szintű géppel összemérve...?
  • Pl. hány tonnával volt nehezebb a gép úgy, hogy GE F110 volt mindkettőben de az F-15E legacly gépek eleve CFT-vel 20%-kal több kerót vittek? Az új hajtómű szép, szép, de mennyibe is került volna...?
  • 90-es évek eleji LANTIRN volt hozzá abban a korban, amikor már Sniper volt a csúcs TGP.
  • Értem, hogy azonos radar volt, de miért is nem volt akkor AIM-120 rajta soha...?

Tényleg nem értem, hogy kinek kellett volna még újonnan is az F-14D. Semmiféle műszaki paraméter alapján nem választanám az F-15E legacy gépekkel szemben szárazföldről. A US Navy-t leszámítva senkit nem érdekel az SH-val történő összemérése az F-14D-vel. Bár azt nem tudom, hogy RoKAF valaha fontolóra vette-e SH beszerzését.

Az F-14D tényleg erősebb volt a Hornetrél és messzebbre ment. De csak ezzel tudott többet. Semmi másban. Az F-15E-vel összemérve azonos hajtóművel még ennyit sem.

Érdekes, hogy a Szu-24 vs 34 vitában kijött az, hogy mennyre elavult platform a Szu-24, de mos teli talppal beleállsz abba, hogy az F-14 potenciája és a platform kora mennyiben határol le.

A Tomcat glóiája túl magas. Még a Frugalsworld vagy a FreeFalcon fórumon volt egy Hornet pilóta, aki mesélt arról, hogy a F-14-et a szerelők nagyrészt utálták, mint a szart. Állandóan csak a baj volt vele.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 165
60 918
113
Az ilyen szerelői visszaemlékezéseket inkább hagyjuk, kb annyira relevánsak, mint, hogy melyik a jobb USAF F-16-os, a GE vagy PW hajtóműves? Az F-16.net fórumán egymásnak esnek, mind a kettő az általa pont nem preferált verziót írja le bátran rémálomnak, "utálja mint a szart".
Ezekre nem szabad alapozni, pláne nem egy kívülálló Hornet pilóta benyögési alapján.

Az F-14D-ből nem volt elégséges gyártás, de a gép maga óriási potenciálal bírt. Volt AMRAAM képessége, a szoftverek már fogadták, csak nem készletezték a típushoz ezt a fegyvert. Úgy állították le a folyamatot, hogy 2000 után Dick Cheney volt az alelnök, akik már egyértelműen a típus kivonását sűrgette.
De, mivel ekkor már Bombcat feladatkörben létezett ez a gép, a ROVER III upgrade is elkezdődött. Egy évvel a kivonás előtt!

Belső kerókészlete 9100 liter volt. Ehhez jött még kétszer 1000 liter, amivel még mindig kevesebb üzemanyaga volt, mint az F-15E-nek CFT-kkel, de nem hanyagolhatjuk el, hogy a változtatható szárnynyilazásnak csapásmérő feladatkörben van olyan előnye, ami hatótávra kedvezően hat.

A Szu-24 vs Szu-34 itt nem áll meg, mert az F-14D egy kiváló manőverpotenciállal bíró vadászgép volt, aminek a tolóerő/tömeg arányában még volt növekedési faktor is (F110GE429), amit a sárkány még mindig ki tudott volna használni.
A Szu-24-es sárkánya akár 30%-al magasabb tolóerejű hajtóművel se tudott volna semmit se kezdeni, mert igen szerény manőverezőképessége volt a gépnek. A tolóerejétől független menőverekre se volt képes. A Szu-24-es az orsón kívül egyetlen műrepülő elemet se repülhet, az egyszerű looping-ra még akár 50 százalékkal magasabb tolóerővel se lenne képes, mert a sárkány nem alkalmas a visszatérő ágon megfogni a gépet. Ezek a sorok ugye nem állank meg a Szu-34-esre.

Az semmit sem jelent, hogy akkor csak LANTRIN volt hozzá. Mi minden géphez volt LANTRIN, ami később Sniper-t kapott?

Az is világosan látszik, hogy a Super Hornet semmivel sem tud többet, mint az F-14D és inkább ez a lényeg. Az egy marhaság, hogy a Tomcat glóriája túl magas.
Kb 15 éve jött be a köztudatba ez a tévképzet, csúnyán összekutyulva az F-14A és a D paramétereit, képességeit.
Az F-14D-t hiba volt a Super Hornet-tel leváltani.
 
M

molnibalage

Guest
Az ilyen szerelői visszaemlékezéseket inkább hagyjuk, kb annyira relevánsak, mint, hogy melyik a jobb USAF F-16-os, a GE vagy PW hajtóműves? Az F-16.net fórumán egymásnak esnek, mind a kettő az általa pont nem preferált verziót írja le bátran rémálomnak, "utálja mint a szart".
Ezekre nem szabad alapozni, pláne nem egy kívülálló Hornet pilóta benyögési alapján.
Emlékeim szerint a karbantartásért felelős vezető egyénnel beszélt, akinek tele volt a töke az egész F-14D flottával, mert a gépek állandóan hol itt-hol ott eresztettek. Folyamatosan több embert kellett rá allokálni és tolni bele a sok MMH-t a sima Hornettel szemben is. Kb. azt mondta, hogy ő tolta volna bele a tengerbe az F-14D-ket, annyira problémás volt az újabb gépekkel szemben. Lehet, hogy a pilóta urak imádták, de ő utálta, mert neki adott feladatot. Sokat.

Valahol érdekes, hogy a demók kapcsán szórod teli a fórumot visszaemlékezésekkel, ami szubjektív, de ebben a témában meg simán ignorálod.

Az F-14D-ből nem volt elégséges gyártás, de a gép maga óriási potenciálal bírt. Volt AMRAAM képessége, a szoftverek már fogadták, csak nem készletezték a típushoz ezt a fegyvert. Úgy állították le a folyamatot, hogy 2000 után Dick Cheney volt az alelnök, akik már egyértelműen a típus kivonását sűrgette.
De, mivel ekkor már Bombcat feladatkörben létezett ez a gép, a ROVER III upgrade is elkezdődött. Egy évvel a kivonás előtt!
Azt nem értem, hogy az óriási potenciállal bírt rész hol nem igaz az F-15E családra...? Pl. a két soha nem használt külső függesztőt aktiválták és a CFT sem alapból volt rajta. Ezek egyike sem volt opció utólag a géphez. Ez limitálta a függesztési variációk számát. Az F-15SA most képes 8 AAM hordozására is úgy, hogy közben 3 pótos és a CTF pontokon meg AG fegyverzet van. Izé...

Belső kerókészlete 9100 liter volt. Ehhez jött még kétszer 1000 liter, amivel még mindig kevesebb üzemanyaga volt, mint az F-15E-nek CFT-kkel, de nem hanyagolhatjuk el, hogy a változtatható szárnynyilazásnak csapásmérő feladatkörben van olyan előnye, ami hatótávra kedvezően hat.
Ez így van. De ettől függetlenül ki ne találjuk már, hogy kevesebb, mint 20 ezer font keróval (mert biztonsági tartalék is van) messzebre fog repülni és jobb CAP ideje van, mint az 2000 font tartalék után a 28 ezer fonttal bíró F-15E család.

Az semmit sem jelent, hogy akkor csak LANTRIN volt hozzá. Mi minden géphez volt LANTRIN, ami később Sniper-t kapott?
Ez tök jó, csak akkor az összehasonlításod megint olyan érdekes, mint volt az a muris cikk az Ottawacitizenben. Minden fejlesztés és a "fejlődhet a gép" csak az Gripenre volt igaz. Az F-35-nél minden kőbe volt vésve, hogy az úgy marad. (Na nem mintha az alap állapotában ma nem nyomna le bármilyen Gripent...)

Az is világosan látszik, hogy a Super Hornet semmivel sem tud többet, mint az F-14D és inkább ez a lényeg.
Öööö, AESA radar, jobb függesztmény variálhatóság, több függesztési pont? Mert 4 db pótossal is hány darab AIM-120-at vitt volna? Mert senkit nem érdekel a F-14 hasán levő nagy hely, ha oda páros AIM-120 nem fér el...

Az egy marhaság, hogy a Tomcat glóriája túl magas.
Kb 15 éve jött be a köztudatba ez a tévképzet, csúnyán összekutyulva az F-14A és a D paramétereit, képességeit.
Az F-14D-t hiba volt a Super Hornet-tel leváltani.
Nem, az F-14D-é is túl magas. Az F-14A-é meg végképp.

Úgy tesznek egyesek, mintha ingyen tudna mindent az F-14D, amit az SH kulcsrakészen 2005 óta. Ez az a gép, amit darabáron 50 misi táján vesz már a US Navy. Mennyi fejlesztés és mennyibe került volna gépenként az F-14D-ből egy SH-t varázsolni...? Úgy, hogy a gépek egy része 2006-ban 16 éves volt már bennük több ezer órával...? Mi lett volna abban a ráció...? Ma már egyik sem repülne...
 
  • Tetszik
Reactions: Negan and Ocses

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 144
10 860
113
Emlékeim szerint a karbantartásért felelős vezető egyénnel beszélt, akinek tele volt a töke az egész F-14D flottával, mert a gépek állandóan hol itt-hol ott eresztettek. Folyamatosan több embert kellett rá allokálni és tolni bele a sok MMH-t a sima Hornettel szemben is. Kb. azt mondta, hogy ő tolta volna bele a tengerbe az F-14D-ket, annyira problémás volt az újabb gépekkel szemben. Lehet, hogy a pilóta urak imádták, de ő utálta, mert neki adott feladatot. Sokat.

Valahol érdekes, hogy a demók kapcsán szórod teli a fórumot visszaemlékezésekkel, ami szubjektív, de ebben a témában meg simán ignorálod.


Azt nem értem, hogy az óriási potenciállal bírt rész hol nem igaz az F-15E családra...? Pl. a két soha nem használt külső függesztőt aktiválták és a CFT sem alapból volt rajta. Ezek egyike sem volt opció utólag a géphez. Ez limitálta a függesztési variációk számát. Az F-15SA most képes 8 AAM hordozására is úgy, hogy közben 3 pótos és a CTF pontokon meg AG fegyverzet van. Izé...


Ez így van. De ettől függetlenül ki ne találjuk már, hogy kevesebb, mint 20 ezer font keróval (mert biztonsági tartalék is van) messzebre fog repülni és jobb CAP ideje van, mint az 2000 font tartalék után a 28 ezer fonttal bíró F-15E család.


Ez tök jó, csak akkor az összehasonlításod megint olyan érdekes, mint volt az a muris cikk az Ottawacitizenben. Minden fejlesztés és a "fejlődhet a gép" csak az Gripenre volt igaz. Az F-35-nél minden kőbe volt vésve, hogy az úgy marad. (Na nem mintha az alap állapotában ma nem nyomna le bármilyen Gripent...)


Öööö, AESA radar, jobb függesztmény variálhatóság, több függesztési pont? Mert 4 db pótossal is hány darab AIM-120-at vitt volna? Mert senkit nem érdekel a F-14 hasán levő nagy hely, ha oda páros AIM-120 nem fér el...

Az egy marhaság, hogy a Tomcat glóriája túl magas.

Nem, az F-14D-é is túl magas. Az F-14A-é meg végképp.

Úgy tesznek egyesek, mintha ingyen tudna mindent az F-14D, amit az SH kulcsrakészen 2005 óta. Ez az a gép, amit darabáron 50 misi táján vesz már a US Navy. Mennyi fejlesztés és mennyibe került volna gépenként az F-14D-ből egy SH-t varázsolni...? Úgy, hogy a gépek egy része 2006-ban 16 éves volt már bennük több ezer órával...? Mi lett volna abban a ráció...? Ma már egyik sem repülne...

Itthon meg a Gripent szidják, és a MiG-eket dicsérik. Merthogy a Gripen játék repülő, mert számítógép nélkül nem repül. Bezzek a MiG-eknél mágnes szalag volt! Az ilyen tutiságnak számít nekik.

A Super Hornetet meg Super Horror és Super Bug nevekkel gúnyolták.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 282
76 856
113
Itthon meg a Gripent szidják, és a MiG-eket dicsérik. Merthogy a Gripen játék repülő, mert számítógép nélkül nem repül. Bezzek a MiG-eknél mágnes szalag volt! Az ilyen tutiságnak számít nekik.

A Super Hornetet meg Super Horror és Super Bug nevekkel gúnyolták.

A súly a megbízhatóság jele!Nyugi a BREN2 is játékfegyvert merazakazisten...
 
M

molnibalage

Guest
Itthon meg a Gripent szidják, és a MiG-eket dicsérik. Merthogy a Gripen játék repülő, mert számítógép nélkül nem repül. Bezzek a MiG-eknél mágnes szalag volt! Az ilyen tutiságnak számít nekik.

A Super Hornetet meg Super Horror és Super Bug nevekkel gúnyolták.
Mert az F-14D-hez képest az abszolút repülési teljesítmény gyengébb. Az RAAF-et meg annyira lenyűgözte a gép AESA radar és ember-gép kapcsolata, hogy az átmeneti megoldásnak szánt SH-ból permanens gép lett és nem csak 2020-24 tájáig átmeneti és rendeltek melléjük Growlert is.
Apropó, hol lett volna SOJ gép az F-14D-ből...?
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 328
13 662
113
Mert az F-14D-hez képest az abszolút repülési teljesítmény gyengébb. Az RAAF-et meg annyira lenyűgözte a gép AESA radar és ember-gép kapcsolata, hogy az átmeneti megoldásnak szánt SH-ból permanens gép lett és nem csak 2020-24 tájáig átmeneti és rendeltek melléjük Growlert is.
Apropó, hol lett volna SOJ gép az F-14D-ből...?

Mondjuk nem mindenkit nyűgözött le, egy F-111 pilótától olvastam, hogy nagyjából olyan volt, mint egy kamionból egy borgárba átülni... :D
Amúgy az ausztrálok a mai napig szenvednek ezzel, nekik valami atom nagy hatótávolságú gép kéne a Varkok helyére, nem rég még olyan lehetőségeket is bedobtak, hogy az USAF kiselejtezendő bombázóit kéne átvenni, ha a B-21 megjelenik. Persze ez az életben nem valósul meg, de a gép számukra a legfontosabb területeken visszalépést jelentett.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and endre
M

molnibalage

Guest
Mondjuk nem mindenkit nyűgözött le, egy F-111 pilótától olvastam, hogy nagyjából olyan volt, mint egy kamionból egy borgárba átülni... :D
Amúgy az ausztrálok a mai napig szenvednek ezzel, nekik valami atom nagy hatótávolságú gép kéne a Varkok helyére, nem rég még olyan lehetőségeket is bedobtak, hogy az USAF kiselejtezendő bombázóit kéne átvenni, ha a B-21 megjelenik. Persze ez az életben nem valósul meg, de a gép számukra a legfontosabb területeken visszalépést jelentett.
A RAAF nagy problémája, hogy olyan gépet akart venni, ami nem létezik a piacon.

Vegyük észre, hogy az F-111C az kb. egy 22 tonnás gép aminek belső kerókészlete 15 tonna. Ez pont a Super Hornet üres tömege. Ekkora taktikai gépet egész egyszerűen senki nem gyárt nyugaton. Ez van. Ha meg ekkora gumicicájuk a hatótáv, akkor nem a Super Hornetet kellett volna megvenni. Az F-15E 3 pótos és CFT-vel visz ennyi kerót "picivel" nagyobb légellenállással. Az F-35A még külső pótossal sem tud ennyit.

Vagy akkor vettek volna Szu-34-est. Igen, sarcasm ON. Mert az meg nem multirole. Az külön vicces, hogy egy vadágépet bogárhoz hasonlót, mert teherautóból inkább egy sportos kisteherbe ültek át.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Az A-6F törlése viszont a szememben ősbűn. Ha ők is övék a légi fölény - ezt ők állítják és képelik, akkor az a gép a világból kirepülne kevés PGM, könnyű szárny és kicsit újabb hajtóművel is. Töredék árból, mint egy Super Hornet. Egy A-6E 6-12 db SDB vagy 4 db 1000 fontos JDAM-mel .
Azt azért el ne felejtsük, hogy az USA légifölénye max addig tart, amilyen messzire a vadászgépei be tudnak repülni az ellenséges terület fölé!! Szóval ebben ugyanaz a helyzet mint az Angliai csatában, addig volt jobb a Bf-109E a Hurricane ellen, ameddig vissza nem kellett neki fordulni a benzin fogytával. Attól kezdve a német bombázókat akár egy őskövület kétfedelű vadász is tudta volna támadni és lelőni, ha lett volna még olyan a RAF-nál. Szóval az A-6-nak is addig terjedne a csapásmérő képessége a két fő ellenség (Oroszország és Kína) ellen, ameddig a vadászok tudják kísérni és védeni. Azon túl még egy őskövület MiG-21 is le tudná gyilkolni, ha lenne olyan Szergejnél (Kínában még van). Szóval a nagy területű országok túlnyomó részén mindig a saját vadászlégierő van légifölényben, hiába van az ellenségnek sokkal szuperebb vadászgépe. Az csak ott lehet fölényben, ameddig telik neki a keróból ...