F-14 Tomcat (Grumman)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 748
66 444
113
Nekem is mostanság dobta fel a zsötűb ezt a videót.
Érdekes látni, ahogy belehúz a pilóta és kezdi koptatni a sebességet, úgy nyilazódik előre a szárny.

Egy ilyen rendszer talán megmenthette volna Soproni Károly életét.
Ahogy az is, ha nem a szárnytőből ment volna a szárnymozgatás és így a nyomásközéppont vándorlás, hanem mint a Tomcat-nél, lett volna a törzsnek is szerepe a felhajtóerő termelésben.
És még lehetne sorolni, de akkor meg eszembe jut a 2002-es Willow Groove-i eset, ahol meg egy F-14-essel zuhantak le.
Talán egy Hornet ott jobb lett volna, de akkor meg eszembe jut a 88-as El Toro-beli Hornet lezuhanás.

Egyszerűen nincs olyan gép, ami a végtelenségig tolerálja, ha átlépik a határait. Nincs olyan gép, amit ne lehetne odaverni.

Minden esetre az F-14-esek sokkal kezesebb gépek voltak, mint a mi MiG-23MF-jeink.
 
M

molnibalage

Guest
Ez széria F-14A?
Nem hiányzik legalább két képernyő?

ECN-13222.jpg



Ez tűnik széria F-14A-nak.
 
M

molnibalage

Guest
Elfért az SR-71 mellett a garázsban...
:cool:
2021-10-20-14-55-31-SR-71-Researcher-s-Handbook-Volume-II-Technical-Description-pdf-Adobe-Acroba.jpg
Néha eltöprengek, hogy a NASA-nal dolgozni is mennyire más lehetett anno és most.
TVC-sv vadászgépek, FADEC hajótmű teszttől kezdve minden, SR-71, stb.

Mi van ma ehhez képest?
Valami videóban hallottam azt, hogy a mai műszaki vonalra csábítás nehéz. 20-40 éve mutogatták ezeket, az Apollo-t, STS-t, hogy "gyere, ezt is lehet csinálni."

Ellenpélda volt, hogy nehéz azzal bevonzani valakit, hogy "csináljunk 0,2%-kal nagyobb hatásfokú turbinát".
A Marson levő helit hozták fel annak, hogy végre valami, amit lehet mutogatni ezen vonalon. Ami csábító példa.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 748
66 444
113

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 582
18 559
113
Ez az 1989-es Grumman reklám már előrevetítette a vég közeledtét. 1990-ben ahogy elindult az F-14D gyártósora, Dick Cheney akkori védelmi miniszter rögvest be is záratta. 1989-ben a Grumman már érzete, hogy Washington-ban már írják a halálos ítételet.
Nekem is ez jutott eszembe. Klasszikust idézve, kár érte, a legkiválóbb ügynök vol. :(
 
M

molnibalage

Guest
Ez az 1989-es Grumman reklám már előrevetítette a vég közeledtét. 1990-ben ahogy elindult az F-14D gyártósora, Dick Cheney akkori védelmi miniszter rögvest be is záratta. 1989-ben a Grumman már érzete, hogy Washington-ban már írják a halálos ítételet.
Ez azért furcsa, mert az A-12 akkor már megdöglött a Super Hornet meg el sem indult. Ez ágyazott meg neki lényegében akkor?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 748
66 444
113
Ez azért furcsa, mert az A-12 akkor már megdöglött a Super Hornet meg el sem indult. Ez ágyazott meg neki lényegében akkor?
Fogalmazzunk úgy, hogy a McDonnell Douglas-nak igen-igen erősek a lobbistái Washington-ban. Sokszor írtam már ebben a topikban, hogy az F-14-es tervezett képességei egyszerűen túl jók lettek volna ahhoz, hogy szükségtelenné tegyék azt a majdani Super Hornet-et, ami ekkoriban még csak mint Hornet 2000 program alatt futott. És egyértelműen be akarta zsákolni vele a McDD a Tomcat helyét a fedélzeteken. Az F-14D lényegében az USAF igen jól eltalált F-15E Strike Eagle architektúrájának hajófedélzeti változata volt. Csak nem sikerült rendesen befejezni. Vajon miért?
Hogy mennyire jók (vagy megátalkodottak? - ítéljen mindenki a saját nézőpontja szerint) az McDD lobbistái azt mi sem bizonyítja jobban, mint
  • a Northrop F-18L kigolyózása a Hornet-tel a szárazföldi üzemeltetőknél, majd a per megnyerése 1987-ben;
  • az F-14D megakasztása;
  • illetve az a tény, hogy bukták az A-12-t, de minden hibái ellenére keresztülvitték a Super Hornetet;
  • bukták az YF-23-al az ATF tendert, bukták a JSF tendert, megszűntek, beolvadtak a Boeing-be...
  • De az egykori menedzsment lényegében átvette a teljes kontrollt az egykori Boeing menedzsmenttől;
  • a McDonnell családtól a Boeing neve alatt elperelték a jogcímet, így azok semmiféle lóvéra nem jogosultak egyetlen továbbgyártott termék után se;
  • majd most mint Boeing, megrendeltetik az F-15EX-et, mert olyan nincs, hoyg egy ilyen nagy múltú cég nem kap semmit a tortából.
  • És könnyen lehet, hogy gond nélkül túlélik a B737MAX botrányt is.
 
M

molnibalage

Guest

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 748
66 444
113
Az USAF vagy ki számára, Az USAF biztosan nem vett volna az F-16 és F-15 mellé F-18L-t. Értelme kb. 0 lett volna.
Mindenki számára, aki potenciális külföldi vevő.
A per lényege az a Northrop-kereset volt, ami azzal vádolta meg az McDD-t, hogy a két cég közötti megállapodást felrúgva ott is értékesítette a saját gépét, ahol elviekben csak a Northrop tehette volna.

Az F/A-18-as teljes egészében a szárazföldi üzemű Northrop YF-17-esén alapult. A gépből hajófedélzeti gépet az McDD csinált.
Ezek után abban maradt a két cég, hogy ha lesz piaca a “visszaszárazföldiesített” verziónak, akkor az majd a Northrop saját boltja lesz.
Csakhogy már itt látható volt, hogy érdemi hajófedélzettel a US Navy-n kívül nem is rendelkezik senki.
Vagyis, ha az McDD tartja magát a megállapodáshoz, akkor kb senki külföldinek nem tudja eladni a Hornet-et, miközben a konkurens GD F-16 már elkezdett tarolni.
Ha tényleg elkészülne a Northrop F-18L, akkor ugyan ki vett volna F/A-18-ast?

Az ötlet a következő volt:
Még mielőtt elkészülne az L, az McDD elkezdi értékesíteni azoknál az államoknál a Hornet-et, akiknek amúgy van/volt repülőgéphordozójuk is. Mindegy, hogy miféle.
Majd ezután, arra hivatkozva, hogy ez egy milyen jó szárazföldi bázisú gép is, sorra a többi üzemeltetőnek is eladja a típust.
Az első külföldi vevő a kanadai légierő volt, akiknek nem F/A-18-ast, hanem egy “másik gépet”, a CF-188-ast adták el, míg az ausztráloknak, kuvaitiaknak és spanyoloknak már a per után került eladásra a Hornet.
A hivatalos indoklás szerint ezek a vevők jobban preferálták a McDD-t, mint eladót, aminek a kanadaiaknál és az ausztráloknál a már meglévő erősebb jelenlét is az okok között szerepelt.

A Northrop miután elveszítette a pert, elveszítette a jogot is a későbbi hasonló verzió kifejlesztésére, a kártérítést és a perköltséget is állnia kellett.

Ehhez képest nagy puszipajtásokként ugrottak neki az ATF tendernek, amit szintén elveszített a zömében mérnöki gondolkodású Northrop.

Az McDD ezután beolvadt a Boeing-be, majd velük együtt bukta a JSF tendert, amit miután megnyert a Lockheed, a két vesztesből verbuválódott konglomerátumot, a Northrop-Grumman-t kérte fel a legnagyobb beszállítójának…
 
M

molnibalage

Guest
Mindenki számára, aki potenciális külföldi vevő.
A per lényege az a Northrop-kereset volt, ami azzal vádolta meg az McDD-t, hogy a két cég közötti megállapodást felrúgva ott is értékesítette a saját gépét, ahol elviekben csak a Northrop tehette volna.

Az F/A-18-as teljes egészében a szárazföldi üzemű Northrop YF-17-esén alapult. A gépből hajófedélzeti gépet az McDD csinált.
Ezek után abban maradt a két cég, hogy ha lesz piaca a “visszaszárazföldiesített” verziónak, akkor az majd a Northrop saját boltja lesz.
Csakhogy már itt látható volt, hogy érdemi hajófedélzettel a US Navy-n kívül nem is rendelkezik senki.
Vagyis, ha az McDD tartja magát a megállapodáshoz, akkor kb senki külföldinek nem tudja eladni a Hornet-et, miközben a konkurens GD F-16 már elkezdett tarolni.
Ha tényleg elkészülne a Northrop F-18L, akkor ugyan ki vett volna F/A-18-ast?

Az ötlet a következő volt:
Még mielőtt elkészülne az L, az McDD elkezdi értékesíteni azoknál az államoknál a Hornet-et, akiknek amúgy van/volt repülőgéphordozójuk is. Mindegy, hogy miféle.
Majd ezután, arra hivatkozva, hogy ez egy milyen jó szárazföldi bázisú gép is, sorra a többi üzemeltetőnek is eladja a típust.
Az első külföldi vevő a kanadai légierő volt, akiknek nem F/A-18-ast, hanem egy “másik gépet”, a CF-188-ast adták el, míg az ausztráloknak, kuvaitiaknak és spanyoloknak már a per után került eladásra a Hornet.
A hivatalos indoklás szerint ezek a vevők jobban preferálták a McDD-t, mint eladót, aminek a kanadaiaknál és az ausztráloknál a már meglévő erősebb jelenlét is az okok között szerepelt.

A Northrop miután elveszítette a pert, elveszítette a jogot is a későbbi hasonló verzió kifejlesztésére, a kártérítést és a perköltséget is állnia kellett.

Ehhez képest nagy puszipajtásokként ugrottak neki az ATF tendernek, amit szintén elveszített a zömében mérnöki gondolkodású Northrop.

Az McDD ezután beolvadt a Boeing-be, majd velük együtt bukta a JSF tendert, amit miután megnyert a Lockheed, a két vesztesből verbuválódott konglomerátumot, a Northrop-Grumman-t kérte fel a legnagyobb beszállítójának…
Ezek szerint a szabadság földjén is a jog és a szerződések seggtörlésre jók...