F-14 Tomcat (Grumman)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 834
67 238
113
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Nekem is mostanság dobta fel a zsötűb ezt a videót.
Érdekes látni, ahogy belehúz a pilóta és kezdi koptatni a sebességet, úgy nyilazódik előre a szárny.

Egy ilyen rendszer talán megmenthette volna Soproni Károly életét.
Ahogy az is, ha nem a szárnytőből ment volna a szárnymozgatás és így a nyomásközéppont vándorlás, hanem mint a Tomcat-nél, lett volna a törzsnek is szerepe a felhajtóerő termelésben.
És még lehetne sorolni, de akkor meg eszembe jut a 2002-es Willow Groove-i eset, ahol meg egy F-14-essel zuhantak le.
Talán egy Hornet ott jobb lett volna, de akkor meg eszembe jut a 88-as El Toro-beli Hornet lezuhanás.

Egyszerűen nincs olyan gép, ami a végtelenségig tolerálja, ha átlépik a határait. Nincs olyan gép, amit ne lehetne odaverni.

Minden esetre az F-14-esek sokkal kezesebb gépek voltak, mint a mi MiG-23MF-jeink.
 
M

molnibalage

Guest
Ez széria F-14A?
Nem hiányzik legalább két képernyő?

ECN-13222.jpg



Ez tűnik széria F-14A-nak.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
M

molnibalage

Guest
Elfért az SR-71 mellett a garázsban...
:cool:
2021-10-20-14-55-31-SR-71-Researcher-s-Handbook-Volume-II-Technical-Description-pdf-Adobe-Acroba.jpg
Néha eltöprengek, hogy a NASA-nal dolgozni is mennyire más lehetett anno és most.
TVC-sv vadászgépek, FADEC hajótmű teszttől kezdve minden, SR-71, stb.

Mi van ma ehhez képest?
Valami videóban hallottam azt, hogy a mai műszaki vonalra csábítás nehéz. 20-40 éve mutogatták ezeket, az Apollo-t, STS-t, hogy "gyere, ezt is lehet csinálni."

Ellenpélda volt, hogy nehéz azzal bevonzani valakit, hogy "csináljunk 0,2%-kal nagyobb hatásfokú turbinát".
A Marson levő helit hozták fel annak, hogy végre valami, amit lehet mutogatni ezen vonalon. Ami csábító példa.
 
M

molnibalage

Guest
Beszarás, ez Hoot Gibson...

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Itt volt, amiről összefoglalót csináltam.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: Bleroka
M

molnibalage

Guest
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: Pocok75

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 834
67 238
113
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Ez az 1989-es Grumman reklám már előrevetítette a vég közeledtét. 1990-ben ahogy elindult az F-14D gyártósora, Dick Cheney akkori védelmi miniszter rögvest be is záratta. 1989-ben a Grumman már érzete, hogy Washington-ban már írják a halálos ítételet.
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 669
18 915
113
Ez az 1989-es Grumman reklám már előrevetítette a vég közeledtét. 1990-ben ahogy elindult az F-14D gyártósora, Dick Cheney akkori védelmi miniszter rögvest be is záratta. 1989-ben a Grumman már érzete, hogy Washington-ban már írják a halálos ítételet.
Nekem is ez jutott eszembe. Klasszikust idézve, kár érte, a legkiválóbb ügynök vol. :(
 
M

molnibalage

Guest
Ez az 1989-es Grumman reklám már előrevetítette a vég közeledtét. 1990-ben ahogy elindult az F-14D gyártósora, Dick Cheney akkori védelmi miniszter rögvest be is záratta. 1989-ben a Grumman már érzete, hogy Washington-ban már írják a halálos ítételet.
Ez azért furcsa, mert az A-12 akkor már megdöglött a Super Hornet meg el sem indult. Ez ágyazott meg neki lényegében akkor?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 834
67 238
113
Ez azért furcsa, mert az A-12 akkor már megdöglött a Super Hornet meg el sem indult. Ez ágyazott meg neki lényegében akkor?
Fogalmazzunk úgy, hogy a McDonnell Douglas-nak igen-igen erősek a lobbistái Washington-ban. Sokszor írtam már ebben a topikban, hogy az F-14-es tervezett képességei egyszerűen túl jók lettek volna ahhoz, hogy szükségtelenné tegyék azt a majdani Super Hornet-et, ami ekkoriban még csak mint Hornet 2000 program alatt futott. És egyértelműen be akarta zsákolni vele a McDD a Tomcat helyét a fedélzeteken. Az F-14D lényegében az USAF igen jól eltalált F-15E Strike Eagle architektúrájának hajófedélzeti változata volt. Csak nem sikerült rendesen befejezni. Vajon miért?
Hogy mennyire jók (vagy megátalkodottak? - ítéljen mindenki a saját nézőpontja szerint) az McDD lobbistái azt mi sem bizonyítja jobban, mint
  • a Northrop F-18L kigolyózása a Hornet-tel a szárazföldi üzemeltetőknél, majd a per megnyerése 1987-ben;
  • az F-14D megakasztása;
  • illetve az a tény, hogy bukták az A-12-t, de minden hibái ellenére keresztülvitték a Super Hornetet;
  • bukták az YF-23-al az ATF tendert, bukták a JSF tendert, megszűntek, beolvadtak a Boeing-be...
  • De az egykori menedzsment lényegében átvette a teljes kontrollt az egykori Boeing menedzsmenttől;
  • a McDonnell családtól a Boeing neve alatt elperelték a jogcímet, így azok semmiféle lóvéra nem jogosultak egyetlen továbbgyártott termék után se;
  • majd most mint Boeing, megrendeltetik az F-15EX-et, mert olyan nincs, hoyg egy ilyen nagy múltú cég nem kap semmit a tortából.
  • És könnyen lehet, hogy gond nélkül túlélik a B737MAX botrányt is.
 
M

molnibalage

Guest

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 834
67 238
113
Az USAF vagy ki számára, Az USAF biztosan nem vett volna az F-16 és F-15 mellé F-18L-t. Értelme kb. 0 lett volna.
Mindenki számára, aki potenciális külföldi vevő.
A per lényege az a Northrop-kereset volt, ami azzal vádolta meg az McDD-t, hogy a két cég közötti megállapodást felrúgva ott is értékesítette a saját gépét, ahol elviekben csak a Northrop tehette volna.

Az F/A-18-as teljes egészében a szárazföldi üzemű Northrop YF-17-esén alapult. A gépből hajófedélzeti gépet az McDD csinált.
Ezek után abban maradt a két cég, hogy ha lesz piaca a “visszaszárazföldiesített” verziónak, akkor az majd a Northrop saját boltja lesz.
Csakhogy már itt látható volt, hogy érdemi hajófedélzettel a US Navy-n kívül nem is rendelkezik senki.
Vagyis, ha az McDD tartja magát a megállapodáshoz, akkor kb senki külföldinek nem tudja eladni a Hornet-et, miközben a konkurens GD F-16 már elkezdett tarolni.
Ha tényleg elkészülne a Northrop F-18L, akkor ugyan ki vett volna F/A-18-ast?

Az ötlet a következő volt:
Még mielőtt elkészülne az L, az McDD elkezdi értékesíteni azoknál az államoknál a Hornet-et, akiknek amúgy van/volt repülőgéphordozójuk is. Mindegy, hogy miféle.
Majd ezután, arra hivatkozva, hogy ez egy milyen jó szárazföldi bázisú gép is, sorra a többi üzemeltetőnek is eladja a típust.
Az első külföldi vevő a kanadai légierő volt, akiknek nem F/A-18-ast, hanem egy “másik gépet”, a CF-188-ast adták el, míg az ausztráloknak, kuvaitiaknak és spanyoloknak már a per után került eladásra a Hornet.
A hivatalos indoklás szerint ezek a vevők jobban preferálták a McDD-t, mint eladót, aminek a kanadaiaknál és az ausztráloknál a már meglévő erősebb jelenlét is az okok között szerepelt.

A Northrop miután elveszítette a pert, elveszítette a jogot is a későbbi hasonló verzió kifejlesztésére, a kártérítést és a perköltséget is állnia kellett.

Ehhez képest nagy puszipajtásokként ugrottak neki az ATF tendernek, amit szintén elveszített a zömében mérnöki gondolkodású Northrop.

Az McDD ezután beolvadt a Boeing-be, majd velük együtt bukta a JSF tendert, amit miután megnyert a Lockheed, a két vesztesből verbuválódott konglomerátumot, a Northrop-Grumman-t kérte fel a legnagyobb beszállítójának…
 
M

molnibalage

Guest
Mindenki számára, aki potenciális külföldi vevő.
A per lényege az a Northrop-kereset volt, ami azzal vádolta meg az McDD-t, hogy a két cég közötti megállapodást felrúgva ott is értékesítette a saját gépét, ahol elviekben csak a Northrop tehette volna.

Az F/A-18-as teljes egészében a szárazföldi üzemű Northrop YF-17-esén alapult. A gépből hajófedélzeti gépet az McDD csinált.
Ezek után abban maradt a két cég, hogy ha lesz piaca a “visszaszárazföldiesített” verziónak, akkor az majd a Northrop saját boltja lesz.
Csakhogy már itt látható volt, hogy érdemi hajófedélzettel a US Navy-n kívül nem is rendelkezik senki.
Vagyis, ha az McDD tartja magát a megállapodáshoz, akkor kb senki külföldinek nem tudja eladni a Hornet-et, miközben a konkurens GD F-16 már elkezdett tarolni.
Ha tényleg elkészülne a Northrop F-18L, akkor ugyan ki vett volna F/A-18-ast?

Az ötlet a következő volt:
Még mielőtt elkészülne az L, az McDD elkezdi értékesíteni azoknál az államoknál a Hornet-et, akiknek amúgy van/volt repülőgéphordozójuk is. Mindegy, hogy miféle.
Majd ezután, arra hivatkozva, hogy ez egy milyen jó szárazföldi bázisú gép is, sorra a többi üzemeltetőnek is eladja a típust.
Az első külföldi vevő a kanadai légierő volt, akiknek nem F/A-18-ast, hanem egy “másik gépet”, a CF-188-ast adták el, míg az ausztráloknak, kuvaitiaknak és spanyoloknak már a per után került eladásra a Hornet.
A hivatalos indoklás szerint ezek a vevők jobban preferálták a McDD-t, mint eladót, aminek a kanadaiaknál és az ausztráloknál a már meglévő erősebb jelenlét is az okok között szerepelt.

A Northrop miután elveszítette a pert, elveszítette a jogot is a későbbi hasonló verzió kifejlesztésére, a kártérítést és a perköltséget is állnia kellett.

Ehhez képest nagy puszipajtásokként ugrottak neki az ATF tendernek, amit szintén elveszített a zömében mérnöki gondolkodású Northrop.

Az McDD ezután beolvadt a Boeing-be, majd velük együtt bukta a JSF tendert, amit miután megnyert a Lockheed, a két vesztesből verbuválódott konglomerátumot, a Northrop-Grumman-t kérte fel a legnagyobb beszállítójának…
Ezek szerint a szabadság földjén is a jog és a szerződések seggtörlésre jók...